eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
803 دنبال‌کننده
307 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/363201544C0e9de2924b
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 سلام كردن بر پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم‏ 🖌 در دو مورد سلام كردن به پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم جايگاه ويژه‏اى دارد: 🔹1. در مستحب است قبل از گفتن سلام واجب‏ «السلام عليك ايها النبى و رحمة اللّه وبركاته» گفته شود. 🔹2. يكى از ذكرهاى سجده سهو اين ذكر است: «بسم اللّه وبالله السلام عليك ايها النبى ورحمة اللّه وبركاته». (1) ❓پرسش: مرسوم است بعد از نمازها به پيامبر و ائمه اطهار عليهم السلام سلام مى‏دهند، آيا براى اين سلام‏ها مدركى وجود دارد؟ ✅ پاسخ: بلى، در روايات متعددى وارد شده كه اگر نمى‏توانيد نزد قبور پيامبر و ائمه اطهار عليهم السلام حاضر شويد، از دور با اشاره به قبور آنان سلام دهيد و زيارت كنيد و روايات دلالت دارند بر استحباب زيارت و سلام بر آنان در تمام حالات كه بعد از نمازها را نيز شامل مى‏شود. 👈 بلكه سزاوار است بعد از هر نماز واجب، حضرت رسول صلى الله عليه وآله وسلم را زيارت و به آن حضرت سلام نمود. (2) ------------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1250. 2. جامع المسائل فاضل، ج 2، ص 282. 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج‏2، ص: 160 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
▪️پاره ی تن پیامبر صلّی الله علیه و آله ● رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: "پاره‏اى از تن من در خراسان مدفون خواهد شد، كه هيچ غم زده‏ اى او را زيارت نمي كند مگر آنكه خداى عزّ و جلّ غبار غم را از خاطرش برطرف مي سازد، و هيچ گناهكارى اورا زیارت نمیکند مگر آنكه خدا گناهانش را می آمرزد." 📚کتاب من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۵۸۳ 💠 امام رضا علیه السلام : 🔻 هر كه مرا در ديار غربت زيارت كند ، روز قيامت در سه جا به داد او مى رسم و از هراسها و سختيهاى آنها نجاتش مى دهم : 🔸وقتى كه نامه هاى اعمال از راست و چپ پراكنده شوند 🔸و هنگام گذشتن از صراط 🔸و موقع سنجيدن ميزان [اعمال] 📗عيون الأخبار ج۲ ص ۲۵۵ ▪️سالروز شهادت سلطان این سرزمین امام رئوف حضرت ثامن‌الحجج امام علی بن موسی الرضا "علیه آلاف التحیه و الثناء" تسلیت باد.
🔰 احكام خرافات‏ ❓سوال: آيا دود كردن اسپند براى جلوگيرى از چشم بد صحّت دارد؟ ✅ جواب: صحّت ندارد؛ ولى مى‏گويند: «دود اسفند فضا را ضد عفونى مى‏كند، و مفيد است.» (1) ❓سوال: نظر جنابعالى درباره فال حافظ چيست؟ ✅ جواب: فال اعتبارى ندارد. (2) ❓سوال: اگر فال قهوه براى كار مشروعى انجام شود، چه حكمى دارد؟ مثلًا از طريق فال قهوه گمشده را پيدا كند، يا گره‏اى را باز كند. در اين صورت پول حاصل از آن چه حكمى خواهد داشت؟ ✅ جواب: فال قهوه و امثال آن از خرافات است، و شرعاً اعتبارى ندارد و گرفتن پول در مقابل آن جايز نيست. (3) ❓سوال: اخيراً آش بى بى سه شنبه، بى بى نور، بى بى حور، كه نماز و آداب مخصوص دارد، رايج شده است. نماز آن صبح سه شنبه قبل از اذان ظهر خوانده مى‏شود. يك حمد و سه قل هو الله دارد كه به صورت 5 ركعتى خوانده مى‏شود! ضمناً آرد و حلواى اين سفره را نبايد نامحرم و پسر نابالغ ببيند! نظر شما در اين مورد چيست؟ ✅ جواب: اينها خرافات است؛ و عمل به آن خلاف شرع. مردم را با زبان خوب مطّلع كنيد تا اين كارها را ترك كنند. (4) ----------------- 1. استفتائات جديد، آية الله مكارم، ج 3، س 1603 2. همان، س 1604 3. همان، س 1605 4. همان، ص 570، س 1606 📚 خرافه ها و واقعيت ها ؛ ص64 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 خرافات ❓سوال: در بعضى از نقاط كشور، درختهايى از قبيل درخت گز مشاهده مى‏شود كه عدّه‏اى از عوام نخ‏هايى به آنها گره مى‏زنند، و اعتقاد به تقدّس يا شفا گرفتن يا روا شدن حاجت و بعضاً شفاعت توسّط آن درختان را دارند! اولًا: عقيده به تقدّس اين گونه درختها صحيح است يا باطل؟ ثانياً: گره زدن نخ، يا بستن پارچه به اين درختها و گرفتن حاجت از آنها جايز است؟ ✅ جواب: اين اعتقادات قطعاً از خرافات است، و حاجت خواستن از آنها نوعى شرك مى‏باشد. و بر همه لازم است نهى از منكر كنند. (1) ❓سوال: هر از گاهى ورقه‏اى به اين مضمون پخش مى‏شود كه: شيخ احمد نامى در مدينه، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم را خواب ديده، و ستاره‏اى در آسمان ظهور مى‏كند و درب توبه بسته مى‏شود و ... هركس بنويسد اين طور، اگر ننويسد آن طور آيا اين اوراق اعتبارى دارد و بايد به آنها توجّه كرد؟ ✅ جواب: اين اوراق مجعول و بى اساس است و سالهاست كه به دست افراد مرموزى پخش مى‏شود. (2) ❓سوال- اخيراً شخصى پيدا شده كه در حالت خاصّى فرو مى‏رود (شبيه خلسه‏ (3) و از عالم غيب خبرهايى مى‏دهد كه با واقعيّت مطابقت دارد! به عنوان مثال، آدرس جمعى از سارقين را مى‏دهد، اتومبيلهاى گم شده را كشف مى‏كند، بعضى از بيماريها را معالجه كرده و راز بعضى از قتل‏ها را فاش نموده و قاتلها را معرّفى مى‏نمايد! لطفاً بفرماييد: 1. آيا آنچه گفته مى‏شود حقيقت دارد يا برنامه خاصّى در ميان است؟ 2. اگر خرافه است پس چرا با بعضى واقعيات جور در مى‏آيد؟ ✅ جواب- اين گونه افراد ممكن است گاهى درست بگويند، ولى بسيار مى‏شود كه خلاف واقع خبر مى‏دهند. و اين مسأله به تجربه ثابت شده است. (4) ❓سوال- در بعضى از نقاط استان ما، رسوم و عقائد غلطى وجود دارد كه مشكلات فراوانى براى مردم ايجاد كرده است. مثلًا ازدواج و اجراى صيغه عقد را در روز 13 فروردين جائز نمى‏دانند و معتقدند كه چنين ازدواجى نحس‏ است. مورد ديگر كه اخيراً مشكلى را نيز براى خانواده خود ما پيش آورده، اين است كه مى‏گويند نبايد دو خواهر با دو برادر ازدواج كنند زيرا اين كار باعث مى‏شود در شب اول كه عروس به خانه داماد مى‏رود خواهر دوم يا يكى از دو خواهر از دنيا برود! نظر شما چيست؟ ✅ جواب- آنچه در بالا نوشته‏ايد، جزء خرافات است و هيچ اعتبارى ندارد. توكل بر خدا كنيد و به اين گونه مطالب اعتنا نكنيد. (5) ------------------- 1. استفتائات مكارم، ج 3، س 1597 2. همان، س 1608 3. درك نوعى لذت عميق كه بر اثر آن شخص از خود و محيط اطرافش غافل مى‏شود؛ حالت لذت‏بخش بين خواب و بيدارى كه بر اثر استعمال مواد مخدر در فرد به وجود مى‏آيد و يا حالتى بين خواب و بيدارى كه به سالك دست مى‏دهد و حقايق معنوى بر او آشكار مى‏شود.( فرهنگ بزرگ سخن، دكتر حسن انورى، ص 2808) 4. استفتائات مكارم، ج 3، س 1609 5. همان، س 1600 📚 خرافه ها و واقعيت ها ؛ ص65 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 خرافات ❓سوال: آيا مراجعه به فالگيرها و جادوگران براى معالجه جايز است؟ ✅ جواب: حرام است. (1) ❓سوال: آيا جادو و سحر واقعيت دارد؟ و استفاده از آن چه حكمى دارد؟ ✅ جواب: واقعيت دارد و استفاده از آن حرام است. (2) آموزش و فراگيرى سحر و كسب درآمد از آن حرام است و نيز استخدام فرشتگان و تسخير جن و احضار ارواح حرام مى‏باشد. (3) شعبده بازى و پيشگويى از حوادث به گمان اينكه بعضى از اجنه به او خبر داده‏اند و يا به گمان اينكه او كارشناس است، حرام است. (4) ❓سوال: اخيراً در بعضى محافل ختم ياعلى معمول شده است، نظر حضرتعالى در اين باره چيست؟ ✅ جواب: شكى نيست كه توسل به معصومين عليهم السلام مخصوصاً وجود مبارك اميرالمؤمنين على عليه السلام و شفيع قرار دادن آنها در درگاه خداوند از بهترين عبادات و سبب حل مشكلات است. ولى سزاوار است پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام سراغ دعاها و توسلاتى بروند كه در كتب معتبره از معصومين عليهم السلام نقل شده است. مانند دعاى توسل كه براى برآمدن حاجات بسيار مؤثر است. (5) -------------- 1. استفتائات مكارم، ج 1، ص 156 2. استفتائات بهجت، ج 4، ص 548، س 6420 3. تحريرالوسيله، ج 1، ص 498، م 16 4. همان مدرك 5. استفتائات، ج 3، س 1612 📚 خرافه ها و واقعيت ها ؛ ص66 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 حق تقدم‏ 🖌 عده‏اى از ياران امام‏صادق عليه السلام خدمت حضرت رسيده و سؤال كردند: بعضى در مكه يا مدينه يا مكان‏هاى ديگر كه فضيلت دارد، جاى گرفته‏اند، بعد براى وضو خارج مى‏شوند و فرد ديگرى جاى آنها مى‏نشيند؟ حضرت فرمود: هركس در مكانى سبقت گرفت، تا يك شبانه روز بر ديگران حق تقدم دارد. (1) 📌 نكته‏ها 🔸1. جا گرفتن در حرم يا مسجد مانند نشستن در آن مكان است. و ديگران نمى‏توانند جاى او را بگيرند به شرط آن كه چيزى را كه به وسيله آن جا گرفته، مانند سجاده و عبا باشد كه تمام محل نماز خواندن يا قسمت عمده آن را بگيرد، بنابراين گذاشتن مهر و تسبيح حقى براى شخص ايجاد نمى‏كند و ديگران مى‏توانند در آن مكان نماز بخوانند. 🔸2. بين گذاشتن رحل (عبا و سجاده) و آمدن فرد، نبايد فاصله زيادى باشد به طورى كه آن مكان معطل بماند، پس اگر نمازگزار وسيله‏اى بگذارد و برود و برنگردد، در صورتى‏كه بدون برداشتن نتوان در آن مكان نماز خواند، ديگرى مى‏تواند آن را بردارد. (2) 🔸3. اگر شخصى در مسجد جهت شركت در نماز جماعت، وسيله‏اى گذاشته و بيرون رفته وجماعت برپا شده و صاحب وسيله مراجعه نكرده، با شروع جماعت، احتياط آن است تا زمانى كه امام به ركوع نرفته، جاى او را اشغال نكنند. (3) 🔸4. كسى‏كه در مسجد يا حرم جا گرفته، اگر ديگرى جاى او را غصب كند و در آنجا نماز بخواند، بنا بر احتياط واجب بايد دوباره نمازش را در محل ديگرى بخواند. (4) --------------- 1. كافى، ج 4، ص 547؛ .... مَنْ سَبَقَ إِلَى مَوْضِعٍ فَهُوَ أَحَقُّ بِهِ يَوْمَهُ وَ لَيْلَتَه. 2. تحريرالوسيله، ج 3، ص 380، فى المشتركات. 3. مجمع المسائل گلپايگانى، ج 1، ص 135، س 32. 4. توضيح المسائل مراجع، م 868؛ جامع المسائل آية الله فاضل، ج 1، ص 94، س 305. 📚 احكام داستانى ؛ ص85 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 خوددارى از نماز بر جنازه 🖌 جنازه مردى را آوردند تا رسول‏خدا صلى الله عليه و آله و سلم بر آن نماز بخواند. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به اصحاب فرمود: آيا دوست شما بدهى دارد؟ گفتند: بلى! حضرت فرمود: شما بر او نماز بخوانيد، ولى من نمى‏خوانم. يكى از بستگان او گفت: يا رسول الله! من ضامن مى‏شوم كه بدهى او را بپردازم. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: آيا به نحو تمام و كمال خواهى پرداخت؟ گفت: بلى، به نحو تمام و كمال. در اين موقع پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بر آن جنازه نماز خواندند. (1) 📌 بدهى‏هاى ميت‏ 🔸1. با مرگ مديون، بدهى مدت دار او مى‏شود و پرداخت آن بر ورثه واجب است. (2) 👈 ابوبصير از امام صادق عليه السلام روايت مى‏كند كه فرمود: اذا مَاتَ الرَّجُل حلّ مالَهُ وَ مَا عَلَيهِ مِنَ الدَّينِ‏ (3) وقتى شخصى بميرد، ديون و مطالبات او نقد مى‏شود. 🔸2. بدهى‏هاى ميت را بايد از تركه او پرداخت. (4) 🔸3. بدهى‏هاى ميت شامل ، ، ، ، و ... است. --------------- 1. مستدرك الوسائل، ج 13، ص 404؛ ترجمه فروع كافى، ج 5، ص 218؛ وسائل الشيعه، ج 13، ص 151؛ هل على صاحبكم من دين؟ قالوا نعم. 2. فرهنگ فقه، ج 3، ص 680. 3. تهذيب الاحكام، ج 6، ص 190. 4. فرهنگ فقه، ج 3، ص 683. 📚 احكام داستانى ؛ ص101 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 پرداخت دستمزد 🖌مردى به نام شعيب نقل مى‏كند: «در باغِ امام صادق عليه السلام عدّه‏اى كارگر مشغول كار بودند و قرار شد تا عصر كار كنند. همين كه كارشان تمام شد، حضرت به معتب (غلامش) فرمود: «مزد ايشان را بپرداز قبل از آنكه عرق بدنشان خشك شود.» (1) 📌 نكته‏ها 🔸1. اجير عمل را انجام دهد و كسى هم كه او را اجير كرده اجرت را به او مى‏شود. (2) 🔸2. در صورتى كه در اجرت اجير، طرفين توافق نكرده باشند، بايد اجرت (اجرة المثل) پرداخت گردد. 🔸3. اجرت بر كارهاى حرام است، مانند اجير كردن كسى براى ساختن يا فروختن شراب. ---------------- 1. بحار الانوار، ج 47، ص 57؛ وسائل الشيعه، ج 13، ص 246؛ قَوْماً يَعْمَلُونَ فِي بُسْتَانٍ لَهُ وَ كَانَ أَجَلُهُمْ إِلَى الْعَصْرِ فَلَمَّا فَرَغُوا قَالَ لِمُعَتِّبٍ أَعْطِهِمْ أُجُورَهُمْ قَبْلَ أَنْ يَجِفَّ عَرَقُهُم. 2. توضيح المسائل مراجع، م 2218. 📚 احكام داستانى ؛ ص109 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 صدقه‏ 🖌 فردى خدمت امام كاظم عليه السلام رسيد و از خود و خانواده‏اش به حضرت شكايت كرد. آن بزرگوار فرمود: ايشان را با مداوا كن؛ زيرا هيچ چيز همانند صدقه، باعث تسريع در نمى‏شود وهيچ چيز مثل صدقه براى پرمنفعت نيست. (1) 🖌 پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم به يارانش فرمود: بر هر مسلمانى در هر روز يك صدقه است، گفته شد: چه كسى بر آن توانا است؟ فرمود: زباله و موانع از سر راه مسلمين، صدقه است؛ هر كس كه راهنمايى‏ مى‏خواهد، صدقه است؛ بيمار صدقه است؛ به معروف صدقه است؛ از منكر، صدقه است؛ دادن سلام، صدقه است. (2) 🖌 و در روايتى ديگر حتى زدن به مسلمانان صدقه محسوب شده است. (3) 📌 چهار نكته درباره صدقه‏ 🔹1. صدقه دو گونه است: الف) صدقه مانند زكات مال و بدن؛ ب) صدقه مستحب. صدقات واجب مانند كفارات، ردّ مظالم، نذر، صدقه‏اى كه براى فقرا وصيت شده و مال پيدا شده. (4) 🔹2. صدقه غير سيد، بر سيد فقير حلال است. (5) 🔹3. انسان بايد در پرداخت صدقه، قصد داشته باشد يعنى تنها بايد براى رضاى خدا بپردازد و از هرگونه ريا و خودنمايى دورى كند. (6) 🔹4. از پرداخت صدقه، صاحب آن مى‏تواند در آن تصرف كند. (7) 🔹5. يكى از صدقاتى كه زياد سفارش شده است، صدقات و مستمره است، همچون كندن چاه آب، درختكارى و ... . ---------------- 1. وسائل الشيعه، ج 2، ص 433. 2. بحارالانوار، ج 72، ص 50؛ إِنَّ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ صَدَقَةً ... 3. نهج الفصاحه، ص 378. 4. منهاج الصالحين، ج 1، م 1153. 5. تحريرالوسيله، ج 2، ص 87، م 3. 6. همان، م 1، القول فى الصدقه. 7. استفتائات، آية الله سبحانى، ج 2، ص 383، س 1156. 📚 احكام داستانى ؛ ص120 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 فحاشى‏ 🖌 عمرو بن نعمان جعفى مى‏گويد: امام صادق عليه السلام دوستى داشت كه همواره با يكديگر بودند و از هم جدا نمى‏شدند. روزى از محلى عبور مى‏كردند كه غلام آن مرد نيز از پشت سر او حركت مى‏كرد. آن مرد نگاهى‏ به پشت سر انداخت و او را صدا زد، ولى غلام متوجه نشد، تا سه مرتبه او را صدا زد ولى جوابى نشنيد. دفعه چهارم به او گفت: اى مادر به خطا كجا هستى؟ امام صادق عليه السلام پس از شنيدن اين جمله دستش را محكم به پيشانى خود زد و فرمود: «سبحان الله»، به مادرش نسبت ناروا مى‏دهى؟ من تو را پارسا مى‏دانستم در حالى كه تو بى پروايى. وى عرض كرد: مادرش مشرك است. امام صادق عليه السلام فرمود: آيا نمى‏دانى كه هر امتى براى خود مراسم ازدواجى دارند؟ دور شو از من. راوى مى‏گويد: من ديگر نديدم كه حضرت با او راه برود تا وقتى كه مرگ بين آنها فاصله انداخت. (1) 🖌 سماعه گويد: خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم، حضرت به من فرمود: اى سماعه اين چه جنجالى بود كه ميان تو و شتردارت پيش آمده بود؟ مبادا دشنام‏گو و بد زبان و لعنت‏كننده باشى؟ عرض كردم: به خدا سوگند چنين بود (كه فرمودى ولى) او به من ستم كرد! فرمود: اگر او به تو ستم كرده، تو از او سر افتادى، هر آينه اين كردار از كردارهاى من نيست، و به شيعيانم چنين دستورى نداده‏ام، از پروردگارت آمرزش بخواه، و به آن كردار باز مگرد. عرض كردم: از خدا آمرزش مى‏خواهم. (2) 🖌 امام على عليه السلام در جنگ صفين، ديدند كه برخى از لشكريان ايشان، به لشكر معاويه دشنام مى‏دهند، امام فرمود: من دوست ندارم كسى كه در سپاه من مى‏جنگد، به دشمن دشنام دهد. (3) 📌 سه نكته درباره ناسزاگويى‏ 🔻1. يكى از گناهان رايج در جامعه ناسزاگويى و فحاشى است.(4) كه هم حق‏الله است و هم حق الناس. (5) 🔻2. نبايد پاسخ ناسزا را با فحش داد، بلكه اگر ممكن است با رعايت مراتب، نهى از منكر كرد و اگر ممكن نيست، حلم و سكوت تأثير زيادى در ناسزاگو دارد. (6) 🔻3. توبه از فحش دادن، به اين است كه علاوه بر پشيمانى و تصميم بر ترك، كسى را كه به او فحش داده است، از خود راضى كند. (7) --------------- 1. مجموعه ورام مترجم، ج 2، ص 434 و در روايتى ديگر آمده است كه شخصى در حضور امام صادق عليه السلام به كسى ناسزا گفت و حضرت با تندى با او برخورد كرد.( علل الشرايع، ج 2، ص 540) 2. كافى، ج 2، ص 326؛ إِيَّاكَ أَنْ تَكُونَ فَحَّاشاً أَوْ صَخَّاباً أَوْ لَعَّاناً ... 3. نهج البلاغه، خطبه 206؛ إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِين. 4. مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، ج 1، ص 19. 5. استفتائات، آية الله بهجت، ج 4، س 5849. 6. هزار و يك مسأله فقهى، آية الله نورى، ج 1، ص 314، س 1060. 7. توضيح المسائل آية الله مظاهرى، ص 432. 📚 احكام داستانى ؛ ص126 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 غذا بردن براى عزادار 🖌 امام صادق عليه السلام فرمود: موقعى كه جعفر بن ابى‏طالب كشته شد، رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم به حضرت فاطمه عليها السلام فرمود: تا سه روز براى أسماء همسرش شام و ناهار تهيه كند و شخصاً با ساير بانوان فاميل، براى تسليت او بروند. 👈 از اين رو سنت شرعى جارى شد كه تا سه روز، براى صاحبان عزا، شام و ناهار ببرند. (1) 📌 چند نكته درباره 🔹1. تسليت به مصيبت ديدگان اعم از بزرگ و كوچك و زن و مرد، همچنين تسليت صاحبان عزا به‏يكديگر پس ازدفن ميّت مستحب است. (2) 🔹2. ابراز همدردى با مصيبت‏ديدگان بر حسب شأنشان، متفاوت است، به عنوان مثال نسبت به كودك يتيم، دست كشيدن بر سر او مستحب است. البته در حصول ثواب تسليت، صرف نزد صاحب عزا و ديدار با او كفايت مى‏كند، (3) هرچند ابراز همدردى با گفتن كلمات تسلى بخش افضل است. 👈 لكن برپايى مجلس سوگوارى و اطعام مردم از سوى صاحب عزا، استحباب ندارد؛ هرچند جايز است. به خصوص زمانى كه بر اثر ترك آن آبروى صاحب عزا به خطر بيفتد. 🔹3. در استحباب تسلى دادن به مصيبت ديدگان، فرقى بين زن و مرد نيست. 🔹4. تسليت دادن مستحب است، خواه پيش از دفن و خواه بعد از دفن. (4) 🔹5. فرستادن غذا براى بستگان ميت در مدتى كه به قصد عزادارى نشسته‏اند، مستحب است. (5) 🔹6. غذا خوردن نزد مصيبت زدگان مكروه است. (6) 🔹7. صاحب عزا تا سه روز مناسب است براى عزا بنشيند. (7) 🔹8. به صبر و فراموشى واداشتن صاحبان‏عزا از مستحبات مؤكد است. --------------- 1. كافى، ج 3، ص 217؛ سنن النبى، ج 1، ص 214، ح 250. 2. فرهنگ فقه، ج 2، ص 476. 3. تحريرالوسيله، چهار جلدى، ج 1، ص 168. 4. همان، ج 1، ص 86؛ عروة الوثقى، ج 1، ص 325. 5. مرآت الكمال، ج 3، ص 545؛ تحريرالوسيله، ج 1، ص 86؛ عروة الوثقى، ج 1، ص 325. 6. عروة الوثقى، ج 1، ص 325. 7. تحريرالوسيله، ج 1، ص 171. 📚 احكام داستانى ؛ ص131 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari