🔰 ذبح با دستگاه
📌 نظر آیة الله #سيستانی
🖌 مسأله ۱۲۷۴. اگر بخواهند ذبح حيوان - مثلا مرغ - را با دستگاههاي #صنعتي انجام دهند، بايد کليه شرايط ذبح رعايت گردد.
از جمله آنها، موارد ذيل است: 🔻
🔹۱. تيغه دستگاه از جنس آهن باشد؛ [۱]
🔹۲. حيوان در موقع ذبح رو به قبله باشد؛
🔹۳. چهار مجراي حيوان در ناحيه گردن بريده شود؛
🔹۴. در هنگام ذبح نام خداوند متعال توسط فرد مسلماني که عرفا ذبح مستند به اوست، برده شود.
👈 بنابراين در ذبح مرغ، چنانچه راه اندازي دستگاه بعد از آويزان کردن مرغها با روشن کردن آن صورت ميگيرد، لازم است فردي که دستگاه را #روشن ميکند، نام خداوند متعال را ببرد.
👈 اما اگر دستگاه روشن است و کارگر حيوان را گرفته و به دستگاه ميبندد، تا پس از آن به طور خودکار عمل ذبح انجام پذيرد، بايد کسي که #آويزان کردن حيوان به دستگاه به عهده اوست، نام خدواند متعال را ببرد.
----------
۱. اگر تيغه دستگاه از جنس آهن باشد، ولي براي آنکه کند نشود، در لبه آن از روکش الماس استفاده شود، طوري که ذبح به وسيله الماس انجام شود نه آهن، کافي نيست.
📚 توضیح المسایل جامع - جلد ۲، صفحه ۵۳۵
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 شكار با اسلحه
🖌 مسأله: اگر دو نفر حيوانى را #شكار كنند و يكى از آنان مسلمان و ديگرى كافر باشد، يا يكى از آن دو نام خدا را ببرد و ديگرى #عمداً نام خدا را نبرد آن حيوان حلال نيست. (1)
🖌 مسأله: اگر بعد از آن كه حيوانى را تير زدند مثلًا در آب بيافتد و انسان بداند كه حيوان به واسطه تير #و افتادن در آب جان داده، حلال نيست. بلكه اگر #شك كند كه #فقط براى تير بوده يا نه، حلال نمىباشد. (2)
🖌 مسأله: اگر با سگ غصبى يا اسلحه غصبى حيوانى را شكار كند، شكار حلال است و مال خود او مىشود ولى گذشته از اين كه گناه كرده، بايد #اجرت اسلحه يا سگ را به صاحبش بدهد. (3)
🖌 مسأله: اگر حيوانى را شكار كنند يا سر ببرند و بچه #زندهاى از آن بيرون آيد چنانچه آن بچه را به دستورى كه در شرع معين شده سر ببرند، حلال وگرنه حرام مىباشد. (4)
---------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 2602
2. توضيح المسائل مراجع، م 2603
3. توضيح المسائل مراجع، م 2604
4. توضيح المسائل مراجع، م 2607
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص54
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 شکار با اسلحه (۲)
🖌 مسأله: اگر حيوانى را شكار كنند يا سر ببرند و بچه مردهاى از شكمش بيرون آورند، چنانچه خلقت آن بچه كامل باشد و مو يا پشم در بدنش روييده باشد پاك و حلال است. (1)
🖌 مسأله: دو حيوان با شكار حلال نمىشوند:
1. حيوان حلال گوشت #اهلى مانند گوسفند و مرغ خانگى
2. حيوان حلال گوشت وحشى كه به وسيله تربيت كردن #اهلى شده. (2)
🖌 مسأله: حيوان حلال گوشت وحشى در صورتى با شكار كردن پاك و حلال مىشود كه #بتواند فرار كند يا پرواز نمايد. بنابراين بچه آهو كه نمىتواند فرار كند و بچه كبك كه نمىتواند پرواز نمايد با شكار كردن پاك و حلال #نمىشوند. (3)
---------------
1. . توضيح المسائل مراجع، م 2608
2. . توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2584
3. . توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2585
📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 55
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 حکم بچه حیوان در شکم مادر
🖌 آیت الله #سیستانی
👈 اگر حيوان حلال گوشت را با رعايت شرايطي که در مسائل قبل ذکر شد، ذبح نمايند و بچه مرده اي از شکمش بيرون آورند با وجود شرايط ذيل پاک و حلال ميباشد: [۱] 🔻
🔸 الف. در هنگام ذبح مادر، بچه اش #زنده باشد. بنابراين، اگر بچه پيش از آن مرده باشد، حرام محسوب ميشود.
🔸 ب. سبب مردن بچه حيوان در شکم مادرش، #تأخير در بيرون آوردن آن نباشد. بنابراين، در صورت احتمال زنده بودن بچه حيوان بعد از ذبح مادرش، لازم است با رعايت فوريت #عرفي اقدام به بيرون آوردنش نموده تا در صورت زنده بودن، آن را ذبح شرعي نمايند.
🔸 ج. خلقت آن بچه #کامل باشد و مويا پشم در بدنش روييده باشد، هرچند روح در آن دميده نشده باشد؛ اما اگر خلقتش کامل نشده، حرام محسوب ميشود.
📌 شايان ذکر است، حکم مذکور در اين مسأله شامل حيوانات حرام گوشتي که قابل #تذکيه هستند نيز ميشود و اثر تذکيه، پاکي آنها است، ولي #خوردن آنها حرام است.
👈 اين حکم، شامل صيد حيوانات #وحشي نيز ميشود. بنابراين، اگر حيوان وحشي را با رعايت شرايط آن - شکار نمايند و بچه مرده اي از شکمش بيرون
آورند با وجود شرايط فوق تذكيه شده محسوب ميشود.
----------
[۱]: در اين صورت، تذكيه جنين به تذكيه مادر وي محقق ميشود.
📚 توضیح المسایل جامع - جلد ۲، صفحه ۵۳۷
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 شكار با سگ شكارى
🖌 مسأله: اگر سگ شكارى حيوان وحشى حلال گوشتى را شكار كند حلال بودن آن حيوان شش شرط دارد:
🔸اول- سگ به طورى تربيت شده باشد كه هروقت آن را براى گرفتن شكار بفرستند برود و هر وقت از رفتن جلوگيرى كنند بايستد
🖌 ولى اگر در وقت نزديك شدن به شكار، با جلوگيرى نايستد مانع ندارد و احتياط واجب آن است كه اگر عادت دارد كه پيش از رسيدن صاحبش شكار را مىخورد، از شكار او اجتناب كنند، ولى اگر اتفاقاً شكار را بخورد اشكال ندارد.
🔸 دوم- صاحبش آن را بفرستد و اگر از پيش خود دنبال شكار رود و حيوانى را شكار كند خوردن آن حيوان حرام است.
👈 بلكه اگر از پيش خود دنبال شكار رود و بعداً صاحبش بانگ بزند كه زودتر آن را به شكار برساند اگرچه به واسطه صداى صاحبش شتاب كند، بنا بر احتياط واجب بايد از خوردن آن شكار خوددارى نمايند.
🔸 سوم- كسى كه سگ را مىفرستد بايد مسلمان يا بچه مسلمان باشد كه خوب و بد را بفهمد و اگر كافر يا كسى كه اظهار دشمنى با اهل بيت پيغمبر عليهم السلام مىكند سگ را بفرستد، شكار آن سگ حرام است. (1)
------------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 2609؛ تحريرالوسيله، ج 3، ص 239، م 3
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص55
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 شكار با سگ شكارى (۲)
🔸چهارم- وقت #فرستادن سگ، نام خدا را ببرد و اگر عمداً نام خدا را نبرد، آن شكار حرام است، 👈 ولى اگر از روى #فراموشى باشد اشكال ندارد.
و اگر وقت فرستادن سگ نام خدا را عمداً نبرد و پيش از آن كه سگ به شكار برسد نام خدا را ببرد بنا بر احتياط واجب بايد از آن شكار اجتناب نمايد.
🔸پنجم- شكار به واسطه زخمى كه از دندان سگ پيدا كرده بميرد پس اگر سگ، شكار را #خفه كند، يا شكار از دويدن يا ترس بميرد حلال نيست.
🔸ششم- كسى كه سگ را فرستاده وقتى برسد كه حيوان مرده باشد، يا اگر زنده است به اندازه سر بريدن آن وقت نباشد 👈 و چنانچه وقتى برسد كه به اندازه سر بريدن وقت باشد (مثلًا حيوان چشم يا دم خود را حركت دهد، يا پاى خود را به زمين بزند) چنانچه سر حيوان را نبرد تا بميرد حلال #نيست.(1)
------------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 2609؛ تحريرالوسيله، ج 3، ص 239، م 3
📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 56
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 شكار با سگ شكارى (۳)
🖌 مسأله: كسى كه سگ را فرستاده اگر وقتى برسد كه بتواند سر حيوان را ببرد، چنانچه به طور معمول و با شتاب مثلًا كارد را بيرون آورد و وقت سر بريدن بگذرد و آن حيوان بميرد حلال است، و اگر چيزى همراه او نباشد كه با آن سر حيوان را ببرد و حيوان بميرد واجب آن است كه از خوردن آن خوددارى كند. (1)
🖌 مسأله: اگر چند سگ را بفرستد و با هم حيوانى را شكار كنند، چنانچه همه آنها داراى شرطهايى كه گفته شده بودهاند، شكار حلال است و اگر يكى از آنها داراى آن شرطها نبوده، شكار حرام است. (2)
🖌 مسأله: اگر سگ را براى شكار حيوانى بفرستد و آن سگ حيوان ديگرى را شكار كند، آن شكار حلال و پاك است و نيز اگر آن حيوان را با حيوان ديگرى شكار كند، هر دوى آنها حلال و پاك مىباشند. (3)
🖌 مسأله: اگر باز يا حيوان ديگرى #غير سگ شكارى حيوانى را شكار كند، آن شكار حلال نيست ولى اگر وقتى برسند كه حيوان زنده باشد و به دستورى كه در شرع معين شده سر آن را ببرند حلال است. (4)
--------------
1. . توضيح المسائل مراجع، م 2610
2. . توضيح المسائل مراجع، م 2611
3. . توضيح المسائل مراجع، م 2612
4. . توضيح المسائل مراجع، م 2614؛ تحريرالوسيله، ج 3، ص 239، م 1؛ فرهنگ فقه، ج 2، ص 42 و 259
📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 56
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 گوشت پرندگان
🖌 پرندگان از نظر حلال يا حرام بودن دو دستهاند:
🔸 الف) پرندگانى كه حلال يا حرام بودن آنها تصريح شده است،
مانند: مرغ، خروس، مرغابى، اردك و كبوتر كه #حلالند
👈 و پرندههايى چون كلاغ، زاغ، خفاش، عقاب، طوطى و طاووس كه #حرامند.
🔸 ب) پرندگانى كه حلال يا حرام بودن آنها تصريح نشده است و بايد از روى نشانهها شناخت.
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص57
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari