🔰شش نكته درباره شركت در نماز جماعت
🔸1. شركت در نماز جماعت براى همه مستحب است، به ويژه براى همسايه مسجد. (1)
🔹2. مستحب است انسان صبر كند تا نماز را به جماعت بخواند. (2)
🔸3. نماز جماعت، هر چند اوّل وقت خوانده نشود، از نماز فُراداى اوّل وقت بهتر است. (3)
🔹4. نماز جماعتى كه كوتاه خوانده شود، از نماز فُرادايى كه آن را طول دهند، بهتر است. (4)
🔸5. وقتى كه جماعت برپا مىشود، مستحب است كسى كه نمازش را فرادى خوانده دوباره به جماعت بخواند. (5)
🔹6. ترك نمازجماعت از روى بىاعتنايى و اعتراض يا به عنوان سبك شمردن آن جايز نيست. (6)
-------------------
1. توضيح المسائل مراجع، ص 767، م 1399.
2. همان، ص 768، م 1402.
3. همان.
4. همان.
5. همان، م 1403.
6. و لا يجوز تركها رغبة عنها و استخفافاً ...؛ عروةالوثقى، ج 1، ص 598؛ توضيحالمسائل مراجع، م 1402
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص36
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰احكام مسجد
🖌 از مسائلى كه در رابطه با مناسبتها مطرح است مسجد و احكام آن است دراينجا بهچند نمونه از آنها اشاره مىشود:
♦️1. نجس كردن زمين و سقف و بام و طرف داخل ديوار مسجد حرام است و هركس بفهمد كه نجس شده است بايد فورا نجاست آن را برطرف كند.
و احتياط واجب آن است كه طرف بيرون ديوار مسجد را هم نجس نكنند و اگر نجس شود نجاستش را برطرف نمايند.(1)
♦️2. بردن عين نجاست و متنجس به مسجد در صورت هتك و بىاحترامى حرام است. (2)
♦️3. تميز كردن مسجد و روشن كردن چراغ آن مستحب است، و كسى كه مىخواهد مسجد برود، مستحب است خود را خوشبو كند و لباس پاكيزه و مناسب بپوشد و ته كفش خود را وارسى كند كه نجاستى به آن نباشد. (3)
-----------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 523، م 900.
2. همان، ص 505، م 906.
3. همان، م 912
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص37
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰احکام مسجد ۲
♦️4. توقف در مساجد براى افراد ناپاك از قبيل جنب، حائض، نفساء حرام است. (1)
♦️5. دفن ميت در مسجد حرام است. (2)
♦️6. بردن وسايل مسجد حرام است. (3)
❓پرسش: اگر در مسجد روضه برقرار باشد، آيا مىتوان براى ضبط شخصى از برق آن استفاده كرد.
✅ پاسخ: جايز نيست، مگر آنكه پول برق مصرف شده را بدهند. (4)
❓پرسش: در بعضى از مساجد معمول است هنگام مجالس ختم و فاتحه صداى بلندگو از فضاى بيرونمسجد پخش مىشود با توجه به اينكه چه بسا بيماران و سالخوردگان از صداى بلندگو اذيت مىشوند، آيا اين عمل جايز است؟
✅ پاسخ: محل اشكال است. (5)
-------------------
1. توضيحالمسائل مراجع، ج 1، م 355؛ تحرير الوسيله، ج 1، ص 38 فى احكام الجنب.
2. همان، م 622؛ عروة الوثقى، ج 1، فى بعض احكام المسجد« الخامس».
3. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 94، س 297.
4. همان، ص 96، س 316
5. همان، ص 97، س 320
📚احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص38
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰جا گرفتن در مسجد براى نماز
🔸1. جا گرفتن در حرم يا مسجد مانند نشستن در آن مكان است، و ديگران نمىتوانند جاى او را بگيرند به شرط آن كه چيزى را كه به وسيله آن جا گرفته، مانند سجاده و عبا باشد كه تمام محل نماز خواندن يا قسمت عمده آن را بگيرد، بنابراين گذاشتن مهر و تسبيح حقى براى شخص ايجاد نمىكند و ديگران مىتوانند در آن مكان نماز بخوانند.
🔸2. بين گذاشتن رحل (عبا و سجاده) و آمدن فرد، نبايد فاصله زيادى باشد به طورى كه آن مكان معطل بماند، پس اگر نمازگزار وسيلهاى بگذارد و برود و برنگردد، در صورتى كه بدون برداشتن نتوان در آن مكان نماز خواند، ديگرى مىتواند آن را بردارد. (1)
🔸3. اگر شخصى در مسجد جهت شركت در نماز جماعت، وسيلهاى گذاشته و بيرون رفته و جماعت برپا شده و صاحب وسيله مراجعه نكرده، با شروع جماعت، احتياط آن است تا زمانى كه امام به ركوع نرفته، جاى او را اشغال نكنند. (2)
🔸4. كسىكه در مسجد يا حرم جا گرفته، اگر ديگرى جاى او را غصب كند و در آنجا نماز بخواند، بنا بر احتياط واجب بايد دوباره نمازش را در محل ديگرى بخواند. (3)
-------------------
1. تحريرالوسيله، ج 2، ص 215، م 17 ..
2. مجمع المسائل گلپايگانى، ج 1، ص 135، س 32.
3. توضيح المسائل مراجع، م 868
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص39
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰سه نكته درباره نگاه به نامحرمان
🔸يكى از حدود الهى بين نامحرمان، كنترل نگاه است.
💡قرآن خطاب به پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم مىفرمايد: قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ ... وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَ (1)
به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگيرند ... و به زنان با ايمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوسآلود) فرو گيرند.
💡امام على عليه السلام فرمود:
الْعُيُونُ مَصَائِدُ الشَّيْطَان (2)
چشمها دامهاى شيطان است.
🖌 در يك دسته بندى مىتوان نگاه به نامحرم را به سه دسته تقسيم كرد:
🔹1. نگاه #اتفاقى و ناخواسته حرام نيست. ولو مقدمات آن به وسيله خود شخص انجام شود. مانند اين كه خود شخص به بازار برود و ناخواسته چشمش به نامحرم بيفتد.
🔹2. نگاه عمدى به صورت و دستان نامحرم تا مچ #بدون_لذت و بدون آرايش از نظر مشهور فقها مانعى ندارد. (3)
🔹3. نگاه با #قصد_لذت، نگاه به چهره آرايش كرده زن و نگاه به بدن نامحرم حرام است. (4)
--------------------
1. نور/ 30 و 31.
2. تصنيف غررالحكم، ص 260 .
3. توضيح المسائل مراجع، م 2433.
4. عروة الوثقى، نكاح، م 31 .
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص41
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 سه نكته درباره حفظ جان مسلمان
🔸1. بر هر مسلمان واجب است مسلمان ديگرى را كه نزديك است از گرسنگى يا تشنگى بميرد، از مرگ نجات دهد. (1)
🔸2. اگر كسى در خطر غرق شدن است واجب است افراد حاضر، او را نجات دهند.
🔸3. اگر حفظ نفس محترمه و جلوگيرى از وقوع قتل، مستلزم دخالت فورى و مستقيم باشد، جايز بلكه شرعاً از باب وجوب حفظ نفس محترمه، واجب است. (2)
-----------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 2635.
2. همان، ص 771
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص43
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 چند نكته درباره دفاع از دين
♦️1. دفاع از دين واجب است (1)، گاهى با #جهاد، گاهى با #امر_به_معروف، گاهى با كارهاى #فرهنگى و تشكيل هيئات مذهبى وگاهى باتشكيل حكومت اسلامى.
♦️2. دفاع از اسلام در برابر دشمنىكه اساس آن را تهديد مىكند واجب است. (2)
♦️3. يكى از اهداف نهضت امام حسين عليه السلام احياى واجبات و دفاع از دين بود.
👈 امام حسين عليه السلام فرمود:
اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ مَا كَانَ مِنَّا تَنَافُساً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاساً مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنُرِيَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ وَ يَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ يُعْمَلَ بِفَرَائِضِكَ وَ سُنَنِكَ وَ أَحْكَامِك (3)
خداوندا! تو آگاهىكه آنچه (از جنبش و نهضت بر ضد مفاسد و منكرات) به دست ما صورت گرفت نه در طمع پادشاهى و جاه بود، نه درطلب ثروت و مال، ما خواستيم تا نشانههاى راه دينت را ارائه دهيم، (مفاسد را) در شهرهاى تو اصلاح كنيم، باشد كه بندگان مظلوم تو روى آسايش و امنيت بينند و آسوده خاطر بهطاعت تو برخيزند، مامىخواهيم فرائضاسلام و سنن (پيغمبر صلى الله عليه وآله وسلم) و احكام تو را اجرا كنيم.
-------------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 787.
2. جواهر الكلام، ج 21، ص 16؛ فرهنگ فقه، ج 3، ص 327.
3. تحف العقول، ص 239
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص44
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 سه نكته درباره اذيت و آزار مردم
🔸1. يكى از گناهان كبيره اذيت و آزار ديگران است. پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم فرمود: مَنْ آذَى مُؤْمِناً فَقَدْ آذَانِي (1)
كسى كه مؤمنى را اذيت كند، مرا اذيت نموده است.
🔹2. آزار ديگران گاه به #زبان است همچون اهانت، مزاحمت تلفنى و گاه با #قلم است مانند نامهها و مقالات توهين آميز و گاه با #رفتار است همچون بلندكردن صداى ضبط و يا معطل و سرگردان كردن ارباب رجوع در ادارات يا آلوده ساختن هوا در محيطهاى بسته و يا ايجاد سد معبر و راه بندان و ...
🔸3. گفتن و شنيدن جوك و لطيفهاى كه اهانت يا ايذاء به شخص يا اشخاص معينى باشد جايز نيست. (2)
🔹4. آزار رساندن به مؤمن به هتك حرمت يا ضرب و جرح و مانند آن (3) و نيز پدر و مادر هرچند با گفتن افّ (4) همچنين گرفتن روزه مستحب (5) يا سفر غير واجب (6) اگر موجب اذيت پدر و مادر شود حرام است.
❓پرسش: از ساختمان حسينيه صداى قرائت قرآن و مجالس حسينى بسيار بلند پخش مىشود به طورى كه منجر به سلب آسايش همسايگان مىشود، اين عمل چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: اگر چه اقامه مراسم و شعائر دينى در زمانهاى مناسب در حسينيه از بهترين كارها و از مستحبات مؤكّد مىباشد. ولى واجب است برگزار كنندگان مراسم و عزاداران تا حد امكان از اذيت و ايجاد مزاحمت براى همسايگان بپرهيزند، هر چند با كم كردن صداى بلندگو و تغيير جهت آن به طرف داخل حسينيه باشد. (7)
---------------------
1. بحارالانوار، ج 64، ص 72.
2. مسائل جديد، محسن محمودى، ج 2، ص 60.
3. جواهر الكلام، ج 22، ص 74.
4. اسراء/ 23؛ جواهر الكلام، ج 21، ص 24
5. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1741.
6. همان، م 1295.
7. هزار و يك مسئله فقهى نورى همدانى، ج 2، ص 4؛ اجوبة الاستفتائات، ج 2 ص 129، ص 361
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص46
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 پنج نكته درباره حفظ و مراقبت
🖌 در احكام شرعى موارد گوناگونى درباره لزوم حفظ و مراقبت آمده است.
به چند نمونه از آنها اشاره مىشود: 🔻
⬅️ 1. حفظ #جان: حفظ جان خود و هر مسلمانى، واجب و در معرض هلاكت قرار داد آن، همچنين تعرض به جان انسان محترم، حرام است.
از اين رو، دفاع از جان خود در برابر مهاجم، جايز، بلكه در صورت انحصار حفظ جان به دفاع، واجب است.
همچنين است دفاع از جان مؤمنى ديگر، هرچند برخى در وجوب آن اشكال كردهاند. (1)
👈 حفظ جان به لحاظ اهميت آن، در صورت تزاحم با ديگر واجبات يا ارتكاب محرمات، بر آنها مقدم مىشود. از اين رو، خوردن مردار در حال اضطرار براى حفظ جان، واجب است. چنان كه به جهت حفظ جان، خوردن غذاى ديگرى در حال اضطرار، حتى بدون اذن وى و نيز اظهار كفر با اعتقاد قلبى به اسلام، در حال تقيه، جايز است. (2)
⬅️ 2. حفظ #آبرو: آبرو و ناموس آدمى همچون جان او از حرمت ويژهاى برخوردار است. از اينرو حفظ آن در برابر تعرض كننده به آن، واجب است؛ خواه نسبت به آبروى خود انسان باشد يا آبروى مسلمانى ديگر. (3)
⬅️ 3. حفظ #مال: دفاع از مال در برابر مهاجم، جايز، بلكه بنا بر ديدگاه برخى از فقها، در صورت غلبه ظن به سلامت جان، واجب است. (4)
⬅️ 4. حفظ #امانت: حفظ مالىكه نزد كسى به امانت گذاشته شده، واجب و كوتاهى درنگهدارى از آنحرام و ضمان آور است. (5)
⬅️ 5. حفظ #اسلام: دفاع از اسلام در برابر دشمنى كه اساس آن را تهديد مىكند واجب است. (6)
-----------------
1. جواهرالكلام، ج 21، ص 16؛ فرهنگ فقه، ج 3، ص 316.
2. فرهنگ فقه، ج 3، ص 316 ..
3. فرهنگ فقه، ج 3، ص 316.
4. همان.
5. همان.
6. همان، ص 317
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص48
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 موارد فروش مال وقفى
🖌 فروش مال وقفى در سه صورت جايز است:
🔸1. به طورى خراب و غير قابل استفاده شود كه تعمير آن ممكن نباشد.
🔹2. بر اثر خرابى استفاده چندانى از آن نشود و با فروش آن بتوان مالى تهيه كرد كه منافع قبلى آن مال را داشته باشد.
🔸3. واقف شرط كرده باشد كه هنگام ضرورت و نياز فروخته شود. (1)
------------------
1. تحريرالوسيله، ج 2، ص 79، م 73
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص50
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari