eitaa logo
حاج آقا مسئلةٌ
796 دنبال‌کننده
555 عکس
83 ویدیو
21 فایل
لطفاً در جهت نشر #احکام الهی کانال احکام شرعی را به دوستان و آشنایان خود معرفی نمائید و مطالب کانال احکام را منتشر فرمائید. جهت طرح سؤال و ارتباط با ادمین و کارشناس احکام شرعی با آی دی زیر تماس بگیرید: @Davoud_Norouzi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 @AHKAME 📡 متن شایعه: نام: یزید، شهرت: بنی امیه، نام پدر: معاویه، نام پدربزرگ: ابوسفیان، نام جد بزرگ: عبدالمطلب نام: حسین، شهرت: بنی هاشم، نام پدر: علی، نام پدربزرگ: محمد و ابوطالب، نام جد بزرگ: عبدالمطلب 🔺 نتیجه گیری: رابطه امام حسین و یزید: پسر پسرعمو، رابطه امام علی و معاویه: پسرعمو، رابطه معاویه و محمد (ص): پسرعمو، رابطه ابوسفیان و ابوطالب: برادر، رابطه محمد (ص) و ابوسفیان: ابوسفیان عموی محمد، رابطه ابوسفیان و امام علی: ابوسفیان عموی امام علی 🔻 علت اختلاف: دعواي خانوادگی بر سر قدرت؛ کسی نیست بگوید شما ايرانيان را چه؟ كه سال‌هاست بر سر خود مي‌زنيد، خود اعراب اين‌ها رو قبول ندارن شما نخود کدام آشيد؟ 🔺 به قول مرحوم احمد کسروی تبریزی: بدبخت ملتی که تاریخ کشورش را نداند؛ شوربخت تر از آن ملتی که نخواهد تاریخ کشورش را بداند؛ تیره بخت تر از آن ملتی که تاریخ کشورش را به ریش خند بگیرد؛ و سیاه بخت تر مردمی که بخاطر تاریخ ننگین کشوری دیگر بر فرق می‌کوبد و عمده‌ی روزهای سال خود را در عزاداری برای آن بیگانگانند. حماقت انسان را به کجا می‌برد.!. ✅ در پاسخ به شبهه: "مقایسه شجره نامه یزید و امام حسین (ع) و اینکه با هم پسر پسر عمو می باشند ... !!" ۱. خلاصه شجره نامه پیامبر (ص) و ابوسفیان: عبدمناف – هاشم – عبدالمطلب – عبدالله – محمد (ص) عبدمناف – عبدالشمس – اميه – حرب – صخر -- ابوسفيان و معاویه ۲. عبدالمطلب ابداً در شجره پدران ابوسفیان قرار ندارد و تنها نسب مشترک او با پیامبر (ص) به عبد مناف باز می‌گردد! یعنی امام حسین (ع) و یزید تا نسل‌ها قبل نیز رابطه خویشاوندی نداشته‌اند! ۳. با توجه به موارد بالا: — امام حسین (ع) و یزید پسر پسرعمو نیستند! — امام علی (ع) و معاویه پسر عمو نیستند! — پیامبر (ص) و معاویه پسر عمو نیستند! ۴. جناب ابوطالب پدر حضرت علی (ع)، فرزند عبدالمطلب هستند. پس با در نظر گرفتن موارد بالا: — ابوطالب و ابوسفیان برادر نیستند! — ابوسفیان عموی پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) نیست! ۵. تمام این جعلیات به این دلیل در شبهه آمده تا مخاطب را وادار به پذیرش دلیل دروغین "اختلاف خانوادگی" و "قدرت" جهت قیام امام حسین (ع) کند! ۶. علل قیام امام حسین به اختصار: — بیعت خواهی یزید که فردی فاسد و هرزه بود از امام معصوم و عزم قتل ایشان در صورت عدم بیعت — دعوت مردم کوفه از امام حسین و تمام شدن حجت بر ایشان — اصلاح امت و مبارزه با فساد که جامعه اسلامی به دلیل سیاست‌ها و فساد یزید از اسلام کاملاً دور شده بود. ۷. دین امری فراتر از نژاد و قومیت است و ایرانیان همیشه مفتخر بودند در مسیر آزادگی و حق طلبی که همان مسیر اهل بیت (ع) بوده گام بردارند. ۸. احمد کسروی علی رغم توانمندی در ادبیات و تسلط به چند زبان، فراماسونی دین ستیز و شدیداً به دنبال تغییر خط ایرانی به لاتین بود! پس برای چه دم از ایرانی بودن می‌زند؟؟! 🔺 او ادعای پیامبری داشت و شدیداً با اسلام و نمادهای آن در ستیز بود و به ائمه اطهار (ع) اهانت می‌کرد. او اهل مباحثه منطقی و مودبانه نبود و مکرراً به سایرین اهانت می‌نمود. 🔴 همین اطلاعات اندک از وی کافی است تا به باطل بودن عبارات پایانی شبهه که منتسب به اوست پی ببریم. 💠 @AHKAME
☑ یکی از زیباترین و رساترین اشعاری که در رسای حضرت عباس علیه‌السلام سروده شده بی شک همین چهار بیت مرحوم عمان سامانی هست: روز عاشورا به چشم پر ز خون مشک بر دوش آمد از شط چون برون شد به سوی تشنه کامان رهسپر تیرباران بلا را شد سپر بس فرو بارید بر وی تیر تیز مشک شد بر حالت او اشک ریز اشک چندان ریخت بر وی چشم مشک تا که چشم مشک خالی شد ز اشک @AHKAME
⭕️ سؤال: خرید و فروش در روزهای تاسوعا و عاشورا چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: فی نفسه حرام نیست، لکن شایسته است شخص به عزاداری اشتغال داشته باشد و خود را از ثواب بزرگ محروم نسازد. 📚 آیةالله العظمی امام خامنه‌ای 💠 @AHKAME
⭕️ سؤال: باقی‌ مانده اموالی که به عنوان هزینه‌ های مراسم عاشورای امام حسین(ع) جمع ‌آوری می‌ شود، در چه موردی باید خرج شود؟ ✅ جواب: می‌توان اموال باقی‌مانده را با کسب اجازه اهداء کنندگان آن‌ها در امور خیریه مصرف کرد و یا آن‌ها را برای مصرف در مجالس عزاداری آینده نگه داشت. 📚 آیةالله العظمی امام خامنه‌ای 💠 @AHKAME
✅ شروع ختم سوره واقعه در دوشنبه ماه قمری/ افزایش رزق و برآورده شدن حاجات مهم ✒️ آیت‌الله بهجت رحمه‌الله برای افزایش روزی و برآورده شدن حاجات مهم، به ختم سورۀ «واقعه» اهمیت فراوانی می‌دادند و آن را به اطرافیان خود توصیه می‌کردند. 🔸 دستور این ختم بدین شرح است: ملا محسن فیض کاشانی رحمه‌الله در کتاب اللیالی‌المخزونه می‌گوید: چون اول ماه قمری دوشنبه باشد، شروع کند به خواندن این سورۀ مبارکه، با طهارت و رو به قبله 📿 روز اول یک مرتبه، روز دوم دو مرتبه، و روز سوم سه مرتبه، و همچنین تا [روز] چهاردهم، چهارده مرتبه بخواند. و بعد از تلاوت سورۀ مبارکه، هر روز این دعا را بخواند: ١ 📿 يا مُسَبِّبَ الاَسْبابِ وَ يا مُفَتِّحَ الاَبْوابِ اِفْتَحْ لَنا الْاَبْوابَ وَ يَسِّرْ عَلَيْنَا الْحِسابَ وَ سَهِّلْ عَلَيْنَا الْعِقابَ [الصِّعابَ]، اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِي و رِزْقُ عِیالي فِی السَّمَاءِ فَأَنْزِلْهُ وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ بَعِيداً فَقَرِّبْهُ وَ إِنْ كَانَ قَرِيباً فَيَسِّرْهُ وَ اِنْ كانَ يَسِيراً فَكَثِّرْهُ وَ اِنْ كانَ كَثِيراً فَخَلِّدْهُ وَ اِنْ كانَ مُخَلَّداً فَطَيِّبْهُ وَ اِنْ كانَ طَيِّباً فَبارِكْ لي فيهِ وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ يا رَبِّ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ وَ وَحْدانِيَّتِكَ اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ وَ اِنْ كانَ عَلي اَيْدِي شِرارِ خَلْقِکَ فَانْزِعْهُ وَانْقُلْهُ اِلَيَّ حَيْثُ اَكونُ وَ لا تَنْقُلْنِي اِلَيهِ حَيْثُ يَكُونُ 📿 در ادامه، از مرحوم مجلسی رحمه‌الله به نقل از امام سجاد علیه‌السلام این عمل را با دعایی در پنجشنبه‌های میان این چهارده روز نقل می‌کند؛ آن دعا چنین است: 📿 يا ماجِدُ يا واحِدُ، يا جَوادُ يا حَليمُ، يا حَنّانُ يا مَنّانُ يا كَريمُ، اَسْئَلُكَ تُحْفَةً مِنْ تُحَفاتِكَ تَلُمُّ بِها شَعْثى، وَ تَقْضى بِها دَيْنى، وَ تُصْلِحُ بِها شَأْنى بِرَحْمَتِكَ يا سَيِّدى. اَللَّهُمَّ اِنْ كانَ رِزْقى فِى السَّماءِ فَاَنْزِلْهُ، وَ اِنْ كانَ فِى الاَرْضِ فَاَخْرِجْهُ، وَ اِنْ كانَ بَعيداً فَقَرِّبْهُ، وَ اِنْ كانَ قَريباً فَيَسِّرْهُ، وَ اِنْ كانَ قَليلاً فَكَثِّرْهُ، وَ اِنْ كانَ كَثيراً فَبارِكْ لى فيهِ، وَ اَرْسِلْهُ عَلى اَيْدى خِيارِ خَلْقِكَ، وَ لا تُحْوِجْنى اِلى شِرارِ خَلْقِكَ، وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ (بِكَيْنُونَتِكَ) وَ وَحْدانِيَّتِكَ 📿 اَللًّهُمَّ انْقُلْهُ اِلَىَّ حَيْثُ اَكُونُ، وَ لا تَنْقُلْنى اِلَيْهِ حَيْثُ يَكُونُ، اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَديرٌ، [يا حَىُّ يا قَيُّومُ يا واحِدُ يا مَجيدُ يا بَرُّ يا كَريمُ] يا رَحيمُ يا غَنِىُّ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَمِّمْ عَلَيْنا نِعْمَتَكَ، وَ هَیِّنَا [هَنِّئْنا-هَيِّئْنا] كَرامَتَكَ وَ اَلْبِسْنا عافِيَتَكَ 💠 @AHKAME
⭕️ سؤال: شرایط شیر دادن که سبب محرمیت می‌شود چیست؟ ✅ جواب: 1. بچّه شیر زن زنده را بخورد و گرنه محرمیت حاصل نمی‌شود. 2. بچّه شیر را از پستان بمکد، اگر با شیشه یا قاشق شیر به او بدهند محرمیت حاصل نمی‌شود. 3. شیر آن زن از حرام نباشد و گرنه محرمیت حاصل نمی‌شود. 4. از ولادت و آمیزش شرعی باشد، اگر از طریق قرص و دارو شیر در پستان ایجاد شود، محرمیت ایجاد نمی‌شود. 5. شیر خالص باشد و با چیز دیگر مخلوط نباشد. 6. شیر از یک شوهر باشد. 7. بچّه شیر را به واسطه­ي مرض قی نکند. 8. دو سال بچّه تمام نشده باشد و گرنه محرمیت حاصل نمی‌شود. 9. بچّه پانزده مرتبه یا یک شبانه روز [به طوری که ذکر خواهد شد] شیر سیر بخورد یا اين­كه آن­قدر شیر به او بدهند که گفته شود از آن شیر استخوانش محکم شده و گوشت در بدنش روییده است. 10. بچّه در یک شبانه­روز غذا یا شیر کس دیگری را نخورد ولی اگر کمی غذا بخورد که نگویند در بین، غذا خورده اشکال ندارد و نیز باید پانزده مرتبه از شیر یک زن بخورد و در بین پانزده مرتبه، شیر کس دیگر را نخورد، و در هر دفعه بدون فاصله شیر بخورد، ولی اگر در بین شیر خوردن نفس تازه کند، یا کمی صبر کند، که از زماني که پستان در دهان می‌کیرد تا وقتی سیر می‌شود، یک دفعه حساب شود اشکال ندارد. 📚 (رساله ­ي توضیح المسائل مراجع (12 مرجع)، ج2، احکام شیر دادن، ص438، مسئله ­ي 5-2474؛ جامع المسائل آیت الله فاضل لنکرانی، ج1، مسئله 6-4-1473) 📎 نکته: اگر ده مرتبه شیر کامل بخورد احتیاط مستحب آن است کسانی که به واسطه شیر خوردن با او محرم می‌شوند، با او ازدواج نکنند و نگاه نامحرمانه هم به او ننمایند 📚 (همان، رساله‌ی 13 مرجع، مسئله 2474، ص436، بند هفتم). آیت الله سیستانی در مورد بچّه‌ای که معلوم باشد شیر در محکم شدن استخوان و روییدن گوشت بدنش مؤثّر نبوده در حالی که یک شبانه­ روز یا پانزده مرتبه شیر خورده فرمودند: احتیاط بشود در مورد ذکر شده ازدواج نکند و نگاه محرمانه نیز نکند (همان، مسئله‌ی 2474، ص437، بند هفتم) 💠 @AHKAME
🍼 احکام شیر دادن (رضاع) 🔺 نظر مراجع عظام تقلید درباره‌ی مسائل مبتلابه محرمیت از طریق رضاع (شیر دادن)؛ ⭕️ سؤال: اگر زنی، بچّه‌ای را با شرایطی که ذکر خواهد شد شیر دهد آن بچّه به چه افرادی محرم می‌شود؟ ✅ جواب: 1. خود آن زن، که مادر رضاعی گفته می‌شود. 2. شوهر آن زن، که شیر مال اوست که پدر رضاعی می‌گویند. 3. بچّه‌ها و نوه‌های آن زن و مرد که به دنیا آمده‌اند یا به دنیا می‌آیند. 4. پدر و مادر آن زن و مرد و هرچه بالاتر رود که پدربزرگ و مادربزرگ رضاعی می‌گویند. 5. خواهر و برادر و عمّه و عمو و خاله و دایی آن زن و مرد که همه را رضاعی می‌گویند. 6. اولاد و نوه‌های شوهر آن زن 📚 (مسئله ­ي 2464، ص432، احکام شیر دادن، رساله­ ي مراجع، ج2، جامع المسائل آیت الله فاضل، ج1، مسئله ­ي 6-4-1473، ص389) 💠 @AHKAME
🍼 احکام شیر دادن (رضاع) ⭕️ سؤال: شیر دادن که سبب محرم شدن است از چند راه ثابت می‌شود؟ ✅ جواب: 1. خبر دادن عدّه‌ای که انسان از گفته­ي آنان یقین کند. 2. شهادت دو مرد يا چهار زن عادل. ن📎 کته: باید شرایط شیر دادن را هم بگویند، مثلاً بگویند ما دیده‌ایم که فلان بچّه بیست و چهار ساعت از پستان فلان زن شیر خورده و چیزی هم در بین نخورده است. 📚 (رساله 13 مرجع، مسئله 2496، ص445) 💠 @AHKAME
🍼 احکام شیر دادن (رضاع) 🔺 فرزندخوانده و محرمیت: ⭕️ سؤال: چه کسانی می‌توانند با شیر دادن با شرایط مشروع سبب محرمیت بین دختر بچّه و پدر خوانده­ي او شوند؟ ✅ جواب: 1. مادر پدرخوانده 2. خواهر پدر خوانده 3. دختر برادر پدرخوانده 4. زن برادرزاده­ي پدرخوانده 5. دختر خواهر پدرخوانده 6. زن خواهرزاده پدرخوانده 💠 @AHKAME
🍼 احکام شیر دادن (رضاع) ⭕️ سؤال: چه کسانی می‌توانند با شیر دادن با شرایط مشروع سبب محرمیت بین پسر بچّه و مادر خوانده شوند؟ ✅ جواب: 1. خواهر مادر خوانده 2. دختر خواهر مادر خوانده 3. زن برادر مادر خوانده 4. دختر برادر مادر خوانده 5. زن برادرزاده مادر خوانده 6. مادر مادر خوانده 📚 (با استفاده از مسئله­ ي 2464، ص433؛ با استفاده از جامع المسائل آیت الله فاضل لنکرانی، 6-4-1473، ص389). 📎 توجّه: اگر مادر نسبی و حقیقی واقعی به نوه ­ي دختری خود با شرایط مشروع شیر دهد، دخترش به دامادش حرام می‌شود (نامحرم می‌شود). هم­چنین اگر بچّه هووی دخترش را شیر دهد دخترش به دامادش نامحرم می‌شود. 📚 (رساله­ ي 13 مرجع، احکام شیر دادن، مسئله­ ي 2472، ص435، ج2). شماره نشریه: شمیم نرجس شماره 27 💠 @AHKAME