✅ تیمم با چه چیزهائی صحیح است و با چه چیزهائی جایز نیست .
✳️ #تیمم بر روی #خاک، #سنگ، #ریگ، #کلوخ، به نظر همه مراجع صحیح است .
🔻 فقط روی سنگ و ریگ و کلوخ را آقای #زنجانی در حال اختیار کافی نمی داند.
✳️ تیمم روی #سرامیک و #کاشی و #ظرفها و #کوزه های لعابی را هم اگر از طرف غیر لعاب آن که خاک است انجام شود طبق نظر همه صحیح است
✳️ #تیمم روی #آجر و #سفال،
امام، #رهبری، #سیستانی، #وحید، #فاضل، #شبیری، صحیح می دانند.
🔻#صافی و #نوری، مطلقا جایز نمی دانند.
🔻#بهجت، در حال #اختیار صحیح نیست، در حال #اضطرار میان تیمم با آجر وسفال ومانند غبار باید جمع کند )یعنی یکبار با آجر وسفال و دوباره با مانند غبار تیمم کند.
🔻#مکارم، بنابر احتیاط واجب تیمم با آجر وسفال چه در حال اختیار چه اضطرار صحیح نیست.
🔻#خوئی، #تبریزی، در صورت اختیار بنابر احتیاط واجب صحیح نیست، اما در حال اضطرار صحیح است.
✳️ تیمم روی #سیمان (بتون) و #موزائیک،
#امام، #رهبری، #سیستانی، #بهجه، #تبریزی، تیمم صحیح است.
🔻#مکارم، #صافی، #اراکی، #گلپایگانی، تیمم روی آنها باطل است.
✳️ تیمم روی #گچ و #سنگ_گچ،
الف ) مطلقا تیمم روی آنها صحیح است.
#رهبری، #سیستانی، #وحید،
ب ) بنابر احتیاط واجب جایز نیست .
#مکارم، #فاضل،
ج ) بنابر احتیاط واجب در حالت اختیار جایز نیست، اما در حالت اضطرار اشکال ندارد.
#امام، #صافی، #اراکی،#گلپایگانی،
🔹منابع : 👇👇
مکارم https://b2n.ir/61831
سیستانی https://b2n.ir/67817
رهبری https://b2n.ir/65028
امام https://b2n.ir/98917
بهجت https://b2n.ir/34913
❤️ @ahkamerouz احکام روز
#احکام.
#احکام_نماز_جماعت.
📌 شک به #اقتدا کردن در بین نماز جماعت
🔹 سوال : اگر در بین نماز #جماعت شک کند که آیا نماز را که شروع کردم اقتدا کردم یا نه؟
🔹جواب : آیات عظام : مقام معظم #رهبری، #صافی، #تبریزی، #فاضل، #گلپایگانی، #نوری همدانی، می فرمایند دو حالت دارد
۱- اگر در موقعیتی است که وظیفه ماموم است ( مثلا دارد حمد و سوره را گوش می دهد ) باید نماز را به جماعت بخواند و تمام کند.
۲- اما اگر در #موقعیتی است که وظیفه امام وماموم هردو است ( مثلا در حال رکوع است ) باید #نمازش را فرادی بخواند.
🔹آیات عظام #مکارم، #سیستانی، #وحید خراسانی، می فرمایند : اگر در موقعیتی است که #وظیفه_امام است نماز را به جماعت بخواند والا فرادی بخواند.
🔻تفاوت این دو فتوا اینست که گروه دوم مراجع همین که در موقعیت امام باشی را برای جماعت کافی می دانند بر خلاف گروه اول که علاوه برآن گوش کردن به #حمد وسوره را هم لازم می دانستند تازه باز اگر در مقام ماموم نبود.
📚 منبع : https://b2n.ir/02317
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام اربعین سالار شهیدان به شما جویندگان احکام الهی،
✳️ از این به بعد بخاطر درخواست بعضی عزیزان احکام بانوان هم در کانال گذاشته خواهد شد.
✳️ همانطور که بیشتر مسائلی که تا به حال مطرح شده جواب سوالات عزیزانی بوده که یا حضوری یا تلفنی و پیامکی و یا از طریق کانالهای ایتا و سروش ...از ما پرسیده بودند.
🍃 هدف ما رسیدن سریع و بدون اتلاف وقت به جواب مسائل شرعی است که برای شما معمولا اتفاق می افتد و مبتلا به هستید.
و من الله التوفیق
❤️@ahkamerouz احکام روز
#احکام.
#احکام_بانوان.
📌 کلّ #خونهائی که از بدن #زن خارج می شود.
🔹پنج نوع خون کلّا از بدن زن خارج می گردد.
1) #خون_زخم ؛ مثل دیگر زخمهای بدن .
2) #خون_بکارت ؛ که هنگام زائل شدن بکارت از بدن او خارج میگردد.
3) #خون_حیض ؛ غالبا در هر ماه چند روز از بدن زن خارج می گردد، که در این حالت به آن زن #حائض می گویند.
4) #خون_نفاس ؛ که با خروج اولین جزء #بچه از شکم زن از بدن او خارج می گردد.
5) #خون_استحاضه ؛ که سه نوع است
الف : #قلیله 》خون کم
ب : #متوسطه》نه زیاد نه کم
ج : #کثیره :》خون زیاد
✳️ توضیحات 👇👇👇
🔻خونی که به علت زخم و جراحتی از بدن زن خارج می گردد نه غسل دارد نه وضو، لذا فقط باید آن محل را برای نماز با شستن پاک کند. مثل خون بکارت.
✳️ خون حیض خونی است که
۱- غالبا گرم است،
۲- رنگ آن سیاه یا قرمز است،
۳- با فشار همراه با سوزش وگاهی درد خارج می گردد.
✳️ خون استحاضه خونی است که از رحم خارج می گردد نه حیض است نه نفاس و نه خون زخم، که👇
۱ - بیشتر اوقات زرد رنگ
۲ - زرد و رقیق
۳- بدون فشار و سوزش خارج می گردد.
🍃 زن را در این حالت #مستحاضه گویند. اقسام سه گانه آنرا در پست های بعدی مفصّل توضیح داده خواهد شد.
🔹منبع : https://b2n.ir/51571
❤️ @ahkamerouz احکام روز
#احکام.
#احکام_بانوان.
📌 #شرائط_حیض
۱) #بلوغ ؛ دختر باید بالغ شده باشد.
۲) #یائسه نبودن ؛ زن نباید اگر غیر #سیده است از پنجاه سال به بالا باشد، اگر سیده است نباید از شصت سال قمری بیشتر باشد.
۳) خون #کمتر_از_سه روز نباشد و از #ده_روز بیشتر نباشد.
۴) خون آمدن #مستمر باشد ؛ یعنی قطع و وصل نشود.
🔻آقای #زنجانی استمرار را لازم نمی داند،
🔻#گلپایگانی، و #صافی هم قائلند اگر بعد از دو روز پاک شد بین تروک حایض و اعمال مستحاضه جمع کند.
۵) خون از بدن او خارج شود.
🔻البته طبق نظر بعضی مراجع ابتدای حیض باید خون بیرون بیاید اما در ادامه لازم نیست بیرون آمدن آن .
✳️ توضیحات : 👇👇
در مورد زمان #یائسگی پنجاه سال قمری یعنی چهل و هشت سال و شش ماه شمسی، و شصت سال قمری یعنی پنجاه وهشت سال و هفتادو هفت روز و دوازده ساعت است.
🛑 خونی که دختر قبل از نه سالگی میبیند حیض نیست وخونیکه بعد از یائسگی می بیند فتاوای مختلف است در پست بعدی ذکر خواهد شد.
📚 منبع :https://b2n.ir/51571
❤️ @ahkamerouz احکام روز
#احکام.
#احکام_بانوان.
📌حکم خونهایی که خانم ها بعد از #یائسگی می بینند.
✳️ سوال : اگر خانمی #بعد_از_یائسگی خونی دید که نشانه های حیض را داشت حکم آن چیست ؟
🔹1) نظر آیات عظام #امام #خمینی (ره)، #گلپایگانی، #فاضل، #اراکی، #صافی، #سبحانی،#زنجانی، #استحاضه است.
🔹 نظر مقام معظم #رهبری، و آیات عظام #بهجت، #خوئی، #تبریزی، #وحید،
چه #سادات چه #غیر_سادات از پنجاه سال تا شصت سال بنابر احتیاط واجب جمع بین تروک حائض و اعمال مستحاضه کند. و بعد از شصت سالگی استحاضه است.
🔹نظر آیات عظام #سیستانی، #خونی که زنان بعد از یائسگی میبینند، حیض نیست، خواه نشانههای حیض را داشته باشد یا نداشته باشد و سن یائسگی در زنان، شصت سال قمری است و خونی را که زنان پس از تمام شدن شصت سال قمری میبینند، حکم حیض را ندارد،
🔻و زن در فاصله پنجاه تا شصت سالگی چه قُرَشیه باشد چه غیر قرشیه، حیض میبیند و زنهایی که قرشیه نیستند، در این فاصله در مواردی که قبل از این سن، حیض به حساب میآمد، باید کارهایی که بر حائض حرام است را ترک کنند و احتیاط مستحب است وظایف مستحاضه را نیز انجام دهند.
🔹 به نظر آیت الله #مکارم بعد از پنجاه سال یائسه است اما اگر تا آخر عمرش هم خونی ببیند که علامت حیض را داشته باشد حیض است چه سادات چه غیر سادات.
🔹 نظر #نوری همدانی اگر خانم از سادات نیست این خون استحاضه است اگر از سادات است و بین پنجاه و شصت سالگی خون دیدن احتیاطا بین حیض و استحاضه جمع کنند.
📚منبع : https://b2n.ir/51571
سیستانی https://b2n.ir/24812
❤️ @ahkamerouz احکام روز
#احکام.
#احکام_نماز_جماعت.
📌 حکم زودتر گفتن #تکبیره_الاحرام و سلام قبل از امام.
🔹آیت الله #سیستانی : در صحّت #جماعت شرط است كه #مأموم #تكبیرة_الاحرام نماز را قبل از امام جماعت نگوید. همچنین نباید تكبیرة الاحرام را قبل از امام به پایان برساند، بلكه احتیاط مستحب آن است كه تا تكبیر امام تمام نشده تكبیر نگوید.
🔻اگر مأموم #سهواً پیش از امام سلام دهد، نمازش به جماعت صحیح است و لازم نیست دوباره با امام سلام بدهد، بلكه اگر #عمداً هم پیش از امام سلام دهد، اشكال ندارد و نمازش به جماعت #صحیح است.
🔹مقام معظم #رهبری : اگر ماموم پيش از امام عمدا هم سلام دهد نمازش صحيح است.
🔻اگر ماموم غير از تكبيرة الاحرام و سلام چيزهاى ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشكال ندارد ولى اگر آنها را بشنود يا بداند امام چه وقت مىگويد،احتياط مستحب آن است كه پيش از امام نگويد.
🔹امام #خمینی (ره) : ماموم نباید تکبیرة الاحرام را پیش از امام بگوید بلکه احتیاط واجب آن است که تا تکبیر امام تمام نشده تکبیر نگوید.
🔻اگر ماموم پیش از امام عمداً هم #سلام دهد نمازش صحیح است.
واگر ماموم غیر از تکبیرة الاحرام و سلام چیزهای دیگر نماز را پیش از امام بگوید اشکال ندارد. ولی اگر آنها را بشنود، یا بداند امام چه وقت می گوید، احتیاط مستحب آن است که پیش از امام نگوید
📚منابع :
امام : https://b2n.ir/31949
سیستانی https://b2n.ir/30632
رهبری https://b2n.ir/60313
@ahkamerouz احکام روز
#احکام.
#احکام_نماز_جماعت
📌 شرائط امام جماعت
🔹 آیت الله #سیستانی ؛ یازده شرط برای #امام_جماعت ذکر کرده اند.
۱) بالغ باشد.
۲) عاقل باشد.
۳) حلال زاده باشد.
۴) شیعه دوازده امامی باشد.
۵) عادل باشد.
۶) قرائتش صحیح باشد.
۷) ماموم اگر مرد است امام هم مرد باشد.
۸) بنابر احتیاط واجب حد شرعی به او نخورده باشد.
۹) ماموم اگر ایستاده نماز می خواند امام هم ایستاده بخواند.
۱۰) قبله امام و ماموم یکی باشد.
۱۱) نماز امام در نزد #ماموم صحیح باشد، یعنی اعمال امام نزد ماموم اگر مجتهد است صحیح باشد یا نزد مرجع ماموم اگر خود ماموم مجتهد نیست صحیح باشد.
🔻#اقتدا به امام جماعت غیر عادل و نیز کسی که معلوم نیست عادل است یا نه، صحیح نیست و عدالت این است كه فرد واجبات را انجام دهد و کارهای حرام را ترک كند و نشانه آن #حسن_ظاهر در گفتار و رفتار و اعمال است به شرط آنکه انسان اطّلاع از خلاف آن نداشته باشد.
🔹 آیت #مکارم ؛ امام جماعت باید «بالغ» و «عاقل» و «عادل» و «حلال زاده» و «شیعه دوازده امامى» باشد و قرائت را صحیح بخواند و اگر مأموم مرد است امام هم باید مرد باشد، ولى امامت زن براى زن مانعى ندارد و هر انسانى حلال زاده است خواه مسلمان یا غیر مسلمان، مگر این که خلاف آن ثابت شود.
🔻«عدالت» یک حالت خداترسى باطنى است که انسان را از انجام گناه کبیره و تکرار گناه صغیره باز مى دارد و همین اندازه که با کسى معاشرت داشته باشیم و گناهى از او نبینیم نشانه وجود عدالت است و این را حسن ظاهر که حاکى از ملکه باطن است مى گویند.
📚 منابع ؛ 👇👇
مکارم https://b2n.ir/55146
سیستانی https://b2n.ir/30632
❤️ @ahkamerouz احکام روز
#احکام.
#احکام_بانوان.
📌 راه تشخیص #شروع_عادت_ماهانه
🔹 نظر امام #خمینی (ره)، مقام معظم #رهبری، آیت الله #بهجت،بعد از اینکه بار اول خون خارج شد روزهای بعد
بنابر احتیاط واجب همینکه خون داخل رحم پیدا شود حیض صورت گرفته گرچه خارج نشود.
🔹آیات عظام #تبریزی، #صافی، #فاضل، #گلپایگانی، #وحید، #زنجانی، #سیستانی، بعد از خروج بار اول خون، روزهای بعد زمانی که خون از رحم خارج شود #حیض محقق می شود وخون داخل رحم کافی نیست.
🔹آیات عظام #مکارم، #نوری، در روزهای بعد از خروج خون در مرتبه اول ، همین اندازه که خون داخل رحم یا پائین تر از رحم پیدا شود گرچه خارج نشود حیض محقق شده.
🔻نکته : طبق نظر #مشهور برای ابتدای حیض خارج کردن خون هم کافی است تا حیض محقق شود حتما لازم نیست خود خون بیرون بیاید.
🔻فرق نظر گروه اول مراجع و گروه سوم این است که یکی فتواست دیگری احتیاط واجب.
🔹منبع ؛https://b2n.ir/79960
❤️ @ahkamerouz احکام روز
#احکام.
#احکام_وطن.
📌 #اقسام_وطن
🔹سوال ؛ ما چند نوع وطن داریم ؟ که انسان در آنجا نمازش تمام و روزه اش صحیح است ؟
🔹 پاسخ ؛ شش نوع وطن داریم.
1) #وطن_اصلی ؛ جائیکه انسان در آنجا متولد می شود و وطن والدین اوست و او در آنجا مدتی زندگی و رشد و نمو کند حداقل به مدت یکی دو سال.
2) #وطن_اتخاذی ؛ جائی است که انسان برای وطن دوم انتخاب می کند به شرط آنکه قصد همیشگی زندگی کردن در آنجا را داشته باشد یا مدت طولانی (سی یا چهل سال ) قصد زندگی در آنجا را داشته باشد
🔻انسان می تواند دو وطن اتخاذی داشته باشد به شرط آنکه سالی نود روز در هر کدام زندگی داشته باشد.
3) #وطن_حکمی ؛ جائی است که انسان به مدت یکسال کامل آنجا زندگی کند و آنجا وطن او نیست بلکه حکم وطن را برای او دارد و نماز او در آنجا تمام و روزه اش صحیح است البته بعد از مستقر شدن او در آنجا، مثل دانشجویان و معلمین البته اینها 9 ماه هستند باید یکسال کامل باشند. یا قصد زندگی برای هفت یا هشت سال را داشته باشد مثل طلابی که برای تحصیل علم به مدت نامعلوم به شهر مقدس قم می آیند.
4) #وطن_قهری ؛ جائی است که انسان مدت طولانی بدون قصد همیشه ماندن زندگی کند که قهرا به او مقیم بگویند.مثلا چهل سال.
5_) #وطن_شرعی ؛ جائی است که انسان در آنجا ملک و املاک بخرد و مدت مثلا شش ماهی زندگی کند بعد از آنجا برود ولی خانه و املاکش باقی باشند. (مقام معظم #رهبری این مورد را قبول ندارند)
📚 منبع ؛ 👇👇
مکارم https://b2n.ir/32670
رهبری https://b2n.ir/06120
❤️ @ahkamerouz احکام روز
#احکام.
#احکام_نماز.
📌 چند #استفتاء از دفتر مقام معظم #رهبری.
✳️ سوال ؛ می خواهم دستگاه #خودپردازی را در منزل یا مغازه نصب کنم بانک گفته هر چه تراکنش بیشتر داشته باشی پول بیشتری به شما میدهیم آیا پولی که می گیریم حلال است؟
✳️ کسیکه برای درک ثواب جماعت در #تشهد رکعت آخر اقتدا کرد و نشست
۱) آیا باید تشهد بخواند یا نه؟
۲) آیا به حالت #تجافی باید بنشیند یا نه؟
۳) وآیا هنگام بلند شدن ذکر #بحول_الله را باید بگوید یا نه؟
✳️ اگر بعضی از ساکنین #مجتمع راضی به اقامه #نماز جماعت در محوطه مجتمع نباشند آیا می توان اقامه جماعت کرد یا نه؟
جواب سوالات در استفتاء کتبی از دفتر 👇👇ملاحظه فرمایید👇👇
🔻جواب این سوالات در پست پائین ملاحظه بفرمائید.👇👇👇👇👇👇
❤️ @ahkamerouz احکام روز
#احکام.
#احکام_بانوان.
📌 حکم #پاکی_های_کم_حیض که چند دقیقه ای و قبل از سه روز است.
✳️ سوال : خانم عادت ماهانه شده ولی قبل از سه روز چند مرحله پاکی چند دقیقه ای داشته حکم این پاکیها چیست، آیا حیض است، یا پاک است، و باید غسل کند، و عباداتش را انجام دهد؟
🔹 آیات عظام امام #خمینی(ره)، و مقام معظم #رهبری، می فرمایند ؛ تشخیص آن عرفی است اگر عرف آنرا حیض بداند حیض اگر پاک حساب کند پاکی است و هرکدام بود به وظیفه عمل کند.
🔹 آیات عظام #صافی، #مکارم، #فاضل، می فرمایند : تا پنج دقیقه ایراد ندارد و حیض است.
🔹 آیت الله #وحید؛ تشخیص آن عرفی است و تا ده دقیقه پاکی ایراد ندارد و همچنان حیض حساب می شود.
✳️ آیت الله #سیستانی : تا یک ربع حتی نیم ساعت هم قطع شود ایرادی ندارد و حیض است.
🔻خلاصه ؛ غالب مراجع تشخیص را عرفی می دانند و تا چند دقیقه پاک بودن قبل از سه روز را مخلّ حیض نمی دانند مثل آقایان #بهجت، # خوئی، #تبریزی،
📚منابع :👇👇👇
سیستانی https://b2n.ir/98806
فاضل https://b2n.ir/51567
مکارم https://b2n.ir/91354
وحید https://b2n.ir/22780
❤️ @ahkamerouz احکام روز
#احکام_مکاسب
📌 حکم #بازار_یابی_شبکه_ای.
🔹سوال : فعالیت های #اقتصادی به صورت بازار یابی شبکه ای که با عناوین جدید و تغییراتی در روش اجرا، رایج گردیده و بعضا مدعی اخذ مجوزهای قانونی هستند، چیست؟
🔹آیت الله #مکارم : تنها در صورتي که بازاريابي به صورت شبکه اي و زير مجموعه اي نباشد و سود حاصله فقط به بازارياب اول تعلق گيرد اشکالي ندارد و غير آن جايز نيست. البته ممکن است در طرح هاي جديد، بعضي از اشکالات اين کار برطرف شده باشد ولي هنوز اشکال اصلي که استفاده بازارياب هاي بالواسطه مي باشد و نوعي اکل مال به باطل است وجود دارد.
✳️ سوال ؛ همانگونه که مستحضر هستید آیین نامه ای توسط وزارت صنایع، جهت فعالیت شرکتهای بازاریابی شبکه ای تنظیم شده است، خواهشمند است نظر فقهی مقام معظم #رهبری(مدظلّه العالی) را در مورد این آیین نامه و فعالیت طبق آن اعلام فرمایید.
🔹جواب مقام معظم #رهبری چنانچه فعالیت اقتصادی مذکور بر طبق آیین نامه ای باشد که به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده است، فی نفسه اشکال ندارد
🔸 حضرت آقای #سیستانی (مد ظله) اینگونه معاملات را اجازه و تصحیح نمی فرمایند.
🔹 آیت الله #نوری_همدانی: بازاریابی شبکه ای جایز نیست.
🔹 آیت الله #وحید خراسانی: بازار یابی شبکهای بنابر احتیاط واجب صحیح نیست و در این احتیاط واجب نمیتوانید به کسی دیگر رجوع نمائید.
🔹آیت الله #صافی : به طور کلّی دادن پول در مقابل دلالی فردی که مشتری را به صورت مستقیم معرفی میکند تحت عنوان جعاله اشکال ندارد اّما چنانچه اینگونه پرداخت حّق دلالی به صورت هرمی باشد به این صورت که در هنگام معّرفی مشتری توسط نفرات بعدی به نفرات اول هم مبلغی بدهند٬ محّل اشکال و اکل مال به باطل است.
🔸آیت الله #زنجانی:
#بازاریابی_شبکه ای تنها در صورت وجود همه شرائط ذیل جائز است:
1) معامله در آن واقعی و واجد شرائط صحت باشد.
2) سود در مقابل کار حلال مثل معرفی مشتری – هر چند با واسطه – پرداخت شود.
3) تمام مراجع قانونی آن را مجاز بدانند و در عمل هم شرکت، قوانین را رعایت کند.
4.) فاقد هرگونه مفسده اقتصادی باشد لذا بازاریابی شبکه ای اگر شبیه معاملات شرکت های هرمی مانند گلدکوئیست باشد اشکال دارد. با توجه به توضیحات فوق، شاید مورد کمی از شرکت های این چنینی پیدا شود که ضوابط فوق در مورد آنها موجود باشد لذا توصیه اکید می شود، حتی در فرض جواز هم از چنین معاملاتی اجتناب شود بنا بر این، احتیاط در ترک است.
📚 منابع ؛
سیستانی https://b2n.ir/24887
مکارم ؛ https://b2n.ir/56204
وحید ؛ https://b2n.ir/74773
رهبری ؛ https://b2n.ir/80294
رهبری ؛ https://b2n.ir/17638
همه ؛ https://b2n.ir/99577
❤️ @ahkamerouz احکام روز
#احکام.
#احکام_بانوان.
📌 ( #نقاء_متخلّل ) #پاکیهای بعد از #سه روز تا قبل از #ده_روز حیض.
🔹 سوال ؛ خانمی #عادت شده مرحله اول خون هم خروج از بدن داشته اما در روز چهارم تا قبل از ده روز بعضی اوقات پاکی داشته وظیفه او چیست ؟
🔹 پاسخ ؛ آیات عظام#مکارم، #زنجانی، آن زمانهائیکه پاک است حکم طاهر وپاکی دارد لذا اگر وقت دارد #غسل کند و نمازش را بخواند حالا اگر بعد از این دوباره خون دید حیض است.
🔸آیات عظام #گلپایگانی، #سیستانی، #صافی، در آن زمان پاکی به احتیاط واجب غسل کند اعمال را انجام دهد (مثلا وقت نماز نمازش را بخواند) بعدا هم قضای آن را دوباره انجام دهد.
🔸مشهور مراجع : این زمانهایی را که پاک بوده حیض می دانند.
📚 منابع :
مکارم https://b2n.ir/91354
مشهور👇👇
https://b2n.ir/79960
(وحید) https://b2n.ir/22780
فاضل https://b2n.ir/51567
❤️ @ahkamerouz احکام روز
#احکام.
#احکام_وطن
📌 نظرات مراجع در #اعراض از وطن.
✳️ اعراض از وطن به طور کلی
1) #تابع_قصد است، یعنی من قصد دارم دیگر برای زندگی هیچ وقت به وطنم برنگردم.
2) اعراض #قهری است، یعنی قصد برنگشتن به وطن برای زندگی را نداشتم ولی چندین سال است که از وطن رفته ام و شهر دیگری زندگی می کنم و هیچ رفت و آمدی به آنجا هم ندارم و حتی اگر بخواهد برگردد هم دیگر مشکلی دارد و نمی تواند برگردد مثلا شوهرش راضی نمی شود در وطن او برای زندگی بروند.
🔻مشهور نسبت به زادگاه سه نظر هست،👇👇
1) قصد برگشت برای زندگی را دارد، که اگر اعراض قهری صورت نگرفته باشد، نماز او در وطن تمام و روزه اش صحیح است.
2) قصد برگشت برای زندگی را نداریم نماز در آنجا شکسته است ولو اینکه در آنجا باغ و خانه داشته باشد.
3) مردّد هستیم که آیا برمی گردیم برای زندگی به وطن یا نه ، و شک داریم،👇
🍃 در این مورد اگر تردید ما برای برگشت عقلائی باشد و احتمال برگشت بیشتر باشد نماز او در وطن تمام است.
🍃 و اگر احتمال برنگشتن به وطن بیشتر است نماز او در وطن شکسته است.
📚 منابع :
مکارم https://b2n.ir/32670
رهبری https://b2n.ir/06120
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ احکام #نماز_جمعه بلند خواندن #نماز_ظهر_جمعه
✳️ سوال : آيا بايد حمد و سوره نماز ظهر روز جمعه را بلند خواند؟
✳️ #رهبری : مستحب است حمد و سوره نماز ظهر روز جمعه، بلند خوانده شود.
✳️ سوال : بلند خواندن قرائت حمد و سوره نماز ظهر روز جمعه چه حكمی دارد؟
✳️ رهبری : اشكال ندارد.
✳️ #مکارم :اگر در حضر نماز بخوانند بلند خواندن مستحب است و اگر در سفر باشد در صورتى مستحب است که با جماعت بخواند نه فرادى.
✳️ #سیستانی : حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند مگر در دو رکعت اول و دوم نماز ظهر جمعه که مستحب است حمد و سوره خود را بلند بخوانند.
🔹منابع : 👇👇👇
مکارم : https://b2n.ir/92561
رهبری : https://b2n.ir/03978
سیستانی https://b2n.ir/74120
❤️ @ahkamerouz احکام روز
#احکام.
#احکام_متفرقه
📌 چند استفتاء از دفتر مقام معظم #رهبری.
✳️ سوال 1_ آیا می توان یک نماز را به دو نیت خواند مثلا نماز قضای صبح را میخوانیم نافله شب هم حساب شود یا غفیله میخوانیم نماز نافله مغرب هم محسوب شود ؟
✳️ سوال : کسی نماز خواند بعد فهمید بدن یا لباسش نجس بوده آیا اعاده دارد؟
✳️ سوال : کسی زمین و مغازه دارد و خمسش را می دهد و سال خمسی آینده هم سرمایه اش به اندازه همین زمین و مغازه است ولی مبلغ ده میلیون به دستش می رشد که از پول تخمیس شده سال قبل بیشتر نمی شود آیا دوباره باید خمس دهد؟
✳️ سوال : اگر بچه روی فرش بول کند با آب قلیل یکبار آن را آب بکشیم پاک می شود؟ در مورد نجاسات دیگر چطور ؟
✳️ سوال ؛ اگر بعداز نماز بفهمیم قبله را اشتباه ایستاده ایم چه حکمی دارد و تا چه اندازه انحراف از قبله در نماز ایرادی ندارد؟
❤️ @ahkamerouz احکام روز
جواب سوالات را در پست بعدی ملاحظه فرمایید 👇👇👇👇👇👇👇👇
#احکام.
#احکام_بانوان.
📌حکم #لکه_بینی های قبل و بعد از عادت.
🔹 لکّه بینی 2حالت دارد
1) لکه بینی #قبل_از_عادت شدن و شروع حیض.( یعنی هنوز حیض نشده بود که لکه بینی شروع شد)
که این خودش دو حالت داره
🔻الف ؛ حالت اول این است که خون علاوه بر اینکه درون بدن هست خارج هم می شود، این حیض است.
🔻ب ؛ حالت دوم این است که خون درون بدن هست اما استمرار ندارد، یعنی گاهی اوقات میاد گاهی قطع می شود، اینجا استحاضه است.
2) لکه بینی #بعد_از_تحقق عادت ( یعنی خانم حیض شده و خون هم از بدن او بیرون آمده و بعد ازآن لکه بینی داشته یا دو روز بعد لکه بینی داشته)
اینجا هم دو صورت پیدا می کند،
🔺الف ؛ لکه بینی تا قبل از ده روز می آید ودر ده روز قطع می شود،اینجا مجموع خون و لکه ببنی چون کمتر از ده روزه همه حیض حساب می شود.
🔺ب؛ صورت دوم این است که اگر بعد تحقق حیض لکه بینی او بیشتر از ده روز شود، در اینجا به تعداد روزهای عادتی حیض روزهای باقی مانده استحاضه است.
📚 منابع : 👇👇
سیستانی https://b2n.ir/98806
مکارم ؛ https://b2n.ir/55165
امام ؛ https://b2n.ir/77200
رهبری؛ https://b2n.ir/95686
سیستانی، مکارم، رهبری،👇👇
در هدانا ؛https://b2n.ir/97117
❤️ @ahkamerouz احکام روز
#احکام.
#احکام_بانوان.
📌 #اقسام_زنان_حائض.
1) یا صاحب عادت هستند، که در این صورت
الف : صاحب عادت #عددیه است، یعنی معمولا در هر ماه مثلا پنج روز #حیض می شود.
ب : صاحب عادت #وقتیه است، یعنی همیشه مثلا اول ماه حیض می شود ولی چند روز بودنش معلوم نیست،
ج : صاحب عادت #وقتیه_و_عددیه هر دو هست، مثلا هرماه پانزدهم حیض می شود و هفت روز هم طول می کشد.
2) صاحب عادت نیستند، اینها 👇
الف : یا #مبتدئه است، یعنی اولین بار است که حیض می شود.
ب : #ناسیه است، یعنی عادتش را فراموش کرده چطوری بوده، به خاطر مریضی یادش نمی آید عددی بوده یا وقتیه یا هردو،
ج : #مضطربه است، یعنی چند ماه است که حیض می شود ولی هر بار با دفعه قبل، از نظر وقت یا عدد یا هر دو فرق دارد و نتوانسته برای خود عادتی پیدا کند، یا عادتش به خاطر مریضی بهم خورده.
🔹منبع : 👇👇
امام(ره) https://b2n.ir/13138
رهبری ؛ https://b2n.ir/95686
سیستانی ؛ https://b2n.ir/98806
مکارم ؛ https://b2n.ir/91553
بقیه مراجع https://b2n.ir/36819
❤️ @ahkamerouz احکام روز
#احکام.
#احکام_بانوان.
📌 معیار #تحقق_عادت
🔹 برای تحقق عادت #دو_بار_خون_ مماثل ( مثل هم) دیدن کافی است حالا چه از نظر وقت مثل هم باشند چه عدد، چه هم وقت هم عدد.
پس سه صورت پیدا می کند.
1) اگر در دو ماه تعداد روزها یکی بود ولی وقت #حیض فرق داشت، او صاحب #عادت_عددیه است، مثلا در هر دو ماه هفت روز خون دیده ولی ماه اول در وسط ماه خون دیدن شروع شد ولی ماه دوم چند روز بعد از وسط ماه شروع شده بوده.
2) اگر در دو ماه پی در پی در وقت معین خون دید، مثلا اول ماه ولی تعداد روزها با هم فرق داشت و معلوم نبود چند روزه حیض می شود، او صاحب #عادت_وقتیه است.
3) اگر در دو ماه پی در پی، هم در وقت، هم در عدد، یک جور خون دید، مثلا در هر دو ماه، اول ماه و هشت روز خون دیده بود، او صاحب عادت وقتیه و عددیه است.
📚 منابع ؛ رساله مراجع
همه https://b2n.ir/79156
رهبری https://b2n.ir/95686
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ زمان #بلوغ #پسران_و_دختران و نشانه های آن طبق نظر حضرت آیت الله #مکارم.
✳️ نشانه هاى بلوغ در #پسران :
1) کامل شدن 15 سال قمرى و وارد شدن در 16 سالگى است؛ هر سال شمسى 11 روز بيشتر از سال قمرى است بنابر اين با محاسبه اين تفاوت و احتساب سال كبيسه، زمان بلوغ در پسران به سال شمسى حدوداً 14 سال و 6 ماه و 20 روز مىباشد.
2) بيرون آمدن منى.
3) روييدن موى درشت بالاى عورت که هر کدام زودتر ظاهر شود فرد بالغ شده است.
🔻واگر قبل از پانزده سالگی منی ازاو خارج شود بالغ است.
✳️ نشانه های بلوغ در #دختران :
1) كامل شدن 9 سال قمرى و وارد شدن در 10 سالگى است. هر سال شمسى 11 روز بيشتر از سال قمرى است بنابر اين با محاسبه اين تفاوت و احتساب سال كبيسه، زمان بلوغ در دختران 8 سال و 8 ماه و 25 روز مى&rlmباشد.
2) بيرون آمدن منى.
3) روييدن موى درشت بالاى عورت که هر کدام زودتر ظاهر شود فرد بالغ شده است.
🔻آیا دیدن #خون_حیض نشانه ی بلوغ می باشد؟
🔻پاسخ : دو صورت دارد :
الف : چنانچه فرد یقین دارد که این خون قبل از نه سال قمری می باشد،خون حیض محسوب نمی شود و اگر مربوط به زخم و جراحت نباشد،استحاضه محسوب می شود.
ب : چنانچه فرد نمی داند سنش چقدر است، هرگاه عادت ماهیانه ببیند نشانه بلوغ است.
🔹منبع : https://b2n.ir/29017
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ سن #بلوغ_پسران_و_دختران و زمان #تکلیف.
✳️ #رهبری : #مکلف به کسی گفته میشود که واجد شرایط تکلیف باشد:
۱. بلوغ
۲. عقل
۳. قدرت
نشانههای بلوغ یکی از سه چیز است:👇👇👇
1) #روییدن_موی درشت زیر شکم بالای عورت(شرمگاه)
2) #احتلام (بیرون آمدن منی)
3) تمام شدن #۱۵ سال قمری در #پسر و تمام شدن #۹ سال قمری در #دختر.
🍃 تا زمانی که یکی از نشانههای بلوغ در فردی تحقق پیدا نکرده شرعاً حکم به بلوغ او نمیشود و مکلف به احکام شرعی نیست.
🔻 صرف احتمال این که انبات (رویش موی درشت زیر شکم) یا احتلام زودتر از سن تکلیف ظاهر شدهاند برای حکم به بلوغ کفایت نمیکند.
🔻 خونی که دختر قبل از اتمام نه سالگی میبیند علامت شرعی بلوغ نیست.
🍃 همانطور که گفتیم معیار در سن بلوغ،سال قمری است و در صورتی که تولد بر اساس سال شمسی معلوم باشد می توان آن را بر اساس سال قمری از طریق محاسبه اختلاف بین سال قمری و سلا شمسی به دست آورد. (هر سال قمری ۱۰ روز و ۲۱ ساعت و ۱۷ ثانیه کمتر از سال شمسی است.
🔹منبع ؛ https://b2n.ir/98560
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ زمان #بلوغ_دختران_و_پسران و زمان #تکلیف آنها طبق نظر آیت الله #سیستانی.
✳️ نشانه بلوغ در #دختر،تمام شدن #نُه سال قمری است (تقریبا معادل هشت سال و هشت ماه و بیست روز شمسی)
✳️ نشانه بلوغ در #پسر یكی از چهار مورد زیر است:
اول : #روییدن_موی درشت در زیر شكم، بالای عورت.
دوم : روییدن موی درشت در صورت و پشت لب است.
سوم : بیرون آمدن #منی، چه در خواب و چه در بیداری.
چهارم : تمام شدن #پانزده سال قمری. (تقریبا معادل چهارده سال و هفت ماه وپانزده روز شمسی)
🔻هر یک از علامتهای بالا، نشان بالغ شدن انسان و رسیدن او به حدّ تكلیف است و از آن لحظه در صورتی كه سایر شرایط تكلیف نیز فراهم باشد، انجام همه دستورهای الهی بر انسان واجب است،
🔻 روییدن مو در سینه و زیر بغل و درشت شدن صدا و مانند اینها در پسران، نشانه بالغ شدن، نیست.
🍃 وبنابر آنچه گفته شده دختران یا پسرانی که تاریخ تولّدشان به سال قمری مشخّص نیست ولی تاریخ تولّد آنان به سال شمسی معلوم است، برای تبدیل سال شمسی به قمری، کافی است ابتدا دختران روزی که نُه سال شمسی آنان و پسران روزی که پانزده سال شمسیشان کامل میگردد را مشخص نموده، سپس دختران 97 روز و پسران 162 روز از آن کم کنند به این ترتیب روز کامل شدن 9 یا 15 سال قمری آنان معین میشود.
🔹منبع :https://b2n.ir/09058
❤️ @ahkamerouz احکام روز