eitaa logo
احکام روز
472 دنبال‌کننده
1هزار عکس
54 ویدیو
13 فایل
جدیدترین احکام شرعی روز، استفتائات و ...ارتباط با ادمین کانال جهت پرسیدن سوالات شرعی , تماس و پیامک با شماره: 09220484452 @hoseinali54
مشاهده در ایتا
دانلود
. . 📌# تیمم بر چه چیزهایی صحیح یا باطل است. 🔹مقام معظم : تیمّم بر هر آن‌چه از زمین محسوب شود مانند و ، صحیح است. و بعید نیست، تیمّم بر و آهک_پخته و و امثال آن‌ها هم صحیح باشد. 🔻احتیاط آن است که در صورت امکان، پیشانى و پشت دست‌ها پاک باشند و اگر فردى نتواند محل تیمّم را تطهیر کند، بدون آن تیمّم نماید؛ هرچند بعید نیست که طهارت در هر صورت شرط نباشد. 🔻اگر چیزهایى مثل ، گچ، که تیمّم بر آن‌ها صحیح است، به چسبیده باشند، تیمّم بر آن‌ها صحیح است . در صحّت‏ تیمّم، بودن آن‌ها بر روى زمین شرط نیست. —————————————————— خلاصه : طبق نظر مقام معظم رهبری تیمم بر تمام موارد بالا صحیح است، ضمن اینکه  احتیاط آن است که در صورت امکان، پیشانى و پشت دست‌ها پاک باشند و اگر فردى نتواند محل تیمّم را تطهیر کند، بدون آن تیمّم نماید؛ هرچند بعید نیست که طهارت در هر صورت شرط نباشد. 📚منبع : 👇👇 رهبری https://b2n.ir/65028 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ تیمم با چه چیزهائی صحیح است و با چه چیزهائی جایز نیست . ✳️ بر روی ، ، ، ، به نظر همه مراجع صحیح است . 🔻 فقط روی سنگ و ریگ و کلوخ را آقای در حال اختیار کافی نمی داند. ✳️ تیمم روی و و و های لعابی را هم اگر از طرف غیر لعاب آن که خاک است انجام شود طبق نظر همه صحیح است ✳️ روی و ، امام، ، ، ، ، ، صحیح می دانند. 🔻 و ، مطلقا جایز نمی دانند. 🔻، در حال صحیح نیست، در حال میان تیمم با آجر وسفال ومانند غبار باید جمع کند )یعنی یکبار با آجر وسفال و دوباره با مانند غبار تیمم کند. 🔻، بنابر احتیاط واجب تیمم با آجر وسفال چه در حال اختیار چه اضطرار صحیح نیست. 🔻، ، در صورت اختیار بنابر احتیاط واجب صحیح نیست، اما در حال اضطرار صحیح است. ✳️ تیمم روی (بتون) و ، ، ، ، ، ، تیمم صحیح است. 🔻، ، ، ، تیمم روی آنها باطل است. ✳️ تیمم روی و ، الف ) مطلقا تیمم روی آنها صحیح است. ، ، ، ب ) بنابر احتیاط واجب جایز نیست . ، ، ج ) بنابر احتیاط واجب در حالت اختیار جایز نیست، اما در حالت اضطرار اشکال ندارد. ، ، ،، 🔹منابع : 👇👇 مکارم https://b2n.ir/61831 سیستانی https://b2n.ir/67817 رهبری https://b2n.ir/65028 امام https://b2n.ir/98917 بهجت https://b2n.ir/34913 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌 شک به کردن در بین نماز جماعت 🔹 سوال : اگر در بین نماز شک کند که آیا نماز را که شروع کردم اقتدا کردم یا نه؟ 🔹جواب : آیات عظام : مقام معظم ، ، ، ، ، همدانی، می فرمایند دو حالت دارد ۱- اگر در موقعیتی است که وظیفه ماموم است ( مثلا دارد حمد و سوره را گوش می دهد ) باید نماز را به جماعت بخواند و تمام کند. ۲- اما اگر در است که وظیفه امام وماموم هردو است ( مثلا در حال رکوع است ) باید را فرادی بخواند. 🔹آیات عظام ، ، خراسانی، می فرمایند : اگر در موقعیتی است که است نماز را به جماعت بخواند والا فرادی بخواند. 🔻تفاوت این دو فتوا اینست که گروه دوم مراجع همین که در موقعیت امام باشی را برای جماعت کافی می دانند بر خلاف گروه اول که علاوه برآن گوش کردن به وسوره را هم لازم می دانستند تازه باز اگر در مقام ماموم نبود. 📚 منبع : https://b2n.ir/02317 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام اربعین سالار شهیدان به شما جویندگان احکام الهی، ✳️ از این به بعد بخاطر درخواست بعضی عزیزان احکام بانوان هم در کانال گذاشته خواهد شد. ✳️ همانطور که بیشتر مسائلی که تا به حال مطرح شده جواب سوالات عزیزانی بوده که یا حضوری یا تلفنی و پیامکی و یا از طریق کانالهای ایتا و سروش ...از ما پرسیده بودند. 🍃 هدف ما رسیدن سریع و بدون اتلاف وقت به جواب مسائل شرعی است که برای شما معمولا اتفاق می افتد و مبتلا به هستید. و من الله التوفیق ❤️@ahkamerouz احکام روز
. . 📌 کلّ که از بدن خارج می شود. 🔹پنج نوع خون کلّا از بدن زن خارج می گردد. 1) ؛ مثل دیگر زخمهای بدن . 2) ؛ که هنگام زائل شدن بکارت از بدن او خارج میگردد. 3) ؛ غالبا در هر ماه چند روز از بدن زن خارج می گردد، که در این حالت به آن زن می گویند. 4) ؛ که با خروج اولین جزء از شکم زن از بدن او خارج می گردد. 5) ؛ که سه نوع است الف : 》خون کم ب : 》نه زیاد نه کم ج : :》خون زیاد ✳️ توضیحات 👇👇👇 🔻خونی که به علت زخم و جراحتی از بدن زن خارج می گردد نه غسل دارد نه وضو، لذا فقط باید آن محل را برای نماز با شستن پاک کند. مثل خون بکارت. ✳️ خون حیض خونی است که ۱- غالبا گرم است، ۲- رنگ آن سیاه یا قرمز است، ۳- با فشار همراه با سوزش وگاهی درد خارج می گردد. ✳️ خون استحاضه خونی است که از رحم خارج می گردد نه حیض است نه نفاس و نه خون زخم، که👇 ۱ - بیشتر اوقات زرد رنگ ۲ - زرد و رقیق ۳- بدون فشار و سوزش خارج می گردد. 🍃 زن را در این حالت گویند. اقسام سه گانه آنرا در پست های بعدی مفصّل توضیح داده خواهد شد. 🔹منبع : https://b2n.ir/51571 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌 ۱) ؛ دختر باید بالغ شده باشد. ۲) نبودن ؛ زن نباید اگر غیر است از پنجاه سال به بالا باشد، اگر سیده است نباید از شصت سال قمری بیشتر باشد. ۳) خون روز نباشد و از بیشتر نباشد. ۴) خون آمدن باشد ؛ یعنی قطع و وصل نشود. 🔻آقای استمرار را لازم نمی داند، 🔻، و هم قائلند اگر بعد از دو روز پاک شد بین تروک حایض و اعمال مستحاضه جمع کند. ۵) خون از بدن او خارج شود. 🔻البته طبق نظر بعضی مراجع ابتدای حیض باید خون بیرون بیاید اما در ادامه لازم نیست بیرون آمدن آن . ✳️ توضیحات : 👇👇 در مورد زمان پنجاه سال قمری یعنی چهل و هشت سال و شش ماه شمسی، و شصت سال قمری یعنی پنجاه وهشت سال و هفتادو هفت روز و دوازده ساعت است. 🛑 خونی که دختر قبل از نه سالگی میبیند حیض نیست وخونیکه بعد از یائسگی می بیند فتاوای مختلف است در پست بعدی ذکر خواهد شد. 📚 منبع :https://b2n.ir/51571 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌حکم خونهایی که خانم ها بعد از می بینند. ✳️ سوال : اگر خانمی خونی دید که نشانه های حیض را داشت حکم آن چیست ؟ 🔹1) نظر آیات عظام (ره)، ، ، ، ، ،، است. 🔹 نظر مقام معظم ، و آیات عظام ، ، ، ، چه چه از پنجاه سال تا شصت سال بنابر احتیاط واجب جمع بین تروک حائض و اعمال مستحاضه کند. و بعد از شصت سالگی استحاضه است. 🔹نظر آیات عظام ، که زنان بعد از یائسگی می‌بینند، حیض نیست، خواه نشانه‌های حیض را داشته باشد یا نداشته باشد و سن یائسگی در زنان، شصت سال قمری است و خونی را که زنان پس از تمام شدن شصت سال قمری می‌بینند، حکم حیض را ندارد، 🔻و زن در فاصله پنجاه تا شصت سالگی چه قُرَشیه باشد چه غیر قرشیه، حیض می‌بیند و زن‌هایی که قرشیه نیستند، در این فاصله در مواردی که قبل از این سن، حیض به حساب می‌آمد، باید کارهایی که بر حائض حرام است را ترک کنند و احتیاط مستحب است وظایف مستحاضه را نیز انجام دهند. 🔹 به نظر آیت الله بعد از پنجاه سال یائسه است اما اگر تا آخر عمرش هم خونی ببیند که علامت حیض را داشته باشد حیض است چه سادات چه غیر سادات. 🔹 نظر همدانی اگر خانم از سادات نیست این خون استحاضه است اگر از سادات است و بین پنجاه و شصت سالگی خون دیدن احتیاطا بین حیض و استحاضه جمع کنند. 📚منبع : https://b2n.ir/51571 سیستانی https://b2n.ir/24812 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌 حکم زودتر گفتن و سلام قبل از امام. 🔹آیت الله : در صحّت شرط است كه نماز را قبل از امام جماعت نگوید. همچنین نباید تكبیرة الاحرام را قبل از امام به پایان برساند، بلكه احتیاط مستحب آن است كه تا تكبیر امام تمام نشده تكبیر نگوید. 🔻اگر مأموم پیش از امام سلام دهد، نمازش به جماعت صحیح است و لازم نیست دوباره با امام سلام بدهد، بلكه اگر هم پیش از امام سلام دهد، اشكال ندارد و نمازش به جماعت است. 🔹مقام معظم : اگر ماموم پيش از امام عمدا هم سلام دهد نمازش صحيح است. 🔻اگر ماموم غير از تكبيرة الاحرام و سلام چيزهاى ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشكال ندارد ولى اگر آنها را بشنود يا بداند امام چه وقت مى‏گويد،احتياط مستحب آن است كه پيش از امام نگويد. 🔹امام (ره) : ماموم نباید تکبیرة الاحرام را پیش از امام بگوید بلکه احتیاط‏‎ ‎‏واجب آن است که تا تکبیر امام تمام نشده تکبیر نگوید.‏ ‏‏🔻اگر ماموم پیش از امام عمداً هم دهد نمازش صحیح است.‏ ‏‏واگر ماموم غیر از تکبیرة الاحرام و سلام چیزهای دیگر نماز را‏‎ ‎‏پیش از امام بگوید اشکال ندارد. ولی اگر آنها را بشنود، یا بداند امام چه وقت‏‎ ‎‏می گوید، احتیاط مستحب آن است که پیش از امام نگوید 📚منابع : امام : https://b2n.ir/31949 سیستانی https://b2n.ir/30632 رهبری https://b2n.ir/60313 @ahkamerouz احکام روز
. 📌 شرائط امام جماعت 🔹 آیت الله ؛ یازده شرط برای ذکر کرده اند. ۱) بالغ باشد. ۲) عاقل باشد. ۳) حلال زاده باشد. ۴) شیعه دوازده امامی باشد. ۵) عادل باشد. ۶) قرائتش صحیح باشد. ۷) ماموم اگر مرد است امام هم مرد باشد. ۸) بنابر احتیاط واجب حد شرعی به او نخورده باشد. ۹) ماموم اگر ایستاده نماز می خواند امام هم ایستاده بخواند. ۱۰) قبله امام و ماموم یکی باشد. ۱۱) نماز امام در نزد صحیح باشد، یعنی اعمال امام نزد ماموم اگر مجتهد است صحیح باشد یا نزد مرجع ماموم اگر خود ماموم مجتهد نیست صحیح باشد. 🔻 به امام جماعت غیر عادل و نیز کسی که معلوم نیست عادل است یا نه، صحیح نیست و عدالت این است كه فرد واجبات را انجام دهد و کارهای حرام را ترک كند و نشانه آن در گفتار و رفتار و اعمال است به شرط آنکه انسان اطّلاع از خلاف آن نداشته باشد. 🔹 آیت ؛ امام جماعت باید «بالغ» و «عاقل» و «عادل» و «حلال زاده» و «شیعه دوازده امامى» باشد و قرائت را صحیح بخواند و اگر مأموم مرد است امام هم باید مرد باشد، ولى امامت زن براى زن مانعى ندارد و هر انسانى حلال زاده است خواه مسلمان یا غیر مسلمان، مگر این که خلاف آن ثابت شود. 🔻«عدالت» یک حالت خداترسى باطنى است که انسان را از انجام گناه کبیره و تکرار گناه صغیره باز مى دارد و همین اندازه که با کسى معاشرت داشته باشیم و گناهى از او نبینیم نشانه وجود عدالت است و این را حسن ظاهر که حاکى از ملکه باطن است مى گویند. 📚 منابع ؛ 👇👇 مکارم https://b2n.ir/55146 سیستانی https://b2n.ir/30632 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌 راه تشخیص 🔹 نظر امام (ره)، مقام معظم ، آیت الله ،بعد از اینکه بار اول خون خارج شد روزهای بعد بنابر احتیاط واجب همینکه خون داخل رحم پیدا شود حیض صورت گرفته گرچه خارج نشود. 🔹آیات عظام ، ، ، ، ، ، ، بعد از خروج بار اول خون، روزهای بعد زمانی که خون از رحم خارج شود محقق می شود وخون داخل رحم کافی نیست. 🔹آیات عظام ، ، در روزهای بعد از خروج خون در مرتبه اول ، همین اندازه که خون داخل رحم یا پائین تر از رحم پیدا شود گرچه خارج نشود حیض محقق شده. 🔻نکته : طبق نظر برای ابتدای حیض خارج کردن خون هم کافی است تا حیض محقق شود حتما لازم نیست خود خون بیرون بیاید. 🔻فرق نظر گروه اول مراجع و گروه سوم این است که یکی فتواست دیگری احتیاط واجب. 🔹منبع ؛https://b2n.ir/79960 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌 🔹سوال ؛ ما چند نوع وطن داریم ؟ که انسان در آنجا نمازش تمام و روزه اش صحیح است ؟ 🔹 پاسخ ؛ شش نوع وطن داریم. 1) ؛ جائیکه انسان در آنجا متولد می شود و وطن والدین اوست و او در آنجا مدتی زندگی و رشد و نمو کند حداقل به مدت یکی دو سال. 2) ؛ جائی است که انسان برای وطن دوم انتخاب می کند به شرط آنکه قصد همیشگی زندگی کردن در آنجا را داشته باشد یا مدت طولانی (سی یا چهل سال ) قصد زندگی در آنجا را داشته باشد 🔻انسان می تواند دو وطن اتخاذی داشته باشد به شرط آنکه سالی نود روز در هر کدام زندگی داشته باشد. 3) ؛ جائی است که انسان به مدت یکسال کامل آنجا زندگی کند و آنجا وطن او نیست بلکه حکم وطن را برای او دارد و نماز او در آنجا تمام و روزه اش صحیح است البته بعد از مستقر شدن او در آنجا، مثل دانشجویان و معلمین البته اینها 9 ماه هستند باید یکسال کامل باشند. یا قصد زندگی برای هفت یا هشت سال را داشته باشد مثل طلابی که برای تحصیل علم به مدت نامعلوم به شهر مقدس قم می آیند. 4) ؛ جائی است که انسان مدت طولانی بدون قصد همیشه ماندن زندگی کند که قهرا به او مقیم بگویند.مثلا چهل سال. 5_) ؛ جائی است که انسان در آنجا ملک و املاک بخرد و مدت مثلا شش ماهی زندگی کند بعد از آنجا برود ولی خانه و املاکش باقی باشند. (مقام معظم این مورد را قبول ندارند) 📚 منبع ؛ 👇👇 مکارم https://b2n.ir/32670 رهبری https://b2n.ir/06120 ❤️ @ahkamerouz احکام روز