#احکام.
#احکام_بانوان.
📌 #شرائط_حیض
۱) #بلوغ ؛ دختر باید بالغ شده باشد.
۲) #یائسه نبودن ؛ زن نباید اگر غیر #سیده است از پنجاه سال به بالا باشد، اگر سیده است نباید از شصت سال قمری بیشتر باشد.
۳) خون #کمتر_از_سه روز نباشد و از #ده_روز بیشتر نباشد.
۴) خون آمدن #مستمر باشد ؛ یعنی قطع و وصل نشود.
🔻آقای #زنجانی استمرار را لازم نمی داند،
🔻#گلپایگانی، و #صافی هم قائلند اگر بعد از دو روز پاک شد بین تروک حایض و اعمال مستحاضه جمع کند.
۵) خون از بدن او خارج شود.
🔻البته طبق نظر بعضی مراجع ابتدای حیض باید خون بیرون بیاید اما در ادامه لازم نیست بیرون آمدن آن .
✳️ توضیحات : 👇👇
در مورد زمان #یائسگی پنجاه سال قمری یعنی چهل و هشت سال و شش ماه شمسی، و شصت سال قمری یعنی پنجاه وهشت سال و هفتادو هفت روز و دوازده ساعت است.
🛑 خونی که دختر قبل از نه سالگی میبیند حیض نیست وخونیکه بعد از یائسگی می بیند فتاوای مختلف است در پست بعدی ذکر خواهد شد.
📚 منبع :https://b2n.ir/51571
❤️ @ahkamerouz احکام روز
#احکام.
#احکام_بانوان.
📌حکم خونهایی که خانم ها بعد از #یائسگی می بینند.
✳️ سوال : اگر خانمی #بعد_از_یائسگی خونی دید که نشانه های حیض را داشت حکم آن چیست ؟
🔹1) نظر آیات عظام #امام #خمینی (ره)، #گلپایگانی، #فاضل، #اراکی، #صافی، #سبحانی،#زنجانی، #استحاضه است.
🔹 نظر مقام معظم #رهبری، و آیات عظام #بهجت، #خوئی، #تبریزی، #وحید،
چه #سادات چه #غیر_سادات از پنجاه سال تا شصت سال بنابر احتیاط واجب جمع بین تروک حائض و اعمال مستحاضه کند. و بعد از شصت سالگی استحاضه است.
🔹نظر آیات عظام #سیستانی، #خونی که زنان بعد از یائسگی میبینند، حیض نیست، خواه نشانههای حیض را داشته باشد یا نداشته باشد و سن یائسگی در زنان، شصت سال قمری است و خونی را که زنان پس از تمام شدن شصت سال قمری میبینند، حکم حیض را ندارد،
🔻و زن در فاصله پنجاه تا شصت سالگی چه قُرَشیه باشد چه غیر قرشیه، حیض میبیند و زنهایی که قرشیه نیستند، در این فاصله در مواردی که قبل از این سن، حیض به حساب میآمد، باید کارهایی که بر حائض حرام است را ترک کنند و احتیاط مستحب است وظایف مستحاضه را نیز انجام دهند.
🔹 به نظر آیت الله #مکارم بعد از پنجاه سال یائسه است اما اگر تا آخر عمرش هم خونی ببیند که علامت حیض را داشته باشد حیض است چه سادات چه غیر سادات.
🔹 نظر #نوری همدانی اگر خانم از سادات نیست این خون استحاضه است اگر از سادات است و بین پنجاه و شصت سالگی خون دیدن احتیاطا بین حیض و استحاضه جمع کنند.
📚منبع : https://b2n.ir/51571
سیستانی https://b2n.ir/24812
❤️ @ahkamerouz احکام روز
#احکام.
#احکام_نماز_جماعت.
📌 حکم زودتر گفتن #تکبیره_الاحرام و سلام قبل از امام.
🔹آیت الله #سیستانی : در صحّت #جماعت شرط است كه #مأموم #تكبیرة_الاحرام نماز را قبل از امام جماعت نگوید. همچنین نباید تكبیرة الاحرام را قبل از امام به پایان برساند، بلكه احتیاط مستحب آن است كه تا تكبیر امام تمام نشده تكبیر نگوید.
🔻اگر مأموم #سهواً پیش از امام سلام دهد، نمازش به جماعت صحیح است و لازم نیست دوباره با امام سلام بدهد، بلكه اگر #عمداً هم پیش از امام سلام دهد، اشكال ندارد و نمازش به جماعت #صحیح است.
🔹مقام معظم #رهبری : اگر ماموم پيش از امام عمدا هم سلام دهد نمازش صحيح است.
🔻اگر ماموم غير از تكبيرة الاحرام و سلام چيزهاى ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشكال ندارد ولى اگر آنها را بشنود يا بداند امام چه وقت مىگويد،احتياط مستحب آن است كه پيش از امام نگويد.
🔹امام #خمینی (ره) : ماموم نباید تکبیرة الاحرام را پیش از امام بگوید بلکه احتیاط واجب آن است که تا تکبیر امام تمام نشده تکبیر نگوید.
🔻اگر ماموم پیش از امام عمداً هم #سلام دهد نمازش صحیح است.
واگر ماموم غیر از تکبیرة الاحرام و سلام چیزهای دیگر نماز را پیش از امام بگوید اشکال ندارد. ولی اگر آنها را بشنود، یا بداند امام چه وقت می گوید، احتیاط مستحب آن است که پیش از امام نگوید
📚منابع :
امام : https://b2n.ir/31949
سیستانی https://b2n.ir/30632
رهبری https://b2n.ir/60313
@ahkamerouz احکام روز
#احکام.
#احکام_نماز_جماعت
📌 شرائط امام جماعت
🔹 آیت الله #سیستانی ؛ یازده شرط برای #امام_جماعت ذکر کرده اند.
۱) بالغ باشد.
۲) عاقل باشد.
۳) حلال زاده باشد.
۴) شیعه دوازده امامی باشد.
۵) عادل باشد.
۶) قرائتش صحیح باشد.
۷) ماموم اگر مرد است امام هم مرد باشد.
۸) بنابر احتیاط واجب حد شرعی به او نخورده باشد.
۹) ماموم اگر ایستاده نماز می خواند امام هم ایستاده بخواند.
۱۰) قبله امام و ماموم یکی باشد.
۱۱) نماز امام در نزد #ماموم صحیح باشد، یعنی اعمال امام نزد ماموم اگر مجتهد است صحیح باشد یا نزد مرجع ماموم اگر خود ماموم مجتهد نیست صحیح باشد.
🔻#اقتدا به امام جماعت غیر عادل و نیز کسی که معلوم نیست عادل است یا نه، صحیح نیست و عدالت این است كه فرد واجبات را انجام دهد و کارهای حرام را ترک كند و نشانه آن #حسن_ظاهر در گفتار و رفتار و اعمال است به شرط آنکه انسان اطّلاع از خلاف آن نداشته باشد.
🔹 آیت #مکارم ؛ امام جماعت باید «بالغ» و «عاقل» و «عادل» و «حلال زاده» و «شیعه دوازده امامى» باشد و قرائت را صحیح بخواند و اگر مأموم مرد است امام هم باید مرد باشد، ولى امامت زن براى زن مانعى ندارد و هر انسانى حلال زاده است خواه مسلمان یا غیر مسلمان، مگر این که خلاف آن ثابت شود.
🔻«عدالت» یک حالت خداترسى باطنى است که انسان را از انجام گناه کبیره و تکرار گناه صغیره باز مى دارد و همین اندازه که با کسى معاشرت داشته باشیم و گناهى از او نبینیم نشانه وجود عدالت است و این را حسن ظاهر که حاکى از ملکه باطن است مى گویند.
📚 منابع ؛ 👇👇
مکارم https://b2n.ir/55146
سیستانی https://b2n.ir/30632
❤️ @ahkamerouz احکام روز
#احکام.
#احکام_بانوان.
📌 راه تشخیص #شروع_عادت_ماهانه
🔹 نظر امام #خمینی (ره)، مقام معظم #رهبری، آیت الله #بهجت،بعد از اینکه بار اول خون خارج شد روزهای بعد
بنابر احتیاط واجب همینکه خون داخل رحم پیدا شود حیض صورت گرفته گرچه خارج نشود.
🔹آیات عظام #تبریزی، #صافی، #فاضل، #گلپایگانی، #وحید، #زنجانی، #سیستانی، بعد از خروج بار اول خون، روزهای بعد زمانی که خون از رحم خارج شود #حیض محقق می شود وخون داخل رحم کافی نیست.
🔹آیات عظام #مکارم، #نوری، در روزهای بعد از خروج خون در مرتبه اول ، همین اندازه که خون داخل رحم یا پائین تر از رحم پیدا شود گرچه خارج نشود حیض محقق شده.
🔻نکته : طبق نظر #مشهور برای ابتدای حیض خارج کردن خون هم کافی است تا حیض محقق شود حتما لازم نیست خود خون بیرون بیاید.
🔻فرق نظر گروه اول مراجع و گروه سوم این است که یکی فتواست دیگری احتیاط واجب.
🔹منبع ؛https://b2n.ir/79960
❤️ @ahkamerouz احکام روز
#احکام.
#احکام_وطن.
📌 #اقسام_وطن
🔹سوال ؛ ما چند نوع وطن داریم ؟ که انسان در آنجا نمازش تمام و روزه اش صحیح است ؟
🔹 پاسخ ؛ شش نوع وطن داریم.
1) #وطن_اصلی ؛ جائیکه انسان در آنجا متولد می شود و وطن والدین اوست و او در آنجا مدتی زندگی و رشد و نمو کند حداقل به مدت یکی دو سال.
2) #وطن_اتخاذی ؛ جائی است که انسان برای وطن دوم انتخاب می کند به شرط آنکه قصد همیشگی زندگی کردن در آنجا را داشته باشد یا مدت طولانی (سی یا چهل سال ) قصد زندگی در آنجا را داشته باشد
🔻انسان می تواند دو وطن اتخاذی داشته باشد به شرط آنکه سالی نود روز در هر کدام زندگی داشته باشد.
3) #وطن_حکمی ؛ جائی است که انسان به مدت یکسال کامل آنجا زندگی کند و آنجا وطن او نیست بلکه حکم وطن را برای او دارد و نماز او در آنجا تمام و روزه اش صحیح است البته بعد از مستقر شدن او در آنجا، مثل دانشجویان و معلمین البته اینها 9 ماه هستند باید یکسال کامل باشند. یا قصد زندگی برای هفت یا هشت سال را داشته باشد مثل طلابی که برای تحصیل علم به مدت نامعلوم به شهر مقدس قم می آیند.
4) #وطن_قهری ؛ جائی است که انسان مدت طولانی بدون قصد همیشه ماندن زندگی کند که قهرا به او مقیم بگویند.مثلا چهل سال.
5_) #وطن_شرعی ؛ جائی است که انسان در آنجا ملک و املاک بخرد و مدت مثلا شش ماهی زندگی کند بعد از آنجا برود ولی خانه و املاکش باقی باشند. (مقام معظم #رهبری این مورد را قبول ندارند)
📚 منبع ؛ 👇👇
مکارم https://b2n.ir/32670
رهبری https://b2n.ir/06120
❤️ @ahkamerouz احکام روز
#احکام.
#احکام_نماز.
📌 چند #استفتاء از دفتر مقام معظم #رهبری.
✳️ سوال ؛ می خواهم دستگاه #خودپردازی را در منزل یا مغازه نصب کنم بانک گفته هر چه تراکنش بیشتر داشته باشی پول بیشتری به شما میدهیم آیا پولی که می گیریم حلال است؟
✳️ کسیکه برای درک ثواب جماعت در #تشهد رکعت آخر اقتدا کرد و نشست
۱) آیا باید تشهد بخواند یا نه؟
۲) آیا به حالت #تجافی باید بنشیند یا نه؟
۳) وآیا هنگام بلند شدن ذکر #بحول_الله را باید بگوید یا نه؟
✳️ اگر بعضی از ساکنین #مجتمع راضی به اقامه #نماز جماعت در محوطه مجتمع نباشند آیا می توان اقامه جماعت کرد یا نه؟
جواب سوالات در استفتاء کتبی از دفتر 👇👇ملاحظه فرمایید👇👇
🔻جواب این سوالات در پست پائین ملاحظه بفرمائید.👇👇👇👇👇👇
❤️ @ahkamerouz احکام روز
#احکام.
#احکام_بانوان.
📌 حکم #پاکی_های_کم_حیض که چند دقیقه ای و قبل از سه روز است.
✳️ سوال : خانم عادت ماهانه شده ولی قبل از سه روز چند مرحله پاکی چند دقیقه ای داشته حکم این پاکیها چیست، آیا حیض است، یا پاک است، و باید غسل کند، و عباداتش را انجام دهد؟
🔹 آیات عظام امام #خمینی(ره)، و مقام معظم #رهبری، می فرمایند ؛ تشخیص آن عرفی است اگر عرف آنرا حیض بداند حیض اگر پاک حساب کند پاکی است و هرکدام بود به وظیفه عمل کند.
🔹 آیات عظام #صافی، #مکارم، #فاضل، می فرمایند : تا پنج دقیقه ایراد ندارد و حیض است.
🔹 آیت الله #وحید؛ تشخیص آن عرفی است و تا ده دقیقه پاکی ایراد ندارد و همچنان حیض حساب می شود.
✳️ آیت الله #سیستانی : تا یک ربع حتی نیم ساعت هم قطع شود ایرادی ندارد و حیض است.
🔻خلاصه ؛ غالب مراجع تشخیص را عرفی می دانند و تا چند دقیقه پاک بودن قبل از سه روز را مخلّ حیض نمی دانند مثل آقایان #بهجت، # خوئی، #تبریزی،
📚منابع :👇👇👇
سیستانی https://b2n.ir/98806
فاضل https://b2n.ir/51567
مکارم https://b2n.ir/91354
وحید https://b2n.ir/22780
❤️ @ahkamerouz احکام روز
#احکام_مکاسب
📌 حکم #بازار_یابی_شبکه_ای.
🔹سوال : فعالیت های #اقتصادی به صورت بازار یابی شبکه ای که با عناوین جدید و تغییراتی در روش اجرا، رایج گردیده و بعضا مدعی اخذ مجوزهای قانونی هستند، چیست؟
🔹آیت الله #مکارم : تنها در صورتي که بازاريابي به صورت شبکه اي و زير مجموعه اي نباشد و سود حاصله فقط به بازارياب اول تعلق گيرد اشکالي ندارد و غير آن جايز نيست. البته ممکن است در طرح هاي جديد، بعضي از اشکالات اين کار برطرف شده باشد ولي هنوز اشکال اصلي که استفاده بازارياب هاي بالواسطه مي باشد و نوعي اکل مال به باطل است وجود دارد.
✳️ سوال ؛ همانگونه که مستحضر هستید آیین نامه ای توسط وزارت صنایع، جهت فعالیت شرکتهای بازاریابی شبکه ای تنظیم شده است، خواهشمند است نظر فقهی مقام معظم #رهبری(مدظلّه العالی) را در مورد این آیین نامه و فعالیت طبق آن اعلام فرمایید.
🔹جواب مقام معظم #رهبری چنانچه فعالیت اقتصادی مذکور بر طبق آیین نامه ای باشد که به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده است، فی نفسه اشکال ندارد
🔸 حضرت آقای #سیستانی (مد ظله) اینگونه معاملات را اجازه و تصحیح نمی فرمایند.
🔹 آیت الله #نوری_همدانی: بازاریابی شبکه ای جایز نیست.
🔹 آیت الله #وحید خراسانی: بازار یابی شبکهای بنابر احتیاط واجب صحیح نیست و در این احتیاط واجب نمیتوانید به کسی دیگر رجوع نمائید.
🔹آیت الله #صافی : به طور کلّی دادن پول در مقابل دلالی فردی که مشتری را به صورت مستقیم معرفی میکند تحت عنوان جعاله اشکال ندارد اّما چنانچه اینگونه پرداخت حّق دلالی به صورت هرمی باشد به این صورت که در هنگام معّرفی مشتری توسط نفرات بعدی به نفرات اول هم مبلغی بدهند٬ محّل اشکال و اکل مال به باطل است.
🔸آیت الله #زنجانی:
#بازاریابی_شبکه ای تنها در صورت وجود همه شرائط ذیل جائز است:
1) معامله در آن واقعی و واجد شرائط صحت باشد.
2) سود در مقابل کار حلال مثل معرفی مشتری – هر چند با واسطه – پرداخت شود.
3) تمام مراجع قانونی آن را مجاز بدانند و در عمل هم شرکت، قوانین را رعایت کند.
4.) فاقد هرگونه مفسده اقتصادی باشد لذا بازاریابی شبکه ای اگر شبیه معاملات شرکت های هرمی مانند گلدکوئیست باشد اشکال دارد. با توجه به توضیحات فوق، شاید مورد کمی از شرکت های این چنینی پیدا شود که ضوابط فوق در مورد آنها موجود باشد لذا توصیه اکید می شود، حتی در فرض جواز هم از چنین معاملاتی اجتناب شود بنا بر این، احتیاط در ترک است.
📚 منابع ؛
سیستانی https://b2n.ir/24887
مکارم ؛ https://b2n.ir/56204
وحید ؛ https://b2n.ir/74773
رهبری ؛ https://b2n.ir/80294
رهبری ؛ https://b2n.ir/17638
همه ؛ https://b2n.ir/99577
❤️ @ahkamerouz احکام روز