بقا بر جنابت و حیض جاهل قاصر
پرسش: در کتاب شريف عروه در باب صوم در فصل في اعتبار العمد و الاختيار في الافطار آمده است: المفطرات المذکوره ما عدا البقاء علي الجنابه انما توجب بطلان الصوم اذ وقعت علي وجه العمد و الاختيار و لا فرق في البطلان مع العمد بين الجاهل بقسميه والعالم، سوال اين است که اگر کسي به اين مسئله جهل قصوري دارد که بقا بر جنابت يا حيض مضر به صحت روزه رمضان است و با همين جهل ماه رمضان را روزه گرفته است آيا روزه هاي وي صحيح مي باشد؟
پاسخ: رهبري: در فرض مذکور، قضاي روزه ها واجب است؛ ولي کفاره ندارد.
زنجاني: باطل است اما در حيض اگر نسبت به ترک غسل معذور بوده روزه اش صحيح است.
مکارم: قضا دارد ولي کفاره ندارد.
تأخیر انداختن غسل و از بین رفتن فرصت آن
پرسش: اگر شخصي غسل جنابت را تأخير اندازد تا جايي که وقت براي غسل کردن نداشته باشد، حکم روزه او چيست؟
پاسخ: امام ،خويي ،تبريزي، بهجت، فاضل، سيستاني، شبيري، نوري: تيمم کند روزه اش صحيح است و اگر تيمم نکند، روزه باطل است و قضا و کفاره دارد.
وحيد، مکارم، صافي: بنابراحتياط واجب تيمم کند روزه بگيرد و بعد قضا کند و اگر تيمم نکند، روزه باطل است و قضا و کفاره دارد.
ترک غسل تا اذان صبح به دلیل شرم و حیا
پرسش: اگر شخص جنب بخاطر شرم وحيا تا اذان صبح غسل نکند، حکم روزه اش چيست؟
پاسخ: خامنه اي: چنانچه غسل نکند و وقت تنگ شود و تيمم کند روزه اش صحيح است ولي مرتکب معصيت شده است و اگر تيمم نکند روزه اش باطل است و قضا و کفاره دارد.
بهجت: چنانچه غسل نکند و وقت تنگ شود و تيمم کند روزه اش صحيح است و تا اذان صبح بايد بيدار بماند و اگر تيمم نکند روزه اش باطل است و قضا و کفاره دارد.
خويي: اگر غسل کردن موجب حرج شود (مانند بي آبرو شدن شخص) وظيفه مکلف تيمم است و گناهي مرتکب نشده است و روزه اش صحيح است ولي اگر تا قبل از تنگي وقت، تيمم کند روزه اش باطل است.
سيستاني: بايد به هر صورت غسل کند و الا روزه باطل است بله اگر غسل کردن براي او حرجي باشد، تيمم او صحيح است.
جنابت عمدی با علم به عدم امکان غسل تا اذان صبح
پرسش: حکم روزه شخصي که مي داند امکان غسل کردن ندارد ولي مي تواند تيمم کند و عمدأ خود را شب جنب کند، چيست؟
پاسخ: خويي، تبريزي،خامنه اي،فاضل: مي تواند خود را جنب کند و با تيمم روزه اش صحيح است.
امام،نوري: اگر خود را جنب کند گنهکار است ولي بايد تيمم کند و روزه اش صحيح است.
بهجت: چنانچه خود را جنب نکند به مشقت شديد خواهد افتاد، مي تواند خود را جنب کند واين کار گناه نيست و بايد تيمم کند روزه اش صحيح است در غير اين صورت گنهکار است و بايد تيمم کند روزه اش صحيح است.
سيستاني : اگر خود را جنب کند بنابراحتياط واجب گناهکار است ولي بايد تيمم کند روزه اش صحيح است.
وحيد: اگر خود را جنب کند بنابراحتياط واجب بايد تيمم کند روزه را بگيرد و بعد قضا کند.
مکارم: اگر خود را جنب کند گنهکار است بنابراحتياط واجب بايد روزه را قضا کند وکفاره هم بدهد.
شبيري: اگر خود را جنب کند گنهکار است و بايد تيمم کند و روزه اش صحيح است.
صافي: اگر خود را جنب کند گنهکار است بنابراحتياط واجب بايد تيمم کند روزه بگيرد و روزه را قضا کند.
خواب اول ، دوم و سوم
پرسش: منظور از خواب اول ، دوم و سوم چيست؟
پاسخ: الف:شخصي که در بيداري جنب شده:
خواب اول: شخص بعد از جنب شدن بخوابد.
خواب دوم: شخص از خواب اول بيدار شود و دوباره بخوابد.
خواب سوم:شخص از خواب دوم بيدار شود و دوباره بخوابد.
ب: شخصي که در خواب جنب شده است:
امام ،خويي، خامنه اي، بهجت، تبريزي، فاضل، مکارم ،وحيد و نوري:
خواب اول: خوابي که شخص درآن جنب شده خواب اول حساب نمي شود بلکه اگر بعد از بيدار شدن از خوابي که در آن جنب شده دوباره بخوابد خواب اول محسوب مي شود.
خواب دوم:اگر شخص بعداز بيدارشدن از خواب اول دوباره بخوابد خواب دوم محسوب مي شود.
خواب سوم:اگر بعداز بيدار شدن از خواب دوم بازهم بخوابدخواب سوم محسوب مي شود.
سيستاني:
خواب اول: خوابي که شخص در آن جنب شده خواب اول حساب مي شود.
خواب دوم: اگر بعد از بيدارشدن از خواب اول دوباره بخوابد خواب دوم محسوب مي شود.
خواب سوم: اگر بعد از بيدار شدن از خواب دوم بازهم بخوابد خواب سوم محسوب مي شود.
صافي:
خواب اول:خوابي که شخص در آن جنب شده بنابراحتياط واجب خواب اول حساب مي شود.
خواب دوم:اگر بعد از بيدارشدن از خواب اول دوباره بخوابد خواب دوم محسوب مي شود.
خواب سوم:اگر بعد از بيدار شدن از خواب دوم بازهم بخوابد خواب سوم محسوب مي شود.
خوابیدن جنب با علم به بیدار نشدن قبل اذان
پرسش: اگر شخص جنب، علم دارد که اگر بخوابد تا اذان بيدار نمي شود و تا اذان بخوابد حکم روزه اش چيست؟
پاسخ: همه مراجع: روزه اش باطل است و قضا و کفاره دارد.
خوابیدن بعد از خواب اول با احتمال بیداری قبل اذان و تصمیم بر غسل
پرسش: اگر شخص جنب بعد از بيدار شدن از خواب اول احتمال مي دهد با خوابيدن قبل از اذان صبح بيدار شود و با تصميم بر غسل بخوابد و تا اذان بيدار نشود وظيفه اش چيست؟
پاسخ: خويي،تبريزي ،وحيد،شبيري: اگر عادت به بيدار شدن داشته باشد روزه را قضا کند و اگر عادت به بيدار شدن نداشته باشد علاوه بر قضا، مستحب است کفاره هم بدهد.
امام،خامنه اي: بايد بقيه روز از مبطلات روزه خودداري کند و قضاي آن روز را بجا آورد.
فاضل نوري: اگر عادت به بيدار شدن داشته باشد ولي بيدار نشود روزه را قضا کند واگر عادت به بيدار شدن نداشته باشد علاوه بر قضا بنابراحتياط واجب کفاره هم بدهد.
بهجت:اگريقين يا اطمينان به بيدار شدن دارد و بيدار نشود بايد قضاکند وبنابراحتياط واجب کفاره دارد.
سيستاني: اگر عادت به بيدار شدن داشته يا اطمينان به بيدار شدن داشته باشد ولي بيدار نشود بنابراحتياط واجب روزه را قضا کند واگر عادت يا اطمينان نداشته باشد بنابراحتياط واجب علاوه بر قضا کفاره هم بدهد.
مکارم: اگر عادت به بيدارشدن داشته باشد ولي بيدار نشود بنابراحتياط واجب روزه را قضا کند و اگر عادت به بيدار شدن نداشته باشد بنابراحتياط واجب علاوه بر قضا کفاره هم بدهد.
صافي: اگر عادت به بيدار شدن يا اطمينان به بيدار شدن داشته باشد ولي بيدار نشود بايد روزه را قضا کند و اگر عادت يا اطمينان نداشته باشد بنابراحتياط واجب علاوه بر قضا کفاره هم بدهد.
روزه با جهل به جنابت قبل از اذان صبح
پرسش: اگر روزه دار نداند که قبل از اذان صبح جنب شده و در طول روز يا بعد از چند روز متوجه شود، تکليفش چيست؟
پاسخ: همه مراجع: روزه اش صحيح است ولي براي روزه فردا بايد غسل کند.
غفلت از وظیفه تیمم در روزه
پرسش: شخصي در ماه مبارک رمضان جنب بوده است و به اطمينان اين که سحر بيدار مي شود مي خوابد و ليکن دو دقيقه به اذان بيدار مي شود و چون دستپاچه مي شود غفلت از تيمم مي کند و وارد صبح مي شود آياروزه وي صحيح است؟
پاسخ: رهبري: اگر غفلت از وظيفه داشته روزه صحيح است.
مکارم: در فرض سوال ، صحيح است.
زنجاني: صحيح است.
صافي: روزه را امساک کند ولي قضاء روزه بنا بر احتياط لازم است.
فراموش کردن تیمم با تأخیر عمدی غسل
پرسش: شخصي در سحر ماه مبارک رمضان در حالي که جنب بوده است عمدا غسل را به تأخير مي اندازد تا در تنگي وقت تيمم کند وليکن در تنگي وقت تيمم را فراموش مي کند آيا علاوه بر قضا ،کفاره هم واجب است؟
پاسخ: رهبري: قضا واجب است و کفاره ندارد.
مکارم: کفاره ندارد.
زنجاني: روزه اش باطل نيست.
سيستاني: خير. (قضا دارد و کفاره ندارد)
ورود به صبح در اثناء غسل جنابت
پرسش: شخصي در ماه مبارک رمضان خود را جنب مي بيند و ليکن وقت کافي براي غسل نداشته و ليکن احتمال مي داده که بتواند در اين وقت کم غسل کند ولي در اثناء غسل ، اذان صبح گفته مي شود؛ الف: آيا روزه او صحيح است؟ ب: آيا کفاره واجب است؟
پاسخ: رهبري: در صورتي که فکر مي کرد وقت براي غسل دارد روزه او صحيح است.
مکارم: روزه اش صحيح است .
زنجاني: روزه اش صحيح است.
سيستاني: الف: صحيح است. ب: واجب نيست.