خواب اول ، دوم و سوم
پرسش: منظور از خواب اول ، دوم و سوم چيست؟
پاسخ: الف:شخصي که در بيداري جنب شده:
خواب اول: شخص بعد از جنب شدن بخوابد.
خواب دوم: شخص از خواب اول بيدار شود و دوباره بخوابد.
خواب سوم:شخص از خواب دوم بيدار شود و دوباره بخوابد.
ب: شخصي که در خواب جنب شده است:
امام ،خويي، خامنه اي، بهجت، تبريزي، فاضل، مکارم ،وحيد و نوري:
خواب اول: خوابي که شخص درآن جنب شده خواب اول حساب نمي شود بلکه اگر بعد از بيدار شدن از خوابي که در آن جنب شده دوباره بخوابد خواب اول محسوب مي شود.
خواب دوم:اگر شخص بعداز بيدارشدن از خواب اول دوباره بخوابد خواب دوم محسوب مي شود.
خواب سوم:اگر بعداز بيدار شدن از خواب دوم بازهم بخوابدخواب سوم محسوب مي شود.
سيستاني:
خواب اول: خوابي که شخص در آن جنب شده خواب اول حساب مي شود.
خواب دوم: اگر بعد از بيدارشدن از خواب اول دوباره بخوابد خواب دوم محسوب مي شود.
خواب سوم: اگر بعد از بيدار شدن از خواب دوم بازهم بخوابد خواب سوم محسوب مي شود.
صافي:
خواب اول:خوابي که شخص در آن جنب شده بنابراحتياط واجب خواب اول حساب مي شود.
خواب دوم:اگر بعد از بيدارشدن از خواب اول دوباره بخوابد خواب دوم محسوب مي شود.
خواب سوم:اگر بعد از بيدار شدن از خواب دوم بازهم بخوابد خواب سوم محسوب مي شود.
خوابیدن جنب با علم به بیدار نشدن قبل اذان
پرسش: اگر شخص جنب، علم دارد که اگر بخوابد تا اذان بيدار نمي شود و تا اذان بخوابد حکم روزه اش چيست؟
پاسخ: همه مراجع: روزه اش باطل است و قضا و کفاره دارد.
خوابیدن بعد از خواب اول با احتمال بیداری قبل اذان و تصمیم بر غسل
پرسش: اگر شخص جنب بعد از بيدار شدن از خواب اول احتمال مي دهد با خوابيدن قبل از اذان صبح بيدار شود و با تصميم بر غسل بخوابد و تا اذان بيدار نشود وظيفه اش چيست؟
پاسخ: خويي،تبريزي ،وحيد،شبيري: اگر عادت به بيدار شدن داشته باشد روزه را قضا کند و اگر عادت به بيدار شدن نداشته باشد علاوه بر قضا، مستحب است کفاره هم بدهد.
امام،خامنه اي: بايد بقيه روز از مبطلات روزه خودداري کند و قضاي آن روز را بجا آورد.
فاضل نوري: اگر عادت به بيدار شدن داشته باشد ولي بيدار نشود روزه را قضا کند واگر عادت به بيدار شدن نداشته باشد علاوه بر قضا بنابراحتياط واجب کفاره هم بدهد.
بهجت:اگريقين يا اطمينان به بيدار شدن دارد و بيدار نشود بايد قضاکند وبنابراحتياط واجب کفاره دارد.
سيستاني: اگر عادت به بيدار شدن داشته يا اطمينان به بيدار شدن داشته باشد ولي بيدار نشود بنابراحتياط واجب روزه را قضا کند واگر عادت يا اطمينان نداشته باشد بنابراحتياط واجب علاوه بر قضا کفاره هم بدهد.
مکارم: اگر عادت به بيدارشدن داشته باشد ولي بيدار نشود بنابراحتياط واجب روزه را قضا کند و اگر عادت به بيدار شدن نداشته باشد بنابراحتياط واجب علاوه بر قضا کفاره هم بدهد.
صافي: اگر عادت به بيدار شدن يا اطمينان به بيدار شدن داشته باشد ولي بيدار نشود بايد روزه را قضا کند و اگر عادت يا اطمينان نداشته باشد بنابراحتياط واجب علاوه بر قضا کفاره هم بدهد.
روزه با جهل به جنابت قبل از اذان صبح
پرسش: اگر روزه دار نداند که قبل از اذان صبح جنب شده و در طول روز يا بعد از چند روز متوجه شود، تکليفش چيست؟
پاسخ: همه مراجع: روزه اش صحيح است ولي براي روزه فردا بايد غسل کند.
غفلت از وظیفه تیمم در روزه
پرسش: شخصي در ماه مبارک رمضان جنب بوده است و به اطمينان اين که سحر بيدار مي شود مي خوابد و ليکن دو دقيقه به اذان بيدار مي شود و چون دستپاچه مي شود غفلت از تيمم مي کند و وارد صبح مي شود آياروزه وي صحيح است؟
پاسخ: رهبري: اگر غفلت از وظيفه داشته روزه صحيح است.
مکارم: در فرض سوال ، صحيح است.
زنجاني: صحيح است.
صافي: روزه را امساک کند ولي قضاء روزه بنا بر احتياط لازم است.
فراموش کردن تیمم با تأخیر عمدی غسل
پرسش: شخصي در سحر ماه مبارک رمضان در حالي که جنب بوده است عمدا غسل را به تأخير مي اندازد تا در تنگي وقت تيمم کند وليکن در تنگي وقت تيمم را فراموش مي کند آيا علاوه بر قضا ،کفاره هم واجب است؟
پاسخ: رهبري: قضا واجب است و کفاره ندارد.
مکارم: کفاره ندارد.
زنجاني: روزه اش باطل نيست.
سيستاني: خير. (قضا دارد و کفاره ندارد)
ورود به صبح در اثناء غسل جنابت
پرسش: شخصي در ماه مبارک رمضان خود را جنب مي بيند و ليکن وقت کافي براي غسل نداشته و ليکن احتمال مي داده که بتواند در اين وقت کم غسل کند ولي در اثناء غسل ، اذان صبح گفته مي شود؛ الف: آيا روزه او صحيح است؟ ب: آيا کفاره واجب است؟
پاسخ: رهبري: در صورتي که فکر مي کرد وقت براي غسل دارد روزه او صحيح است.
مکارم: روزه اش صحيح است .
زنجاني: روزه اش صحيح است.
سيستاني: الف: صحيح است. ب: واجب نيست.
بقا بر جنابت و حیض جاهل قاصر
پرسش: در کتاب شريف عروه در باب صوم در فصل في اعتبار العمد و الاختيار في الافطار آمده است: المفطرات المذکوره ما عدا البقاء علي الجنابه انما توجب بطلان الصوم اذ وقعت علي وجه العمد و الاختيار و لا فرق في البطلان مع العمد بين الجاهل بقسميه والعالم، سوال اين است که اگر کسي به اين مسئله جهل قصوري دارد که بقا بر جنابت يا حيض مضر به صحت روزه رمضان است و با همين جهل ماه رمضان را روزه گرفته است آيا روزه هاي وي صحيح مي باشد؟
پاسخ: رهبري: در فرض مذکور، قضاي روزه ها واجب است؛ ولي کفاره ندارد.
زنجاني: باطل است اما در حيض اگر نسبت به ترک غسل معذور بوده روزه اش صحيح است.
مکارم: قضا دارد ولي کفاره ندارد.
انجام تیمم به جای غسل جبیره
پرسش: وظيفه شخصي،غسل جبيره اي بوده است وليکن مساله را به اواشتباه گفته بودند ولذا به جاي غسل جبيره اي، تيمم مي کند و روزه رمضان مي گيرد آيا روزه هاي رمضان وي صحيح است؟
پاسخ: مکارم: روزه هاي او صحيح است ولي نماز ها را بايد اعاده کند.
سيستاني: روزه اش صحيح است ولي نماز هايش را بايد اعاده کند.
بقا بر حیض و نفاس بدلیل کمبود وقت برای غسل در رمضان
پرسش: حكم روزه زني كه در ماه رمضان قبل اذان صبح از حيض يا نفاس پاك شود و براي غسل وقت ندارد؟(1)
پاسخ: همه مراجع: بايد تيمم كند و روزه اش صحيح است.
اطمینان زن حائض در روز به پاکی قبل از اذان صبح
پرسش: خانمي اطمينان داشته که حيض او قطع نمي شود و لذا بدون اختبار در سحر ماه مبارک ، وارد صبح مي شود و بعد از اذان خود را پاک مي بيند و اطمينان پيدا مي کند که قبل از اذان پاک شده است آيا روزه او صحيح است؟
پاسخ: رهبري: بنا بر احتياط واجب بايد نيت روزه کند و روزه بگيرد و بعدا نيز روزه آن روز را قضا کند .
مکارم: اگر چيزي از مبطلات روزه را انجام نداده ، روزه صحيح است.
زنجاني: چنانچه کاري که روزه را باطل مي کند انجام نداده باشد ، بايد نيت روزه نمايد و بعدا روزه آن روز را قضاکند و اگر کاري که روزه را باطل مي کند انجام داده باشد ، يا بعد از ظهر متوجه شود. روزه او باطل است ؛ ولي بايد تا مغرب امساک کرده ، کاري که روزه را باطل مي کند انجام ندهد و بعد از ماه رمضان هم آن روز را قضا نمايد.
سيستاني: آري.