روزه با جهل به جنابت قبل از اذان صبح
پرسش: اگر روزه دار نداند که قبل از اذان صبح جنب شده و در طول روز يا بعد از چند روز متوجه شود، تکليفش چيست؟
پاسخ: همه مراجع: روزه اش صحيح است ولي براي روزه فردا بايد غسل کند.
غفلت از وظیفه تیمم در روزه
پرسش: شخصي در ماه مبارک رمضان جنب بوده است و به اطمينان اين که سحر بيدار مي شود مي خوابد و ليکن دو دقيقه به اذان بيدار مي شود و چون دستپاچه مي شود غفلت از تيمم مي کند و وارد صبح مي شود آياروزه وي صحيح است؟
پاسخ: رهبري: اگر غفلت از وظيفه داشته روزه صحيح است.
مکارم: در فرض سوال ، صحيح است.
زنجاني: صحيح است.
صافي: روزه را امساک کند ولي قضاء روزه بنا بر احتياط لازم است.
فراموش کردن تیمم با تأخیر عمدی غسل
پرسش: شخصي در سحر ماه مبارک رمضان در حالي که جنب بوده است عمدا غسل را به تأخير مي اندازد تا در تنگي وقت تيمم کند وليکن در تنگي وقت تيمم را فراموش مي کند آيا علاوه بر قضا ،کفاره هم واجب است؟
پاسخ: رهبري: قضا واجب است و کفاره ندارد.
مکارم: کفاره ندارد.
زنجاني: روزه اش باطل نيست.
سيستاني: خير. (قضا دارد و کفاره ندارد)
ورود به صبح در اثناء غسل جنابت
پرسش: شخصي در ماه مبارک رمضان خود را جنب مي بيند و ليکن وقت کافي براي غسل نداشته و ليکن احتمال مي داده که بتواند در اين وقت کم غسل کند ولي در اثناء غسل ، اذان صبح گفته مي شود؛ الف: آيا روزه او صحيح است؟ ب: آيا کفاره واجب است؟
پاسخ: رهبري: در صورتي که فکر مي کرد وقت براي غسل دارد روزه او صحيح است.
مکارم: روزه اش صحيح است .
زنجاني: روزه اش صحيح است.
سيستاني: الف: صحيح است. ب: واجب نيست.
بقا بر جنابت و حیض جاهل قاصر
پرسش: در کتاب شريف عروه در باب صوم در فصل في اعتبار العمد و الاختيار في الافطار آمده است: المفطرات المذکوره ما عدا البقاء علي الجنابه انما توجب بطلان الصوم اذ وقعت علي وجه العمد و الاختيار و لا فرق في البطلان مع العمد بين الجاهل بقسميه والعالم، سوال اين است که اگر کسي به اين مسئله جهل قصوري دارد که بقا بر جنابت يا حيض مضر به صحت روزه رمضان است و با همين جهل ماه رمضان را روزه گرفته است آيا روزه هاي وي صحيح مي باشد؟
پاسخ: رهبري: در فرض مذکور، قضاي روزه ها واجب است؛ ولي کفاره ندارد.
زنجاني: باطل است اما در حيض اگر نسبت به ترک غسل معذور بوده روزه اش صحيح است.
مکارم: قضا دارد ولي کفاره ندارد.
انجام تیمم به جای غسل جبیره
پرسش: وظيفه شخصي،غسل جبيره اي بوده است وليکن مساله را به اواشتباه گفته بودند ولذا به جاي غسل جبيره اي، تيمم مي کند و روزه رمضان مي گيرد آيا روزه هاي رمضان وي صحيح است؟
پاسخ: مکارم: روزه هاي او صحيح است ولي نماز ها را بايد اعاده کند.
سيستاني: روزه اش صحيح است ولي نماز هايش را بايد اعاده کند.
بقا بر حیض و نفاس بدلیل کمبود وقت برای غسل در رمضان
پرسش: حكم روزه زني كه در ماه رمضان قبل اذان صبح از حيض يا نفاس پاك شود و براي غسل وقت ندارد؟(1)
پاسخ: همه مراجع: بايد تيمم كند و روزه اش صحيح است.
اطمینان زن حائض در روز به پاکی قبل از اذان صبح
پرسش: خانمي اطمينان داشته که حيض او قطع نمي شود و لذا بدون اختبار در سحر ماه مبارک ، وارد صبح مي شود و بعد از اذان خود را پاک مي بيند و اطمينان پيدا مي کند که قبل از اذان پاک شده است آيا روزه او صحيح است؟
پاسخ: رهبري: بنا بر احتياط واجب بايد نيت روزه کند و روزه بگيرد و بعدا نيز روزه آن روز را قضا کند .
مکارم: اگر چيزي از مبطلات روزه را انجام نداده ، روزه صحيح است.
زنجاني: چنانچه کاري که روزه را باطل مي کند انجام نداده باشد ، بايد نيت روزه نمايد و بعدا روزه آن روز را قضاکند و اگر کاري که روزه را باطل مي کند انجام داده باشد ، يا بعد از ظهر متوجه شود. روزه او باطل است ؛ ولي بايد تا مغرب امساک کرده ، کاري که روزه را باطل مي کند انجام ندهد و بعد از ماه رمضان هم آن روز را قضا نمايد.
سيستاني: آري.
بقا بر حیض مشکوک بدون اطمینان به پاکی قبل از اذان صبح
پرسش: خانمي در سحر ماه مبارک رمضان بدون اين که اختبار کند که پاک است ، وارد صبح مي شود و يک ساعت بعد از اذان خود را پاک مي بيند ولي يقين ندارد که قبل از اذان صبح پاک شده است آيا روزه اين روز بر او واجب است؟
پاسخ: رهبري: روزه آن روز صحيح نيست.
مکارم: احتياط آن است که بعدا آن را قضاکند.
زنجاني: بايد روزه را قضا کند و اگر مي داند که قبل از اذان صبح در ظاهر پاک شده ولي شک کند که در باطن پاک بوده يا نه ، در رمضان بايد در بقيه روز امساک کند.
سيستاني: روزه اش صحيح است.
بقا بر حیض مشکوک و اطمینان به پاکی قبل از اذان صبح
پرسش: خانمي در شب لکه خوني مي بيند و به جهت اين که احتمال مي دهد که اين لکه بيني ادامه داشته باشد لذا در سحر ماه مبارک رمضان اختبار نمي کند ولي بعد از اذان صبح متوجه مي شود که قبل از اذان پاک شده است ، آيا روزه رمضان او صحيح است؟
پاسخ: رهبري: بنا بر احتياط واجب بايد نيت روزه کند و روزه بگيرد و بعدا نيز روزه آن روز را قضا کند .
مکارم: چنانچه تا قبل از ظهر نيت روزه کرده است ، اشکال ندارد.
زنجاني: چنانچه کاري که روزه را باطل مي کند انجام نداده باشد، بايد نيت روزه نمايد و بعدا روزه آن روز را قضا کند و اگر کاري که روزه را باطل مي کند، انجام داده باشد ، يا بعد از ظهر متوجه شود. روزه او باطل است ؛ ولي بايد تا مغرب امساک کرده و کاري که روزه را باطل مي کند انجام ندهد و بعد از ماه رمضان هم آن روز را قضا نمايد.