eitaa logo
پرسش و پاسخ احکام
113 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
1 فایل
ارائه احکام کاربردی در ماه مبارک رمضان احکام موجود در این کانال از نرم افزار موبایل احکام روزه محصول مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی کپی شده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
بقا بر حیض مشکوک و اطمینان به پاکی قبل از اذان صبح پرسش: خانمي در شب لکه خوني مي بيند و به جهت اين که احتمال مي دهد که اين لکه بيني ادامه داشته باشد لذا در سحر ماه مبارک رمضان اختبار نمي کند ولي بعد از اذان صبح متوجه مي شود که قبل از اذان پاک شده است ، آيا روزه رمضان او صحيح است؟ پاسخ: رهبري: بنا بر احتياط واجب بايد نيت روزه کند و روزه بگيرد و بعدا نيز روزه آن روز را قضا کند . مکارم: چنانچه تا قبل از ظهر نيت روزه کرده است ، اشکال ندارد. زنجاني: چنانچه کاري که روزه را باطل مي کند انجام نداده باشد، بايد نيت روزه نمايد و بعدا روزه آن روز را قضا کند و اگر کاري که روزه را باطل مي کند، انجام داده باشد ، يا بعد از ظهر متوجه شود. روزه او باطل است ؛ ولي بايد تا مغرب امساک کرده و کاري که روزه را باطل مي کند انجام ندهد و بعد از ماه رمضان هم آن روز را قضا نمايد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بقا بر حیض و نفاس بدلیل کمبود وقت برای غسل در رمضان پرسش: حكم روزه زني كه در ماه رمضان قبل اذان صبح از حيض يا نفاس پاك شود و براي غسل وقت ندارد؟ پاسخ: همه مراجع: بايد تيمم كند و روزه اش صحيح است
بیدار شدن زن بعد از اذان با علم به پاکی قبل از اذان پرسش: حكم روزه زني كه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بفهمد قبل اذان از حيض و يا نفاس پاك بوده چيست؟ پاسخ: امام، خويي، تبريزي، فاضل، بهجت، سيستاني، وحيد، مكارم، صافي، نوري: روزه او صحيح است.
پاک شدن زن در طول روز از حیض یا نفاس پرسش: آيا زني كه در طول روز از حيض يا نفاس پاك ميشود، ميتواند روزه بگيرد؟ پاسخ: همه مراجع: اگر زن بعد از اذان صبح از خون حيض يا نفاس پاك شود، يا در بين روز خون حيض يا نفاس ببيند اگر چه نزديك مغرب باشد، روزه او باطل است و بايد بعد قضاي آن را بگيرد.
شک زن حائض در روز به پاکی قبل از اذان صبح پرسش: خانمي در روز ماه مبارک رمضان خود را پاک مي بيند و شک دارد که اين پاکي قبل اذان صبح بوده و يا بعد از اذان الف: آيا روزه اين روز بر او واجب است؟ ب: در صورت امساک ، آيا قضاي آن واجب است؟ پاسخ: رهبري: روزه صحيح نيست، قضاي آن بر عهده اوست. مکارم: روزه واجب نيست ، ولي بايد قضاي آن را به جا آورد. زنجاني: روزه اش باطل است و بايد آن را قضا کند. سيستاني: الف:روزه اش صحيح است ب:جواب معلوم شد.
ترک عمدی غسل حیض و تیمم در قضای رمضان پرسش: اگر زن حائض يا نفساء در روزه قضاي ماه رمضان از روي عمد غسل و تيمم ننمايد حکم روزه وي چيست؟ پاسخ: خويي ،تبريزي ،وحيد شبيري: روزه اش صحيح است. امام، بهجت، صافي: روزه اش باطل است. فاضل ،سيستاني، نوري: بنابراحتياط واجب روزه اش باطل است. مکارم :روزه اش باطل نمي شود هرچندبنابر احتياط مستحب قضاي آن را بگيرد.
فراموش کردن غسل حیض و نفاس در قضای رمضان پرسش: اگر زن حائض يا نفساء در روزه قضاي ماه رمضان فراموش کند که غسل نمايد حکم روزه او چيست؟ پاسخ: امام، خويي، سيستاني، فاضل، وحيد، مکارم، صافي ونوري: روزه اش صحيح است هرچند بنابراحتياط بهتر است روز ديگري را بعد از ماه رمضان روزه بگيرد. شبيري: روزه اش صحيح است.
بقا بر حیض و نفاس به دلیل کمبود وقت برای غسل در قضای رمضان پرسش: اگر زن حائض يا نفساء در روزه قضاي ماه رمضان قبل از اذان صبح پاک گردد اما زمان کافي براي غسل نداشته باشد حکم روزه او چيست؟ پاسخ: خويي، تبريزي، وحيد، شبيري : روزه اش صحيح است. امام ،بهجت ،صافي: : بايد تيمم بدل از غسل انجام دهد واگر تيمم هم نکند روزه اش باطل است. فاضل، سيستاني، نوري: با تيمم روزه اش صحيح است واگر تيمم بجا نياورد بنابراحتياط واجب روزه اش باطل است. مکارم: اگرچه عمدأ غسل و تيمم نکند روزه اش باطل نمي شود هر چند بنابراحتياط مستحب اگر تيمم نکند دوباره آن روز را قضا کند.
روزه با منع از خروج خون حیض پرسش: خانمي با استفاده ازفتيله هاي پنبه اي که در دهانه رحم قرارميدهد و به حدود 4سانتي متر داخل لوله رحم مي شود ؛ الف: از آمدن خون درابتداي حيض جلوگيري مي کند آيا روزه اي که درآن روز گرفته است صحيح است؟ ب: اگر اين خانم مستحاضه در وقت صبح مستحاضه قليله باشد و به همين وسيله از حدوث استحاضه کثيره جلوگيري کند، آيا واجب است که براي نماز ظهر خود، غسلي انجام دهد؟ پاسخ: مکارم : اگر خوني از دهانه رحم خارج نشود و به فضاي فرج نرسد و پنبه را آلوده کند ، عادت محسوب نمي شود . سيستاني : الف : اگر جلو گيري کند از خروج خون از رحم روز ه اش صحيح است ب: خير غسل لازم نيست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اطمینان یا احتمال ضرر پرسش: براي ترک روزه، اطمينان به ضرر لازم است يا صرف احتمال کفايت مي کند؟ پاسخ: امام، خامنه اي، خويي، تبريزي، فاضل ،سيستاني ،وحيد، مکارم، صافي و نوري: اگر انسان احتمال بدهد که روزه برايش ضرر دارد واز آن احتمال ترس براي او پيدا شود چنانچه احتمال او عقلايي باشد (در نظر مردم بجا باشد) نبايد روزه بگيرد وروزه اش صحيح نيست. بهجت: اگر انسان احتمال بدهد که روزه برايش ضرر دارد واز آن احتمال ترس براي او پيدا شود چنانچه احتمال او عقلايي باشد (در نظر مردم بجا باشد) مي تواند روزه نگيرد. شبيري: اگر انسان احتمال بدهد که روزه برايش ضرر دارد واز آن احتمال ترس براي او پيدا شود نبايد روزه بگيرد و روزه اش صحيح نيست.
ضرر نبودن ضعف و سردرد پرسش: آيا ضعف، بي حالي،سردرد و...که بخاطر روزه حاصل مي شود ضرر محسوب مي شود؟ پاسخ: همه مراجع: ضعف و مواردي مانند آن ضرر محسوب نمي شود لذا انسان نمي تواند بخاطر ضعف روزه را بخورد هرچند زياد باشد اما اگرضعف او به قدري است که معمولا نمي شود آن را تحمل کرد دراين صورت خوردن روزه اشکال ندارد.
تعریف ضرر پرسش: منظور از ضرري که از جهت فقهي باعث سقوط وجوب روزه و عدم صحت آن مي شود چيست؟ پاسخ: يکي از شرايط صحيح بودن روزه ،ضرر نداشتن آن است پس اگر مکلف بترسد روزه برايش ضرر داشته باشد وبترسد که با گرفتن روزه مريض شود يا بيماري وي شدت يابد ويا بهبودي آن به تأخير بيفتد ،روزه وي صحيح نيست .حتي اگر روزه گرفتن براي عضوي از بدن مانند ضعيف شدن چشم مضر باشد روزه گرفتن صحيح نخواهد بود ضرري که گفته شد شامل بيماري هاي روحي و رواني هم ميشود البته اين خوف وترس از ضرر بايد منشأ عقلايي داشته باشد. در تمام اين موارد که ذکر شد يقين وعلم داشتن به ضرر شرط نيست بلکه حتي اگر مکلف گمان کند ويا احتمال عقلايي بدهد که روزه برايش ضرر دارد نبايد روزه بگيرد و روزه اش صحيح نيست. همچنين در تشخيص ضرر ،ملاک نظر شخص بيمار است وتابراي خود شخص ترس از ضرر حاصل نشده باشد گفته ديگران حتي پزشک معتبر نيست مگر اينکه ازگفته ديگران ترس از ضرر برايش پيدا شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شک به خارج شدن از حد ترخص بعد از اذان پرسش: شخصي در ماه رمضان به قصد مسافرت از شهر خود خارج شده و بعد از اين که از شهر و حد ترخص مي گذرد شک مي کند که آيا اين خروج از شهر و يا حد ترخص بعد از اذان بوده است ويا قبل ازاذان آيا روزه اين شخص صحيح است؟ پاسخ: خامنه اي: روزه صحيح نيست. مکارم: روزه او صحيح است. زنجاني: بلي. صافي: در فرض سوال احتياط اتمام روزه و قضا آن است.
شک در رسیدن مسافر به وطن قبل از ظهر پرسش: شخصي در ماه مبارک رمضان به وطن مي رسد ولي شک دارد که در هنگام اذان ظهر رسيده است و يا بعد از اذان؛ آيا روزه آن روز او صحيح است (به عبارت ديگر، بين استصحاب عدم وصول به وطن در هنگام اذان ظهر و استصحاب عدم زوال هنگام رسيدن به وطن ، کدام يک مقدم است؟ پاسخ: خامنه اي: در فرض مذکور روزه صحيح است . زنجاني: بنا بر عدم وصول بگذارد.
باطل کردن روزه قبل از رسیدن به حد ترخص پرسش: اگر روزه دار قصد مسافرت داشته باشد و قبل از رسيدن به حد ترخص عمدأ روزه خود را باطل کند آيا بايد کفاره بدهد؟ پاسخ: خويي، بهجت، سيستاني، تبريزي، وحيد، مکارم، صافي، نوري: پرداخت کفاره واجب نيست. امام،خامنه اي،فاضل: بنابراحتياط واجب بايد کفاره بدهد. شبيري: اگر از شب در فکر سفر باشد چنانچه پيش از ظهر مسافرت کند پيش از رسيدن به حد ترخص جايز نيست روزه را باطل کند ولي اگر روزه را باطل کند بعد به سفر برود کفاره ندارد.
السلام علیک یا حسن بن علی ایها المجتبی یابن رسول الله با تبریک میلاد با سعادت کریم اهل بیت و تشکر از عزیزانی که در مسابقه احکام روزه شرکت کردند در خصوصی برندگان مسابقه هماهنگی پرداخت وجه جایزه انجام می‌شود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مسافرت رفتن بعد از باطل کردن روزه پرسش: اگر روزه دار عمداً روزه خود را باطل كند و قبل از اذان ظهر به مسافرت برود آيا كفاره ساقط ميشود؟ پاسخ: امام، گلپايگاني، صافي، فاضل: اگر بقصد فرار از روزه سفر كرده به فتوا و اگر بدون اين قصد سفر كرده بنا بر احتياط واجب كفاره ساقط نميشود. خامنه‏ اي، خوئي، وحيد، سيستاني، مكارم، نوري، بهجت، تبريزي: كفاره ساقط نميشود. شبيري: اگر از شب حتي بصورت مردد در فكر سفر نبوده و پيش از ظهر سفر كند كفاره ساقط نميشود اما اگر از شب در فكر سفر بوده و قبل از ظهر مسافرت برود كفاره ندارد، هرچند براي فرار از كفاره باشد.
دادن پول به جای طعام در کفاره پرسش: آيا در پرداخت كفاره مي‏توان به جاي طعام، قيمت آن را به فقير داد؟ پاسخ: همه مراجع: درصورتي كه پول كفاره را به فقير بدهد و فقير را وكيل كند كه با پول همان طعام را بخرد و اطمينان داشته باشد كه ميخرد، كفايت ميكند.
کفاره باطل کردن روزه قضای رمضان پرسش: آيا باطل کردن روزه قضاي ماه رمضان کفاره دارد؟ پاسخ: امام ،خامنه اي، خويي ،بهجت ،تبريزي، سيستاني، وحيد، فاضل، مکارم، صافي، نوري : اگر بعد از اذان ظهر روزه قضا را باطل کند کفاره بر عهده اش است . بايد به ده نفر فقير هر کدام يک مد طعام بدهد واگر نمي تواند سه روز روزه بگيرد. شبيري: اگر از شب نيت روزه کرده است و قبل از ظهر عمدأ روزه را باطل کند يا اگر بعداز ظهر روزه را باطل کند چه از شب نيت روزه کرده باشد يا نه، بايد به ده فقير هر کدام يک مد غذا بدهد و اگر نمي تواند سه روز روزه بگیرد
دادن کفاره به واجب النفقه پرسش: آيا مي‏توان به واجب النفقه كفاره داد؟ پاسخ: امام، خويي، تبريزي، وحيد، بهجت، فاضل، سيستاني، صافي:كفّاره روزه را نمي‌‏توان به واجب النفقه در امور مربوط به نفقه اش داد.
پرداخت کفاره واجب النفقه پرسش: اگر واجب النفقه مانند زن و فرزند توانايي پرداخت فديه را نداشته باشد آيا لازم است که پدر يا شوهر فديه را بپردازد؟ پاسخ: خامنه اي،بهجت: کفاره بر مرد واجب نيست. شبيري: احتياط است شوهر کفاره را پرداخت کند ولي پرداخت کفاره بچه بر پدر واجب نيست.
باطل کردن روزه قبل از رسیدن به حد ترخص پرسش: اگر روزه دار قصد مسافرت داشته باشد و قبل از رسيدن به حد ترخص عمدأ روزه خود را باطل کند آيا بايد کفاره بدهد؟ پاسخ: خويي، بهجت، سيستاني، تبريزي، وحيد، مکارم، صافي، نوري: پرداخت کفاره واجب نيست. امام،خامنه اي،فاضل: بنابراحتياط واجب بايد کفاره بدهد. شبيري: اگر از شب در فکر سفر باشد چنانچه پيش از ظهر مسافرت کند پيش از رسيدن به حد ترخص جايز نيست روزه را باطل کند ولي اگر روزه را باطل کند بعد به سفر برود کفاره ندارد.
حادث شدن عذر بعد از بطلان روزه پرسش: اگر عمداً روزه خود را باطل كند و بعد عذري قهري مانند حيض يا نفاس يا مرض براي او پيدا شود آيا كفاره دارد؟(1) پاسخ: امام، تبريزي، فاضل، مكارم، شبيري، نوري: كفّاره بر او واجب نيست. سيستاني: كفاره بر او واجب نيست مگر عذر قهري به دست مكلف و خصوصا براي فرار از كفاره باشد كه به احتياط واجب كفاره بايد بدهد. خوئي، گلپايگاني، صافي، وحيد، بهجت: بنا بر احتياط كفّاره بر او واجب ميشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توانایی پرداخت کفاره بعد از ناتوانی پرسش: كسي كه در انجام كفاره عمد ماه رمضان عاجز بوده و بدل آنرا بجا آورده اگر بعدا توانايي پيدا كند وظيفهاش چيست؟ پاسخ: خامنه‏اي، مكارم: واجب نيست بعداً كه قدرت پيدا كرد كفّاره را بدهد. امام: واجب نيست بعداً كه قدرت پيدا كرد كفّاره را بدهد مگر آنكه فقط استغفار كرده باشد كه بنابر احتياط واجب هر وقت بتواند بايد كفّاره را بدهد. خويي، تبريزي، وحيد، سيستاني، فاضل، نوري، بهجت، شبيري: بنابر احتياط واجب هر وقت بتواند، كفّاره را بدهد و اگر مقداري داده آنرا تكميل كند.
ناتوانی در پرداخت کفاره پرسش: كسي كه توانايي پرداخت كفاره عمد ماه رمضان را ندارد، تكليفش چيست؟(1) پاسخ: امام، نوري: هر چند مد كه ميتواند به فقرا طعام بدهد و اگر نتواند بايد استغفار كند. خامنه اي: هر چند مد كه ميتواند به فقرا طعام بدهد و به احتياط واجب استغفار هم بكند و اگر نتواند فقط استغفار كند. فاضل: مخير است 18 روز پي در پي روزه بگيرد يا به تعدادي كه مي‏تواند به فقير صدقه بدهد و اگر نتوانست هر مقدار از اين دو را كه ميتواند انجام دهد و استغفار نمايد. مكارم: به مقداري كه مي‏تواند به فقير صدقه بدهد اگر نتوانست بايد 18 روز پي در پي روزه بگيرد و اگر نتوانست هر چند روز كه ميتواند روزه بگيرد و اگر نتوانست استغفار نمايد. صافي: به احتياط واجب بايد به مقداري كه مي‏تواند به فقير صدقه بدهد و استغفار كند و اگر نمي‏تواند صدقه دهد فقط استغفار كند. شبيري، وحيد، خوئي، تبريزي: بنا بر احتياط واجب استغفار نمايد و به هر تعداد فقير كه ميتواند غذا بدهد. سيستاني: به هر تعداد فقير كه ميتواند غذا بدهد و اگر نميتواند استغفار نمايد. بهجت: به احتياط واجب بايد 18روز متوالي روزه بگيرد يا به هر تعداد فقير كه ميتواند يك مد غذا بدهد و اگر نتوانست به احتياط واجب هر مقدار كه توانست روزه بگيرد يا به هر تعداد فقير كه توانست يك مد غذا بدهد و اگر نتوانست يكي از دو كار را بكند و اگر نتوانست استغفار كند.