فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#زنگ_تفریح
دیگه گلایه نکنید که به انجام برنامه هامون نمیرسیم.
باید سرعت عمل داشته باشید. 👆😁
https://eitaa.com/ahlalquran
28.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#زبان_قرآن
🌷 آموزش صرف و نحو
🎤استاد حمید محمدی
⏪ جلسه پنجم
https://eitaa.com/ahlalquran
ghoroobe_jomeh_307727.mp3
3.23M
🌱🌼🌱
🌼🌱
🌱
#ذکر_و_صلوات
#همخوانی با یاد #مولای_مهربان
به آه و ناله یابن الزهرا
به استغاثه یابن طه
صدای شیعه ی بی مأوا
میخونه این دعا رو آقا
اللهم عجل لولیک الفرج... 😭
https://eitaa.com/ahlalquran
#مشاوره
#پرسش323
#وابستگی_به_لحن
☝️پرسش از شما :
سلام بر شما
ببخشید،بعضی از حفاظ می گویند بهتر است از صوت برای حفظ استفاده نکنید و یا مثلاً بیان دارند که سوره هایی که صوتی حفظ کردیم ضعیف تر هستیم؛آیا واقعاً استفاده از صوت باعث حفظ ضعیف میشود و حافظه تصویری آیات را به هم میزند؟
🌷🌱🌷🌱🌷
✍ پاسخ از مشاور حفظ اهل القرآن :
سلام و رحمت الله
🔰 آنچه مد نظر حفاظ از این بحث است آسیب #وابستگی_به_لحن است که یک مبحث مجزا از #حافظه_تصویری است و اثری بر به هم ریختگی آن ندارد.
✍ یکی از آسیب هایی که بعضی حفاظ به آن دچار میشوند #وابستگی_به_لحن است. به این معنی که حافظ میگوید اگر لحن قاری که از ایشان تقلید میکنم یادم نیاید، خود آیه را هم نمی توانم بخوانم.
🔹یعنی یادآوری خود آیه 👈 وابسته است به یادآوری لحن تلاوت آن آیه
🔸در خصوص راه های رفع #وابستگی_به_لحن در #مشاوره های قبل سخن گفته ایم.(مراجعه بفرمایید) لذا در این مطلب به چند نکته به اختصار اشاره میشود:
✍ این آسیب گریبانگیر همه حافظان نیست.
اغلب حافظانی که حافظه شنیداری و موسیقایی قوی دارند مستعد چنین وابستگی هستند.
✍ این آسیب در تقلید از همه اساتید تلاوت رایج نیست.
مثلا بیشتر میشنویم که تقلیدکنندگان از ترتیل استاد پرهیزگار به چنین شرایطی مبتلا میشوند
و کمتر شنیده شده که تقلیدکنندگان از ترتیل استاد منشاوی دچار وابستگی به لحن شوند.
✍ آسیب #وابستگی_به_لحن به هیچ وجه این را اثبات نمیکند که
❌نباید حفظ را همراه با استماع ترتیل انجام داد.
یا
❌نباید در ترتیل، از اساتید تقلید کرد.
☝️🏻بلکه این هشدار را میدهد که
✅ همه حفظتان را فقط روی پایه حافظه شنیداری بنا نکنید و به گونه ای حفظ کنید که در حافظه شما لحن آیه از متن آیه پررنگ تر نباشد.
و
✅ از همه مبادی حافظه تان در هنگام حفظ استفاده کنید. (دیدن، شنیدن، خواندن، نوشتن)
✳️ بنابر این پاک کردن کلی صورت مسئله و گفتن این که «حفظ را بدون استماع ترتیل انجام بدهید» خطاست و حافظ را از فواید و ثمرات بی شمار آن محروم میکند.
✔️قبل از حفظ هر بخش باید ترتیل آن را به خوبی گوش کنید تا با نحوه قرائت صحیح و زیبای آیات آشنا شوید.
✔️بعد از آن در هنگام تقطیع آیات و تکرار هر قطعه هم باید چند بار تلاوت الگو را استماع کنید و بعد خودتان آن قطعه را تکرار کنید.
👈کسانی که دچار وابستگی به لحن هستند در این مرحله باید توجه خود را فقط به حفظ متن آیه معطوف کنند و نیازی نیست موقع انجام حفظ، به دنبال اجرای دقیق لحن قاری و تقلید آن باشند و تکرار قطعات حفظی با ترتیل خودشان کافیست.
✔️بعد از اتمام کامل کار حفظ صفحه و شکل گیری حافظه تصویری آن و تحویل حفظ جدید به دیگری، میتوانید به سراغ تقلید لحن قاری الگو بروید و در تمرین و تکرار صفحه حفظ شده لحن قاری را به حفظ صفحه اضافه کنید.
🌷به این ترتیب چون حفظ الفاظ و الحان به صورت ممزوج و همزمان شکل نگرفته وابستگی متن به لحن رخ نمی دهد.
🌼روز و روزگارتان قرآنی🌼
https://eitaa.com/ahlalquran
#با_شهیدان
🔻 وقتی دکتر به مقامِ استاد تمامی رسید، دوستان برایش جشن گرفتند و از او خواستند مقداری صحبت کند. ایشان صحبتهایش را با عبارتِ «کَم مِن قَبیح سَتَرتَهُ» شروع کرد که در من خیلی اثر گذاشت. میخواست بگوید فکر نکنید همه چیزِ من، این درجه یا مدرک است. زشتیهای زیادی هم دارم که خدا آنها را پوشانده است.
🔸 معمولا اگر در چنین مجلسی،
فردی بگوید: «دود چراغ خوردم» یا «همسرم به من کمک کرده است» یا «خدا لطف کرد و استعدادی به من داد»، دور از انتظار نیست ولی دکتر اصلا از خوبیهایش نگفت. این بزرگترین درسی بود که از او گرفتم.
📚 شهید علم (دانشمند شهید دکتر مجید شهریاری در آینهی خاطرات)، ص ۲۹
https://eitaa.com/ahlalquran
هدایت شده از اهل القرآن
23.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎁هدیه شب جمعه
به ارواح مطهر ائمه و شهدا
#ترتیل #جزء_١
با صدای حافظ کل قرآن کریم حنانه خلفی
https://eitaa.com/ahlalquran