#آموزش_ترجمه_و_مفاهیم
🔰درس سی و یکم
وَعَلَّمَ آَدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (بقره/31)
♦️ترجمه کلمه ها:
عَلَّمَ: آموزش داد، تعليم داد، آموخت، ياد داد
أَسْمَاءَ: جمع « اِسم: اسم، نام»
كُلَّ: همه، هر، کل
ها: آن، او(برای مؤنث)، ش
ثُمَّ: سپس
عَرَضَ: عرضه کرد
هُمْ: آنها، آنان، شان
عَلَى: بر
مَلَائِكَةِ: جمع «مَلَک: فرشته، مَلَک»
فَ: پس
قَالَ: گفت
أَنْبِئُوا: خبر دهيد
نِي: به من، مرا
هَؤُلَاءِ: اينان، اينها
إِنْ: اگر
كُنْتُمْ: می باشيد(بوديد)
صَادِقِينَ: جمع«صادِق: راستگو، راست»
✍🏻نکات مناسب برای ترجمه آيه:
1. « و عَلَّم آدم الاسماء»؛ علّم فعل و فاعل آن ضمير مستتر در آن است که به خدا بر می گردد؛ يعنی آموزش داد(او) که منظور خداست. چه چيز را؟ «اسماء» را پس اسماء مفعول به است؛ ولی مفعول ديگری به جز اسماء برای «علّم » در اين آيه وجود دارد و آن: «آدم» است؛ ولی اين مفعول در فارسی با واسطه يا متمم فعل است و قبل از آن حرف اضافه می آيد؛ حرف اضافه آن «به» است. به همين جهت در ترجمه «علّم آدم الاسماء» می گوييم: آموزش داد به آدم نام ها را. ملاحظه می کنيد که در عربی هر دو مفعول به صورت بدون واسطه و صريح آمده است که اين به جهت تفاوت ساختار عربی و فارسی است.
2. «کلّها»؛ تأکيد برای «الاسماء» است. در ترجمه کلمه به کلمه می گوييم همه اش را؛ ولی اگر بخواهيم به صورتی روان تر ترجمه کنيم، می گوييم: آموزش داد به آدم همه اسم ها را.
3. «فقال انبِئونی بأسماء»؛ فعل «أنبئوا» امر از مصدر «انباء» است و در عربی دو مفعول می گيرد که يکی با واسطه و ديگری بی واسطه است. مفعول بی واسطه آن در اين ترکيب «ی» و مفعول با واسطه آن «أسماء» است که با واسطه حرف جر«بـ » مفعول گرفته است. جالب اينکه در فارسی جای اين دو مفعول از نظر باواسطه بودن و بی واسطه بودن عوض می شود؛ توضيح اين که «أنبئوني» را ترجمه می کنيم: خبر دهيد به من، ولی «بأسماء هؤلاء» را ترجمه می کنيم: اسم های اينان را. فعل «نبّأَ» نيز به همين صورت می باشد مانند: «ينبّئکم بما کنتم تعملون» يعنی: خبر می دهد به شما آنچه را که انجام می داديد. جز اين دو فعل، افعال ديگری به همين منوال می باشند که در جای خود به آنها اشاره خواهد شد.
https://eitaa.com/ahlalquran
🔴 ترجمه و توضیح آيه 31 سوره بقره:
🔹ترجمه آيه:
و آموزش داد به آدم اسم ها را همه اش را، سپس عرضه کرد آنها را بر فرشتگان پس گفت: خبر دهيد به من نام های اينان را اگر می باشيد راستگو (راستگويان).
🔸توضیح آيه:
در این آيه می فرماید: خداوند همه اسماء را به آدم آموخت، سپس به فرشتگانی که برای آفرینش انسان از خدا پرسیده بودند که آيا موجودی خونریز را می آفرینی، فرمود: اگر راست می گویید نام های اینان را به من بگویید! حال باید دید، فرشتگان با مشاهده این موجود برگزیده که پندارشان درباره او خطا بود، چه پاسخی به خداوند دادند.
https://eitaa.com/ahlalquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صدای_مشاور
#اشتباه_نکنیم
👆روش کار بعضی حفاظ عزیز به روایت تصویر
وقتی فقط حفظ جدید انجام میدهید و محفوظات گذشته را مرور نمیکنید چنین شرایطی دارید.
هنر حافظ این است که علاوه بر محافظت از محفوظات گذشته اش، محفوظات جدید را به آن ها اضافه کند
و گرنه تا ابد در این چرخه معیوب گرفتار خواهد بود که هر بخش محفوظاتش را اصلاح میکند، بخش دیگری رها شده و آسیب میبیند. 🌷
✍ مشاور حفظ اهل القرآن
https://eitaa.com/ahlalquran
#همسران_قرآنی
❗️آقایان بدانند👇
روزانه ۲٠ دقیقه با همسر خود صحبت کنید؛ آن هم دوستانه و در مکان و زمان مناسب.
گفتگو و ایجاد ارتباط کلامی برای خانم ها بسیار آرامش بخش است و موجب تخلیه روانی می شود.
❗️خانم ها بدانند👇
وقتي مرد خسته از کار به خانه برمیگردد
به آرامش نیاز دارد و ممکن است برای فراموش كردن مشکلات، اخبار گوش کند یا روزنامه بخواند.
این کار را بی اعتنایی به خود تلقی نکنید.
https://eitaa.com/ahlalquran
#یک_آیه، یک حدیث
تَتَجَافَىٰ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
ﭘﻬﻠﻮﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺑﮕﺎﻩ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺩﻭﺭ ﻣﻰﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺑﻴﻢ [ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ] ﻭ ﺍﻣﻴﺪ [ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ]ﻣﻰﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ ، ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ .(سجده/١٦)
🔹🔸🔹
امیرالمؤمنین عليه السلام :
(در توصیف پرهیزگاران) شب هنگام به پا می خیزند و آیات قرآن را با تأمل و شمرده می خوانند... و داروی درد خود را در آن می جویند.
📚 #نهج_البلاغه، خطبه ٩٣
https://eitaa.com/ahlalquran
4_5911497023760107277.mp3
20.11M
#مهارت_های_معلمی
#کلاسداری_حفظ
✅ اصول و مهارتهای اختصاصی کلاسداری حفظ قرآن کریم
🎤 استاد قاسمی
✴️ جلسه پنجم
🔷 طرح درس نویسی و زمانبندی کلاس حفظ
https://eitaa.com/ahlalquran
#الهی_نامه
🌷 الهى محبّت والد به ولد بیش از محبّت ولد به والد است که آن اثر است نه این با این که اعداد است و علیت و معلولیت نیست پس محبت تو به ما که علت مطلق مایى تا چه اندازه است، یُحِبُّهُم کجا و یُحِبُّونَهُم کجا؟! الهى از کودکان چیزها آموختم لا جرم کودکى پیش گرفتم
✍علامه حسن زاده آملی
#شبتان_خدایی
http://eitaa.com/ahlalquran
02.Baqara.006.mp3
949.4K
#تفسیر
🌸تفسیر آیه به آیه قرآن کریم🌸
📢حجةالاسلام قرائتی
سوره مبارکه #بقره
آیه #شش
https://eitaa.com/ahlalquran