#صدای_مشاور
☝️🏻 اگر میخواهید در ارتباط صفحات دچار مشکل نشوید
💠 به مفاهیم آیات توجه داشته باشید و ارتباط معنایی سلسله وار آیات را برای خودتان تبیین کنید.
وقتی صفحات را مجزا و بدون توجه به ارتباطات معناییشان حفظ میکنید هر صفحه در ذهن شما مثل یک جزیره مستقل و بی ارتباط با دیگر صفحات ثبت میشود.
💠 صفحات را منقطع از صفحه قبل و بعد حفظ نکنید
هر صفحه را همراه با
یک خط پایانی صفحه قبل
و
یک خط اول صفحه بعدش
تمرین و تکرار کنید.
👈 این یعنی برقراری ارتباط لفظی و معنایی بین صفحات
✍ مشاور حفظ اهل القرآن
https://eitaa.com/ahlalquran
#والدین_قرآنی
#مهارت_های_معلمی
👇برچسب زدن به کودک ممنوع❗️
🔻از برچسب زدن به کودک پرهیز کنید و هرگز این کار را انجام ندهید چون با اینکار روحیه وی را تخریب می کنید
🔺وقتی به کودک برچسب «حواس پرت» یا «دست و پا چلفتی» می زنید؛ او از آن پس خودش را با آن مشخصه می شناسد
🔺اسامی نامناسب به نوعی شخصیت فرزندان را مورد حمله قرار می دهد و درست است که برای مبارزه با نوعی از رفتارهای او به کار برده می شود، اما هویت وی را در هم می شکند.
🔻حتی او ممکن است از شرکت در بازی ها یا تفریحات و حتی ورزش های گروهی خودداری کند، زیرا احساس می کند استحقاق بازی را به دلیل فقدان استعداد ندارد
https://eitaa.com/ahlalquran
#صحیفه_سجادیه
🌷 تُحْيِي بِهِ مَا قَدْ مَاتَ ، وَ تَرُدُّ بِهِ مَا قَدْ فَاتَ وَ تُخْرِجُ بِهِ مَا هُوَ آتٍ ، وَ تُوَسِّعُ بِهِ فِي الْأَقْوَاتِ ، سَحَاباً مُتَرَاكِماً هَنِيئاً مَرِيئاً طَبَقاً مُجَلْجَلًا ، غَيْرَ مُلِثٍّ وَدْقُهُ ، وَ لَا خُلَّبٍ بَرْقُهُ .
🌷تا به آن باران، هر چه از زمین و گیاه مرده است، زنده کنی؛ و به سبب آن از دست رفتهها را بازگردانی؛ و آنچه از دل زمین آمدنی است، بیرون آری و از برکت آن باران، روزیها را وسعت بخشی؛ از ابری انباشته، لذّت بخش، گوارا، فراگیر و غرّان که بارانش اندک نباشد و برقش نفریبد
📚صحیفه سجادیه دعای نوزدهم فراز سوم
#شبتان_خدایی
https://eitaa.com/ahlalquran
AUD-20220110-WA0017.
1.91M
#تفسیر
🌸تفسیر آیه به آیه قرآن کریم🌸
📢حجةالاسلام قرائتی
سوره مبارکه #بقره
آیه #114
https://eitaa.com/ahlalquran
#آموزش_ترجمه_و_مفاهیم
🔰درس پنجاه و چهارم
وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخَاذِكُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلَى بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بَارِئِكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (بقره/54)
ترجمه کلمات آيه:
يَاقَوْمِ(يا+قوم+ی): ای قوم من
ظَلَمْتُمْ: ستم کرديد، ظلم کرديد
اتِّخَاذِ: برگزيدن، انتخاب کردن، گرفتن
الْعِجْلَ: گوساله
تُوبُوا: توبه کنيد، بازگرديد
بَارِئ: پديد آورنده، خالق
اقْتُلُوا: بکُشيد
خَيْرٌ: بهتر، خوب
لَكُمْ(لِ+کُم): برای شما
عِنْدَ: نزد
تَابَ عَلَيْكُمْ: توبه شما را پذيرفت
هُوَ: او
التَّوَّابُ: بسيار توبه پذير
✍🏻 نکات مناسب برای ترجمه:
1. کلمه «فرقان» در اصل، مصدر است ولی به معنای اسم به کار رفته است. و اين گونه استعمال در عربی فراوان است و غرض از آن مبالغه است. مثلاً به کسی که خيلی عادل است می گويند: عدل يعنی اين شخص آنقدر عادل است که گويی خود عدالت است! فرقان يعنی تشخيص حق از باطل. در باره تورات و قرآن، وصف فرقان آمده است يعنی آنقدر در تشخيص حق و باطل کارآيی دارد که گويی خود تشخيص حق از باطل است نه وسيله آن(دقت کنيد).
2. «يا قومِ» ترکيبی از «يا: ای» و «قوم:قوم» و «ی: من» است که برای اختصار «ی» حذف شده و «قومِ» شده است. نظير آن در قرآن بسيار است مانند: «يا عبادِ» که در اصل يا عبادي بوده است، نيز «عذابی و نُذُرِ» که در اصل «نُذُري» بوده است و...
3. «ب» در «باتخاذکم» باء سببيه است و ترجمه فارسی آن: «به سبب» می باشد.
4. «انّه هو التواب الرحيم» ضمير «هو» در اين جمله «خود» يا «همان» ترجمه می شود. اين ضمير که برای تأکيد آورده می شود، ضمير فصل يا ضمير عماد ناميده می شود.
https://eitaa.com/ahlalquran
🔴 ترجمه و توضیح آيه 54 سوره بقره:
وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخَاذِكُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلَى بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بَارِئِكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (54)
🔹ترجمه آيه:
و(ياد کنيد) هنگامی که گفت موسی به قومش: ای قوم من، قطعاً شما ستم کرديد به خودتان به سبب برگزيدنتان (عبادت) گوساله را، پس توبه کنيد به سوی پديدآورنده تان، پس بکشيد خودتان(يکديگر) را اين(کار) بهتر است برای شما نزد پديدآورنده تان، پس توبه شما را پذيرفت، قطعاً او خود بسيار توبه پذير و مهربان است.(54)
🔸توضیح آيه:
در آيه 52 خوانديم که قوم حضرت موسی عليه السلام از پرستش گوساله سامری پشيمان شده و توبه کردند و خداوند توبه شان را پذيرفت. در این آيه کيفيت توبه آنان بيان شده است.
این آيه بيانگر مجازات کسانی است که در غيبت چهل روزه حضرت موسی عليه السلام، از دين آن حضرت برگشتند. انحراف آنها به سبب پيروی از عالم منحرف و قدرت طلبی به نام «سامری» رخ داد. موسی عليه السلام به فرمان الهی، به بنی اسرائيل دستور داد تا خودشان خطاکاران را مجازات کنند و لکّه ننگ ارتداد را از جامعه پاک نمایند. بدين ترتيب، افراد مرتد بايد توسط کسانی که مرتد نشده بودند به قتل می رسیدند. پس از آن، خداوند اين توبه عملی و خونين را از امّت موسی عليه السلام پذيرفت و در حقیقت این توبه، توبه از گناه سکوت، در برابر افراد مرتد بود.
پيام مهم اين آيه، مردود بودن سکوت در برابر فتنه هايی است که از سوی دشمنان دين طراحی و به اجرا در می آيد. به عبارت ديگر، هميشه انسان ها در برابر سخن گفتن خود مسئول نيستند؛ بلکه گاهی سخن نگفتن نيز مورد بازخواست الهی قرار می گيرد. نمونه سکوت کنندگانی که با حرف نزدنشان بر حق جفا کرده اند بسيار است؛ آنان که حقانيت اميرالمؤمنين عليه السلام را می دانستند؛ ولی حاضر نشدند حديث غدير و ولايت حضرتش را شهادت دهند. نيز ساکتينی که در فتنه يزيد، از سخن گفتن در مقابل آن طاغوت پليد پرهيز کردند و ...
مراقب باشيم که نکند در روز محشر برای سکوتمان مؤاخذه شويم!
https://eitaa.com/ahlalquran
#والدین_قرآنی
#تربیت_قرآنی
چگونه در تربیت قرآنی فرزندانمان ایفای نقش کنیم❓👆
https://eitaa.com/ahlalquran
#مشاوره
#پرسش362
#تقلب_شاگرد
#وابستگی_به_شماره_صفحه
☝️پرسش از شما :
سلام
کلاس ما مجازی هست، تلفنی و گاهی ارتباط تصویری
یکی از شاگردهای نوجوانم موقع پرسش تا بهش شماره صفحه رو نگم نمیتونه بخونه.
الان باید چیکار کرد تا این مشکل رفع بشه؟
🦋🔸💠🔸🦋
✍ پاسخ از مشاور حفظ اهل القرآن :
سلام و رحمت الله 💐
مسئله ای که فرمودید میتواند به یکی از این دو علت باشد.
1⃣ کمک گرفتن شاگرد از قرآن برای پاسخگویی
🔺متأسفانه در کلاس های مجازی در مواردی درخواست شماره صفحه از سوی قرآن آموز به این دلیل است که اصلا به محفوظات مسلط نیست و نمیتواند از حفظ تلاوت کند.
لذا با پرسیدن شماره صفحه زمینه مراجعه به قرآن و تلاوت با کمک مصحف را فراهم میکند و به راحتی پاسخ سؤال استاد را می دهد.
👈 با توجه به شرایط کلاس و مخاطب، این احتمال را بررسی بفرمایید و تمهیدات لازم را برای رفع این اشکال فراهم کنید.
✅ در این خصوص میتوانید به مطلب زیر مراجعه بفرمایید 👇
https://eitaa.com/ahlalquran/7976
2⃣ وابستگی به شماره صفحه
ممکن است قرآن آموزتان کاملا از حفظ تلاوت میکند و مطلب سابق درباره ایشان صدق نمیکند اما در تلاوت دچار وابستگی به شماره صفحه است.
✅ در این صورت برای راهنمایی و اصلاح شیوه قرآن آموزتان مطلب زیر را ملاحظه بفرمایید. 👇
https://eitaa.com/ahlalquran/10327
🌹در پناه قرآن پیروز و سربلند باشید🌹
https://eitaa.com/ahlalquran
#نظرات_همراهان_کانال
از همراهی و نظر لطفتان به اهل القرآن سپاسگزاریم. 💐
https://eitaa.com/ahlalquran
#رسم_زندگی
🌼 امام على عليه السلام:
بِئسَ الغَريمُ النَّومُ؛ يُفني قَصيرَ العُمرِ، و يُفَوِّتُ كَثيرَ الأجرِ
خواب، بد طلبکارى است، عمر کوتاه را نابود می کند و پاداش بسیار را از بین مى برد.
غررالحكم حدیث4416
https://eitaa.com/ahlalquran
#صحیفه_سجادیه
🌷 اللَّهُمَّ اسْقِنَا غَيْثاً مُغِيثاً مَرِيعاً مُمْرِعاً عَرِيضاً وَاسِعاً غَزِيراً ، تَرُدُّ بِهِ النَّهِيضَ ، وَ تَجْبُرُ بِهِ الْمَهِيضَ
🌷 خدایا! برای ما بارانی فریادرس و برطرفکننده قحطی فرست؛ بارانی رویانندۀ گیاه و سرسبز کنندۀ دشت و دمن و بارانی گسترده و فراوان که به وسیلۀ آن گیاه از رشد ایستاده را به عرصۀ رشد و نموّ بازگردانی؛ و در سایۀ آن، مردگی و خشکی زمینی که علف و گیاهش از بین رفته، جبران کنی.
📚 صحیفه سجادیه دعای نوزدهم فراز چهارم
#شبتان_خدایی
https://eitaa.com/ahlalquran
AUD-20210830-WA0019.mp3
616.9K
#تفسیر
🌸تفسیر آیه به آیه قرآن کریم🌸
📢حجةالاسلام قرائتی
سوره مبارکه #بقره
آیه #115
https://eitaa.com/ahlalquran
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیتالله حاج شیخ لطفالله صافی گلپایگانی
بسم الله الرحمن الرحیم
با تاسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانههای حوزهی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقهترین عالم دینی در آن حوزهی مبارک بودند. در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذهی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار میرفتند. سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب میشدند و پس از آن هم همواره دربارهی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهرهمند میساختند. قریحهی شعری، حافظهی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعهی علمیِ دینیِ کشور مایهی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزهی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا
ﻭ ﺑﮕﻮ : ﺣﻖ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺷﺪ ; ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺑﺎﻃﻞ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺷﺪﻧﻲ ﺍﺳﺖ .
(اسراء/٨١)
🌈 آغاز دهه مبارک فجر گرامی باد. 🌈
https://eitaa.com/ahlalquran
#صدای_مشاور
🛣 جاده های خاکی را دیده اید❓
روزهای اول ناهموارند
و رفت و آمد به سختی انجام میشود.
هرچه حرکت و رفت و آمد بیشتری انجام میشود، به تدریج جاده صافتر و هموارتر میشود و سنگ ها و موانع از مسیر حذف میشوند.
🧠 محفوظاتی که در حافظه شما ثبت میشوند برای این که به مرحله گفتار و تلاوت برسند مسیری را طی می کنند.
هرچه این رفت و آمد بین حافظه و زبان بیشتر انجام شود و تکرارهایتان بیشتر شود، مسیر هموارتر میشود و میتوانید بهتر، دقیقتر و روان تر آیاتی را که در حافظه تان ثبت کردید، بدون دست انداز و توقف تلاوت کنید.
🛣 آن قدر تلاوت کنید تا همه موانع کنار بروند و مسیر کاملا صاف و هموار شود.
✍ مشاور حفظ اهل القرآن
https://eitaa.com/ahlalquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#الحان_قرآنی
✅ آموزش نمونه نغمات در تلاوت استاد عبدالباسط 👌
https://eitaa.com/ahlalquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آموزش_روخوانی
#آموزش_روانخوانی
💠 دوره آموزش درست خوانی و روانخوانی قرآن کریم
🎤استاد قاسمی
#درس_بیستم
🌹کسب مهارت در تلفظ حرف ض
https://eitaa.com/ahlalquran
#صحیفه_سجادیه
🌷 اللَّهُمَّ اسْقِنَا سَقْياً تُسِيلُ مِنْهُ الظِّرَابَ ، وَ تَمْلَأُ مِنْهُ الْجِبَابَ ، وَ تُفَجِّرُ بِهِ الْأَنْهَارَ ، وَ تُنْبِتُ بِهِ الْأَشْجَارَ ، وَ تُرْخِصُ بِهِ الْأَسْعَارَ فِي جَمِيعِ الْأَمْصَارِ ، وَ تَنْعَشُ بِهِ الْبَهَائِمَ وَ الْخَلْقَ ، وَ تُكْمِلُ لَنَا بِهِ طَيِّبَاتِ الرِّزْقِ ، و تُنْبِتُ لَنَا بِهِ الزَّرْعَ وَ تُدِرُّ بِهِ الضَّرْعَ وَ تَزِيدُنَا بِهِ قُوَّةً إِلَي قُوَّتِنَا .
🌷 خدایا! ما را بارانی فرست که به وسیلۀ آن از تپّهها آب سرازیر نمایی و چاهها از آن پر کنی و نهرها را روان سازی و درختان را برویانی و قیمتها را در تمام شهرها ارزان کنی و چهارپایان و مخلوقات را نشاط و قوّت دهی و روزیهای پاکیزه را برای ما کامل کنی و زراعت را برویانی و پستانها را پر شیر سازی و نیرو به نیروی ما بیافزایی
📚صحیفه سجادیه دعای نوزدهم فراز پنجم
#شبتان_خدایی
https://eitaa.com/ahlalquran