📌بعثت
لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ.
📚آل عمران: ۱۶۴.
یقیناً خدا بر #مؤمنان منّت نهاد كه در میان آنان پیامبری از خودشان برانگیخت كه آیات او را بر آنان میخواند و پاكشان میكند، و كتاب و #حكمت به آنان میآموزد و به راستی كه آنان پیش از آن در گمراهی آشكاری بودند.
#مبعث رسول اکرم صلوات الله علیه وآله مبارک باد.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌تاریخچه جشن های #نیمه_شعبان
◀️در دوره آل بُوَیه فَخرالمَلِک، اولین کسی بود که در نیمه شعبان شیرینی پخش کرد.
◀️در سال 335 قمری در نیمه شعبان در منطقه باب طاق #بغداد خیمه هایی نصب شده و پس از آن مردم به #زیارت حرم امام #حسین(ع) مشرف شدند.
◀️افزون بر عراق و ایران، #شیعیان ساکن در #صِدّیقا بین #صور و #قدس در مسجدی مقدس و در #مشهدالحسینِ(ع) #حلب مراسم نیمه شعبان را برگزار کرده و در حلب بین نماز مغرب و عشاء #قرآن و #دعا می خواندند.
◀️شرف الدوله مسلم بن قریش و بدران از امرای بنی عَقیل در #موصل و جزیره(شمال عراق) نیز در قرن چهار و پنج، #پرچم_های #سفید بر بام های قصر زده و هر روز- #جمعه- منتظر خروج #قائم بودند.
📚ابن کثیر، البداية و النهاية، ج12، ص5؛
📚همدانی، تکمله تاریخ طبری، ج11، ص356.
📚مقدسی، احسن التقاسيم، ص188.
📚کردعلی، خطط الشام، ج۶، ص286.
📚قلقشندی، صبح الاعشی فی صناعه الانشاء، ج1، ص396- 395.
📚قزوینی رازی، النقض، ص471.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌اولین گزارش انتظار فرج
محمدبن حسن قمي به نقل از مناقب الطالبيين اثر ابن مَرْدوَيْه(م410ق)، مينويسد:
«ابودُلَف(م252ق) مردي فاضل و معتقد به حق بود. او از دوستداران اميرمومنان #علی(ع) و دشمن کساني بود که با آن حضرت دشمني ميورزيدند و در کشتن آنان درنگ نميکرد.
او از معتقدان به حضرت #مهدي(عج) و از #منتظران قيامش بود و براي اين منظور اسبي به سه هزار درهم خريده و آن را آماده، لجام بسته نگاه مي داشت- تا هنگام ظهور حضرت بر آن سوار شود.»
🖌«ابودلف، والی شهر کرج در #اراک بود.»
📚قمي، العقد النضيد و الدر الفريد، ص130.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌دومین گزارش مراسم انتظار
بنابر گزارش قاضی نعمان(م363ق):
«گروهی از #شیعیان مشهور به بنی موسی در #عدن حضور داشته و در #انتظار دعوتگر به #مهدی(عج) بودند.»
📚قاضی نعمان مغربی، رساله افتتاح الدعوه، ص 45- 44.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌اولین جشن نیمه شعبان ثبت شده در تاریخ
در دوره آل بُوَیه شیعی #فَخرالمَلِک، اولین کسی بود که در #نیمه_شعبان #شیرینی پخش کرد.
در نیمه شعبان سال 335 قمری خیمه هایی در منطقه باب طاق #بغداد نصب شد و پس از آن مردم به #زیارت حرم امام #حسین(ع) مشرف شدند.
📚ابن کثیر، البداية و النهاية، ج12، ص5؛
📚عبدالملک همدانی، تکمله تاریخ طبری، ج11، ص356.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌جشن نیمه شعبان #شیعیان در #فلسطین و #سوریه
طبقه گفته #مقدسی(م381ق) از عالمان اهل تسنن و صاحب کتاب احسن التقاسیم در جغرافیا:
«در #صِدّیقا(بین صور و #قدس) شیعیان مراسم جشنی در روز جمعه نیمه شعبان برقرار کردند. #شیعیان در آن مراسم جمع شده و نماینده سلطان نیز در آنجا حضور داشت.»
در #مشهدالحسین(ع) شهر #حلب مراسم نیمه شعبان را برگزار کرده و بین نماز مغرب و عشاء قرآن و دعا می خواندند.
📚مقدسی، احسن التقاسيم فى معرفة الاقاليم، ص188.
📚کردعلی، خطط الشام، ج۶، ص286.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌دوازده هزار شمع در #جشن نیمه شعبان
دِمَشقی(م727ق) می نویسد:
«در #دِمَشق جشن با شکوهی در شب #میلادامام_زمان(عج) از سوی #شیعیان در مسجد جامع برگزار گردید. در این شب، آنان #دوازده_هزار #شمع روشن کردند.»
📚دمشقی، نخبه الدهر فی عجایب البر و البحر، ص304.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌نام امام #حسین(ع) در کلیسای مسیحیان
رهبر طایفه بنى سليم نقل كرده است:
در سرزمين #روم به هنگام #جهاد وارد يكى از #كليساها شديم. در آنجا اين نوشته به چشم مىخورد:
«دستهاى كه #حسين را #شهيد می کنند، به #شفاعت جدش در رستاخيز نايل نخواهند گشت». پرسيدم:
از چه زمانى اين نوشته در كليسا است؟
پاسخ دادند كه از سيصد سال پيش كه هنوز #پيامبر شما برانگيخته نشده بود.
📚شیخ صدوق، الأمالی، ص۱۳۱.
👇👇
🌻 @ahlebait110
👈🏻دکتری وهابیت شناسی با گرایش مطالعات اجتماعی
در راستای گسترش مطالعات بین رشته ای و حل شماری از مسائل کشور در این زمینه، دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) در گامی نوآورانه اقدام به جذب دانشجوی دکتری رشته وهابیت شناسی با گرایش مطالعات اجتماعی، از طریق آزمون اختصاصی می نماید. متقاضیان ثبت نام برای شرکت در آزمون اختصاصی دکتری تخصصی 1404 از عصر روز یکشنبه 1403/11/07 تا روز چهارشنبه 1403/11/17 می توانند جهت دریافت دفترچه راهنمای شرکت در آزمون و انجام ثبت نام به درگاه دانشگاه باقرالعلوم (ع) به نشانی : www.bou.ac.ir مراجعه نمایید.
مزايا:
- بهرهمندی از اساتيد برجسته كشوری در زمينههای دانش كلام، وهابيت پژوهی، رجال، جامعه شناسی و ارتباطات؛
- امكان چاپ مقالات علمی پژوهشی دانشجويان در مجله علمی پژوهی فرقه شناسی؛
- امكان تحصيل در دوره پسا دكتری؛
- حمايت مالی از مقالات پژوهشی مورد تائيد ارزيابان تخصصی؛
- حمايت مالی از رسالههای دكتری معطوف به حل مسائل كشور، مرتبط با رشته تحصیلی؛
- امكان چاپ رساله دكتری مورد تاييد داوران تخصصی، در قالب كتاب از طريق انتشارات دانشگاه.
زمان برگزاری آزمون : روز جمعه 29 فروردین 1404
@rustaei110