📌پاسخ به یک شبهه
در خصوص #نوحه گری و #عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) گاه شبهه ای با این بیان مطرح میشود که بر اساس روایات، رسول خدا(ص ) از نوحه گری و سیاه پوشی و نزد قبر ماندن نهی کرده و نیاحه را فعلی باقی مانده از زمان جاهلیت دانسته است. در روایات ائمه معصومین(ع) نیز مضامینی وجود دارد که بر اساس آنها افعالی مانند صدا بلند کردن به نوحه و گریه و گریبان دریدن و موکندن و چهره خراشیدن مورد نهی قرار گرفته است. حتی امام حسین(ع) نیز خواهرش #زینب(ع) را از این گونه رفتارها نهی کرد. حال، با وجود چنین روایات و دستورات، چرا شیعیان به چنین رفتارهایی مبادرت می کنند؟
پاسخ از حجت الاسلام دکتر محمدرضا #جباری:
⬅️آنچه در روایات پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) آمده ناظر به رفتارهایی است که از #جزع و فزع و #اعتراض و عدم تسلیم در برابر تقدیر الاهی و فقدان صبر حکایت دارند. اما آیا #گریه و نوحه بر اباعبدالله(ع) نیز از این سنخ است؟!
⬅️گریه و نوحه بر شهادت و مصائب ابی عبدالله(ع) و یارانش نه فقط اعتراض بر مقدرات الاهی نیست، بلکه در راستای خواست و رضا و دستور خداوند بر زنده نگهداشتن یاد ابی عبدالله(ع) و #قیام اوست. این اشک و گریه، اعتراض بر ظالم و تقویت روح ظلم ستیزی است. لذا امام #رضا(ع) در روایت صحیح السند از ریان بن شبیب، در توصیف عظمت مصیبت و شدت عزاداری اهل بیت ع فرمود:
«إن يوم الحسين أقرح جفوننا ، وأسبل دموعنا ، وأذل عزيزنا ، بأرض كرب وبلاء ، أورثتنا الكرب والبلاء ، إلى يوم الانقضاء ، فعلى مثل الحسين فليبك الباكون ، فإن البكاء يحط الذنوب العظام».
امام معصوم ع در این روایت، توصیه به #استمرار_گریه بر مصائب اباعبدالله می کند.
⬅️اما ادعای این که گریه و نوحه گری اختصاص به مصائب امام حسین(ع) دارد سخن صحیحی نیست؛ چرا که بعضی از ائمه(ع) در وصیت نامه خود، توصیه به اقامه عزا بر مصائبشان کردهاند(مانند امام #باقر(ع) که وصیت فرمود تا ده سال در منا برای ایشان عزاداری کنند). نیز نوحه گری و گریه شدید حضرت #فاطمه(ع) بر فقدان رسول خدا(ص) و مصائب پس از آن حضرت، شاهد دیگری بر جواز و #رجحان_عزاداری بر معصومانی غیر از امام حسین(ع) است.
⬅️اما رفتارهایی مانند #گریبان چاک کردن و چهره خراشیدن و موکندن بدان دلیل مورد نهی واقع شده که سر از جزع و فزع و اظهار نارضایتی از مقدّرات الاهی درمی آورد. اما اگر این رفتار از کسی صادر شود که به هیچ وجه حکایت از این معنا ندارد، نهیی هم متوجه آن نیست؛ لذا نقل شده امام حسن #عسکری(ع) در مصیبت برادرش #سیدمحمد گریبان چاک کرد و در پاسخ فردی که این رفتار را بر حضرت عیب گرفت، فرمود: #موسی(ع) نیز در مصیبت برادرش #هارون، گریبان چاک کرد.
⬅️به دلیل وجود شواهد روایی و تاریخی متعدد، #فقهای_شیعه حکم به #جواز_ندبه و نوحه گری بر شخصیتهای برجسته کردهاند. به عنوان مثال، صاحب جواهر در این باره فرموده:
«شکی نیست که گریه بر #میت به خاطر روایات متعددی که به حد تواتر معنوی رسیده و به دلیل فتاوای فقهاء، جایز است و آن روایات عبارت است از گریه پیامبر (ص) بر #حمزه سید الشهدا و فرزندش #ابراهیم و غیر آنها؛ و گریه مستمر امام #سجاد(ع) بر مصائب پدر بزرگوارش به گونهای که حضرت #فاطمه و امام #سجاد جزء چهار گریه کننده معروف گردیدند.
نوحه سرایی در صورتی که همراه با باطل یا دروغ نباشد جایز است. ندبه و نوحه سرایی بر کسانی که دارای ویژگیهای برجستهاند، مانعی ندارد، بلکه مستحب است تا در پرتو این مجالسِ عزا، فضایل و خوبیهای آنان نشر یابد و دیگران سرمشق و الگو بگیرند».
📚جواهر الکلام، ج4 ص364.
⬅️ادعا شده که رسول خدا(ص) گریه بر حسین(ع) را استثنا نکرده! این ادعا حکایت از بی سوادی یا غرض ورزی عجیب این افراد دارد. روایات متعددی حکایت از آن دارند که رسول خدا(ص) پس از آن که از طریق #جبرئیل از جریان شهادت حسین(ع) باخبر شد به شدت گریست. چون رسول خدا(ص) از #شهادت حسین(ع) و مصائبی که بر او وارد میشود، خبر داد، فاطمه(س) سخت گریست و عرض کرد: ای پدر، این حادثه کی واقع می شود؟ فرمود: وقتی که نه من باشم و نه تو و نه علی. فاطمه بر شدت گریه بیفزود و بیشتر گریست و عرض کرد:
ای پدر: پس چه کسی برای فرزندم گریه میکند و مجلس عزا و مصیبت او را برپا میکند؟ رسول خدا فرمود: ای فاطمه #زنان امت من میگریند بر زن های اهل بیت من و مردان امت من میگریند بر مردان اهل بیت من و عزای فرزند مرا هر سال طایفه ای بعد از طایفه ای تازه میکنند. پس چون روز #قیامت شود تو #شفاعت زنان را میکنی و من شفیع میشوم مردان را، و هر کس بر حسین گریسته دست او را میگیریم و در بهشت در میآوریم.ای فاطمه همه چشم ها در قیامت گریان است مگر چشمی که بر حسین گریسته باشد. او خندان و شادمان به نعیم بهشت خواهد بود.
📚مجلسی، بحار الانوار ج44 ص292.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #عروسی_قاسم در کربلا....
عروسی قاسم پسر امام #حسن(ع) در #کربلا صحت تاریخی ندارد؛ زیرا:
1⃣نخستین کسی که ماجرای عروسی قاسم را به تفصیل و در قالب داستان بیان کرده، ملا حسین واعظ #کاشفی (م910ق)است.
2⃣تنها مستند کاشفی یک بیت شعر از ابوالمفاخر رازی است:
با اساس و لباس دامادی
عزم ترتیب راه خواهم کرد.
آقای کاشفی آن را بصورت #داستان نقل کرده است.
3⃣منابع بعدی این داستان را از کاشفی نقل می کنند. لذا این داستان در #منابع_قدیم شیعه و سنی نیست.
4⃣سند و محتوای این روایت مورد نقد برخی از عالمان و نویسندگان #شیعه قرار گرفته است.
📚ر.ک. اطلاعات بیشتر،
#مقتل جامع #سیدالشهداء، ج۲، ص۵۵۶
👇👇
🌻 @ahlebait110
12.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام حسین علیه السلام و یاران باوفای او، در مشهد الرضا علیه السلام نائب الزیاره همه اعضای کانال هستم.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #تاسوعا چه روزی است؟
امام #صادق علیهالسلام فرمود:
تاسوعاء، روزى است كه #حسين و يارانش در #كربلا #محاصره شدند،
اهل شام در اطراف آنان اجتماع نمودند.
ابنمرجانه و ابنسعد از كثرت لشكر خود خوشحال شدند و حسين و ياران او را در آن روز ضعيف شمردند.
آنان يقين كردند كه براى حسين ياورى نخواهد آمد و اهل عراق آن حضرت را امداد نخواهند كرد.
پدرم فداى آن حسينى كه ناتوانش دیدند و غريب بود.
📚کلینی، الکافی، ج۴، ص۱۴۷
👇👇
🌻 @ahlebait110
آیا امام حسین(ع) به حر فرمود: اجازه بده برگردم؟
خیر.
امام تلاش داشت به اهداف قیام خود دست یابد؛ لذا به کربلا رفت.
طبري از ابيمِخْنَف نقل ميکند:
حرّ سعي کرد اردوي امام را در همان جاي خشك و بيآب و آباداني فرود آورد. آنان گفتند: بگذار در اين آبادي (نِينوا) يا آن آبادي (غاضِريّه) يا آن ديگري (شُفَيّه) فرود آييم. حرّ گفت:
به خدا قسم، نميتوانم اجازه بدهم. اين مرد را بر من جاسوس فرستاده اند.
زُهَيْر بنقَيْن گفت:
اي پسر رسول خدا، اكنون جنگ با اين گروه براي ما آسانتر از جنگ با كساني است كه پس از اينان ميآيند، به جان خودم سوگند بعداً از اينها به اندازهاي ميآيند که ما توان نبرد با آنان را نداريم. امام فرمود: من آغازگر جنگ نخواهم بود.
زُهَيْر به امام گفت:
[پس] بيا برويم به سوي اين آبادي و آن جا منزل كنيم، چون آن جا داراي امنيّت و قابليّت دفاعي است و در كنار رود فرات واقع شده است.
📚طبري، تاريخ الامم و الملوک، ج5، ص409.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌رجزهای #علی_اکبر در ظهر عاشورا
من #علی فرزند #حسین هستم،
به خانه خدا (کعبه) قسم، ما به #جانشینی 'پیامبر(ص) سزاوارتریم؛
سوگند به خداوند که این حرامزاده(یزید) نمیتواند بر ما حکم راند،
من #شمشیر میزنم و از پدرم حمایت میکنم؛ شمشیر زدن نوجوانی از تبار هاشم و قریش.
📌ابن اعثم، الفتوح.
👇👇
🌻 @ahlebait110