سلام علیکم
صفحه تاریخ سیاسی معاصر ایران به نام بنده در #ویراستی باز شد.
👇👇
https://virasty.com/Javadyavari
🌻 @ahlebait110
📌مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.
در صدر اسلام وقتی #قریش به #جنگ با رسول الله(ص) پرداخت، ابوعزه جمحی شاعر قریش که مشرکان را تحریک می کرد، در جنگ #بدر دستگیر شد. او با منت رسول الله(ص) آزاد گردید و عهد کرده بود تا علیه پیامبر(ص) و اسلام اقدامی نکند، اما هنگام برگشت به #مکه در شعری اعراب مشرک را به حمایت از قریش و بر علیه اسلام فراخواند.
ابوعزه در #جنگ_احد نیز بر علیه مسلمانان شرکت کرد. پیامبر اکرم(ص) دستور داد تا او را بکشند. وقتی پرسیدند چرا، فرمود:
مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود؛ اگر او را آزاد کنم، خواهد گفت:
دوباره #محمد(ص) را فریب دادم.
📚بلاذری، انساب الاشراف، ج۱، ص۳۱۲، ص۳۲۲_۳۲۱.
📚واقدی، المغازی، ج۱، ص۳۰۵.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌انگشتر در دست چپ سنت خلفا و دشمنان اهل بیت(ع) است.
#ابوبکر در جهت مخالفت با سنت نبوی، #انگشتر را در #دست_چپ کرد . افزون بر برخی فرزندان صحابه مانند عبدالله بن عمر، خلفای بعدی مانند #معاویه و بنی مروان و بنی عباس نیز بر آن صحه گذاشته و این نمادی برای اهل سنت گردید.
📚ابن جوزی، المنتظم فى تاريخ الأمم و الملوك، ج4، ص55.
📚نووی، المجموع، ج4، ص462.
📚زمخشری، ربيع الأبرار و نصوص الأخبار، ج4، ص439.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌توجیح علت انگشتر به دست چپ کردن از سوی اهل سنت
#نووی(م676ق) در توضیح دلیل این سنت، بیان دیدگاه ابوالحسن علی بن اسماعیل #اشعری(م324ق) را چنین نقل می کند:
«انگشتر به دست راست کردن بهتر است؛ زیرا #انگشتر به دست راست کردن #شعار و نماد #شیعیان گردیده است.
بدانید که تختم به یمن یا همان انگشتر به دست راست کردن در بیشتر بلاد اسلامی شعار شیعیان نیست و این کار یک فرقه ضاله(شیعه) است که این کار را می کند.»
📚نووی، المجموع، ج4، ص462.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌انگشتر به دست راست کردن سنت و نماد #شیعه است.
بر اساس سخنان امام حسن #عسکری(ع)، یکی از نشانه های مؤمنان و #شیعیان را «تختم به یمین» یا #انگشتر به دست راست کردن است.
سنت و نماد انگشتر به دست راست کردن، ناشی از رفتار رسول خدا(ص) بود.
عقیل بن ابیطالب، جعفربن ابی طالب، عبدالله بن عباس نیز انگشتر را در دست راست خود میگذاشتند.
📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص52.
📚زمخشری، ربيع الأبرار ونصوص الأخبار، ج4، ص442.
📚ابن ضحاک، الآحاد والمثاني، ج1، ص279؛
📚نووی، المجموع، ج4، ص463.
📚ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج4، ص27؛
👇👇
🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌بی تفاوت نباشیم
به خط انقلاب و شهدا بی تفاوت نباشیم
والله ما مسئول هستیم.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌فضائل امیرمؤمنان علی(ع)
⬅️ابن عباس در پاسخ به #معاویه، علت پیروی خود از #علی(ع) را #فضائل ایشان برشمرد.
⬅️زمانی معاویه از ضَراربن ضَمْرَة خواست تا علی(ع) را #ناسزا گوید، اما وی حاضر به این کار نشد و در مقابل، به #مدح امام پرداخت.
⬅️مردم #سیستان و #خوارزم با وجود دستور معاویه بر #لعن امیرمومنان علی(ع)، از آن سر باز زدند.
⬅️مردم #قزوین نیز عامل خالدبن عبدالله قَسری را که به لعن علی بن ابیطالب(ع) در منبر می پرداخت، کشتند.
📚مسعودي، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج3، ص52- 51.
📚شیخ صدوق، الامالی، ص624.
📚حموی، معجم البلدان، ج3، ص191؛
📚اولیاء آملی، تاریخ رویان، ص51.
📚ابن اسحاق همدانى، البلدان، ص547.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌حیای زن شیرازی
طبق گزارش مقدسی(م381ق):
هنگامی که نوبت حمام های عمومی به زنان #شیرازی می افتد، لاجرم باید #زنان محافظ این مکان باشند، اما در نوبت #مردان، این امر قبیح به نظر می رسد. در شهر ری نیز همینگونه است.
📚مقدسی، أحسن التقاسيم في معرفة الأقاليم، ص440، ص390، ص399.
👈مراقب باشیم.
برای رای آوردن حجاب و حیای زن ایرانی را با عنوان آزادی از بین می برند.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌ایمان مردم شیراز در قرن چهارم
مردم #شیراز مجلس قرائت و #ختم_قرآن را در صبح روز #جمعه باشکوه برگزار می کنند. روز جمعه #مسجد جامع ایشان پررونق است و #نماز در آن می گذارند.
اهل شیراز هر روز بعد از نماز عصر تا به هنگام نماز مغرب به پیش #علما و دانشمندان خود جمع می شوند. این کار در صبحگاهان نیز انجام می شود.
در روز جمعه در چند جا گرد هم می آیند. پس از برگزارى #نمازجمعه در مسجد جامع، #تكبير می گويند و با #صلوات بر پيامبر به دور منبر مىگردند.
📚مقدسی، أحسن التقاسيم في معرفة الأقاليم، ص439.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌مراقب باشیم که اشتباه نکینم
قال رسول الله(ص):
لا يُلدَغُ المُؤمِنُ مِن جُحرٍ مَرَّتَينِ.
#رسول_خدا(ص) فرمود:
#مؤمن از يك #سوراخ، دوبار گزيده نمى شود.
📚بخاری، الصحیح، ج۷، ص۱۰۳.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌پاکدستی در حکمرانی مهم است.
#عمر، خلیفه دوم که بعد از تعویض متعدد #والیان #کوفه سخت سرگردان شده بود، از #مغیره پرسید:
چه کسی را برای کوفه مناسب میداند؟ مغیره گفت:
من را والی آن شهر کن. عمر گفت: تو مرد فاسقی هستی! مغیره گفت: کفایت(مدیریت) من برای تو می ماند و #فسق من برای خودم.
عمر جواب او را پسندید و مغیره را به حکومت کوفه گماشت.
در حالیکه مغیره قبل از این #حاکم #بصره بود و با زن شوهرداری #زنا کرده بود و عمر با ترفندی مانع حد خوردن او شده بود.
📚یعقوبی، التاریخ، ج2، ص155، ج2، ص146.
👇👇
🌻 @ahlebait110