eitaa logo
احمد اولیایی
584 دنبال‌کننده
226 عکس
61 ویدیو
8 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
تغییر سیر مطالبات بانوان امروز خبری خواندم به نقل از رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران که گفته بود: «گزارش‌های بازار نشان می‌دهند خانم‌ها تمایل زیادی برای خرید موتور سیکلت برقی از خود نشان داده‌اند.» 🔸اساسا تمایلات زنان و مطالبات آن ها در ایران امروز سیر قابل تاملی دارد. در تحلیل این تغییر مطالبات، نظریه هیجان خواهی(Sensation seeking) زاکرمن کارایی دارد. ماروین زاکرمن یکی از روانشناسان معروف آمریکایی هیجان خواهی را به این صورت توصیف می کند: «میل به هیجان ها و تجربیات متنوع، تازه، پیچیده و شدید و تمایل به مخاطره جویی بدنی، اجتماعی، قانونی و مالی به خاطر چنین تجربه ای.» ⏪اما من قصدم این است که هیجان خواهی زاکرمن را به مقوله ارتباطات ربط دهم چراکه تحلیل مطالبات جدید بانوان را از جنس ارتباطات اجتماعی می دانم. «هیجان ارتباطی» در فضای رویکرد آیینی به ارتباطات معنا پیدا می کند. رویکرد آیینی در برابر رویکرد انتقالی قرار دارد. در رویکرد آیینی فرد نه فقط برای انتقال پیام بلکه برای تجلی معنای مشترک ارتباط برقرار می کند. به عبارت دیگر، انتقال صرف پیام، هدف فرستنده نیست بلکه حضور ارتباطاتی را جستجو می کند. فرد برای تعامل اجتماعی خویش وارد ارتباط می شود و هیجان ارتباطی را در متن تعامل و حضور اجتماعی اش جستجو می کند. ◀️مطالبات زنان اعم از مطالبات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... بنابر حس نیاز به هیجان ارتباطی قابل تفسیر است. زنان عمدتا به جهت حس فقدان برابری در حضور اجتماعی خود، مطالبات خود را طلب می کنند. ارتباط میان زنان و مردان راهی است که آن ها برای مطالبات خود در پیش می گیرند. ارتباط میان زنان و مردان نه به معنای ارتباط برقرار کردن یک زن با یک مرد، بلکه به معنای ایجاد مشابهت معنوی میان گروه های مختلف جامعه. یا بعبارتی حضور در جایی که مردان نیز حاضرند. نفس این، هیجان انگیز است. 🔹مطالبات زنان مانند اشتغال، حضور اجتماعی خرد مانند حضور در ورزشگاه ها و حضور اجتماعی کلان مانند حضور در مناصب مهم و ... به نوعی به ارتباطات بر می گردد. ارتباطات فردی یک زن در منزل یا جامعه به برطرف کردن امور فردی و عمدتا همان رویکرد انتقالی خلاصه می شود. 🔹 شاید نیاز به بررسی بیشتر باشد اما در تغییر سیر مطالبات زنان در ایران امروز تفاوت چندانی بین مذهبی ها و غیر مذهبی ها (با همان معنای عرفی) وجود ندارد. جنس مطالباتشان متفاوت است اما سیر تغییر مطالبات یکی ست و هر دو در همین فضای هیجان خواهی ارتباطی قابل تفسیر است. 🗓 ۱۴۰۱/۸/۷ @ahmad_olyaei
جلسه سوم.mp3
29.1M
📣 درس‌گفتار عدالت اجتماعی (مروری بر نظریه های عدالت اجتماعی: پنج جلسه) 3⃣جلسه سوم 🎤ارائه: احمد اولیایی ⏳تاریخ برگزاری دوره: تابستان۱۴۰۱ برگزار کننده: مرکز آموزش های آزاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام @ahmad_olyaei
سه قسمت از برنامه پنجاه قسمتی «گام دوم» تولید شده در شبکه قم به موضوع عدالت اجتماعی اختصاص داشت. 🔸قسمت سوم و آخر ازین سه قسمت، دیروز سه شنبه هشتم آذرماه از شبکه قم پخش شد. لینک تماشا از تلویبیون؛ https://telewebion.com/episode/0x5281b9d @ahmad_olyaei
درس گفتار عدالت اجتماعی جلسه چهارم.mp3
24.12M
📣 درس‌گفتار عدالت اجتماعی (مروری بر نظریه های عدالت اجتماعی: پنج جلسه) 4️⃣جلسه چهارم 🎤ارائه: احمد اولیایی ⏳تاریخ برگزاری دوره: تابستان۱۴۰۱ برگزار کننده: مرکز آموزش های آزاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام @ahmad_olyaei
ادراک عدالت؛ پاشنه آشیل جوامع 🔸ممکن است در جامعه ای عدالت باشد اما مردم ادراک بی عدالتی کنند یعنی معتقد باشند عدالت نیست. یا برعکس، در جامعه ای عدالت نباشد اما مردم تصور کنند عدالت هست. این، تفاوت عدالت با ادراک عدالت است. ⏪در نگاه اسلامی نیز می‌توان اهمیت ادراک یعنی دریافت و ذهنیت مخاطب و مردم را از عدالت دریافت. این اهمیت را در عدالت قضایی جایی که رفتار قاضی باید عادلانه باشد، بیشتر می‌بینیم. شیخ طوسی در کتاب المبسوط فی فقه الامامیه، ذیل دلالت روایتی از رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)، اشاره می‌کند که قاضی حتی حق ندارد با یکی از طرف دعوی بلندتر صحبت کند. واضح است که بلند شدن صدای قاضی به حکم عادلانه وی لطمه‌ای نمی‌زند، بلکه احساس بی‌عدالتی را در فردی که با صدای بلند با او صحبت شده است ایجاد می‌کند. شاید شارع برای جلوگیری از این احساس و ادراک، به قاضی چنین حقی را نمی‌دهد. 🔹در توصیه حضرت علی (علیه‌السلام) به شریح قاضی می‌خوانیم: «واسِ بَینَ الْمُسلِمِینَ بِوَجهِكَ ومَنطِقِكَ ومَجلِسِكَ حَتّی لا یطمَعَ قَرِیبُكَ فی حَیفِكَ ولا ‌ییأسَ عَدُوُّكَ فی عَدلِكَ؛ «میان مسلمانان در نگاه كردن و سخن گفتن و نشستنت برابری را رعایت كن تا نزدیكانت به جانب‌داری [و ستم] تو امید نبندند و دشمنانت از دادگری تو نومید نشوند». پرسش این است که مگر نگاه کردن، سخن گفتن یا نوع نشستن در عدالت واقعی تأثیر دارد؟ قاضی می‌تواند با شاکی بخندد و در سمت او بنشیند، اما عادلانه در دعوا حکم کند. آن چیزی که احتمالاً می‌توان برداشت کرد اهمیت ادراک عدالت است. رفتار قاضی می‌تواند شاکی یا مشتکی‌عنه را به وجود عدالت واقعی بدبین کند یا دست‌کم اتصاف قاضی به صفت عادل را نزد وی مخدوش سازد. 🔷اگر به ادراک عدالت توجه نشود ممکن است جوامع با خطر جدی روبرو شوند. یادمان نرود تلاش های ما برای بسط عدالت ممکن است به ادراک عدالت اساسا ربطی نداشته باشد. باید برای اصلاح ادراک پرونده ای جدا باز کرد. @ahmad_olyaei
دعوای آزادی و عدالت در فرهنگ ⬅️دعوای آزادی و عدالت و اینکه کدام یک مقدم است، یک دعوای قدیمی و البته ریشه ای می باشد. اگر به نظریه های عدالت مراجعه کنیم، خواهیم دید در نظر افرادی مانند هابز، هیوم و رالز، آزادی نسبت به عدالت در اولویت است. حتی این اولویت در نظر هیوم به قدری است که برابری کامل را محدود کننده آزادی های فردی می دانست. تلاش کانت نیز در عدالت بر دفاع از آزادی های فردی متمرکز شده است. رالز اما کمی معتدل تر در عین حال که یک آزادی خواه است اما مساوات طلبی را نیز جستجو می کند. در مقابل، جامعه گرایانی مانند سندل، عدالت مبتنی بر خیر جمعی را بر آزادی های فردی اولی می شمردند. ◀️این دعوا را می توان در فرهنگ به صورت ویژه تر بررسی کرد. چگونه می توان عدالت فرهنگی را بسط داد بدون اینکه آزادی های فرهنگی خدشه دار نشوند؟! بعبارت دیگر مرز تداخل و تغایر عدالت فرهنگی و آزادی فرهنگی کجاست؟ برای خاتمه دادن به دعوای آزادی فرهنگی و عدالت فرهنگی باید به سه پرسش پاسخ داد؛ یک. آیا می توان آزادی را بدون توجه به انسان شناسی تعریف کرد؟ بعبارت دیگر آیا نوع انسان شناسی و جایگاه انسان و غایت او در تعریف آزادی فرهنگی نقش خواهد داشت؟ دو. در صورت تعارض آزادی های فرهنگی، ملاک داوری یا برتری چیست؟ سه. ساز و کار تأمین آزادی های فرهنگی چگونه است؟ 🔹بنظر می رسد عدالت اساسا برای خاتمه دادن به تغایر، تضاد و کشمکش آزادی های فردی در تصاحب مواهب، خیرات، منافع و اختیار رفتارها و کنش ها آمده است. انسان عموما علاقمند به استفاده دائمی و حداکثری و بدست آوردن همه خیرات است و صدق این کلیت در همه افراد جامعه، تعارض و تقابل آزادی ها را به همراه خواهد آورد. این تعارض در کنار محدودیت مواهب و خیرات، عدالت را به عنوان بهترین راه برای حل مشکل، پیش روی ما قرار می دهد. این بحث در فرهنگ که مبتنی بر تصمیم و انتخاب است به مراتب قابل رویت تر است. لذا عدالت فرهنگی به نوعی حاکمیت بر آزادی های فرهنگی دارد. اما واضح است که این حاکمیت، باید پس از پاسخ گویی به سه پرسشی که پیشنهاد شد، اعمال شود. @Ahmadolyaei
💤در ابتدای دهه شصت خرید تلویزیون سیاه و سفید مستلزم احراز شرایط بود. این اطلاعیه، اطلاعیه شرکت پارس الکتریک (وابسته به سازمان صنایع ملی ایران) منتشره در 31 شهریور 1362در روزنامه اطلاعات است. ⏪زمانی دولت ها و حاکمیت ها می توانستند ابزار انتقال پیام را کنترل کرده، جلوی توسعه بستر های نشر را گرفته یا آن ها را بسط دهند. اما اکنون «پیام» و «محتوا» و به طور کل داده های رسانه ای تقریبا غیر قابل کنترل هستند. 🔹بهترین و کامل ترین راه مقابله با آسیب های بمباران داده در دنیای امروز، ایمن سازی مخاطب است. اساسا نمی شود کنترلی بر روی بیماری های جدید داشت بلکه باید به سمت واکسیناسیونی حرکت کرد که مردم ما را به «بلوغ مصرف پیام» برساند. در آنصورت دیگر نگرانی نخواهیم داشت. @ahmad_olyaei
کوچه های اشک.pdf
869.1K
کتاب کوچه های اشک ده روضه و مرثیه مستند شهادت حضرت فاطمه علیها السلام ویژه ایام فاطمیه قطع جیبی نگارش: حجت الاسلام الیاسی @elyasi_hadi @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این روزها در خلال اغتشاشات و به دلیل اتفاقات خاص سیستان و بلوچستان، بحث اختلافات مذهبی مجددا مطرح شده است. این مصاحبه کوتاه با خبرگزاری رسا انجام شده است. @ahmad_olyaei
هیات علی اکبر شهادت حضرت زهرا ۱۴۰۱.mp3
33.38M
(سلام الله علیها) سخنران: احمد اولیایی موضوع: انتخاب در زندگی شام شهادت، ۱۴۰۱ هیئت حضرت علی اکبر علیه السلام، قم. @ahmad_olyaei
«وقت شناسی» ⏺ موقعیتی را تصور کنید که فرزند شما در کوچه دعوا کرده است و اتفاقا مقصر هم بوده. پدر، برادر ها و بچه محل های طرف مقابل آمدند درب منزل شما به عنوان انتقام. از قضا آدم های دعوایی و خشنی هستند. سنگ پرتاب می کنند، عربده می کشند و فحش های ناموسی می دهند. ⏺ از طرف دیگر، شما میدانید پسرتان مقصر است و قصد تربیت او را نیز دارید. ⬅️اما سوال این است که آیا در آن لحظه که آنها هجوم آورده اند، شما می‌نشینید و به تربیت فرزند و یادآوری تقصیرات او مشغول می شوید یا میروید به تقابل با آن دار و دسته و حفظ خانه و خانواده تان؟! ◀️وضع ایران امروز به وضعیت فوق، شبیه است. زمانی که امپراطوری رسانه ای غرب، براندازان، منافقین، کشورهای سلطه طلب غربی، سرویس های جاسوسی دنیا، تجزیه طلبان و حتی بازماندگان داعش دست به دست هم در حال عربده کشی و حمله به ایران هستند، برخی بجای انرژی گذاشتن برای حفظ خانه، دنبال تبیین تقصیرات هستند؛ ⏮گاهی به قانون حجاب می پردازند، گاهی شبهه حقوقی در باب مجازات اغتشاشگران طرح می کنند، برخی از سکوت حوزه شکایت می کنند، عده ای به دولت می تازند، بعضی تحلیل جامعه شناختی از تقصیرات می دهند و ... . ⏺ دوباره برگردیم به وضعی که تصور کردیم؛ قطعا وقتی حمله کنندگان به خانه مان را ساکت کردیم، می آییم و فرزند خود را تربیت می کنیم تا تکرار نشود. ◀️الان نیز باید تمام انرژی را برای تقابل با دشمن گذاشت تا به در و دیوار و اهل خانه آسیب نرسد اما باید مواظب بود حافظه تاریخی مان پاک نشود و تربیت را فراموش نکنیم. @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و أيُّ كَلِمَةِ حُكْمٍ جامِعَةٍ : أنْ تُحِبَّ للنّاسِ ما تُحِبُّ لنَفْسِكَ ، و تَكْرَهَ لَهُم ما تَكْرَهُ لَها ؟ ! امام على عليه السلام: چه سخن حكيمانه جامعى است اين سخن که: آنچه بر خود مى پسندى براى مردم نيز بپسند و آنچه براى خود نمىپسندى براى آنها نيز نپسند! @ahmad_olyaei
🔺 معاونت علمی و راهبردی ستاد مدارس مسجدمحور برگزار می کند: 🔴 سلسله نشست های تخصصی تعلیم و تربیت « نشست ششم » ✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی 🔺عضو هیات علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔴موضوع جلسه: چالش عدالت آموزشی در ایران امروز 🕒 یکشنبه بیست و هفتم آذر ماه از ساعت ۱۵ الی ۱۷ ✔️ لینک حضور در نشست : 🌐 https://event.alocom.co/class/devtest/6b09d948 🔵 @setad_org 🔵 @ahmad_olyaei 🔵 @edalateejtemaei
گونه‌های «سکوت» در حوزه‌های علمیه ✍حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی ۱. سکوت اعتراض (سکوت سیاسی) بدون شک برخی از سکوت‌های حوزه سکوت اعتراض به سیاست‌های حاکم بر جامعه است. البته برخی از این اعتراض‌های حوزه دلسوزانه و از روی صداقت و برخی نیز از سر حسادت و کینه است. البته برخی از معترضانِ سکوت‌کرده شاید ندانند امروزه سکوت‌شان فقط به رد یا نقد نظام و سیاست منتهی نمی‌شود بلکه به رد و نقد تشیع و بلکه اسلام نیز می‌انجامد. شکل‌گیری برخی از حرکت‌های الحادیِ متفاوت بعد از مهسا امینی نشان از همین نکته دارد که تفکیک نظام از دین یا از تشیع هرچند به لحاظ ذهنی متصور و ممکن است ولی به لحاظ واقعی و اجتماعی نامعقول و ناممکن است. ۲. سکوت در فشار ‌(سکوت روانی) در پی شکل‌گیری سکوت‌های معنادار و معترضانه در حوزه، سکوت دیگری شکل گرفته و آن «سکوت ترس» است، ترس نه صرفا از ترس و هراس از نهادهای امنیتی بلکه ترس از شبکه‌های علماییِ داخل حوزه است که با لابی‌گری‌های گوناگون افراد متفاوت از خود را از شبکه‌های خود می‌رانند و آنها را همه جوره در فشار قرار می‌دهند تا کسی در حوزه موضعی مخالف آنها نگیرد، و کسی هم اعلام رای موافق در همراهی با نظام نکند. ۳. سکوت در حاشیه‌ماندگی (سکوت تبعیض) نوع سوم سکوت، سکوت فرهیختگانی است که اهل فضل و دانش‌اند، لیکن چون فرصتی در اختیارشان گذاشته نمی‌شود و دعوتی از آنها صورت نمی‌گیرد و برای حل مسئله‌های نظام، نظرشان مسموع نمی‌شود، ناگزیر و از سر ناچاری حرف نمی‌زنند و یا نمی‌توانند حرف بزنند. در این بین مشکلی وجود دارد و آن عدم سکوت کسانی است که بیش از اندازه و در همه حوزه‌ها حرف می‌زنند. برای به حرف آوردن برخی از اهل سکوت، باید برخی از حرافان را ساکت کرد. ۴. سکوت خلوص (سکوت معنوی) جریانات زیاد و فضلای بسیاری نیز در حوزه هستند که هم بسیار فاضل‌اند و هم برخوردار از دانش اجتماعی و هوش تحلیلی بالا هستند و هم در مقام کنش‌گری بسیار بیش فعال‌اند ولی خلوص‌شان و عشق گمنامی‌شان اجازه نمی‌دهد که خود را اعلان و آشکار کنند. به عنوان فردی که تقریبا ۳۰ سال است در حوزه هستم و قریب به ۲۰ سال در دانشگاه‌های مختلف هم درس خوانده‌ و هم درس داده‌ام، سطح پیشرفت علمی، پژوهشی و اجتماعی در حوزه را بسیار جلوتر و پیشرفته‌تر و موثرتر از دانشگاه می‌بینم و تصورات قدیمی و کهنه از حوزهٔ امروز را اساسا صائب نمی‌دانم و ظرفیت‌های بالفعل، و نه بالقوه، حوزویان را در مقام تئوری‌پردازی و کنش‌گری اجتماعی بسیار بالا و بی‌بدیل می‌بینم. @Habibollah_Babai @ahmad_olyaei
🔹دوستان و پژوهشگرانی که مایلند بعضی آثار پژوهشی تولید شده در موضوع اعتراضات و اغتشاشات را ملاحظه کنند می توانند به فهرست زیر مراجعه کنند؛ 🔸کتاب ◀️سیاست های خیابانی اثر آصف بیات ◀️شبکه های خشم و امید؛ جنبش های اجتماعی در عصر اینترنت نگارش مانوئل کاستلز ◀️چرا انسان‌ها شورش می‌کنند؟ نوشته تد رابرت گر و ترجمۀ علی مرشدیزاد ◀️نظریه‌های انقلاب: وقوع، فرایند و پیامدها نوشته محمد حسین پناهی ◀️اعتراض سیاسی و تغییر اجتماعی نوشته چارلز آندرین، دیویدارنست اپتر ◀️حق بر اعتراض مسالمت آمیز در نظام بین الملل حقوق بشر نوشتۀ محمدرضا بنایی و سید رضا موسوی 🔸مقاله ⬅️خيابان و سياست؛ تجربه سياستی از جنس بازیگوشی در ایران نوشته محمد رضا تاجيک ⬅️اعتراضات و ناآرامی های دی ماه 1396 ؛ تحليلها و برآوردها نگارش ابراهیم حاجیانی و دیگران ⬅️تحليل اعتراض های سياسی دیماه 1396، نوشته مرتضی نوروزپور ⬅️تحلیل اعتراضات صنفی- اجتماعی اخیر در ایران (1396-1400) از منظر سیاست خیابان اثر خلیل الله سردار نیا ⬅️مهارت های فرماندهان یگان های ویژه نیروی انتظامی در کنترل اغتشاش های شهری اثر حمید بیرانوند ⬅️زمینه های نارضایتی و اغتشاشات در جامعه از نگاه اقتصادی اثر عاطفه غلامی ⬅️دیپلماسی سایبری عربستان سعودی در قبال ایران در بستر شبکه اجتماعی توییتر؛ مطالعه موردی اغتشاشات دی ماه 1396 اثر محمد رضا برزویی ⬅️عوامل موثر بر اعتراضات کارگری استان یزد سال های 1385 نوشته توحید عبدی ⬅️اعتراضات دی ماه 96 ازمنظر تئوری جامعه شبکه ای نوشته روح الله حسین پور ⬅️عوامل مؤثر در بروز بحران امنیتی در شهرهای ایران (کاربست نظریه محرومیت نسبی در تحلیل اعتراضات آبان 1398) نوشته محمد رضا قائدی ⬅️مقایسه گفتمان خبری سایت های فارسی زبان شبکه های العربیه و بی بی سی مطالعه موردی اعتراضات عمومی در بحرین نوشته سعید سرابی ⬅️فقر و جنبش های اجتماعی در ایران اثر پرویز پیران 📣نکته مهم: ✔️این آثار برای اندیشمندان و محققان توصیه می شود. ✔️همچنین معرفی این آثار به هیچ عنوان به معنای تأیید آن ها نیست. ✔️قطعا فهم کامل وضعیت و تصمیمات درست مبتنی بر مطالعات مبنایی دینی، نگاه راهبردی و مبانی انقلاب اسلامی خواهد بود. این آثار صرفا می تواند یک پیشینه پژوهشی و ادبیات نظری را پیش روی پژوهشگران قرار دهد. @ahmad_olyaei
«ماهیت و‌ گستره عدالت در پژوهش با رویکرد اخلاقی» حضوری: پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سالن شهید سلیمانی لینک ورود مجازی؛ http://Dte.bz/danaee @ahmad_olyaei
وبینار اولیایی فشرده.mp3
31.52M
✅ صوت وبینار چالش عدالت آموزشی در ایران امروز 🔴 ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر اولیایی، هیئت علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی 🔺نسخه کم حجم @setad_org @ahmad_olyaei
HCS_Volume 10_Issue 1_Pages 59-76.pdf
238.8K
🔶 تا حالا به این فکر کردید که شب یلدا در ایران چقدر از نظر زمانی به کریسمس مسیحیان نزدیکه؟ شاید اصلا این دو یکی بوده و بعد، یلدا بومی سازی شده... 🔵 فوق از دکتر پدرام جم استادیار تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد درین زمینه اطلاعات خوبی بما خواهد داد. نکته: این فقط یک مقاله است و باید اهل فن نظر قطعی را بدهند. @ahmad_olyaei
«ونزدی؛ از نتفلیکس تا نماوا» 🔹غرب چه نیازی به توزیع پیام رسانه ای خود در جامعه ما دارد زمانیکه براحتی ما خودمان اینکار را می کنیم؟!!! 🔷فقط چند روز از انتشار قسمت اول سریال ونزدی در پلتفرم نتفلیکس در ۲۲ نوامبر۲۰۲۲ (اول آذر ۱۴۰۱) می گذرد که نماوا در ایران نیز آن را پخش می کند. ونزدی (Wednesday) مجموعهٔ تلویزیونی استریم آمریکایی در ژانر کمدی ترسناک ماوراء طبیعی و داستان بلوغ است که بر اساس شخصیت ونزدی آدامز اثر چارلز آدامز ساخته شده‌است. 🔹چارلز آدامز پویانماساز آمریکایی بود که در سال ۱۹۸۸ فوت کرد. او یک خانواده خیالی خلق کرد تحت عنوان خانواده آدامز که ونزدی دختر این خانواده است. ونزدی آدامز دختری است که درگیر مفهوم «مرگ» است. او بیشتر آزمایش‌هایش را روی برادرش پاگزلی برای «سرگرمی» یا برای تنبیه او انجام می‌دهد. ونزدی بارها سعی کرده پاگزلی را بکشد. او از پرورش عنکبوت و تحقیق در مورد مثلث برمودا لذت می‌برد. او به دلیل شخصیت گوتیک خود که به خرده فرهنگ گات (Goth subculture) متعلق است، به مبهوت‌کردن مردم عادت دارد. 🔶خرده فرهنگ گات ویژگی های زیادی در اعتقادات، پوشش، موسیقی و مد دارد. به عنوان مثال مد گوتیک به سبک لباس پوشیدنی گفته می‌شود که تاریکی، ترسناکی و بعضی اوقات بدن نمایی از ویژگی‌های آن است. ◀️سریال های نوجوانانه یکی از مهم ترین کالاهای فرهنگی سبد مصرف این نسل است. اساسا و مثل همیشه مشخص نیست متولی تولید و نظارت بر روی این سبد در کشور ما کیست اما حداقل و فعلا ساترا شاید بتواند ایفای نقش کند. ⬅️عدالت رسانه ای حکم می کند پیام رسانه ای را مبتنی بر نیاز مخاطب و با عنایت به چیستی خیر برای او توزیع کنیم. 🔹مشاهدات نشان می دهد نوجوانان بسیاری در ایران این سریال را دنبال می کنند. در اوج مباحث طرح شده پس از اغتشاشات مانند گسست نسلی، دهه هشتادی و به طور کل پرسش «چه باید کرد»، حواسمان باشد که دقیقا همین خوراک رسانه ای است که نسل ها را می سازد. نیاز نیست خیلی فلسفی بیاندیشیم، فقط کافی ست کوتاهی مسیر میان نتفلیکس تا نماوا را به نظاره بنشینیم! @ahmad_olyaei
📌برترین کشورها از نظر رفاه در سال ۲۰۲۲ 🔹سه کشور برتر از نظر رفاه در سال ۲۰۲۲ به ترتیب دانمارک، نروژ و سوئیس معرفی شد. 🔹برای سنجش رفاه کشورها باید فراتر از شاخص‌های اقتصادی را بررسی کنیم. یکی از شاخص‌هایی که پروکسی خوبی از رفاه هست، شاخص توسعه انسانی است. 🔹این شاخص علاوه بر درآمد به ازای هر نفر، سطح تحصیلات و امید به زندگی را طی فرمولی در نظر میگیرد و عددی را بعد از محاسبات نشون میدهد، که حاکی از رفاه کشورها میتواند باشد. ◀️آمار مربوط به شاخص توسعه انسانی و ضریب جینی که توسط سازمان ملل در سال 2022 تهیه شده، به پیوست تقدیم می‌شود. ⬅️ضریب جینی ارقامی بین 0 تا 1 ( 0 تا 100 درصد) را در برمی‌گیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر شکاف و نابرابری درآمدی بیشتر در یک کشور دارد. 🔘به عنوان مثال، در گزارش سازمان ملل، متوسط ضریب جینی ایران بین سال‌های 2010 تا 2021 ، 40.9 درصد و ضریب جینی آمریکا، 41.5 درصد اعلام شده است که بیشتر از ایران است. 🔵برخی دیگر از کشورها که شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند مثل ترکیه با ضریب جینی 41.9، برزیل با ضریب جینی 48.9، مالزی با ضریب جینی 41.1 و مکزیک با ضریب جینی 45.4. آفریقای جنوبی با ضریب جینی 63 بیشترین شکاف درآمدی را در بین کشورهای جهان طی سال‌های 2010 تا 2021 داشته است. اسلواکی با ضریب جینی 23.2 به عنوان کشوری شناخته شده است که کمترین شکاف درآمدی را طی سال‌های 2010 تا 2021 داشته است. 🌐منبع؛ وب سایت رسمی سازمان ملل متحد نکته: این فقط یک آمار است. گاهی حتی آمار نیز ابزاری برای استعمار یا تغییر ادراک مردم کشورهای در حال توسعه است. @ahmad_olyaei @edalateejtemaei
عاملیت و ساختار در مقوله حجاب 🔹فارغ از تاریخچه حجاب در جمهوری اسلامی، اکنون و به ویژه پس از اغتشاشات اخیر، بی حجابی و بدحجابی مجددا مسأله شده است. 🔸واضح است که دشمن هم می داند بی حجابی دریچه نفوذ فرهنگی تمام عیاری است که اگر باز شود ده ها آورده ی دیگر برایش دارد، لذا از پررنگ کردن حاشیه های حجاب استقبال می کند. 🔷سوال اصلی اینجاست که سروسامان دادن به وضع حجاب بر عهده کیست؟ ⬅️ظاهراً پس از اغتشاشات و تعطیلی گشت ارشاد، هنوز تصمیم نظام در چگونگی مواجهه با این مقوله یا گرفته نشده یا هنوز اعلام نشده است. از طرف دیگر، کسانی که نسبت به شرع و اجرای آن حساس هستند احساس تکلیف کرده و از باب مقوله نهی از منکر، کنشگری میدانی می کنند. این کنشگری های انفرادی ناگزیر از اعمال سلیقه است چراکه طبیعتا فرد دارای سلیقه و اخلاق خاص مانند عصبانیت یا صبوری است که کنشگری او را نسبت به بی حجابی با کنشگری فرد دیگر متفاوت می کند. ◀️این اعمال سلیقه ها ممکن است در شروط امر به معروف و نهی از منکر مانند «عدم وجود مفسده»، یا «مراتب» خلل وارد کند. 🔷عاملیت یا ساختار؟ حاکمیت یا مردم؟ نظام یا آحاد؟ کدام یک در مقوله حجاب باید کنشگر باشند؟ 🔸قطعا در نظام طاغوت که حاکمیت به عنوان ساختار، بنا و اراده ای در اجرای شریعت و من جمله حجاب ندارد، عاملیت پررنگ می شود. اما در نظام دینی و حکومت اسلامی که بنا و اراده دارد شرع را بطور سیستمی و مبتنی بر روابط طبیعی درون سیستم ها پیاده سازی کند، کنشگری عاملیت چه جایگاهی دارد؟ این، یک سوال جدی ست. 🔶فرد متدین و دغدغه مند فارغ ازین که در چه حکومتی (دینی یا غیر دینی) زیست می کند، دائما نسبت به اقامه شریعت حساس است. اما در حکومت دینی امید بیشتری به اصلاح دارد و اساسا منتظر بسترسازی اقامه شریعت توسط حاکمیت است. همانطور که رهبر معظم فرمودند «حکومت اسلامی وظیفه دارد مقابل حرام شرعی بایستد»، به خصوص احکامی که اجتماعی است و بسترسازی بیشتری می طلبد. 🔹به عنوان مثال، کنش فردی (توصیه، تبلیغ، امریه معروف و ..) یک‌متدین برای اقامه نماز در هر دو حکومت یکسان است اما در باب استفاده از پول ربوی متفاوت است. یک حکومت می تواند با بسط بانکداری ربوی اساسا توصیه های فردی را برای دوری از ربا خنثی کند. 🔸اگر انتظار از حکومت در بسترسازی اقامه شریعت به سرعت پاسخ داده نشود دعوای عاملیت و ساختار بیشتر می شود. یعنی آحاد احساس تکلیف می کنند و عرض شد که درین صورت ممکن است سلایق اعمال شود. در نتیجه شاید فضا برای دشمن بیشتر فراهم می شود. ⬅️و آن چیزی که زمین می ماند دقیقا آن واجب شرعی و در بحث ما حجاب خواهد بود. @ahmad_olyaei
درس گفتار عدالت اجتماعی جلسه پنجم ( آخر).mp3
29.76M
📣 درس‌گفتار عدالت اجتماعی (مروری بر نظریه های عدالت اجتماعی: پنج جلسه) 5⃣جلسه پنجم (پایانی) 🎤ارائه: احمد اولیایی ⏳تاریخ برگزاری دوره: تابستان۱۴۰۱ برگزار کننده: مرکز آموزش های آزاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام @ahmad_olyaei
📣 مروری بر نظریه های عدالت اجتماعی در پنج جلسه ◀️ این درس‌گفتار تابستان ۱۴۰۱ در مرکز آموزش های آزاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ارایه شد. پیشتر به صورت مجزا در کانال منتشر شد که در لینک های زیر قابل مشاهده است؛ 1⃣جلسه اول https://eitaa.com/ahmad_olyaei/65 2⃣جلسه دوم https://eitaa.com/ahmad_olyaei/70 3⃣جلسه سوم https://eitaa.com/ahmad_olyaei/75 4⃣جلسه چهارم https://eitaa.com/ahmad_olyaei/78 5⃣جلسه پنجم https://eitaa.com/ahmad_olyaei/103 @ahmad_olyaei