eitaa logo
انسان شناسی
3.3هزار دنبال‌کننده
170 عکس
136 ویدیو
29 فایل
📚این کانال تاملاتی است درباره: 🔷 انسان؛ اوصاف و احوال آن. ✍️احمد شه گلی:(دکتری فلسفه-عضو هیئت علمی) 🆔 @a_shahgoli آدرس سایت https://ahmadshahgoli.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶بزرگی وصیت می کند که بر روی سنگ قبرش این جملات را بنویسند: 🔸زمانی که کودک بودم، می خواستم دنیا را تغییر دهم. 🔸وقتی به نوجوانی رسیدم، تصمیم گرفتم کشورم را تغییر دهم. 🔸زمانی که جوان بودم، قصد داشتم شهرم را عوض کنم. 🔸وقتی به میانسالی رسیدم، میخواستم محله ی زندگی ام را تغییر دهم. 🔸زمانی که پیر شدم، تصمیم داشتم اعضای خانواده را تغییر دهم. 🔸اما اکنون به لحظات پایانی زندگی ام نزدیک شده ام ، می فهمم اگر خودم را تغییر می دادم، شاید می توانستم دیگران بلکه جهان را تغییر دهم. 🆔@shahgoli
طراوت روح با گفتار حکیمانه.pdf
807.5K
❇️اطلاعات و علومی که انسان یاد می گیرد به منزله غذای روح است. ❇️گفتار حکیمانه سبب نشاط روح، قوت قلب و ابتهاج انسان می شود. همان گونه که گفتارها و اطلاعات بیهوده، روح را خسته و دلمرده میکند. «آن ارزي كه مي‌ورزي» ❇️امروزه «بیهوده گرایی» به واسطه فضای مجازی و رسانه؛ به یک پدیده شایع تبدیل شده و این موضوع آسیب های روانی و رفتاری زیادی را برای انسان مدرن به وجود آورده است. ❇️شایسته است روان شناسان و محققان علوم تربیتی از این منظر نسبت نوع اطلاعات از جهت بیهوده بودن یا نبودن با روان انسان را به عنوان ظرف این داده ها، مورد بررسی قرار دهند. : احمد شه گلی ______________ 🆔@ahmad_shahgoli
🔵حکیم هزاره ها، ابو علی سینا: 🔰منْ تَعَوَّدَ اَنْ یُصَدِّقَ بِغَیْرِ دَلیلٍ فَقَدِ انْخَلَعَ مِنْ كَسْوَةِ الاِْنْسانِیَّةِ. 🔰هركس كه عادت كند حرفی را بدون دلیل قبول كند، از لباس انسانیت خارج شده است. 🆔@shahgoli
انسان شناسی و خود شناسی.pdf
709.6K
📚کتاب انسان شناسی و خود شناسی از نصر اله جاوید، کتاب مختصر و مناسبی است. 📗این کتاب از منظر روان شناسی در مورد نیازهای انسان، مثبت اندیش، اختلالات روانی انسان و... بحث می کند. 🆔@shahgoli
اشعار مولوی درباره اهمیت ضرورت خود .pdf
390.2K
✳️ 🔹ای نسخه اسرار الهی که تویی وی آینه جمال شاهی که تویی 🔹بیرون ز تو نیست هرچه در عالم هست از خود بطلب هر آن چه خواهی که تویی 🍃 🌺 🌹🍃 🍃 🌺 🍃 🌸🍃🌹🌺🍃 🆔@shahgoli
neshast 99-05-08_01.mp3
9.79M
🎙ارایه دهنده: استاد سید یدالله یزدان‌پناه 🖋دبیر علمی: حجه الاسلام وحید واحد جوان 🔰 برگزار شده توسط «مجمع عالی حکمت اسلامی» 🆔@shahgoli
خدای سقیفه و خدای غدیر.pdf
335.5K
: به مناسبت غدیر ⛔️من خدای سقیفه را نمی خواهم، خدای سقیفه، خدای بی حکمت است. او کشتی بشریت را در میان امواج سهمگین اقیانوس، بی ناخدا رها کرده است. ✅ من خدای غدیر را می خواهم که حکیم است و برای کشتی بشریت ناخدا تعیین کرده و در مصاف با ظلم و ظالمان، بشر را بی رهبر رها نکرده است. 🆔@shahgoli
🔷پرسش و تفکر ✅ ما انسان ها هم به چیزهایی علم و آگاهی داریم و هم باور و اعتقاد. مثلاً الان هوا گرم است. ما هم علم به گرمی هوا داریم و هم به این موضوع باور داریم، لذا لباس مناسب با گرمی هوا می پوشیم! تا اینجا مسئله ای نیست. اما برخی مسائل وجود دارند که به آنها علم و آگاهی داریم و از نظر علمی و معرفتی آنها را درست و صحیح می دانیم اما باور و اعتقاد نداریم. اکنون سوال⁉️ 🔵آیا می توانید برای این موضوع نمونه هایی ذکر کنید؟ 🔵براستی چرا چنین است؟ چرا ما به چیزهایی علم داریم ولی باور نداریم ؟ به نظر شما دلیل این موضوع چیست؟ 🆔@ahmad_shahgoli
📚 🔖در ادامه مطلب قبلی گفته شد برخی مسائل وجود دارند که ما انسان ها به آن ها علم و آگاهی داریم، ولی باور نداریم . مثل وجود خدا. ما به وجود خدا ما علم داریم، ولی باور و اعتقاد نداریم، لذا عمل ما متناسب با باورمندی به خدا نیست. نمونه دیگر آن مرگ است انسان ها علم به مرگ دارند، ولی باور به آن ندارند. لذا کسی آن را جدی نمی گیرد. ما علم به معاد داریم، ولی باور و اعتقاد نداریم. 🔺️دلیل وجود علم بی باور در انسان عدم هماهنگی علم با عمل و عمل با علم است. توضیح آنکه هر علمی عمل مناسب با خود می طلبد و هر عملی لازم است متناسب با علم باشد. در نوع انسان ها علم مطابق با عمل نیست و عمل آنها نیز بر اساس علم صورت نمی گیرد. تضاد بین نظر و عمل سبب شکل گیری این موضوع می شود. 🔷برای تبدیل علم و باور باید چند کار صورت گیرد: 🔹الف- تقویت علم: تمرکز و التفات آگاهانه به علم سبب تقویت علم و اگاهی انسان می شود. مثلا در مسئله مرگ ، مرگ اندیشی و تفکر و تامل درباره آن، فهم و آگاهی انسان را از مرگ تقویت می کند. 🔸ب-انجام عمل: نکته دیگر اینکه باید عمل مناسب با علم انجام شود. اگر علم به مرگ داریم، باید عمل نیز مناسب با این موضوع باشد و تدابیر و عملکردها در راستای این واقعیت انجام شود. 🔹ج-تکرار عمل: علاوه بر انجام عمل، تکرار عمل نیز مهم است. تکرار عمل سبب اشتداد و تقویت علم نیز می شود. همان گونه که رانندگی زیاد سبب ملکه شدن این موضوع در انسان می شود، با تکرار رفتارها و اعمال نیز از حالت گذرا و مقطعی به حالت ثابت و دائمی و ملکه تبدیل می شود 🔸د- ترک عمل مضاد با علم و عمل: برخی اعمال خلاف علم سبب تضعیف علم انسان می شود. بعنوان مثال اگر رویه و رفتار زندگی انسانی در تضاد با واقعیت مرگ اندیشی باشد. این موضوع سبب کمرنگ شدن علم می شود. ✍یادداشت و تحلیل:احمد شه گلی 🆔️@ahmad_shahgoli
مکتب شناسی زیر شاخه انسان شناسی.mp3
5.49M
🎙فایل صوتی 🔴 🔹آیت الله جوادی آملی 🔥به مناسبت عاشورا🔥 🆔@ahmad_shahgoli
تبیین فلسفی از رابطه غذا با روح و اندیشه.pdf
603.7K
📚 ✍️نویسنده: احمد شه گلی 🔰مجله انسان پژوهشی دینی ✅آیا غذا بر اندیشه تاثیر می گذارد؟ 🔵این گفتار تبیین فلسفی از چگونگی تاثیر غذا بر اندیشه است. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔴 🔰الإمامُ عليٌّ( ع):النُّفُوسُ أشكالٌ، فما تَشاكَلَ مِنها اتَّفَقَ و الناسُ إلى أشكالِهِم أميَلُ.(بحار الأنوار/ ۷۴/ 188) 🔹ترجمه: انسان ها «أشکال» مختلف هستند. آنان كه هم شكل يكديگرند، با هم موافقت دارند و انسان ها، به هم شكلان خود، گرايش بيشترى دارند. ✅مراد از «شکل» در این روایت چیست؟ ✅ شکلِ من و شکلِ شکلِ من چیست؟ ✅نقش شناخت «شکل»در خود شناسی چیست؟ 🔰در پست بعدی راجع به این موضوع توضیح داده می شود؟👇 🆔@ahmad_shahgoli
🔴 🔰الإمامُ عليٌّ( ع):النُّفُوسُ أشكالٌ، فما تَشاكَلَ مِنها اتَّفَقَ و الناسُ إلى أشكالِهِم أميَلُ.(بحار الأنوار/ ۷۴/ 188) 💬ترجمه:انسان ها اشکال مختلفی هستند. آنان كه هم شكل يكديگرند، با هم موافقت دارند و انسان ها، به هم شكلان خود، گرايش بيشترى دارند. 🔍شرح و توضیح: 🔹 «شَّكْل» به فتح به معنی شبیه، مثل، شکل و هیئت ، چیزی را با علامتی مشخص کردن و بستن پای چهارپایان است. طنابى را که با آن پاى چهارپا را مى‏بندند «شکال» مى‏گویند. (ر.ک: لسان العرب، ج‏11، 356) «شاکله» نیز ار این کلمه گرفته شده است. 🔹مراد از «شَّكْل» شکل ظاهری نیست. با توجه به کاربردهای متعدد می توان «شَّكْل» را در نسبت با انسان چنین معنا کرد: «شَّكْل» ساختار و شاکله خاص هر کس در جهان هستی است که متشکل از ادراکات، باورها، ملکات و رفتارهای و به طور کلی شخصیت خاص هر انسانی است که او را از دیگران متمایز کرده است آن گونه که اشکال هندسی از یکدیگر متمایز می شوند. 🔹معنی حدیث این است که هر انسانی، شکل خاص خود را دارد که شبیه و نظیری مانند او در خصوصیات و سجایا و خلقیات و... برای او یافت می شود. هر چه شکل انسان ها به همدیگر شبیه تر باشد انس و الفت آنها به همدیگر بیشتر است. انسان هایی که هم سنخ یکدیگر اند گرایش بیشتری به یکدیگر دارند. مضمون این روایت با روایاتی نظیر «الأرواح جنود مجندة » همپوشانی دارد. 🔹این حدیث دو دلالت دارد: الف)هر انسانی در هستی دارای شکل وجودی خاصی است. ب) برای هر کس در هستی نظیر و شبیهی که مناسب با شاکله او است وجود دارد. در این صورت مضمون این روایت به این روایت نزدیک است: إِنَّ اللَّهَ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى‏- لَمْ يَخْلُقْكَ حَتّى‏ خَلَقَ لَكَ مَا يَحْتَمِلُكَ مِنْ شَكْلِكَ‏. (كافي، ج‏10، ص: 602 ) 🔹این حدیث گزارش از واقعیت است. معنی آن تایید هر نوعی از روابط انسان ها با یکدیگر نیست. ممکن است کسی شکل وجودی او جنبه سلبی داشته باشد. در این حالت به طور طبیعی به هم شکل و هم سنخ خود گرایش بیشتری دارد. اما این شخص برای اصلاح خود باید به ضد شکل وجودی خود ارتباط برقرار کند. اگر چه میل طبیعی او به جنبه سلبی بیشتر است. ✳️نکات کاربردی 1️⃣برای شناخت نظیر شکل وجودی خودمان در هستی،باید ابتدا شکل خود را بشناسیم. تا من شکل خودم را نیابم نمی توانم شبیه شکل خودم را پیدا کنم! از این جا اهمیت خود شناسی روشن می شود. 2️⃣در انتخاب دوست و انتخاب همسر به شبیه شکل وجودی خود توجه کنیم. 3️⃣ بر روابط افراد انسانی در اجتماع بشری اصل موانست و موافقت در شخصیت حاکم است. به این معنی که برخی افراد با یکدیگر مانوس تر و برخی نامانوس هستند و همین سبب شکل گیری و استمرار روابط افراد با همدیگر می شود. برخی وقت ها ما انسان ها بدون دلیل احساس می کنیم با کسی مانوس تر و راحت تر هستیم. همچنین گاهی احساس می کنیم علاقه ای به برخی از اشخاص نداریم. در هر دو نوع علت آن دوری و نزدیکی افراد در شکل و شاکله وجودی است. 4️⃣شهودهای درونی افراد درباره موانست یا عدم موانست با دیگران، گاه کاملا درست و گاه کاملا غلط و متاثر از قضاوت زود هنگام، سطحی بینی، پیش فرض و سایر امور منحرف کننده گواهی دل است. 5️⃣اگر ابعاد شخصیتی انسان درست و متعادل رشد کرده باشد، معمولا شهود های او نیز صحیح است. در برخی از اشخاص چنین است که به جهت فراست شخصیتی که دارند می توانند در برخورد های اولیه، شناخت مناسبی از شاکله شخصیتی افراد به دست آورند و در برخی از افراد نیز با وجود ارتباط طولانی نمی توانند درک درستی از فرد داشته باشند. 6️⃣اگر شکل وجودی انسانی در برخی از جهات، منفی است باید در همان جنبه با کسی که ضد آن حالت را دارد، ارتباط داشته باشد، تا آن حالت در انسان تضعیف شود. کسی که شجاع نیست باید با شخص شجاع ارتباط داشته باشد. شخص تنبل باید با زرنگ و زیرک تعامل داشته باشد. اگر چه به لحاظ طبیعی میل به زرنگی ندارد. ✍یادداشت و تحلیل: احمد شه گلی 🆔@ahmad_shahgoli
؟ ✅علامه محمد تقی جعفری: 🔰اگر مي‌خواهيد بدانيد يک انسان چقدر ارزش دارد، ببينيد به چه چيزي علاقه دارد و به چه چيزي عشق می‌ورزد. کسي که عشقش ماشينش است، ارزشش به همان ميزان است. اما کسي که عشقش خدای متعال است، ارزشش به اندازه خداست. 🆔@ahmad_shahgoli
🌍 📑بعضی وقت ها ما انسان ها در صدد انجام کارهایی هستیم، اما روحیه دیگری در انسان وجود دارد که مانع انجام آن کار می شود. مثلاْ شخصی ممکن است خیلی تمایل به پرخاشگری داشته باشد ولی ترس و اموری از این قبیل مانع بروز حالت وی می شود. کسی که انسان فروتن و متواضعی است گاه این موضوع ناشی از روحیه خجالت و شرم وی است، نه اینکه واقعا متواضع باشد. بعضی وقت ها پاسخ ندادن به طرف مقابل از روی ترس است، نه از روی گذشت و بزرگواری. این موضوع مورد توجه علمای اخلاق بوده است. علمای اخلاق نام این حالت را «شبه فضائل»می نامند. یعنی اینکه چیزی ظاهرا فضیلت به شمار می رود ولی واقعا فضیلت نیست. 🔴لیست برخی از اعمال فضیلت نما عبارتند از: 1. حیا ناشی از روحیه ترس 2. دقت زیاد ناشی از وسواس فکری 3. شجاعت ناشی از جهالت و نادانی 4. اطاعت پذیری ناشی از ضعف شخصیت 5. رها کردن دنیا به جهت تنبلی و بی اراده بودن 6. ترک لذات دنیوی به جهت حفظ مقام و موقعیت. ۷. دیر عصبانی شدن به جهت وجود روحیه بی تفاوتی 8- کم حرفی ناشی از تکبر یا آگاهی نداشتن 9- کم خوری ناشی از اشتها نداشتن 10- کم خوابی ناشی از بی خوابی و احساس خواب نداشتن. 📖پیام بحث نکته این موضوع این است که همواره باید توجه به این موضوع داشته باشیم که چنین نیست هر حالت خوبی در ما واقعا نشانه فضیلت است بلکه گاه نوعی رذیلت است که باید در صدد کشف و اصلاح آن بود. 📚یادداشت: احمد شه گلی 🔸برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به مقاله «اعمال فضیلت نما» از دکتر سعید انواری: 👇👇 👉https://www.cgie.org.ir/fa/news/154108 🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌗 🎙انسان باید دوباره خود را خلق کند. 🔴دکتر غلامحسین دینانی 🆔@ahmad_shahgoli
🌍 📚 ملاصدرا، حکیم بزرگ جهان اسلام: 👁‍🗨 آنچه انسان در هستی مشاهده می کند، در ذات و عالم خودش وجود دارد. (مجموعه رسائل، ص 308) 🆔@ahmad_shahgoli
🌎 🔰به مناسبت روز بزرگداشت مولوی 🔹صد هزاران فضل داند از علوم جان خود را می نداند آن ظلوم 🔹داند او خاصیت هر جوهری در بیان جوهر خود چون خری 🔹که همی دانم یجوز و لایجوز خود ندانی تو یجوزی یا عجوز 🔹این روا و آن ناروا دانی ولیک تو روا یا ناروایی بین تو نیک 🔹قیمت هر کاله میدانی که چیست قیمت خود را ندانی احمقیست 🔹سعدها و نحسها دانسته ای ننگری سعدی تو یا ناشسته ای 🔹جان جمله علمها اینست این که بدانی من کیم در یوم دین 🆔@ahmad_shahgoli
وحدت انگاری و دوگانه انگاری.pdf
237.1K
📚 🔹ما انسان ها دارای نفس و بدن هستیم. بدن ما امری شهود همگان است و نفس امری خارج از دید انسان ها است. از قدیم الایام سوالات بسیاری درباره رابطه بدن مادی با نفس مجرد مطرح شده است. 🔹یکی از مهم ترین این پرسش ها، بحث از نحوه ترکیب این دو است. آیا نفس و بدن با یکدیگر متحد هستند؟ آیا نفس و بدن عینیت با یکدیگر دارند؟ آیا نفس و بدن دو بخش مستقل از وجود انسان هستند یا اینکه انسان یک حقیقت دارای مراتب مادی و مجرد است؟ ☑️در این مقاله به بررسی تخصصی این موضوع از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا می پردازیم. ✅عنوان مقاله: مسئله وحدت انگاری و دوگانه انگاری نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا. ✍نگارنده:احمد شه گلی 🆔@ahmad_shahgoli
4_811623023646867506.pdf
905.6K
🔥به مناسبت اربعین حسینی 🔰علامه بحر العلوم درباره عدد چهل و کمال انسان می نویسد: ✅ زمان مسافرت عالم دنيا و ظهور استعداد، و نهايت تكميل در اين عالم در چهل سال است. عقل انسان در چهل سالگي به قدر استعداد هر كسي كمال مي‌پذيرد. و از بدو ورود انسان در اين عالم در نموّ است تا سي سالگي، و ده سال بدن او در اين عالم واقف است؛ و چون چهل سال تمام شد سفر عالم طبيعت تمام است و ابتداي مسافرت به عالم آخرت است. بعد از آن قوّت انسان سال به سال در كاهيدن است و نور سمع و بصر و قواي مادّي او در نقصان و زوال می شود. رساله سير و سلوك منسوب به بحرالعلوم ص 30 - 36 ☀️انسان در چهل سالگی در صفات اعم از خوب یا بد به بلوغ می رسد و پس از آن تغییر دشوار است. 🔺مطابق روایت اگر کسی تا چهل سالگی شر او بر خیر غلبه داشته باشد، روی سعادت نمی بیند. 🔸پیامبر اکرم (ص)و برخی از پیامبران(ع)در سن چهل سالگی به رسالت مبعوث شدند. ◾️میقات حضرت موسی (ع) چهل روز طول کشید. 🔹عمل خالص در چهل روز سبب جاری شدن حکمت از قلب به زبان می شود. ☀️مطابق روایت گل آدم را در چهل روز سرشته شد. ▫️در بسیاری از دستورات خواندن چهل بار دعا و ....توصیه شده است. 🔶چله گیری برای سیر و سلوک یکی از آداب عرفا بوده است. 🔅پیامبر(ص) چهل روز اعتکاف کرد تا غذای آسمانی نازل شد و مقدمه تولد حضرت زهرا(ع) فراهم شد. 🔹امام حسین (ع) تنها امامی است که در بین ائمه اطهار(علیهم السلام) اربعین دارد. 🆔@ahmad_shahgoli
انسان شناسی حافظ.pdf
313.3K
📘 ☀️به مناسبت بزرگداشت حافظ ✍محمد رضا مددی 🆔@ahmad_shahgoli
🌍 🏴 به مناسبت رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ▪️بر اساس دیدگاه حکما هر یک از موجودات عالم مادی، که عبارتند از جمادات، نباتات، حیوانات و انسان ها، دارای مزاج خاصی هستند. ▪️در بین انواع گوناگون مزاج ها، به ترتیب مزاج نباتات از جمادات، و مزاج حیوانات از نباتات و مزاج انسان ها از حیوانات شریف تر و لطیف تر است. ▪️مزاج نوع انسانی اشرف و اعدل امزجه در بین موجودات است. ▪️هر چه مزاج شریف تر و معتدل تر باشد روح افاضه شده نیز به همان اندازه شریف تر خواهد بود. شریف ترین روح در شریف ترین مزاج قرار می گیرد و شریف ترین مزاج قابلِ شریف ترین روح است. مطابق این بیان نفس انسانی زمانی بر بدن افاضه می شود که بدن به بالاترین و لطیف ترین مرتبه از اعتدال مزاج برسد(ملاصدرا، مفاتیح الغیب, ۵۱۳ ) ▪️ عرفا در یک سطح بالاتری معتقدند اعتدال مزاج جسمانی پرتوی از اعتدال مزاج روحانی است. (قیصری، شرح تائیه ابن فارض/137) چون مزاج روحانی شخصی معتدل است مزاج جسمانی او نیز معتدل می باشد. بنابراین امر از بالا تعیین می شود. (بر خلاف رویکرد فلسفی که معتقد است چون مزاج جسمانی معتدل است روح معتدل نیز افاضه می شود) ▪️انسان ها به حسب اعتدال مزاج، مراتب و درجات متفاوتی دارند. در بین افراد بشر، مزاج انسان كامل كه مصداق تام آن حقیقت «محمدیه» است، اشرف و اعدل امزجه است. 🔰علامه حسن‌زاده آملی در این باره می‌فرمایند: «هر کس مزاج درونی و جسمانی‌اش معتدل‌تر باشد، در تمثلات خود و گرفتن حقایق علوم و معارف موفق‌تر است؛ لذا چون مزاج حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم دارای معتدل‌ترین مزاج بود، به کامل‌ترین وجه توانست تمام حقایق عالم را به انزال دفعی بگیرد.»(معرفت نفس، 87) ✍️یادداشت: احمد شه گلی 🌐 🆔@ahmad_Shahgoli