🔴عالمان پیشین و تدوین کتابهای چیستان و معما!
🖊احمدحسین شریفی
🔶علماي گذشته بعضا کتابهايي با عنوان «لُغَز»، «معما» و «اُحجيّه» مينوشتند. آنگونه که شيخ آقابزرگ تهراني در کتاب الذريعه (ج18، ص336) ميگويد شيخ بهائي چهار رسالة کوتاه با عنوان «لغز» داشته است: لغز القانون؛ لغز الکافيه، لغز الکشاف و لغز الزبده. اين کتابها حاوی نکاتي آموزنده و سرگرمکننده، بودند که البته غالباً به صورتی ضمنی و غیر مستقیم پندهايی اخلاقي و تربيتي و نکاتی معرفتي و علمی و قرآني را هم به خوانندگان ارائه میدادند.
🔶به عنوان مثال شاعري در ضمن يک رباعي، معمايي را به اين شکل مطرح ميکند:
اي برادر ز روي تمهيدي
سخني گويمت که نشنيدي
اُشتري در ميانة دو خدا
راست برگو که در کجا ديدي؟
🔶سپس خود او در قالب يک رباعي ديگري اين معما را پاسخ ميدهد:
اي جمال تو با صفا باشد
سخنت مثل کيميا باشد
اشتري در ميانة دو خدا
سورة شمس والضحي باشد
يعني آية 13 سورة شمس: «فَقالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ناقَةَ اللَّهِ وَ سُقْياها» که کلمة «ناقه» به معناي شتر، در ميان دو کلمة «الله» قرار گرفته است.
#چیستان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸کلیپی کوتاه از سبک زندگی روزمره دالیتها (طبقه نجسها) در هندوستان. جمعیت اینان بیش از ۲۵۰ میلیون نفر است!
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴بهای موفقیت
🖊احمدحسین شریفی
🔶این یک قانون کلی حاکم بر زیست این جهانی آدمیان است که برای رسیدن به موفقیت باید چیزهایی (زمان، پول، خوشی، راحتی، محبوبیت، ...) را از دست داد. تا چیزی را از دست ندهیم هرگز نمیتوانیم چیزی به دست آوریم. در یک ضرب المثل اسپانیایی گفته میشود: «برای پختن یک املت خوشمزه، دست کم باید یک تخممرغ شکست.» دستیابی به مقصود بدون هزینه کردن و گذشتن از مطلوباتی دیگر، ناشدنی است. موفقیت، امری گرانقیمت است، بدون پرداخت بهای آن نمیتوان به آن دست یافت. و بهای آن صرف نظر کردن از پارهای خواستهها و علایق کمارزشتر است.
#موفقیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی ج۳۲ (Trimmed).mp3
13.43M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس سی و دوم: دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی: بخش هفتم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴به یاد علی لندی
🔶علی لندی نوجوان ۱۵ ساله ایذهای با جانفشانی خود، جامعهای را زنده کرد. او نمرده است بلکه تازه زنده شده است! چه مرگ حیاتبخشی! خدایا چنین مرگی را نصیب ما هم بنما.
🔶مخالفان اسلام از هر فرصتی برای مخالفت با ارزشهای اسلامی استفاده میکنند، فی المثل اگر یک دختر نوجوان اصفهانی در یک درگیری دخترانه، رفتاری خشونتآمیز انجام میدهد، با تحلیلهای عجیب و غریب، چنان رفتاری را به پای جمهوری اسلامی، بلکه انقلاب اسلامی و بلکه حتی به پای اسلام و ارزشهای اسلامی مینویسند! میزگردهای علمی برای آن برپا میکنند و لشکر رسانهای آنها نیز سوژه مورد نظر را هرگز رها نمیکند! و سعی میکنند به بهانههای مختلف خاطره هنجارشکنانهای را که از رفتار او در ذهنها ایجاد کردهاند زنده نگه دارند.
🔶اما به هنگام مشاهده ایثارگریها و جانفشانیهای نوجوانانی در همان سن و سال، چنان رفتار میکنند که گویا از هر دو چشم کور بودهاند و از هر دو گوش کر! آنان هرگز نه مقالهای در تحلیل جانفشانی علی لندیها مینویسند و نه حتی تصویری از او منتشر میکنند. گویا چنین حادثهای در جهان رخ نداده است. آنان هیچ تحلیل جامعهشناسانه و روانشناسانه و ارزششناسانهای از چنین رفتارهایی ارائه نخواهند داد.
🔶اما ایثار و جانفشانی از جنس نورند؛ کسی نمیتواند جلوی انتشار آنها را بگیرد. همین که خفاشها به لانه میخزند، نشانه پرتوافشانی خورشید است.
#علی_لندی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ترِسا کوربین؛ فمینیستی که مسلمان شد
🔸چه چیزهایی موجب شد خانم «تِرِسا کوربین»، زن فمینیست آمریکایی، مجذوب اسلام شود؟!
🔸 ببینید که چه تفسیر زیبا و عمیق و معقولی از پوشش اسلامی دارد!
🔷با تشکر از دوست عزیزم جناب سید روحالله موسوی بابت ترجمه و زیرنویس این کلیپ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ابد در پیش داریم
🔶ملائکه انسان را سرزنش میکنند که چرا به شکل شتر و گاو و پلنگ و بوزینه و با چهرهای کریه محشور شدید؟! مگر بشیر و نذیر نداشتید؟! مگر معلم نداشتید؟!
#علامه_حسنزاده
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
⚫️علامه حسنزاده آملی؛ فیلسوف و عارفی ولایی
🖊احمدحسین شریفی
🔶#علامه_حسنزاده آملی عالمی کمنظیر و بدون شک یکی از ستونهای علمی و اسوههای عملی حوزههای علمیه بود. محضر او محضر علم و دانایی و صفا و نورانیت بود. در محضر او، گذر زمان احساس نمیشد. او از مصادیق اتمّ کسانی بود که دیدنشان، سکوتشان، سخنشان، نگاهشان، راه رفتنشان و نشست و برخاستشان یاد خدا را در دلها زنده میکرد.
در درونشان صد قیامت نقد هست
کمترین آنکه شود همسایه مست
🔶او به حق وارث علوم عقلی و فلسفی و عرفانی مسلمین بود؛ او عمر گرانمایه خویش را صرف احیای تراث فلسفی و عرفانی مسلمین و پرورش شاگردانی برای تداوم این راه کرد.
🔶علامه حسنزاده آملی انسانی فوقالعاده بزرگ بود؛ اما چیزی که او را در چشم ما بزرگتر میکرد و بصیرت و خلوص این عارف ربانی را آشکارتر میساخت، دفاع بیچون و چرا و بیچشمداشت از ولایت و ولی بود. او به گواهی گفتارها و نوشتارهایش حقیقتاً ذوب در ولایت بود. او حضرت آیتالله خامنهای را نائب المهدی و واجب الطاعة میدانست. و خود را به منزله سربازی برای ولایت تلقی میکرد.
🔶علامه حسنزاده در مقدمه کتاب «انسان در عرف عرفان» درباره رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای چنین نگاشته است:
«رهبر عظیم الشان کشور بزرگ جمهوری اسلامی ایران جناب آیتالله المعظم خامنهای کبیر (متع الله الاسلام و المسلمین بطول بقائه الشریف) قائد ولیّ وفیّ، و رائد سائس حفیّ، مصداق بارز «نرفع درجات من نشاء» میباشد. عزّت و شوکت روزافزون آن قائد اُسوهی زمان را همواره از حقیقة الحقائق مسئلت دارم و امیدوارم دادار عالم و آدم همواره سالار و سرورم را سالم و مسرور دارد.»
🔶او در جمله مشهور دیگری درباره لزوم ولایتپذیری همگان چنین میفرماید:
«گوشتان به دهان رهبر باشد، چون ایشان گوششان به دهان حضرت خاتم الانبیا است.»
روحش شاد و راهش پر رهرو باد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️این یک خانم ووشو کار ایرانی است که قدرت بدنی خودش را به رخ چند مرد ورزشکار چینی میکشد!
◾️صرف نظر از حکم اسلام و سایر ادیان الهی در این باره، آیا واقعاً چنین رفتارهایی برای یک زن، ارزش انسانی دارد؟ آیا چنین رفتارهایی مناسب ساختار جسمی و لطافت روحی زنان هست؟ آیا تشویق زنان به چنین رفتارهایی خیانت به فلسفه وجودی و رسالت زنبودگی آنان نیست؟ و پرسش بنیادیتر اینکه آیا مسؤولان ورزشی در جمهوری اسلامی بر اساس فلسفه و ارزشهای اسلامی برنامه خاص و متفاوتی برای ورزش زنان دارند؟ یا آنکه کورکورانه و مقلدانه در این مسیر حرکت میکند؟
✍️احمدحسین شریفی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی ج۳۳ (Trimmed).mp3
11.83M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس سی و سوم: دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی: بخش هشتم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴خاطرهای از علامه حسنزاده آملی
🖊احمدحسین شریفی
🔶#علامه_حسنزاده آملی(ره) میفرمود شبی از شبهای زمستان مهمانی داشتم. شام ایشان را آماده کردیم، اما خودم از ایشان عذرخواهی کردم و گفتم برنامهای دارم و فعلاً از خوردن شام معذورم. بعد از اینکه شامشان را میل کردند در اتاقی رختخوابشان را آماده کردیم و خوابید. من هم در اتاق دیگری مشغول مطالعه و تحقیقات خودم بودم. بعد با حالت مزاح میفرمود گویا شام ما به مزاج مهمان محترم سازگار نبود و حدود ساعت ۱۲ شب بیدار شد و دید که برق اتاق من روشن است! به اتاق من آمد و گفت: «آقا شما خوابیدید و مجدداً بیدار شدید؟» گفتم: «خیر، هنوز نخوابیدهام. من هم میخوابم.»
آن مرد با حالت تعجب به من گفت: «آقا مگر راه نان خوردن کم آمده که اینجور خودتان را به زحمت میاندازید؟!»
🔶علامه حسنزاده میفرمودند: «آن بنده خدا واقعاً گمان میکرد که من برای نان خوردن است که تا پاسی از شب به مطالعه و تحقیق میپردازم!» و بعد میفرمود: «بدبخت طلبهای که برای خوشایند مردم و یا برای پول درس بخواند. مگر میتوان عشق به تحصیل و عملآموزی و یاددهی و یادگیری را به چنین افرادی تفهیم کرد؟»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ احمدحسین شریفی
🔸مسابقه یک بانوی مسلمان محجبه ایرانی با یک بانوی چینی!!!!
🔷صرف نظر از اینکه آیا چنین رفتارهای غیر انسانی و خشنی را میتوان «ورزش» نامید یا خیر، سؤال این است که آیا این رفتارها با ارزشهای اسلامی ایرانی ما تناسبی دارد؟ آیا در توسعه ورزشهای بانوان نباید تناسب آنها با ارزشهای اسلامی ایرانی ناظر به زنان را سنجید؟ آیا مسؤولان ورزشی کشور نباید پیوستی اخلاقی و فرهنگی برای ورزشهای قهرمانی به ویژه در حوزه بانوان داشته باشند؟
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
علاقه بینظیر علامه حسنزاده آملی به مطالعه و پژوهش.mp3
4.55M
🎤احمدحسین شریفی
🔶بیان چند خاطره از علامه حسنزاده آملی درباره عشق و علاقه وافر ایشان به مطالعه و تحقیق.(پیش از بحث اصلی این نشست علمی که در موضوع امتداد اجتماعی حکمت متعالیه بود)
#علامه_حسنزاده
🔶مکان: مرکز تخصصی فلسفه اسلامی
🔷 مخاطبان: طلاب سطح چهار فلسفه
🔶زمان: ۴/ مهر/ ۱۴۰۰
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴تفأل (فال نیک) و تطیّر (فال بد)؛ خرافه یا واقعیت؟
🔷بخش اول
🖊احمدحسین شریفی
🔶آیا در آموزههای اجتماعی و فرهنگی اسلام چیزی به نام «فال نیک» و «فال بد» مورد تأیید قرار گرفته است یا خیر؟ آیا اینکه عدهای از مردم با دیدن کلاغ سیاه یا شنیدن صدای آن یا دیدن گربه سیاه و شنیدن زوزه گرگ یا صدای جغد و امثال آن فال بد یا به اصطلاح عوام، نفوس بد میزنند و احیاناً از کاری که در صدد انجامش هستند، دست میکشند، ریشه و منشأیی دینی دارد یا خیر؟ #تفأل یا فال نیک زدن یعنی اینکه حادثهای از حوادث یا چیزی را نشانه خیر یا امید دستیابی به خیر تلقی کردن و #تطیر یا فال بد زدن یعنی اینکه حادثهای از حوادث یا چیزی را نشانه شر دانستن یا انتظار شر دانستن.
واقعیت این است که
اولاً، هیچ برهانی فلسفی و دلیلی عقلی در اثبات یا رد این مسأله وجود ندارد. نه میتوان دلیلی عقلی برای اثبات شوم بودن صدای کلاغ یا بد بودن شنیدن زوزه گرگ اقامه کرد و نه هیچ براهنی فلسفی در نفی آن.
ثانیاً، شوم بودن این امور با هیچ دلیل تجربی ضابطهمندی هم اثبات نشده است. تاکنون هیچ تحقیق عالمانه و ضابطهمندی در این موضوعات صورت نگرفته است. همه سخنانی که در این زمینه مطرح شده است صرفاً سخنانی عوامانه و برداشتهایی شخصی است و نه تجربیاتی علمی و متدیک.
ثالثاً، در عین حال، این مسأله در روایات منقول از معصومان(ع) مورد توجه جدی بوده است.
۱. از طرفی در روایات فراوانی از فال بد زدن و یا ترتیب اثر دادن به فال بد به شدت نهی شده است. در ضمنِ «حدیث رفع» که از شهرت بسیار زیادی در میان اصولیان و فقیهان اسلامی برخوردار است، پیامبر اکرم(ص) میفرماید یکی از اموری که از امت اسلام برداشته شده است «طیره» یا فال بد زدن است: «وُضِعَ عَنْ أُمَّتِي ... الطِّيَرَةُ». در حدیث دیگری از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که هرگز نباید نفوس بد یا فال بد مانع از فعالیت شما شود. بلکه به جای فال بد، باید توکل به خدا کنید و کاری را که تصمیم به انجام آن گرفتهاید انجام دهید: «كَفَّارَةُ الطِّيَرَةِ التَّوَكُّلُ.» باز هم در حدیث دیگری که از آن حضرت نقل شده است، به مسلمانان دستور دادند که هرگز به فال بد اعتنا نکنید و اگر فال بد زدید، کار خود را انجام دهید: «إِذَا تَطَيَّرْتَ فَامْضِ». پیامبر اکرم(ص) به افرادی که به چیزی فال بد میزدند و یا چیزی را نشانهای شوم میپنداشتند میفرمود این دعا را بخوانید و کار خود را انجام دهید: «اللَّهُمَّ لَا يُؤْتِي الْخَيْرَ إِلَّا أَنْتَ وَ لَا يَدْفَعُ السَّيِّئَاتِ إِلَّا أَنْتَ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِكَ.»
۲. و از طرفی در روایات دیگری به «تفأل» یا فال نیک زدن تأکید شده است. حتی گفته شده است که پیامبر اکرم(ص) فال نیک زدن را دوست داشت: أَنَّ النَّبِيَّ ص كَانَ يُحِبُّ الْفَأْلَ الْحَسَنَ وَ يَكْرَهُ الطِّيَرَةَ. آن حضرت میفرمود: «تَفَأَلُوا بِالخَیرِ تَجِدُوه؛ فال نیک بزند تا خیر ببینید.» خود آن حضرت هم آنگونه که گفته شده است در بیشتر مواقع حتی حوادث به ظاهر ناگوار را به فال نیک میگرفت. گفته شده است در داستان حدیبیه وقتی سهیل بن عمرو به نمایندگی از مشرکان مکه به محضر حضرت آمد، آن حضرت به نام او فال نیک زد و فرمود: «قد سهل علیکم امرکم». یا وقتی شنید که خسرو پرویز پادشاه ایران، نامه آن حضرت را مچاله و پاره کرده است و به جای آن مشتی خاک را فرستاده است، همین مسأله را به فال نیک گرفت و فرمود: «أنَّ المُؤمِنِين سَيَملِكُون أرضَهم؛ [ارسال این خاک نشانه آن است که] مؤمنان به زودی مالک سرزمین آنها میشوند.» در حدیثی از امیر مؤمنان(ع) نیز چنین نقل شده است که فرمودند: «تَفَأَّلْ بِالْخَيْرِ تَنْجَحْ؛ فال نیک بزن تا رهایی یابی».
✔️ ادامه دارد
#تنجیم
#تنجیم_طبی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
سخنانی درباره ویژگیهای علمی علامه حسنزاده آملی.mp3
9.13M
🎤احمدحسین شریفی
🔴اشارهای کوتاه به برخی از ویژگیهای علمی علامه حسنزاده آملی(در آغاز درس تاریخ فلسفه)
🔷آيا سبک علمی و قلمی علامه حسنزاده آملی، سبکی ایدهآل و قابل توصیه است؟
🔶زمان: ۶/ ۷/ ۱۴۰۰
🔶مکان: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)
#علامه_حسنزاده
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴سرمايههاي علمي حوزه در نگاه علامه حسنزاده آملی
🖊احمدحسین شریفی
🔶#علامه_حسنزاده آملي میفرمودند حوزههای علمی ما غنی از سرمایهها و ذخایر علمی است. اما نجابت و وقار عالمان دین و حوزههای علمیه اجازه نداده و نمیدهد که در این باره جنجال و هیاهو کنند و به سخنان خود آب و تاب بدهند و با پروپاگاندا داشتههای خود را به دیگران بنمایند. در حالی که دیگران را میبینیم که با یک جزوه کوچک یا یک مقاله چه تبلیغاتی را به راه میاندازند.
🔶وی میفرمود یک وقتی عدهای به من اعتراض کردند که آقا چرا از موسیوها و مسترها سخنی را نقل نمیکنید؟ من به آنها گفتم: «شما خبر نداريد؛ من که در کنار دريا نشستهام دريا را رها کنم و از کجا آب بگيرم؟»
✔️ توجه: این دیدگاه علامه حسنزاده است. بزرگان دیگری مثل شهید مطهری و علامه مصباح یزدی چنین نگاهی به علم و عالمان غربی نداشتند.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴تفأل (فال نیک) و تطیّر (فال بد)؛ خرافه یا واقعیت؟
🔷بخش دوم
🖊احمدحسین شریفی
🔶علامه طباطبائی در تحلیل نهی از طیره و تشویق به تفأل در روایات اسلامی میفرماید: تأثیر #تفأل و #تطیر، تأثیری نفسانی و روانشناختی است. طیره، نوعی منفیبافی و نگاه منفی داشتن به امور یا پارهای از امور است؛ در حالی که تفأل، مثبتنگری و نگاه ایجابی داشتن به امور و اشیاء است. و اسلام همواره بر داشتن نگاه مثبت و درسآموز و نیروبخش و حرکتآفرین در همه امور، تأکید دارد. به همین دلیل نه تنها با تفأل مخالفتی ندارد بلکه به آن هم دعوت میکند و در مقابل نه تنها با طیره مخالف است بلکه تأکید میکند اگر به هر دلیلی به چیزی فال بد زدی، اعتنا نکن و از آن عبور کن و کار خودت را انجام بده. نهی اسلام از فال بد زدن، تا آنجا است که گفته شده است «الطّيرة شِرْكٌ؛ فال بد زدن نوعی شرک است». این دو گرچه اثر طبیعی ندارند، ولی بدون تردید اثر روانی میتوانند داشته باشند، فال نیک غالباً مایه امیدواری و حرکت است ولی فال بد موجب یأس و نومیدی و سستی و ناتوانی است.
🔶در روایتی از امام صادق علیه السلام، به نقش روانشناختی فال بد زدن به خوبی اشاره شده است. آن حضرت میفرماید: «الطِّيَرَةُ عَلَى مَا تَجْعَلُهَا إِنْ هَوَّنْتَهَا تَهَوَّنَتْ وَ إِنْ شَدَّدْتَهَا تَشَدَّدَتْ وَ إِنْ لَمْ تَجْعَلْهَا شَيْئاً لَمْ تَكُنْ شَيْئاً؛ فال بد اثرش به همان اندازه است كه آن را مىپذيرى، اگر آن را سبك بگيرى كماثر خواهد بود و اگر آن را محكم بگيرى پر اثر، و اگر به آن اعتنا نكنى، هيچ اثرى نخواهد داشت.» این حدیث به خوبی نشان میدهد که اگر انسان به فال بد توجه نکند، هیچ تأثیری در زندگی او نخواهد داشت اما اگر توجه کند، یعنی توقع آسیب و درد و رنجی به دلیل آن فال بد داشته باشد، ممکن است دچار آن شود، اگر هم دچار نشود همین نگرانی و دلهره نسبت به امکان دچار رنج شدن، خودش نوعی رنج است. به نظر این بنده، این حدیث بهترین تبیین را از تأثیرگذاری فال بد ارائه میدهد.
#تنجیم
#تنجیم_طبی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ادبیات در خدمت فلسفه و عرفان
🖊احمدحسین شریفی
🔶یکی از ویژگیهای علمی #علامه_حسنزاده آملی تسلط بر ادبیات فارسی و عربی و علاقه به کشف و فهم ریشههای لغات (لغتشناسی) بود. این تسلط موجب میشد هم نکات اخلاقی و لطایف عرفانی خود را با بهرهگیری مناسب و بجا از اشعار عارفان و شاعرانی چون سنائی و سعدی و مولوی و حافظ به زیبایی منتقل کند و هم در پارهای از موارد از نکات ادبی و لغتشناسانه برای انتقال معانی و حقایق پیچیده و سنگین عرفانی و فلسفی استفادههای خوبی ببرد.
🔶فی المثل در نکته ۲۰۴ از هزار و یک نکته میگوید:
«جهان» اسم فاعل از «جهيدن» است سعدى گويد:
یکی پرسید از آن گمگشته فرزند
که ای روشن روان پیر خردمند
ز مصرش بوی پیراهن شنیدی
چرا در چاه کنعانش ندیدی
بگفت احوال ما برق جهان است
دمی پیدا و دیگر دم نهان است
گهی بر طارم اعلی نشینیم
گهی تا پشت پای خود نبینیم
عالم را «جهان» گفتهاند چون پيوسته در جهش حياتى است و دمبدم جهنده است. از اين معنى عارف تعبير به «تجدد امثال»، در ما سوى الله مىكند؛ و حكيم به «حركت جوهرى» در عالم طبيعت.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی ج۳۴ (Trimmed).mp3
9.4M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس سی و چهارم: دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی: بخش نهم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴تفأل (فال نیک) و تطیّر (فال بد)؛ خرافه یا واقعیت؟
🔷بخش سوم: دعوت به بیاعتنایی به تطیر
🖊احمدحسین شریفی
🔶از مجموع روایات اسلامی استفاده میشود که بهترین راه برخورد با بیماری روانشناختی «فال بد زدن» و #تطیر بیاعتنایی است. از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرموده باشند: «سه چیز است که هیچکس از آن در امان نمیماند (یعنی هر کسی در هر سطحی به گونهای دغدغه آنها را دارد): فال بد، حسد و گمان بد.» یکی از اصحاب به آن حضرت عرض کرد: «پس راه چاره چیست؟» آن حضرت فرمود: «وقتی فال بد زدید، اعتنا نکنید و کار خود را انجام دهید؛ هنگامی که (نسبت به کسی) حسادت ورزیدید، (آن را در دل نگه دارید و) عملاً اقدامی انجام ندهید؛ و هنگامی که (نسبت به کسی یا چیزی) سوء ظن پیدا کردید، به آن ترتیب اثر ندهید.»
امام علی علیه السلام نیز فرمودند: «فَإِذَا تَطَيَّرَ أَحَدُكُمْ فَلْيَمْضِ عَلَى طِيَرَتِهِ وَ لْيَذْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ ؛ وقتی کسی از شما به کسی یا چیزی فال بد زد، اعتنا نکند و کار خود را انجام دهد و خدا را یاد کند.»
عدهای از مردم بغداد به امام رضا علیه السلام نامهای نوشتند و از شومی مسافرت در روز چهارشنبه آخر ماه پرسیدند. آن حضرت در پاسخ نوشتند: «هر کس به قصد مخالفت با این سخنِ شوماندیشان (اهل طیره) روز چهارشنبه آخر ماه را به مسافرت برود، از هر آفتی در امان خواهد بود و از هر بیماریای در عافیت خواهد بود و خدای متعال حوائج او را برآورده میکند»
🔶در عین حال، چون بیاعتنایی به این حالت روانی برای همگان، به ویژه کسانی که تأثیرپذیری بیشتری از خرافات دارند، ساده نیست، در برخی دیگر از احادیث خواندن دعاهایی توصیه شده است. به عنوان مثال، امام صادق(ع) به یکی از یاران خود به نام معاویه بن عمار آداب اسلامی مسافرت را آموزش دادند و از جمله فرمودند هنگام خروج از خانه این دعا را بخوان: «اللَّهُمَّ لَا طَيْرَ إِلَّا طَيْرُكَ وَ لَا خَيْرَ إِلَّا خَيْرُكَ وَ لَا حَافِظَ غَيْرُكَ؛ خدایا هیچ فال بدی اثر نمیگذارد مگر آنچه را تو بخواهی و هیچ خیری به کسی نمیرسد مگر آنچه را تو بخواهی و غیر تو هیچ نگهدارندهای نیست.»
امام کاظم(ع) میفرماید کسی که به چنین اموری فال بد میزند و در دل خود احساس ترس و دلهرهای از انجام کار داشت، بگوید خدایا «اعْتَصَمْتُ بِكَ يَا رَبِّ مِنْ شَرِّ مَا أَجِدُ فِي نَفْسِي فَاعْصِمْنِي مِنْ ذَلِكَ؛ پروردگارا از شر این حالت روانی خود به تو پناه میآورم، پس مرا از آسیبهای آن در امان دار.»
#تنجیم
#تنجیم_طبی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
⭕️ معرفی کتاب
📗 نام کتاب: *آیین زندگی (اخلاق کاربردی)*
👤 مؤلف: احمدحسین شریفی
🔻اخلاق کاربردی (Applied Ethics) نام رشتهای تقریباً نوپا در مجامع علمی غرب است که محدوده فعالیت خود را حوزههای خاصی از زندگی فردی و اجتماعی انسان تعریف کرده است و با تطبیق استدلالها، اصول و ارزشهای اخلاقی در حوزههای خاصی از زیست فردی و اجتماعی به ارزشگذاری آنها میپردازد.
🔻آیین زندگی از عناوین نوظهور در درس معارف اسلامی دانشگاههاست که برای نخستین بار در سال ۱۳۸۴ و برای تأمین متن درسی به ارزش 2 واحد توسط استاد شریفی به نگارش درآمده است. و از آن سال تاکنون به عنوان متن درسی اخلاق اسلامی در دانشگاههای کشور تدریس میشود
🔻نویسنده کتاب آیین زندگی در نُه فصل به مهمترین مسائل و موضوعات اخلاق کاربردی در حیطهٔ دانشجویی و اجتماعی پرداخته است.
🔻 ایشان پس از ارائه مباحثی درباره معناشناسی و جایگاه اخلاق کاربردی، مباحثی همچون اخلاق دانشجویی، اخلاق پژوهش، اخلاق نقد، اخلاق معاشرت، اخلاق معیشت، اخلاق جنسی، اخلاق سیاست و اخلاق گفتگو را مطرح کرده است.
🔰 از ویراست دوم این کتاب تاکنون بیش از دو میلیون نسخه منتشر شده است.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴معرفی کتاب
🖊احمدحسین شریفی
🔶یکی از کتابهای بسیار مفید برای مطالعه، کتاب تعهد به حقیقت نوشته دوست اندیشمندم جناب دکتر محمد فنائی اشکوری است. مهمترین ایدهای که در این کتاب به زیبایی و اتقان تمام منتقل شده است این است که «پیش از دلبستگی به هرچیزی باید دلبسته به حقیقت باشیم. قداست هر امر مقدس تابع قداست حقیقت است. پس دلبستگی به حقیقت و تعهد به آن نخستین اصل در حیات بشر و مهمترین معیار برای هر دلبستگی و تعهدی است.»
🔶این کتاب نخستین بار در سال ۱۳۷۸ منتشر شد، و انتظار این بود که تاکنون دهها بار تجدید چاپ شود، اما به دلایلی که جای گفتنش نیست، چاپ دوم آن تا الان به تأخیر افتاد!
🔷به همه استادان و دانشجویان و طلاب عزیز مطالعه این کتاب بسیار ارزشمند را توصیه میکنم.
برای تهیه آن میتوانید به آدرس زیر مراجعه کنید👇👇👇
https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4572
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ساعت زنگی قرآنی!
🖊احمدحسین شریفی
🔶در برخی از روایات از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده است که: «مَا مِنْ أَحَدٍ (عبدٍ) يَقْرَأُ آخِرَ الْكَهْفِ عِنْدَ النَّوْمِ إِلَّا تَيَقَّظَ فِي السَّاعَةِ الَّتِي يُرِيدُ؛ هر کسی (بندهای) هنگام خواب آخر سوره کهف را بخواند، هر لحظهای اراده کند حتماً بیدار میشود». البته در برخی از نقلهای دیگر این سخن از عامر بن عبدالله بن جذاعه که از یاران امام صادق بوده است نقل شده است بدون آنکه به امام صادق نسبت داده شود.
🔶در عین حال این حدیث از حیث سندی دچار مشکلاتی است که آن را از اعتبار میاندازد. علامه مجلسی در مرآة العقول آن را در دسته احادیث مجهول قرار میدهد و برخی دیگر آن را در دسته معلق قرار دادهاند. به هر حال، آنچه که مسلم است این است که از نظر سندی اعتبار لازم برای اسناد به امام صادق علیه السلام را ندارد.
🔷اما از نظر محتوایی: محتوای حدیث از هر جهت اطلاق دارد؛ یعنی تفاوتی نمیکند که آن فرد چه مذهب یا دینی داشته باشد، همچنین تفاوتی نمیکند که چه حالی داشته باشد، خیلی خسته باشد یا حالت طبیعی داشته باشد، همچنین تفاوتی ندارد که چه لحظهای را اراده میکند، مثلا نیمساعت بعد از خوابیدن یا ۶ ساعت بعد از خوابیدن را. به هر حال محتوای حدیث این است که این آیات همچون یک زنگ ساعت عمل میکنند آن هم زنگی که حتماً و در هر شرایطی فردی که آن را کوک کرده باشد، بیدار خواهد کرد.
🔷البته در اینکه منظور از آیات آخر سوره کهف کدام آیات است اختلاف است، ملاصالح مازندرانی در شرح کافی میگوید دو آیه آخر سوره کهف مراد است یعنی از آیه «قُلْ لَوْ كانَ الْبَحْرُ مِداداً لِكَلِماتِ رَبِّي تا پایان آیه ۱۱۰» علامه مجلسی در مرآة العقول میگوید آیه پایانی سوره مراد است؛ یعنی آیه «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ ... تا پایان».
#علامه_حسنزاده آملی در نکته ۲۲۶ از کتاب «هزار و یک نکته» میگوید: مراد آیه «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً.» است. و بعد میگوید: «راقم، كسى را مىشناسد كه با اين دستور آسمانى، نيت ساعت تيقظ مىكرد و حتى جعبه يعنى آلت ساعت را بدان ميزان مىكرد.»
⭕️این بنده که چند بار، در حالات مختلف امتحان کردهام، اما تا به حال موفق نشدهام از چنین ساعتی بهرهمند شوم! ممکن است از ضعفت ایمان من باشد (هر چند در روایت تاثیر مزبور مبتنی بر ایمان و درجه ایمان نشده است) یا اینکه افزون بر خواندن این آیات باید شرایط دیگری هم وجود داشته باشد یا ...؛ به هر حال، شما هم میتوانید امتحان کنید. شاید شما هم یکی از کسانی بودید که از این ساعت زنگی قرآنی بهرهمند شدید.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴منتشر شد
🔲توضیحات ناشر
🔶#علامه_مصباح يزدي(ره)، دوستان، مخالفان و دشمنان فراواني داشت. حتماً هر دستهای هم براي دوستي، مخالفت و یا دشمنيهايش دلايلي داشت. شايد نتوان گفت كه کدامیک از این سه دسته بیشتر بودند! اما به يقين میتوان گفت كساني كه «او را نشناختند» يا «آنگونه كه بود نشناختند» از هر سه دسته بيشتر بودند.
🔷توصيف گويا و روان و ملموس اين مرد ايستاده بر مدار حق، كار آساني نيست؛ اما شايد دكتر احمدحسين شريفي از سزاوارترين افراد در نگارش اثري در معرفي اين مردِ همواره «بر مدار حق» باشد. كتاب «برمدار حق» که در ۱۱۷ صفحه با قطع رقعی چاپ شده است، ميخواهد ما را به كوچه باغ سيمای اخلاقي و علمي و عملي علامه محمدتقي مصباح يزدي ببرد.
🔷علاقمندان به آشنایی بیشتر با سلوک علمی و عملی علامه مصباح یزدی میتوانند کتاب را از آدرس زیر تهیه کنند👇👇
https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4597
🌹🌹
🔴تکفیر علامه حسنزاده آملی!
🖊احمدحسین شریفی
🔶اخیراً دیدم شخصی با ذکر کلماتی از علامه حسنزاده آملی درباب وحدت وجود میگوید او معتقد بوده است همه چیز خدا است و غیر از خدا چیزی وجود ندارد و این کفر آشکار است! و سپس به مردم و علمای بزرگ اعتراض میکند که چرا در مرگ یک کافر و ملحد سوگوار شدهاید و پیام تسلیت میدهید؟!
🔶حقیقت این است که بحث «وحدت شخصیه وجود» صرف نظر از پذیرش یا عدم پذیرش آن، از دقیقترین و پیچیدهترین مباحث عرفان نظری است. شرح و توضیح آن در چنین فضایی ممکن نیست. حتی عارفان به کسانی که تعمق در فلسفه به ویژه حکمت متعالیه نداشته باشند، آموزش چنین بحثی را مجاز نمیدانند.
🔶در عین حال به این آقایانی که با تمسک به پارهای از آیات و روایات در نقد وحدت وجود و در تکفیر عارفان به ویژه امام خمینی(ره) و علامه حسنزاده آملی(ره) بیمحابا سخن میگویند عرض میکنم که مدعای این آقایان چیزی جز شرح عمیق و دقیق این آیات نیست:
هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَليم (حدید، ۳)
وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَليم(بقره، ۱۱۵)
🔶به تعبیر #علامه_حسنزاده آملی در فصل دوم رساله لقاء الله:
«بيشتر کسانى که در سخن گفتن مبالاتى ندارند، اگر از عارفى بشنوند که بگويد: «وجود، واحد است و در آن تعدد نيست، و وجود همان خداوند متعال است»، او را به کفر و الحاد و زندقه متهم میسازد. زيرا نمیدانند که نفى «وجود حقيقى» از اشيا، معنايش اين نيست که همه چيز خداست و معنايش اتّحاد نيست.»
🔶سپس داستان شیرینی را از کتاب لقاء الله مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی درباره مواجهه یکی از عرفا با طلبهای که او را به دلیل قول به وحدت وجود کافر و نجس میدانسته است، نقل میکند و در پایان آن داستان از قول آن حکیم وحدت وجودی به آن طلبه تکفیری که علیرغم گرسنگی حاضر نیست از غذای حکیم تناول کند، میگوید:
«شما در اشتباه هستيد، بهتر است غذايتان را ميل نماييد؛ من به وحدت وجود معتقدم، ولى همه اشيا را خدا نمیدانم. زيرا جنابعالى نيز از جملة آنها هستيد؛ من شک ندارم که شما مانند الاغ و يا پايينتر از آن هستيد؛ حال، چگونه میتوانم شما را خدا بدانم؟ پس بهتر است احتياط را کنار بگذاريد و غذايتان را ميل نماييد.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹