eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
366 عکس
381 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی، حجت‌الاسلام و المسلمین، دکتر احمدحسین شریفی را به عنوان «سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» منصوب کرد. به گزارش اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، در این حکم انتصاب خطاب به حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی آمده است؛ نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی، به موجب این حکم به سمت «سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» منصوب می شوید. انتظار می‌رود با پیروی از آموزه های اسلامی، مبانی علمی و روحیه انقلابی و راهبردهای اساسی دولت مردمی، وجلب همکاری استادان، پژوهشگران، کارکنان (یاوران علمی) و دانشجویان آن موسسه، نقشی شایسته در تحقق اهداف نظام علم و فناوری به ویژه «ارتقاء بنیان های نظری و عملی حکمت و فلسفه ایران» ایفا نمایید. امید است با توکل به خداوند متعال، مأموریت و وظایف آن موسسه حکمت بنیان را در مسیر تحقق اهداف متعالی اسناد بالادستی نظام مقدس جمهوری اسلامی به ویژه عملیاتی‌سازی راهبردهای طرح شده در «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» و «سند دانشگاه اسلامی» با رویکردی تحول گرایانه و مسأله محور در راستای تحقق «تمدن نوین اسلامی» به انجام رسانید. توفیق روزافزون جنابعالی را در پیش‌برد اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و منویات رهبر حکیم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی)، از درگاه پروردگار متعال خواستارم. 🗒رزومه دکتر احمدحسين شريفي https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1455 آدرس سايت و کانال موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ره @iki-ac.ir www.iki.ac.ir
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و دکتر علی پایا دانشیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، با موضوع «علوم انسانی اسلامی: محال‌اندیشی یا واقع‌بینی؟» گفت‌وگو خواهند کرد. این نشست علمی به بهانه معرفی و نقد کتاب «علم دینی، علم بومی و علم اسلامی: محال‌اندیشی یا دوراندیشی» اثر دکتر علی پایا و با حضور دکتر سید محمدتقی موحد ابطحی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان کارشناس مجری به صورت مجازی و در تاریخ 27 آبان‌ماه سال جاری از ساعت 18 تا 20 برگزار خواهد شد. علاقمندان برای شرکت در این جلسه می‌توانند به لینک www.iwo.ir/elmedini مراجعه کنند. مجمع عالی علوم انسانی اسلامی @icihch
🔴 خودسازی و جامعه‌پردازی 🖊احمدحسین شریفی 🔷نگرانی نسبت به وضعیت اخلاق و فرهنگ عمومی، یکی از نگرانی‌های مقدس است. اما باید دانست که اولاً هر کسی در گام اول، مسؤول اعمال و رفتار خودش است و ثانیاً، یکی از بهترین راه‌‌های اصلاح دیگران، اصلاح خویشتن است. انسان‌های پاک همچون شمع‌هایی روشن در دل ظلمات، اطراف خود را خواهی نخواهی روشن می‌کنند. 🔸 البته این سخنان هرگز به معنای انکار یا حتی کم‌اهمیت جلوه دادن «مسؤولیت اجتماعی» در برابر ناهنجاری‌ها نیست. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴توصیه‌های سلوکی آیت‌الله قاضی طباطبائی 🖊احمدحسین شریفی 🔘بخش چهارم: اهتمام به اخلاق اجتماعی یکی دیگر از توصیه‌های مهمی که آیت‌الله همواره بر آنها تأکید داشت، رعایت اخلاق اجتماعی بود. آن عارف بزرگ در بخشی از وصیت‌نامه خود چنین می‌نویسد: «اگر چه این حرفها آهن سرد کوبیدن است، ولی بنده لازم است بگویم، اطاعت والدین، حسن خلق، ملازمت صدق، موافقت ظاهر با باطن و ترک خدعه و حیله و تقدم در سلام و نیکویی کردن با هر بر و فاجر، مگر در جایی که خدا نهی کرده. اینها را که عرض کردم و امثال اینها را مواظبت نمایید! الله اللّه الله که دل هیچ‌کس را نرنجانید! تا توانی دلی به دست‌آور دل شکستن هنر نمی‌باشد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
گزارش روزنامه فرهیختگان.pdf
574.2K
✍️گزارش تفصیلی روزنامه فرهیختگان از گفتگوی دکتر علی پایا و دکتر احمدحسین شریفی با موضوع «علوم انسانی اسلامی: محال‌اندیشی یا واقع‌بینی؟» 🔶این گفتگو در تاریخ ۲۷ آبان ۱۴۰۰ به ابتکار مجمع عالی علوم انسانی اسلامی برگزار شد. علاقمندان می‌توانند فایل کامل صوتی این جلسه را از لینک ذیل دریافت کنند: http://icih.ir/icih.ir/sadra/Sharifi&Paya000827.MP3 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ٰ🔴آفت نگاه‌های تک‌بعدی 🖊احمدحسین شریفی 🔶انگلیسی‌ها ضرب المثلی دارند با این مضمون: "کسی که فقط لندن را دیده باشد، لندن را هم نمیشناسد" باید پاریس و رم و برلین را هم ببینی تا بتوانی به گونه‌ای واقع‌بینانه درباره خوبی لندن قضاوت کنی. مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی و را با هم مقایسه کنید، تا این حقیقت را بهتر دریابید. حافظ، به دلیل آنکه غیر از شیراز شهر دیگری را ندیده بود، جز سفری کوتاه به یزد و ...، حتی فهم درستی از فرهنگ آن عصر شیراز هم به دست نمی‌دهد. اما سعدی که ده‌ها شهر بزرگ آن روزگار را از نزدیک دیده بود و در سفر و حضر با مردمان بسیاری زندگی کرده بود، نسبت به حافظ نگاه اجتماعی به مراتب دقیق‌تر و واقع‌بینانه‌تری دارد. ٰ🔶تک منبعی بودن، انسان را متعصب و خشک و غیرمنعطف بار می‌آورد. کسی که فقط منابع اصیل اسلامی (آیات و روایات) را دیده باشد، به طور قطع و یقین فهم درستی از خود آن آیات و روایات هم ندارد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴توصیه‌های سلوکی آیت‌الله قاضی طباطبائی 🖊احمدحسین شریفی 🔘بخش پنجم: اهتمام به اذکار و ادعیه یکی از دیگر از ویژگی‌های سلوک عرفانی مرحوم آیت‌الله قاضی اهتمام ویژ‌ه به پاره‌ای از اذکار و ادعیه و قرائت سوره‌های خاصی از قرآن بوده است. از جمله اینکه: ✔️بر تکرار زیاد ذکر یونسیه (لا إلهَ إلّا أنتَ سُبحانَکَ إنّی کُنتُ مِنَ الظّالِمینَ) در حالت سجده تأکید ویژه داشت. ✔️مداومت بر خواندن فراوان سوره توحید، ✔️قرائت دعای کمیل و همچنین قرائت مستمر زیارت جامعه از دیگر توصیه‌های سلوکی او بود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🖊احمدحسین شریفی به هر میزان که «بیش از نیاز» به تو عطا شده یا کسب کرده‌ای؛ به همان میزان «مسوولیت اخلاقی» تو در برابر «نیازهای دیگران» نیز بیشتر شده است. 🔶پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: مَا عَظُمَتْ نِعْمَةُ اللَّهِ عَلَى عَبْد إِلاَّ عَظُمَتْ مَئُونَةُ النَّاسِ عَلَيهِ؛ نعمت خداوند بر هيچ بنده‌اى فزونى نمى‌يابد مگر اينكه هزينه‌هاى مردم بر او زياد مى‌شود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴نقد و تعالی 🖊احمدحسین شریفی 🔶«نقدها و مخالفت‌ها» را هر چند تلخ و ناگوار و حتی نادرست و غرض‌ورزانه باشند، «نعمتی الهی» و فرصتی برای «پیشرفت و تعالی» بدانید. 🔶هرگز از مخالفان خود نهراسید؛ آنان خدمت‌گزارانی ناخواسته‌ و ابزارهایی رایگان برای پرواز و پیشرفتند. 🔶فراموش نکنید پرندگان با «بادهای مخالف» بالاتر می‌روند نه با «بادهای موافق». بادهای موافق حتی اجازه بلند شدن را هم به پرنده نمی‌دهند چه رسد به پرواز کردن! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴امتداد اجتماعی نماز 🖊احمدحسین شریفی 🔶نماز از جمله عباداتی است که می‌توان و می‌باید نشانه‌های درستی و پذیرش آن را در رفتارهای فردی و اجتماعی نمازگزاران مشاهده کرد. خود قرآن کریم و همچنین روایات پرشماری از معصومان(ع) آثار و نتایج نماز در سبک زندگی فردی و اجتماعی نمازگزاران را متذکر شده‌اند. به عنوان نمونه: 🔶در قرآن کریم سوره‌ای به نام «ماعون» داریم. سوره ۱۰۷ که مشتمل بر ۷ آیه است. در این سوره نمازگزارانی مورد توبیخ قرار گرفته‌اند که اولاً، در نماز خود سهل‌انگارند (چه نسبت به وقت نماز و چه نسبت به کیفیت آن)؛ ثانیاً، ریاکارند؛ کارهای خود را خالصاً لوجه الله انجام نمی‌دهند و ثالثاً، از «ماعون» منع می‌کنند: «يَمْنَعُونَ الْماعُونَ». 🔶یکی از معانی «ماعون» عبارت است از «احسان و نیکویی» به نحو مطلق. معنای دیگر آن عبارت است «چیز کم و بی‌مقدار». یعنی چیزهای جزئی و به ظاهر کم‌ارزشی که ممکن است برخی از مردم یا همسایگان در زمان‌هایی به آنها نیاز داشته باشند. مثل آب، کبریت، بیل و کلنگ و ظرف و ظروفی برای مواقع خاص و امثال آن. امام صادق(ع) در تفسیر ماعون می‌فرماید: «هُوَ الْقَرْضُ يُقْرِضُهُ وَ الْمَتَاعُ يُعِيرُهُ وَ الْمَعْرُوفُ يَصْنَعُه‏؛ ماعون عبارت است از قرضی که به کسی داده می‌شود و متاعی که عاریه داده می‌شود و کار خیری که انجام داده می‌شود.» 🔶طبیعی است کسانی که چنین امور کم‌ارزشی را از همسایگان خود و سایر نیازمندان دریغ کنند، افرادی پست و بی‌ارزشند و شایسته لطف و رحمت الهی نخواهند بود. به همین دلیل، قرآن کریم چنین افرادی را به شدت توبیخ کرده و مستحق عذاب الهی می‌داند و پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «مَنْ مَنَعَ الْمَاعُونَ جَارَهُ مَنَعَهُ اللَّهُ خَيْرَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ وَكَلَهُ إِلَى نَفْسِهِ وَ مَنْ وَكَلَهُ إِلَى نَفْسِهِ فَمَا أَسْوَأَ حَالَه‏؛ کسی که ماعون را از همسایه‌اش دریغ دارد، خداوند هم روز قیامت خیر خود را از او دریغ خواهد کرد و او را به خودش وامی‌گذارد. و بدتر از این چیست که خداوند کسی را به خودش واگذار کند!» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«عرفان‌» و «رهایی از تنهایی» 🖊احمدحسین شریفی 🔶یکی از بدترین وضعیت‌های روحی برای بسیاری از انسان‌ها «تنهایی» است. روان‌شناسان و درمان‌گران راه‌های مختلفی برای رهایی از این درد کشنده پیش پای چنین افرادی نهاده‌ و می‌نهند. حتی بعضاً داروهای شیمیایی و گیاهی خاصی هم برای رهایی از این بیماری تولید کرده‌اند! اما حقیقت این است که انسان هرگز تنها نیست؛ آنچه که عده‌ای از افراد دچار آن می‌شوند «احساس تنهایی» است. بهترین نسخه درمانی برای رهایی از این احساس، تقویت باورهای دینی و نگاه عرفانی و معنوی به هستی است. هیچ عارف مسلمانی را نمی‌یابید و نخواهید یافت که در لحظه‌ای از لحظات عمرش احساس تنهایی کرده باشد. احساس تنهایی برای آنان احساسی بی‌معناست. آنان نه تنها خود، بلکه همه عالم را محضر خدا می‌بینند و بلکه غیر از خدا و جلوه‌ها و مظاهر او چیزی را نمی‌بینند. عرفان عین احساس حضور است. حضور در محضر هستی مطلق؛ عرفان عین حضور در محضر حقیقت هستی و هستی حقیقی است: به صحرا بنگرم صحرا ته وینم به دریا بنگرم دریا ته وینم بهر جا بنگرم کوه و در و دشت نشان روی زیبای ته وینم @Ahmadhoseinsharifi 🌹