🔴گشایشهای همزاد با سختی
🖊احمدحسین شریفی
خدای متعال امور عالم و آدم را به گونهای مقدر کرده است که اگر دری را بر روی کسی ببنند، همزمان، در یا درهای دیگری برای او میگشاید؛ مع الاسف بیشترینه آدمیان آنقدر دلمشغول در بسته میشوند و افسوس و حسرت آن را میخورند که درهای گشوده شده را نمیبینند!
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرا (شرح، ۵-۶)
این آیات نشان میدهد که همراه هر سختی، آسایشی و یا در پس هر سختی گشایشی و بلکه در همراه یا در پس هر سختی، دو نوع گشایش هست.
در برخی از روایات چنین نقل شده است که وقتی این آیات نازل شد، پیامبر اکرم(ص) خوشحال و شادان به اصحاب خود فرمود: لَنْ يَغْلِبَ عُسْرٌ يُسْرَيْنِ؛ هرگز یک سختی، بر دو آسانی غلبه نمیکند.»
امام حسن #عسکری(ع) میفرماید: مَا مِنْ بَلِيَّةٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ فِيهَا نِعْمَةٌ تُحِيطُ بِهَا؛ هیچ بلایی نیست مگر آنکه به وسیله نعمتی الهی احاطه شده است.
همین مضامین قرآنی و روایی توسط شاعران حکیم اسلامی با ادبیات مختلف و به انحاء گوناگون فرهنگسازی شده است:
#رودکی (۲۳۷-۳۱۹) نخستین شاعر پارسیسرا، این مضمون قرآنی و روایی را چنین سروده است:
درست و راست کُناد این مَثَل خدای ورا
اگر ببَست یکی در ، هزار در بگشاد
همین مضمون را #ابوسعید_ابوالخیر (۳۵۷-۴۴۰) نیز نقل کردهاند که گفته باشد:
ایزد هرگز دَری نبندد بر تو
تا صد دیگر به بهتری نگشاید
حکیم شرفالزمان ابومنصور #قَطران عضدی تبریزی، از شاعران قرن پنجم (درگذشته سال ۴۶۵ق) همین مضمون را چنین بیان میکند:
ایزد همه ساله هست با مردمِ راد
بر مَرد دَری نبست تا دَه نگشاد
ما را بَدَلِ خاربُنی، سَروی داد
بَرداشت چراغَکیّ و شَمعی بنهاد
مصلحالدین #سعدی شیرازی نیز همین مضمون را چنین زیبا و دلنشین به نظم درآورده است:
خدای ار به حکمت ببندد دری
گشاید به فضل و کرم دیگری
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴تربیت «انسان» یا ...؟
🖊احمدحسین شریفی
کسانی که به جای توجه به تربیت دینی و اخلاقی فرزندان خود، همّ و غمشان جایگاه علمی و اقتصادی فرزندانشان است، خوب است به خانههای سالمندان سری بزنند؛ سالخوردگانی را خواهند دید که همّ و غمشان صرفاً تربیت پزشک و مهندس و تاجر و ... بود و نه «انسان».
نمیگویم «به جای»، اما دستکم «به اندازه» نگرانی برای تحصیل و شغل فرزندان خود، لازم است نگران غیرت و معرفت و ایثار و دیانت و اخلاق آنان باشیم.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«معنویت فاطمی» و «فعالیتهای سیاسی»
🖊احمدحسین شریفی
حضرت زهرا سلامالله علیها در امور سیاسی و اجتماعی حضوری بسيار فعال و بينظير داشت. «معنويت فاطمي» عين «سياست» و دخالت در مسائل اجتماعي و مديريتي و اقتصادي و امثال آن است.
حضرت زهرا(س) دربرابر مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه نه تنها دلنگران بود و حساس، بلکه در کنار «جهاد تبیینی» و روشنگریهای علمی و نظری، برای اصلاح امور تا پای جان به اقدام عملی هم پرداخت. او بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص)، از هیچ کوششی در جهت بازگرداندن «مدیریت جامعه» به ریل و مسیر اصلی خود یعنی «ولایت»، دریغ نکرد. عالمانه و مستدل از جایگاه «امامت» و ولایت دفاع کرد. در جمع صحابه پیامبر سخن گفت و روشنگری کرد. عدم لیاقت خلیفه اول و دوم برای جانشینی پیامبر اکرم(ص) را اثبات کرد.
چنین نبود که بگوید جرح و تعدیل امور اجتماعی و سیاسی و مدیریت جامعه ربطی به من ندارد و من فقط وظیفه دعا و دعاگویی برای مسلمین را برعهده دارم!
آن حضرت، در ضمن «خطبة فدکيه» به تبيين جايگاه ولايت و نقش اهل بيت در نظام خلقت ميپردازد و ميفرمايد:
«فَنَحْنُ وَسِيلَتُهُ فِي خَلْقِهِ، وَ نَحْنُ آلُ رَسُولِهِ، وَ نَحْنُ حُجَّةُ غَيْبِهِ، وَ وَرَثَةُ أَنْبِيَائِهِ»
دربارة نقش ولايت در نظام اجتماعي ميفرمايد:
فَفَرَضَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ ... طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ إِمَامَتَنَا لَمّاً لِلْفُرْقَةِ.
دربارة نقش نبوت و ولايت در تربيت انسانها ميفرمايد:
أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ مُحَمَّدٌ وَ عَلِيٌّ، يُقِيمَانِ أَوَدَهُمْ وَ يُنْقِذَانِهِمْ مِنَ الْعَذَابِ الدَّائِمِ إِنْ أَطَاعُوهُمَا، وَ يُبِيحَانِهِمُ النَّعِيمَ الدَّائِمَ إِنْ وَافَقُوهُمَا.
زماني که شخصي از او سؤال ميکند که آيا پيامبر دربارة امامت علي وصيتي کرده بود يا نه، آن حضرت با تعجب ميفرمايد: «وَا عَجَبَاهْ أَ نَسِيتُمْ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ؟!» وقتي آن شخص ميگويد پس چرا علي جلوتر از ديگران خود را مطرح نکرد تا به او رأي دهيم! آن حضرت ميفرمايد: پيامبر اکرم فرمودند: «مَثَلُ الْإِمَامِ مَثَلُ الْكَعْبَةِ إِذْ تُؤْتَى وَ لَا تَأْتِي»
#فاطمه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴حساسیتهای دینی یا صنفی؟
🖊احمدحسین شریفی
حساسیتهای اجتماعی نخبگان و فرهیختگان یک جامعه نشانه خوبی برای فهم میزان رشد فرهنگی آن جامعه است. جامعه ما نیز مثل هر جامعه دیگری مسائل مختلفی دارد. فهم مسائل اصلی و تمرکز بر آنها و اولویتسنجی میان آنها، حداقل انتظاری است که از نخبگان علمی و اجتماعی و فرهنگی جامعه میرود.
بعضی گمان میکنند حساسیتهای عالمان دین لزوماً از سنخ حساسیتهای دینی است! به اعتقاد بنده هیچ تلازمی میان این دو نیست. یک عالم دینی و بلکه یک نهاد دینی ممکن است حساسیتهای اجتماعی او بیشتر صبغه صنفی داشته باشد تا دینی. بیشتر دغدغه سنتها و آداب و رسوم را داشته باشد تا دغدغه محافظت از دین و اصول و بنیانهای دینی. به همین دلیل، بعضاً شاهدیم که صریحترین و اساسیترین بنیانهای دینی، مثل توحید و نبوت و معاد و قرآن و امامت، مورد هجوم قرار میگیرند اما از برخی عالمان دینی هیچ واکنشی صادر نمیشود. اما کمترین بیاحترامی به پارهای از سنتها و رسوم را برنتافته و آن را معادل هدم دین و مبارزه علنی علیه دین پنداشته و شدیدترین احکام را علیه آن صادر میکنند.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍احمدحسین شریفی
🔷نگاهی به زندگی «افراد موفق» نشان میدهد «موفقیت» و «خوشعاقبتی» نصیب کسانی میشود که فقط در اندیشه کار و تلاش و خدمت بودهاند؛ به قدری که فرصت اندیشیدن به موفقیت نداشتهاند!
#اخلاق
#موفقیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴غوطه در «حسرت»!
🖊احمدحسین شریفی
🔶زندگی بیشترینه آدمیان، حتی عالمان و فرهیختگان، دو نیمه دارد:
نیمه اول: تلاش برای ساختن یک زندگی ایدهآل و مطلوب در آینده؛
نیمه دوم: حسرت از بهره نگرفتن از داشتههای گذشته!
در واقع زندگی اکثر آدمیان در «حسرت» میگذرد. حسرت از «نداشتنها» و «حسرت» از «بهره نگرفتن از داشتهها»!
به تعبیر جلالالدین بلخی:
نیم عمرت در پریشانی رود
نیم دیگر در پشیمانی رود
یکی از سفارشهای ویژه پیامبر اکرم(ص) به ابوذر غفاری چنین بود:
«ای اباذر پنج چیز را پیش از پنج چیز غنیمت شمر: جوانیات را پیش از پیری؛ سلامتیات را پیش از بیماری، داراییات را پیش از تهیدستی، فراغتت را پیش از دلمشغولی و زندگیات را پیش از مرگ.»
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
سخنرانی در اتاق فکر تحول در علوم انسانی.mp3
13.11M
🎤احمدحسین شریفی
🔴موضوع: ضرورت نگاه جامع به تحول علوم انسانی
🔶در جمع اعضای اتاق فکر تحول علوم انسانی اسلامی
⭕️تاریخ ۲۰/ ۱۰/ ۱۴۰۰
#علوم_انسانی_اسلامی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴اخلاق روانشناختی ارتباطات اجتماعی در حدیث پیامبر اکرم(ص)
🖊احمدحسین شریفی
🔶در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) درباره اصول حاکم بر روانشناسی ارتباطات اجتماعی چنین نقل شده است:
استُر ذَهَبَك وَ ذِهابَكَ وَمَذْهَبَك؛ درآمد و رفت و آمدها و برنامههای شخصی خود را از دیگران مخفی کن.
🔶#مولوی هم محتوای این حدیث را در قالب اشعاری چنین سروده است:
در بیان این سه کم جنبان لبت
از ذهاب و از ذهب وز مذهبت
کین سه را خصمست بسیار و عدو
در کمینت ایستد چون داند او
🔶به نظر میرسد که چنین توصیهای اختصاصی به جوامع خاصی ندارد بلکه برای حفظ ارتباطات اجتماعی و آرامش روحی در روابط اجتماعی مراعات این سه امر و مخفی کردن این سه مسأله (روابط شخصی، میزان درآمد و برنامههای بعدی) از دیگران، در هر جامعهای لازم باشد.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴توضیحی درباره کوتاهنوشت پیشین
🖊احمدحسین شریفی
🔶جناب حجتالاسلام محمدتقی برزکار، از اساتید و مدیران حوزه علمیه در نقد کوتاهنوشت پیشین، متذکر شدند که جمله «استر ذهابك و ذهبك و مذهبك» حدیث نیست و در جوامع حدیثی نقل نشده است. حق با ایشان است. بنده نیز هر چند فیالجمله این را میدانستم و به همین دلیل چنین تعبیر آورده بودم که «در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) ... چنین نقل شده است» که گویای عدم اعتماد به نقل است، اما عنوانی که برای مطلب انتخاب کرده بودم قدری دقیق نبود.
🔶هر چند برخی از محققان، آن جمله را به عنوان سخن برخی از حکیمان پیشین نقل کردهاند، در عین حال بعضی دیگر از بزرگان چون سیدحیدر آملی در جامع الاسرار و شمسالدین افلاکی در مناقب العارفین آن را به عنوان حدیث پیامبر نقل کردهاند.
🔶البته میتوان گفت محتوای این جمله در احادیث آمده است؛ به عنوان مثال در حکمت ۳۸۱ نهج البلاغه چنین میخوانیم: «فَاخْزُنْ لِسَانَكَ كَمَا تَخْزُنُ ذَهَبَكَ وَ وَرِقَكَ» هر چند مرحوم ثقه الاسلام کلینی در کتاب شریف کافی (ج۲، ص۱۱۴) نیز همین جمله را به نقل از امام باقر (ع) به عنوان سخنی از حضرت ابوذر غفاری نقل کرده است.
🔶درباره تحلیل محتوایی حدیث نیز برخی آن را ناظر به شرایط و جوامع بسته و جاهلی و غیرمتمدن دانستهاند؛ اما به باور این بنده، همانطور که در مطلب پیشین گفته بودم، چه آن جمله را سخن معصوم بدانیم و چه سخن فرزانهای از فرزانگان، محتوایی دقیق و همهجایی دارد. به اعتقاد بنده در همه جوامع حتی در جوامع متمدن و پیشرفته نیز رعایت چنین توصیهای به حفظ و تقویت روابط اجتماعی و کاستن از مشکلات روانی در ارتباطات اجتماعی کمک میکند.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴از «هدف» تا «واقعیت»
🖊احمدحسین شریفی
🔶فرمول تبدیل «هدف» به «واقعیت» آسان است:
اولاً، لازم است آن «هدف» را به «برنامه» تبدیل کرد؛
و ثانیاً، باید ملتزم به «عمل بر اساس برنامه» شد.
باور کنید فرمول دستیابی به اهداف چیزی جز این نیست. خیلی ساده است. اما
«توانایی تبدیل هدف به برنامه» (البته نه برنامهای تخیلی و غیرواقعی، بلکه برنامهای واقعبینانه)
و سپس «ساماندهی زندگی بر اساس برنامه طراحی شده»، کاری بس دشوار است و نیازمند اراده و عزمی بسیار جدی است.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
13.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴تجربه سلوکی آیتالله کشمیری(ره)
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
5.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اهتمام مسلمانان قزاقستان برای اقامه نماز جماعت در سرمای ۱۶ درجه زیر صفر!
@Ahmadhoseinsharifi
🌹