eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
361 عکس
376 ویدیو
25 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
العلوم الانسانیه الغربیه علوم انسانیه بلاروح.mp3
25.7M
🎤فایل صوتی 🔴 همایش بین المللی " التأصیل الثقافی للعلوم الانسانیه : رؤی و تجارب " سخنرانی استاد شريفی در همايش بين المللي "التأصيل الثقافي للعلوم الانسانيه: رؤی و تجارب" که در سال 2018 با مشارکت انديشمندان 12 کشور در لبنان برگزار شد؛ اين سخنراني با عنوان « غربی ؛ علوم انسانی بدون روح»‌ به زبان عربی ايراد شده است. 🔹اما برای استفاده بيشتر مخاطبان اين کانال، متن فارسی اين سخنرانی نيز در ادامه تقديم ميگردد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
هدایت شده از احمدحسین شریفی
علوم انساني غربي، علوم انساني بدون روح.pdf
263.2K
متن فارسي سخنراني همايش بين اللمللي «التأصيل الثقافي للعلوم الانسانية: رؤي و تجارب» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴حياء و ايمان 🖊احمدحسين شريفي 🔸حیاء (شرم و آزرم)، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي اخلاقي انسان است؛ اختصاصي به زن يا مرد ندارد؛ عاملي مهم در جلوگیری از رذایل اخلاقی است. کسی که حیاء را از دست بدهد از هيچ کار زشتي ابا ندارد؛ به راحتي دروغ مي‌گويد حتي در گستره‌اي ملي و جهاني! به راحتي عهد و پيمان و تعهد و مسؤوليت و قول و قرار خود را زيرپا مي‌گذارد و حتي در درون خود نيز نه تنها احساس شرمندگي نمي‌کند که احساسي از پيروزي و زيرکي هم دارد! زيرا مهمترين مانع دروني انجام کار زشت و ناپسند، «حياء» ‌است که او ندارد. به تعبير صائب تبريزي: در ديده‌ي بي‌شرم و حيا نور ادب نيست بي‌رويي از آيينه‌ي بي‌پشت، عجب نيست 🔸به همین دلیل، در تعریف حیاء گفته‌اند «کیفیتی نفسانی که مانع از صدور کار زشت از انسان می‌شود.» يعني حياء ويژگي و صفتي خاص در درون آدمي است که اجازه انجام کارهاي زشت و ارتکاب رذايل اخلاقي را نمي‌دهد؛ بلکه در مراتب بالاتر اجازة تخيل ذهني کار زشت را هم نمي‌دهد. انسان در اثر تقويت حياء به جايي مي‌رسد که حتي از نظر ذهني و دروني نيز، فکر گناه در او ايجاد نمي‌شود. 🔸حیاء و ایمان ارتباطي تنگاتنگ با یکدیگر دارند. پيامبر اکرم(ص) مي‌فرمايد: «الْحَيَاءُ مِنَ الْإِيمَانِ»؛ 🔸افراد با حياء وجودشان سراسر خير است و افراد بي‌حياء سراسر شرّند. به تعبير پيامبر(ص): «صَاحِبُ الْحَيَاءِ خَيْرٌ كُلُّهُ وَ مَنْ حُرِمَ الْحَيَاءَ فَهُوَ شَرٌّ كُلُّهُ» و به تعبير صائب تبريزي: نيست خوبان را به از شرم و حيا گلگونه‌اي شيشه حسن از باده گلرنگ پيدا مي‌کند 🔸دو راه مهم تقويت حياء: 1️⃣تقويت بنيه‌هاي ايماني (ايمان به خدا و روز قيامت)؛ 2️⃣کنترل خشم و شهوت. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
اوشو2.mp3
18.66M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفان های کاذب و معنویت های نوپدید.(قسمت پنجم) (فرقه اشو) 2️⃣ ✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴«اخلاق» و «عمل به دانسته‌ها» 🖊احمدحسين شريفي 🔸رذايل اخلاقي ممکن است موجب شود انسان عليرغم فهم و درک واقعيتها، زندگي خود را بر اساس آنها سامان ندهد و به دانسته‌هاي خود عمل نکند. قرآن کريم اين حقيقت را در جاهاي مختلفي متذکر شده است. في المثل، دربارة بيان علت نوع مواجهة فرعون و قوم فرعون با حضرت موسي و عدم ايمان به او عليرغم مشاهدة همة آيات الهي و معجزاتي که از سوي حضرت موسي ابراز شد، و عليرغم «علم» و «يقين» به حقانيت موسي، مي‌فرمايد: وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُفْسِدين‏؛ (نمل، آيه 14) و آن را از روى ظلم و سركشى انكار كردند، در حالى كه در دل به آن يقين داشتند! پس بنگر سرانجام مفسدان چگونه بود! بر اساس اين آيه، دو يا سه رذيلة اخلاقي يعني «ستمگري»، «برتري‌جويي» و «فسادانگيزي»، موجب ‌شدند که عليرغم علم و يقين به حقانيت موسي، به او ايمان نياورند و او را نپذيرند. قرآن کريم در آيه‌اي ديگر، «هواي نفس» را عامل ناکارآمدي علم دانسته، مي‌فرمايد عده‌اي عليرغم علم به حقيقت، به دليل تبعيت از هواهاي نفساني، راه ضلالت را در پيش گرفته‌اند: «أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى‏ عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلى‏ سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلى‏ بَصَرِهِ غِشاوَةً‏ (جاثيه، آيه 23) آيا ديدى كسى را كه معبود خود را هواى نفس خويش قرار داده و خداوند او را با آگاهى (بر اينكه شايسته هدايت نيست) گمراه ساخته و بر گوش و قلبش مُهر زده و بر چشمش پرده‏اى افكنده است؟!» ديدگان انديشه زمانى مي‌توانند به جمال حقيقت روشن شوند كه گَرد و غبار اميال و خواسته‌هاي حيواني و نفساني، بر چهرة آن ننشسته باشد و از اسارت و بردگى وهم و خيال رهيده باشد. به تعبير زيباي سعدي: حقيقت سرايي است آراسته هوا و هوس گرد برخاسته نبيني که هر جا که برخاست گرد نبيند نظر گر چه بيناست مرد 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
100022.mp3
8.17M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چگونگی جنگ نرم 🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم : راهبرد دین سازی 1️⃣ مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔴منابع مطالعاتي دربارة افول تمدن آمريکايي 🖊احمدحسين شريفي 🔸مدت‌ها است که بحث از افول تمدن آمريکايي و غروب آفتاب ليبرال دموکراسي در ميان انديشمندان و استراتژيست‌هاي مشهور، يکي از مباحث داغ و جذاب است. کتاب‌هاي بسيار زيادي در اين مورد نوشته شده است. اين بنده هم به استناد آن منابع و البته دلايل ديگري در مباحث جنگ نرم، نکاتي در اين زمينه بيان کرده‌ام. (👈 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/206 و https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/208 ) به نظرم رسيد که معرفي برخي از منابع در اين زمينه، مي‌تواند براي توسعه و تعميق مطالعات علاقه مندان به اين موضوع، مفيد باشد: 1️⃣نظريه برخورد تمدنها: هانتينگتون و منتقدانش، ترجمه مجتبي اميري، 1374. 2️⃣بهاي نابرابري، جوزف استيگليتز، ترجمه اسماعيل رئيسي، معارف، 1395 3️⃣جهان پسا آمريکايي، فريد زکريا، ترجمه احمد عزيزي، هرمس، 1397. 4️⃣ضديت با آمريکاگرايي در سياست جهان، پيتر کاتزنشتاين و رابرت کيوهن، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، 1395. 5️⃣ايالات شکست‌خورده: سوء استفاده از قدرت حمله به دموکراسي، نوام چامسکي، ترجمه يعقوب نعمتي، جام جم، 1390. 6️⃣آيا قرن آمريکا به پايان رسيده است؟ جوزف ناي، ترجمه ايوب فرخنده، دنياي اقتصاد، 1395 7️⃣در سراشيبي به سوي گومورا: ليبراليسم مدرن و افول آمريکا، رابرت بورک، ترجمه الهه هاشمي جائري، حکمت ، 1394. 8️⃣آمريکا پيشتاز انحطاط، روژه گارودي، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1377. 9️⃣هفده تضاد و پايان سرمايه‌داري، ديويد هاروي، ترجمه عارف اقوامي مقدم، اختران، 1394. 🔟آنچه را با پول نمي‌توان خريد، مايکل سندل، ترجمه حسن افشار، نشر مرکز [پيشتر در يک فايل صوتي به معرفي تفصيلي اين کتاب پرداخته بودم (👈 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/46 ) ] 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
1_408922561.mp3
24.44M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: "علوم انسانی اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری ": بخش اول ✅ نشست علمي "علوم انسانی اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری " در جمع دانشجويان و محققان مرکز معهد المعارف الاسلاميه در تاريخ دی ماه 1397 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
جلسه رونمايي از کتاب «الگوي علوم انساني اسلامي» نوشته دکتر سيدمحمدرضا تقوي، استاد تمام روان‌شناسي دانشگاه شيراز به گزارش خبرگزاري مهر، حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی دومین سخنران این جلسه صحبت‌های خود را با تشکر از اهتمام و تمرکز ویژه‌ی مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا بر تولید محتوا در حوزه علوم انسانی اسلامی شروع کرد و در ادامه گفت: «احساس می‌کنم مهم‌ترین بخش کتاب، گفتار چهاردهم آن باشد. ایشان در سراسر کتاب و خصوصاً در این بخش تأکید می‌کنند ما برای تولید علوم انسانی اسلامی باید به توانمندی‌های علوم پایه اسلامی یا سایر علوم اسلامی و عالمان و متخصصان آن عرصه توجه کنیم. مثلاً به علم فقه و فقها، علم کلام و متکلمان، علم فلسفه و فیلسوفان و همچنین عرفان و عارفان. باید در تولید پروسه علوم انسانی اسلامی به این‌ها توجه بشود. این نکته‌ی مهمی است یعنی ما باید یک نگاه مجموعی به تراث علمی و تراث اسلامی‌ داشته باشیم. استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه دکتر تقوی در سراسر کتاب تفاوت جدی مبانی علوم انسانی غربی و علوم انسانی اسلامی را برجسته کرده است، افزود: «نکته‌ی دیگر توجه نویسنده به کثرت‌گرایی روش‌شناختی در تولید علوم انسانی اسلامی است و در الگوی ایشان هم روش حس و تجربه، هم روش عقل، هم روش قلب و شهود و هم علم معصوم و روش نقلی و وحیانی مورد توجه بوده است.» براي اطلاعات بيشتر دراين باره 👈 https://www.mehrnews.com/news/4975047 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴«اخلاق»، «غايت‌شناسي» و «انتخاب هدف علم» 🖊احمدحسين شريفي 🔸هيچ فعاليت اختياريِ بي‌هدفي امکان تحقق ندارد. «هدف»، چيزي است که امکان صدور کنش‌هاي اختياري را فراهم مي‌کند. البته صدور کنش‌هاي اختياري متوقف بر «توجه آگاهانه» به هدف نيست؛ اما بدون وجود هدف هم امکان تحقق ندارند. 🔸نظريه‌پردازي و توليد علم نيز همچون ساير کنش‌هاي اختياري انسان داراي غايت‌‌اند. کسي که غايت زندگي خود را لذت جسمي و بدني قرار داده باشد، طبيعتاً همة افعال اختياري خود و از جمله علم‌اندوزي و نظريه‌پردازي را هم براي همين غايت مي‌خواهد. يا کسي که غايت زندگي خود را کسب قدرت قرار داده باشد، همة علوم توليدي او نيز در ارتباط با همين هدف خواهند بود. به همين ترتيب، کسي که غايت زندگي خود را فلاح و سعادت اخروي قرار داده باشد، انديشه‌ورزي و نظريه‌پردازي او نيز با همين هدف گره خواهد خورد. 🔸بنابراين، اخلاق شهوت‌محور، انديشة شهوت‌محور را شکل مي‌دهد؛ و اخلاق خشم‌محور، انديشة قدرت‌گرايانه و سلطه‌جويانه را سامان مي‌دهد؛ و اخلاق خدامحور و خردگرا، انديشه‌اي توحيدي و خردگرايانه را شکل مي‌دهد. البته روشن است که اگر هدف نهايي را خدايي شدن دانستيم، حتماً به لذت و سود و قدرت و امنيت رواني و محبوبيت اجتماعي و امثال آن هم توجه داريم. به تعبير ديگر، چنين اهدافي در اخلاق اسلامي، اهداف مياني‌اند. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴«اخلاق» و «مسأله‌شناسي» 🖊احمدحسين شريفي 🔸نخستين گام هر نوع و هر سطحي از تحقيق علمي، مسأله‌شناسي و انتخاب مسألة تحقيق است. مسائل بي‌شماري در عالم وجود دارد، اما همة آنها براي تحقيق انتخاب نمي‌شوند. هر محققي مسأله يا مسائل خاصي را براي پژوهش خود انتخاب مي‌کند. 🔸انتخاب مسأله را نمي‌توان ضابطه‌مند کرد؛ زيرا متأثر از شبکه‌اي از عواملي غيراختياري و غيرانتخابي مثل عوامل محيطي، سازماني، جغرافيايي، تاريخي، اجتماعي و امثال آن است؛ اما جاي اين سؤال هست که از ميان انبوه مسائل موجود، چرا مسأله يا مسائل خاصي از سوي يک محقق براي تحقيق و بررسي انتخاب مي‌شود و چرا بعضي از مسائل آگاهانه يا ناآگاهانه از سوي يک محقق طرد مي‌شوند؟ 🔸عامل اصلي انتخاب يک مسأله، «نياز» است؛ اعم از نيازهاي دروني (يعني نياز‌هاي قواي مختلف انساني) و نيازهاي بيروني که به يک معنا بازگشت به همان نيازهاي دروني مي‌کنند. از ابتدايي‌ترين شناخت‌ و ادراک‌ها و دانش‌هاي آدميان تا پيچيده‌ترين آنها همگي معلول «نياز»‌اند، اعم از نيازهاي واقعي يا پنداري. 🔸«نياز» هم، به عنوان نخستين عامل حرکت علمي، حقيقتي «وابسته» است. معلول و محصول عوامل غريزي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، رواني، ارزشي و حتي اقليمي‌ است. در اين ميان، يکي از مهم‌ترين عوامل تأثيرگذار در شکل‌گيري يک نياز، عوامل اخلاقي است. تخلق به فضايل و دوري از رذايل اخلاقي نيازهاي ما را به سمت و سويي خاص جهت‌دهي مي‌کنند. 🔸نقش اخلاق در اين مرحله از فرايند پژوهش و نظريه‌پردازي، به اين شکل است که اخلاق فاضله، با تعديل قواي مختلف دروني، موجب مي‌شود، نيازهاي قواي آدمي نيازهايي واقعي باشند. اخلاق فاضله موجب مي‌شود، مسير حرکت علمي و فرايند تشخيص نيازهاي واقعي، به انحراف کشيده نشود. زيرا اگر قواي انساني به درستي تعديل نشوند يا توجه ناعادلانه‌اي به برخي از آنها شود، و برخي ديگر ناديده گرفته شوند، انحراف در انديشه رخ خواهد داد. 🔸از طرفي، توجه ويژه به احساسات و اميال و خواسته‌هاي شهواني و غضبي موجب برجسته‌سازي غيرواقعي نيازها و خواسته‌هاي حيواني و متداني خواهد شد و به تبع آن مسائل تحقيقي نيز از همان سنخ خواهند شد و در نتيجه مسير علم و تحقيقات علمي در خدمت توسعة بُعد حيواني انسان خواهد بود. اما اگر شهوت و غضب در خدمت عقل قرار گيرند و خواسته‌ها و نيازهاي آنها، خواسته‌ها و نيازهايي عقلاني شود، در آن صورت مسائل علمي نيز در خدمت توسعه عقلانيت، حکمت و انسانيت خواهند بود. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
XiaoYing_Video_1595894049121(2).mp3
34.87M
🎤فايل صوتي 🔴موضوع: نقد سخنان کرونائی جناب سيد کمال حيدری 1. کرونا و شکسته شدن شاخ غرور انسان غربی و علم مدرن! 2. کرونا و اثبات ناتوانی قرائت رسمی دين! 3. کرونا و اثبات عدم امتياز اسلام و تشيع نسبت به ساير اديان مذاهب! 4. کرونا و بطلان ادعای توانايی اسلام بر اداره و مديريت جهان! 5. کرونا و ناتوانی امام زمان نسبت به حل مشکلات بشر! 6. کرونا و تعطيلی مسجد الحرام برای اولين بار در تاريخ اسلام! ✅ اينها ادعاهايی است که جناب با تحليل ويروس کرونا مطرح کرده‌اند. ✅جناب استاد در اين فايل صوتي به بيان ملاحظات خود در اين شش مسأله پرداخته‌اند. 🔶اميدواريم که جناب سيدکمال حيدری به دعوت پايانی استاد شريفی مبنی بر برگزاری يک يا گفتگوی علمی در اين موضوع پاسخ مثبت بدهند و جامعه علمی ما شاهد يک مناظره جدی و عالمانه در موضوع "کرونا و دين و معرفت‌ دينی و دعا و توسل و امثال آن" باشد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌