🔸برکت اخلاص
بهره امشب من از «درسهایی از قرآن» استاد قرائتی:
«کمیل چند صفحه دعای امیرمؤمنان علیه السلام را نقل کرد، ۱۴۰۰ سال است که یکی از مهمترین دعاها و مناجاتهای مورد توجه موحدان است.
اما کسانی هستند که عمری درباره دعا و مناجات و توحید تحقیق و پژوهش کرده و میکنند ولی تأثیری در جامعه ندارد»
«اللهم اجعَلنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ»
#برکت
#کمیل
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🎤 احمدحسین شریفی
🔻قم باید در مقام اثبات نیز، شهر علم باشد. https://www.isna.ir/news/1403092015039
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انیمیشنی بسیار گویا درباره نقش ایران در دفاع از امنیت سوریه و نادانی و قدرناشناسی برخی از مردم و مسؤولان سوریه، و نتیجه ناسپاسیها.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️پاسخی به شبهه یکی از اساتید حقوق جزا و جرمشناسی درباره رابطه «عدالت» و «اجرای حدود اسلامی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸نقل میکنند که یکی از متخصصان حقوق جزا و جرمشناسی در پاسخ این سوال که چرا کتابی در موضوع حقوق جزا نمینویسد؟ چهره در هم کرده و فرموده: «من کتاب بنویسم تا شما اعدام کنید و دست بِبُرید و سنگسار کنید؟!»
در این میان یکی از حاضران پرسیده است: «مگر شما حدود و قصاص را قبول ندارید؟»
استاد محترم در پاسخ گفته است نه تنها قبول دارم؛ بلکه مدافع اجرای حدود و قصاص هم هستم! اما مقدمه اجرای حدود اسلامی، تحقق عدالت اسلامی است. «شما نخست عدالت اسلامی را اجرا کنید خودم برای اجرای حدود، کفن میپوشم». ابتدا باید عدالت اسلامی را اجرا کرد و پس از نهادینه شدن عدالت اسلامی در جامعه آنگاه نوبت به اجرای حدود میرسد. و ادامه داده است که «در عدالت اسلامی فقر نیست، بیکاری نیست، فساد نیست، رانت نیست، ستم نیست!» اما «در جامعهای که بیکاری و فساد است و خبری از عدالت نیست، اجرای حدود، معنا ندارد و اجرای حدود خودش نقضِ غرض است و خودش ستم است!»
و سپس هم ادامه داده است که «چگونه میشود در کشوری که فقر، بیکاری، گرانی، و طلاق زوجین بیداد میکند برای فریب افکار عمومی از حجاب حرف زد.»
جدیداً هم در یکی از کانالهای علمی دیدم که با قلم خود آن استاد این مطلب و این پرسش و پاسخ مطرح شده است!
♦️هر چند بنده نمیتوانم باور کنم که چنین سخنانی از یک متخصص حقوق و جزای اسلامی صادر شده باشد! زیرا بطلان و سستی چنین سخنی آشکارتر از آن است که نیاز به بررسی تفصیلی داشته باشد. چنین سخنانی که مدتی است به گونههای مختلف و با بیانهای گوناگون از سوی مخالفان حدود وقوانین اسلامی بر زبان جاری میشود، بیش از آنکه محصول «دلیلجویی» و بحثی «علمی و تحقیقی» باشد، بیشتر معلول «علتهایی درونی» و «انگیزههایی غیرعلمی» است.
یعنی این محقق محترم و امثال او، نمیدانند که
✔️اجرای حدود از ارکان عدالت اسلامی است؟ نمیدانند که یکی از اجزا و ارکان عدالت اسلامی، اجرای حدود اسلامی است؟
✔️آیا این استاد محترم نمیداند برای مبارزه با فساد و رانت و ظلم، چارهای جز اجرای حدود و دیات نیست؟
✔️آیا این استاد محترم نمیداند که منوط کردن اجرای حدود و مواجهه سخت با مجرمان، به رفع فقر، بیکاری، گرانی و طلاق در جامعه، منوط کردن آن به امری محال است؟! زیرا هیچ جامعهای نبوده و نیست و پیدا نخواهد شد که چنین اموری در آن وجود نداشته باشد. اساساً ما «جامعه معصوم» نداریم.
✔️ممکن است گفته شود که منظور این استاد محترم این نبوده است که «هیچ» فقر و بیکاری و گرانی و طلاقی در جامعه نباشد بلکه منظورشان به صورت نسبی بوده است! اگر چنین باشد، سؤال میکنیم که معیارشان چیست؟ تا چه میزان یا تا چه درصدی از وجود فقر و بیکاری و گرانی و ... را مانع اجرای حدود اسلامی نمیدانند؟! و آن معیار و میزان را به چه دلیلی و با چه میزان و معیاری تعیین کردهاند؟!
✔️به علاوه آیا این نظر ایشان فقط مربوط به حدود و ارزشهای اسلامی است یا هر ارزش و قانونی را شامل میشود؟ مثلاً اگر کسی بدهی خود را نداد، یا اگر کسی خانه خود ایشان را آتش زد یا ماشین خود ایشان را دزدید باز هم نظرشان این است که تا زمانی که فقر و گرانی و طلاق در جامعه هست، نباید قوانین و مقررات را درباره آنها اجرا کنیم؟! یا اجرای چنین قوانین و مقرراتی را بلااشکال میدانند؟ اگر پاسخ منفی باشد، که معلوم است نتیجه چنین نگاهی، چیزی جز هرج و مرج اجتماعی و اختلال در ابتداییترین حقوق مردم نخواهد بود و اگر پاسخ مثبت باشد، سؤال میکنیم چه تفاوتی میان مقررات و قوانین اسلامی و مقررات و قوانین بشرساخته وجود دارد؟ چرا اجرای مقررات و قوانین اجتماعی بشرساخته را منوط به رفع فقر و بیکاری و طلاق و ... نمیکنید؟!
✔️میگوید «چگونه در کشوری که طلاق بیداد میکند میتوان از حجاب دم زد»؛ آیا نمیداند که میزان رشد طلاق در ایران و سایر جوامع دنیا، همبستگی مثبتی با میزان شلحجابی و بیحجابی دارد؟ یعنی یکی از راههای کاهش طلاق و فروپاشی خانواده، جلوگیری از بیحجابی است.
✔️به راستی از نظر این استاد محترم، بیحجابی در میان خانوادههای فقیر بیشتر است یا ثروتمند؟ در شمال تهران بیشتر است یا جنوب آن؟
🔸همانطور که گفتم چنین اظهار نظرهایی فاقد «دلیل»اند، باید «علت» آنها را جست و درمان کرد.
#عدالت
#فرهنگ
#شبهه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️قتلگاه انقلاب از نگاه امامین انقلاب
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از نکات مهم و حیاتی برای تداوم حرکت پیشرونده انقلاب اسلامی، نگاه انقلابی داشتن همه مدیران و مسؤولان جمهوری اسلامی در همه عرصههای سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی است.
به تعبیر امامین انقلاب، «منحصر کردن اهداف انقلاب در اهداف مادی و رفاهی»، «غفلت از اهداف و آرمانهای الهی انقلاب»، «کوتاهی در راهاندازی و راهبری بسیج جهانی مستضعفین علیه مستکبرین»، «کوتاهی در مبارزه با شرک و کفر»، «محافظهکاری»، «اکتفای به آنچه که داریم» و «نداشتن همت و بلندپروازی»، «قتلگاه انقلاب» است.
شرط تداوم انقلاب و شرط تعالی و توسعه فکر انقلابی در سراسر جهان آن است که آرمانهای اصیل انقلاب همواره در ذهن و ضمیر و زبان تکتک مسؤولان کشور زنده باشد: آرمان اصلی انقلاب مبارزه با شرک و کفر در سراسر گیتی بوده است. آرمان انقلاب به اهتزاز درآوردن پرچم توحید بر قلل رفیع جهان بوده است. آرمان انقلاب همان بوده است که خمینی کبیر(ره) کمتر از یک سال به پایان عمر مبارکشان در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۶۷ به مناسبت قبول قطعنامه ۵۹۸ چنین ترسیم کردند:
«ما میگوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسی دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الّا الله» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم. پسای فرزندان ارتشی و سپاهی و بسیجیام، و ای نیروهای مردمی، هرگز از دست دادن موضعی را با تأثر و گرفتن مکانی را با غرور و شادی بیان نکنید که اینها در برابر هدف شما به قدری ناچیزند که تمامی دنیا در مقایسه با آخرت.» (صحیفه امام، ج۲۱، ص۸۸)
مسؤولان نظام ایران انقلابی همواره باید بدانند که «جنگ ما جنگ عقیده است، و جغرافیا و مرز نمیشناسد. و ما باید در جنگ اعتقادیمان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازیم.» (صحیفه امام، ج۲۱، ص۸۷)
همه تلاش غربیان و غربزدهها و بریدههای از اسلام و انقلاب در طول چهل سال گذشته این بوده است که ذهن و ضمیر و زبان مسئولان ما را به امور روزمره و مسائل پیشپا افتاده مشغول کنند و آنان را از پیگیری آن اهداف متعالی منصرف کنند! و تا حدودی هم دست کم در دورههایی در این جهت موفق بودهاند.
اما باید دانست که این «سم مهلک» و به تعبیر امام خامنهای «قتلگاه» انقلاب است:
«من معتقدم محافظهکاری و اکتفای به آنچه که داریم و نداشتن همت و بلندپروازی در همه زمینههای فکر و فرهنگ، قتلگاه انقلاب است. انقلاب اساساً یعنی گام بلندی، که پشت سرش باید گامهای بلند دیگری برداشته شود» (بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان امیرکبیر ۹/ ۱۲/ ۱۳۷۹)
#جهاد
#امام_خمینی
#استکبارستیزی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️نخودسیاهِ راهکار فرهنگی برای کنترل ناهنجاریهای اجتماعی!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹سالیانی است هر زمانی که برخی از مدیران کشور، تصمیمی بر مواجهه با فعالیتهای ضدفرهنگی و ضداخلاقی در سطح جامعه میگیرند مخالفان ارزشهای اسلامی و دلدادگان لیبرالیسم غربی در کشور ما، با ژستی روشنفکرانه، فریاد برمیآورند که «برای اصلاح فرهنگ، فقط باید کار فرهنگی انجام گیرد!» شوربختانه، این القائات لیبرالیستی آنقدر اثرگذار بوده است که بر ذهن و زبان برخی از مسؤولان ارشد کشور و حتی برخی از روحانیان سنتی نیز تأثیر گذاشته است. تا جایی که برخی از آنها را واداشته است که مجریان قانون را به گردنکشی دربرابر قانون دعوت کنند!
🔸این در حالی است که
اولاً، هیچ هنجاری در هیچ «جامعه»ای، به صرف کار فرهنگی، نهادینه نشده و نخواهد شد. به عنوان مثال، تاکنون هیچ کشوری نتوانسته است به صرف فعالیت فرهنگی و با ساخت پویانماییهایی مثل «سیاه ساکتی» و امثال آن ارزشی مثل نظم و انضباط ترافیکی را، که همگان مفید بودن و بلکه ضروری بودن آن را برای حیات اجتماعی درک میکنند، نهادینه کند. بلکه در کنار آن و همزمان با تبیین و آموزش و کار فرهنگی، جرایم بسیار سنگین مالی و اعتباری برای نقض قوانین ترافیکی هم وضع کردهاند؛ دوربینهای نظارتی هوشمند برای شناسایی متخلفان و قانونشکنان هم نصب کردهاند و هزاران نفر را برای نظارت بر حسن اجرای آن قانون به کار گرفتهاند.
ثانیاً، #پیامبر_اکرم (ص) نیز (که بدون تردید یکی از بزرگترین تغییرات فرهنگی را در طول تاریخ در شبهه جزیزه عربستان انجام داد) برای تحقق فرهنگ اسلامی هرگز به «اصلاح باورها و بینشها»، و «آموزش ارزشها و ضوابط اسلامی» و امثال آن اکتفا نکرد؛ بلکه به صورتی «جدی، قاطع، سریع و بدون تبعیض» با متخلفین و قانونشکنان و مفسدان و هنجارشکنان برخورد سخت هم داشتند.
و ثالثاً، این مدعیان هیچگاه حاضر نشدهاند الگو، راهکار و طرح و برنامهای مشخص از اقدامات فرهنگی مورد نظرشان را برای مواجهه با فعالیتهای ضدفرهنگی ارائه دهند! هر زمانی که از آنها مطالبه راهکار فرهنگی برای مواجهه با آسیبهای اجتماعی و فرهنگی شده است، گفتهاند، این کاری دشوار است و باید با کارشناسان نشست و از آنها خواست! و البته شاید خود این آقایان ندانند که ناآگاهانه به سربازانی بیمزد و مواجب و ظاهرالصلاح برای «لیبرالیسم فرهنگی» از یک طرف و «آنارشیسم دولتی» از طرف دیگر تبدیل شدهاند!
#فرهنگ
#قانون
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️راهبرد دوستپنداری دشمن
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از پیچیدهترین و البته مخربترین شگردهای دشمنان، غافل کردن مردم از «دشمن» است!
بدترین حالت برای یک فرد یا ملت آن است که دشمن را دوست بپندارد و دوست را دشمن.
این، نوعی مسخ سیاسی است که با ابلهسازی مردم از طریق ابزارهای رسانهای و تطمیعهای صرفاً مجازی صورت میگیرد. این نوع از مسخشدگان، حتی حاضر نیستند ظرفیتها و توانمندیها و شأن و منزلتهای موجود ملت خود را هم باور کنند. آنان عاشق توهمات و شیفتهی نادیدهها و ناموجودها و موهوماتیاند که دشمنان به آنان میگویند.
ملتی که اینچنین مسخ شده باشد، به لقمهای آماده برای بلعیده شدن تبدیل میشود. وقتی چشمهایش باز میشود که دیگر سودی برایش ندارد! چنین مسخشدگانی، نه تنها خود بلکه نسلهای آینده خود را نیز تباه میکنند:
«هیچ کس بهخاطر غفلت ستایش نمیشود. هیچکس بهخاطر چشمها را بر هم گذاشتن، مدح نمیشود. اگر بر آدم غافل ضربهای وارد شد، اوّل کسی که مسؤول و مذموم است، خود اوست؛ مراقب باشید.»(رهبر معظم انقلاب، ۲۱/ تیر ۱۳۷۸)
#دشمنشناسی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍️ احمدحسین شریفی
🔻اگر دیدید کس یا کسانی فیلسوفانه توصیفی سیاه و ناکارآمد از کارنامه اعجازگونه انقلاب اسلامی ارائه میدهد، بدانید به احتمال زیاد، کارنامه انقلاب را با عینک «توسعه غربی» و لیبرالی میبیند. او بعد از نیم قرن جدال تمام عیار انقلاب اسلامی و نظام سرمایهداری هنوز نفهمیده است که کارنامه انقلاب را نمیتوان با ترازوی توسعه غربی و نظام سرمایهداری توزین کرد! بنابراین با او بحث و چون و چرا نکنید. آب در هاون کوبیدن است. فقط بگویید:
وصال دولت بیدار ترسمت ندهند
که خفتهای تو در آغوش بخت خوابزده
#غرب
#توسعه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍️ احمدحسین شریفی
🔻وقتی علیرغم همه ظرفیتها، توانمندیها و پیشرفتها، ناگهان دائماً از «نمیشود»، «نداریم» و «نمیتوانیم» سخن گفته میشود، دو دلیل ممکن است داشته باشد:
یک. بیان وضعیت واقعی مدیران و مسؤولان و تصمیمگیران کشور باشد.
دو. به هدف آمادهسازی افکار عمومی برای پرداخت هزینهای بزرگ باشد. در این صورت باید امیدوار بود که آن هزینه، «عزت»، «امنیت» و «استقلال» کشور نباشد.
#مدیریت
#سیاست
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◽️مساجد به مثابه هستههای مقاومت
🖊 احمدحسین شریفی
🔸 جمهوری اسلامی ظرفیتهای فرهنگی بومی و اسلامی منحصر به فردی دارد که اگر مدبرانه، خردمندانه و خلاقانه مورد استفاده قرار گیرند، قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی در همه عرصههای اجتماعی و فرهنگی چند برابر خواهد شد.
🔹یکی از آن ظرفیتها: مساجد، هیئات، تکایا و حسینیهها و فاطمیهها و زینبیهها است.
🔸اینها از بزرگترین، پاکترین، چابکترین، کمهزینهترین و مؤثرترین «هستههای مقاومت» در حوزههای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگیاند.
🔻فعال بودن این هستهها در محیطهای علمی و دانشگاهی نه تنها «حصاری محکم در برابر تهاجم فرهنگی» ایجاد میکند؛ بلکه «درمانی برای کاهش آسیبهای اجتماعی» و «عاملی بیبدیل در مقاومسازی نیروهای علمی و مدیران آینده انقلاب اسلامی» هم خواهد بود.
#مسجد
#مقاومت
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️اعجاز نگاه جهادی در مدیریت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به گواهی تجربه زیسته ما در طول ۴۶ سال گذشته، در هر جایی که نگاه انقلابی و جهادی بر مدیران و مدیریت، حاکم بوده است، به پیشرفتهای اعجازگونهای دست یافتهایم و هر جا یا زمانی که مدیران ما چنین نگاهی نداشته و نگاههای سکولاریستی و اینجهانی و مادی بر آنان حاکم بوده است، علیرغم همه هزینهها، نتوانستهایم به نحو رضایتبخشی پیشرفت کنیم.
در مدیریت جهادی، «ارادهها» حاکم بر «داشتهها»ست.
در مدیریت جهادی، «امکانات» تعیینکننده «اقدامات» نیستند؛
در مدیریت جهادی، «موانع» تبدیل به «موتور محرکه» میشوند؛
در مدیریت جهادی، «تهدیدات» به هر میزان که بزرگ باشند، به «فرصتهای» بزرگتری تبدیل میشوند؛
در مدیریت جهادی، چارچوبهای خشک سازمانی، بهانه کمکاری یا کندکاری نیستند؛
مدیران جهادی، در عین رعایت نظم و قانون و اخلاق سازمانی، از مسیرهای فراسازمانی غافل نیستند؛
مدیران جهادی در کنار پرکاری و خستگیناپذیری، در همه فعالیتهای خود دو جهتگیری مهم را فراموش نمیکنند: (۱) حرکت در «راه خدا» و (۲) حرکت در «راه خدمت به مستضعفین»: «ما لَکُم لا تُقاتِلونَ فی سَبیلِاللَّهِ وَ المُستَضعَفینَ» یعنی هم دنبال «تعالی معنوی» افراد و سازماناند و هم دنبال «تحقق عدالت اجتماعی».
مدیران جهادی، بیتوقعاند؛ در امورات شخصی خود هیچ هزینه زائدی برای سازمان ایجاد نمیکنند؛
مدیران جهادی، حتی توقع تشکر و قدردانی از دیگران ندارند؛ آنان صاحب اصلی کار را کس دیگری میدانند و دنبال کسب رضایت او هستند.
مدیران جهادی، به دلیل اخلاص و توکل و توسلی که دارند، کمتر دچار خطای در تشخیص میشوند. «اگر روحیه جهادی حاکم باشد، غالباً درست میبینند، و همیشه خوب عمل میکنند و پیش میروند.»
مدیران جهادی، در عین توجه به مسائل روزمره و حل نیازهای موردی و مقطعی، کلنگر، آیندهنگر و دوراندیشاند؛
از بزرگترین مدیران جهادی، آیتالله #شهید_رئیسی بود که به تعبیر نائب المهدی «واقعاً شب و روز نمیشناخت؛ واقعاً دنبال آفرین و احسنت برای اینهمه کاری که میکرد نبود.»
#مدیریت
#جهاد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️بیحجابی و بردگی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
چقدر ناداناند زنان و دخترانی که رهایی و آزادی و سود و منفعت خود را در بیحجابی و برهنگی میپندارند!
ای کاش در ورای تبلیغات دروغین رسانههای شیطان، از واقعیت زندگی زنان بیحجاب و بیعفت غربی آگاهی داشتند!
ای کاش میدانستند که بیحجابی و برهنگی آنان فقط و فقط به سود مردان شهوتران و هوسباز است.
ای کاش از آمار چندبرابری خودکشی (نسبت به مردان) در میان زنان به اصطلاح آزاد غربی آگاهی داشتند!
ای کاش میدانستند که بزرگترین مدافعان بیحجابی و برهنگی زنان و نخستین مدافعان شعارهای فمینیستی در دنیای غرب مردان بوالهوس و سرمایهداران پولپرست بودهاند و هنوز هم هستند!
ای کاش میدانستند که طراحان چنین شعاری، با ابلهسازی زنان، دنبال بردهسازی آنان هستند!
و ای کاش ...
#زن
#غرب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹