eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
366 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴فرصت‌ها و برکات شبهات و نقدها 🔸قسمت دوم: شيخ آقابزرگ تهراني 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از مهم‌ترين دائرة المعارف‌هاي بزرگ اَعلام و کُتُب در عالم اسلام، کتاب «کشف الظنون عن اسامي الکتب و الفنون» اثر مصطفي بن عبدالله معروف به «کاتب چلپي» يا «» (م1069ق) است. حاجي خليفه در اين کتاب، که تدوين آن حدود 20 سال زمان برد، نزدیک به ۱۵۰۰۰ کتاب و رساله و قریب به ۹۵۰۰ مؤلف و نويسنده را معرفي کرد و در باب 300 علم و فن سخن رانده است. وي در جايي از اين کتاب، شيعه را به نداشتن كتاب‏های سودمند و عالمان برجسته متهم كرده و آنان را طفيلی ديگر مذاهب خوانده است. 🔸 افزون بر او، (م1914م)، از نويسندگان و اديبان مشهور مسيحي ـ لبناني، در کتابي با عنوان «تاريخ ادبيات زبان عربي»، همين ادعا را با الفاظ و ادبياتي ديگر، تکرار کرد. و کتابهاي دربارة‌ اسلام و تمدن اسلامي نيز که به ، بي‌مهري‌هاي فراواني در آن شده بود، مزيد بر علت شد. 🔸در مواجهه با اين شبهات، چند کار بزرگ از سه انديشمند و محقق کم‌نظير دوران اخير تشيع، انجام گرفت: 1️⃣علامه محمدحسين (1294-1373ق)، براي پاسخ به شبهات و تصحيح اشتباهات تاريخي جرجي زيدان کتاب‌هاي «اصل الشيعه و اصولها» و همچنين «المطالعات و المراجعات و النقود و الردود» را نوشت. 2️⃣(1272-1354ق) با نگارش کتاب «تأسيس الشيعه الکرام لعلوم الاسلام»، براي هميشه به اين شبهه پاسخ داد که شيعيان در علوم اسلامي نقشي نداشته‌اند. وي در اين کتاب خدمات علمي و جايگاه برجستة عالمان شيعي به عالم علم و جهان اسلام را اثبات کرد. 3️⃣شيخ محمدمحسن منزوي، مشهور به (1255-1348ش) براي آنکه اين شبهه را عالمانه پاسخ دهد، دست به کار نگارش دو کتاب بزرگ زد، که هر کدام يک دائرة المعارف بزرگ‌اند: دائرة المعارف « الي تصانيف الشيعه»، که به معرفي آثار مکتوب عالمان شيعه پرداخت و کتاب دائرة المعارف گونة «طبقات اعلام الشيعه»، که ناظر به شرح احوال و معرفي زندگي‌نامه علمي عالمان بزرگ شيعي است. ايشان در کتاب الذريعه، بيش از 55000 کتاب و رساله‌اي که توسط عالمان شيعي نوشته شده‌اند را توصيف کرد. [چهاربرابر آثاري که حاجي خليفه از عالمان اهل سنت گردآوري کرده بود] وي 60 سال عمر پژوهشي و علمي خود را صرف تدوين اين اثر کرد. گفته‌اند، براي اينکه شبها کمتر بخوابد، بيش از 40 سال شام نمي‌خورد. مهم‌ترين کتابخانه‌هاي جهان اسلام را جستجو کرد. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
بررسي ديدگاه دکتر داوري درباره علم ديني قسمت سوم.mp3
27.12M
🎤احمدحسين شريفي 🔴درسگفتارهاي علم ديني ✔️جلسه هفدهم: بررسي ديدگاه دکتر رضا داوري اردکاني 🔸قسمت سوم و پاياني 🔸در اين جلسه به تحليل و نقد ديدگاه دکتر ،‌ عضو بسيار باسابقة شوراي عالي انقلاب فرهنگي و رئيس فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي، از سال 1377 تاکنون، پرداخته شده است: تمرکز اين نقد بر نامه‌‌اي است که ايشان در تاريخ 1 اسفند 1396 در اين موضوع منتشر کردند. البته در همان زمان، به صورت مکتوب نقدهايي به آن نامه نوشته شد، اما در اين درسگفتار قدري بيشتر دربارة ديدگاه ايشان و جايگاه وي در مهندسي علو م انساني پس از انقلاب اسلامي پرداخته شده است. در اين فايل بخش سوم و پاياني اين جلسه نقد ديدگاه دکتر داوري تقديم مي‌شود. براي مشاهده بخش اول اينجا را کليک کنيد (👈👈): https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/629 و براي مشاهده بخش دوم اينجا را کليک کنيد (👈👈): https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/631 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🔴فرصت‌ها و برکات شبهات و نقدها 🔸قسمت سوم: الگوي الغدير 🖊احمدحسين شريفي 🔸بعضي مي‌گويند در پاسخ به شبهات لازم نيست به تفصيل سخن گفت، خيلي مختصر بايد جواب شبهه را داد چون مخاطبان شبهه حوصله مطالعه يا شنيدن بحث‌هاي مفصل را ندارند. 🔸اين سخن از جهتي و نسبت به مخاطباني درست است؛ اما از جهتي توصيه مناسبي نيست؛ 🔸اولاً شبهه ‌انداختن و انکار يک حقيقت زحمت زيادي ندارد؛ فردي مي‌تواند در يک جمله بزرگ‌ترين حقايق را انکار کند. مثلا بگويد «حديث غدير،‌ هيچ سنديتي ندارد و از ساخته‌هاي محدثان و عالمان شيعه است» حال اگر در پاسخ گفته شود «خير چنين نيست» هرگز کفايت نمي‌کند. براي آنکه نشان دهيم اين حديث بيش از منابع شيعي، در منابع اهل سنت آمده است و بيش از راويان شيعي، توسط راويان اهل سنت نقل شده است، نياز به کار محققانه دارد. کاري که با نگارش مجموعة بي‌نظير انجام داد. 🔸ثانياً، شبهات به منزلة تهديدهاي ديني و اعتقادي‌اند بايد آنها را به فرصت تبديل کرد و خلأها و کمبودهاي تحقيقي و علمي را پر کرد. تشکيک‌ها و ترديدها را بايد نردبان تحقيق دانست. کار که علامه اميني با تحقيقات گسترده بر روي حادثه غدير انجام داد. 🔸البته اين سخن بدان معنا نيست که وظيفه اولي و اصلي همه مراکز علمي و تحقيقي و همه محققان اسلامي بايد پاسخ به شبهات باشد، که اين خود نوعي انفعال است. اما به بهانة انجام کارهاي بنيادين و تحقيقات سفارش شده و غيرسفارش شده هم نمي‌توان و نمي‌بايد از زير بار شبهات و پاسخ‌هاي محققانه به آنها شانه خالي کرد. شبهه مي‌تواند محرک خوبي براي کارهاي بنيادين و تحقيقي بزرگ باشد. محرک انجام کارهاي بنياديني مثل الغدير و ، هر چند شبهه بود، اما آنها فقط در حد پاسخ به شبهه اکتفا نکردند، بلکه آن را نردباني براي تحقيق و تبيين معارف اسلامي و احياي تراث اسلامي و استحکام بنيان‌هاي فکر شيعي قرار دادند. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سلام و درود خداوند بر روان پاک شهيدان راه ولايت؛ به ويژه شهيد محسن فخري‌زاده. 🔸خدايا به ما توفيق بده آنگونه زندگي کنيم که دست کم شرمنده شهدا نباشيم. https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔸جمله ای حکیمانه از یکی از نویسندگان معاصر آمریکایی: "هیچ یک از شرایطی که در زندگی با آن روبرو میشوید تصادفی نیست. هر موقعیت با هدفِ سوق دادنِ شما به سطح بالاتری از آگاهی ایجاد میشود. و کارِ شما فقط این است که حقیقت را دریابید و سهمی را که هر رویداد میتواند در زندگی‌تان داشته باشد، کشف کنید." @Ahmadhoseinsharifi 🌹
7.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹نگاه شهید محسن فخری زاده درباره 🔸طیف بندیهای سیاسی و ملاک خودی یا غیر خودی بودن افراد 🔸 و مذاکره با آمریکا. 🌹برای شادی روحش صلواتی تقدیم میکنیم.
🔴فرصت‌ها و برکات شبهات و نقدها 🔸قسمت چهارم: در ستايش شبهه و نقد 🖊احمدحسين شريفي 🔸شبهه همچون زلزله و سيلي است که بيشترين آسيب را به بافت‌هاي فرسوده يا انسان‌هاي ناآماده و غافل مي‌زند. در عين حال، همين زلزله و سيل‌ مي‌تواند فرصتي براي بازسازي بافت‌هاي فرسوده‌ و بازنگري در مدل‌ها و روش‌هاي شهرسازي و خانه‌سازي هم باشد. 🔸همانطور که زلزله و سيل حتي انسان‌هايي که در خوابي عميق فرورفته باشند را بيدار مي‌کند و به فکر راهي براي نجات و رهايي مي‌اندازد؛ شبهات و نقدها نيز چنين‌اند. مانع خواب‌آلودگي و خواب‌زدگي مي‌شوند. پس نعمتي بزرگ‌اند. دينداران را از خواب تحجر و جمود بيدار کرده و آنان را وادار به تعقل مي‌کنند. 🔸دين و آييني بايد نگران شبهات و نقدها باشد که از پايه‌هاي عقلاني مستحکمي برخوردار نيست؛ و ديني که چنين باشد چه بهتر که از بين برود؛ چون قطعاً ديني انساني نخواهد بود؛ يعني به کار انسان، که از مهمترين شاخصه‌هاي او خرد و خردورزي است، نمي‌آيد. اما ديني که عقل و خرد را پيامبر دروني معرفي مي‌کند و در منبع اصلي خود(قرآن) حدود 300 نوبت همة انسان‌ها و پيروانش را به تعقل و تفکر و تأمل و تدبر دعوت کرده است، نه تنها از شبهه و نقد باکي ندارد؛ که به استقبال آنها هم مي‌رود؛ آنها را همچون دارويي مي‌بيند که ظاهري تلخ و ناگوار دارند اما باطني شفابخش و نجات‌دهنده و سلامت‌بخش. 🔸شايد يکي از معاني حديثي که از رسول خدا(ص) نقل شده است، همين معنا باشد، که مخالفان دين با طرح شبهات و نقدهاي خود ناخواسته مي‌توانند، خدمتي شايان به توسعه دين و تعميق اطلاعات ديني کنند: 🔸«إِنَّ اللَّهَ يُؤَيِّدُ هَذَا الدِّينَ بِأَقْوَامٍ‏ لا خَلاقَ لَهُمْ؛ خداي متعال اين دين را با گروه‌هايي که خود نصيبي از آن ندارند، ياري مي‌کند» 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مامور سی‌آی‌ای: آیت‌الله مصباح بزرگترین دشمن ماست! 🔹صحبت های رائول مارک گرشت مأمور سابق در مورد آیت الله مصباح یزدی: 🔹بگذارید راحتتان کنم، تنها مانع ما برای ایجاد دموکراسی ( )، ایران آیت الله ست، فقط آیت الله مصباح یزدی! 🔹او تنها کسی است که دموکراسی آمریکایی را به چالش کشیده است. 🔸برای سلامتی آیت الله مصباح دعا کنید. @ahmadhoseinsharifi 🌹
رسالت حوزه علميه در گام دوم انقلاب اسلامي قسمت اول.mp3
34.57M
🎤احمدحسين شريفي 🔴نشست علمي «رسالت‌هاي حوزه علميه در گام دوم انقلاب اسلامي» 🔸قسمت اول: ارائه بحث 🔸تاريخ برگزاري: 11/ 9/ 1399 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
🔴فرصت‌ها و برکات شبهات و نقدها 🔸قسمت پنجم: آفت برخوردهاي منفعلانه و متعصبانه با شبهات 🖊احمدحسين شريفي 🔸شبهات و نقدهاي ديني، زماني آسيب‌زايند که يا 1️⃣از سوي عالمان و فرهيختگان ديني مورد بي‌اعتنايي قرار گيرند؛ يعني مدافعان دين، با اين گمان باطل که «الباطل يموت بترک ذکره»، با بي‌اعتنايي از کنار آنها بگذرند؛ و به تعبير ديگر، آنها را نردباني براي ارتقاي سطح دين‌داري مردم و ابزاري براي عمق‌ بخشيدن به باورهاي ديني مردم قرار ندهند؛ 2️⃣و يا به صورتي متصلبانه و متعصبانه با آنها برخورد شود. يعني بدون آنکه دليلي محکم و معقول و موجه در نقد شبهات ارائه دهند، تلاش کنند عواطف و احساسات مردم را عليه شبهه‌افکنان و ناقدان تحريک کنند. اين کار ممکن است به صورت مقطعي و براي عوام الناس مفيد باشد، اما قطعاً‌ نه تنها براي فرهيختگان جامعه قانع کننده نيست؛ بلکه در دراز مدت به ضرر دين و باورهاي ديني هم خواهد بود. زيرا روشن است که استفاده از تعابير تند و اهانت‌بار به هنگام پاسخ به نقدها و شبهات، و يا پرداختن به ناقد به جاي نقد، و در شکافتن انگيزه‌ها به جاي تحليل انگيخته‌ها، به ‌صورت ضمني نشان مي‌دهد که پاسخ دهندگان از برهان و دليلي معقول و موجه کوتاه است و الا نيازي به درشت‌گويي و درشت‌خويي و انگيزه‌جويي نبود: به تعبير زيباي : «دلايل قوي بايد و معنوي/ نه رگ‌هاي گردن به حجت قوي» و باز هم به تعبير زيباي سعدي «سنت جاهلان است که چون به دليل از خصم فرومانند، سلسلة خصومت بجنبانند». 🆔 @Ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
🔴قطع اين مرحله بي‌همرهي خضر مکن (3): 🔸ويژگي‌هاي استاد معنوي از نگاه عبدالرزاق کاشاني 🖊احمدحسين شريفي 🔸، از بزرگ‌ترين و قوي‌ترين شارحان و ، دربارة ويژگي‌هاي عرفان و پير راه معنويت مي‌گويد: 🔸انسان کامل و استاد سير و سلوک معنوي کسي است که: «در علوم شريعت و طريقت و حقيقت، به کمال رسيده باشد» 🔸یعنی کسي که (۱) در فقه و احکام شرعي تخصص نداشته باشد؛ و (۲) از دانش اخلاق آگاهي نداشته باشد؛ و (۳) دستي در عالم حقايق نداشته باشد، توانايي راهبري ديگران را نخواهد داشت. 🔸تنها آگاهان نسبت به شريعت، طريقت و حقيقت‌اند که مي‌توانند آفات و آسيب‌هاي روحي را به خوبي بشناسند و نسخة درماني آنها را ارائه دهند. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹