eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
وحدت و تقریب مذاهب اسلامی در منظومه فکری علامه مصباح (Trimmed).mp3
25.53M
🔴نشست علمی با موضوع: «وحدت و تقریب مذاهب اسلامی در منظومه فکری علامه مصباح یزدی(ره)» 🌟🌟برگزار کننده: موسسه مذاهب اسلامی🌟🌟 📃سخنران نشست: احمدحسین شریفی 🕢زمان دوشنبه چهارم اسفند 1399 ساعت 10 تا 12 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ضرورت اخلاق‌پژوهی در کلام مقام معظم رهبری 🔶رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۲۳/ ۷/ ۱۳۹۱ در دیدار با جوانان خراسان شمالی فرمودند: 🌹«ما در فقه اسلامی و حقوق اسلامی زیاد كار كرده‌ایم؛ باید در اخلاق اسلامی و عقل عملی اسلامی هم یك كار پرحجم و باكیفیتی انجام دهیم - حوزه‌ها مسئولیت دارند، دانشوران مسئولیت دارند، محققان و پژوهشگران مسئولیت دارند، دانشگاه مسئولیت دارد - آن را مبنای برنامه‌ریزی‌مان قرار دهیم، آن را در آموزش‌های خودمان وارد كنیم؛ این چیزی است كه امروز ما به آن احتیاج داریم و باید دنبال كنیم.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴بی‌توجهی به داوری‌های مردمان 🖊احمدحسین شریفی 🔶 درباب دوم گلستان (در اخلاق درويشان) در حکايت 22 مي‌گويد: لطف الهي شامل حال گنه‌کار و خطاکاري شده بود و بعد از سال‌ها ابتلا به گناه و انحراف، متنبه شده و در حلقه اهل حق وارد و سبک زندگي و اخلاقيات آلوده خود را کنار گذاشته و به اخلاق پسنديده متخلق شده بود. در عين حال، از طعن طاعنان در امان نبود و دائماً دربارة او مي‌گفتند «كه بر قاعده اول است و زهد و صلاحش‏ نامُعَوَّل». بعد از مدتي، تاب‌آوري خود را در برابر اين همه طعنه و نيش و کنايه از دست داد و غمگين و دل‌آزرده، به شکایت زد اهل دلی رفت. آن بزرگ و پير کوشيد تا با تغيير نگرش و نوع نگاه او، اين تهديد و رنج را به يک فرصت براي تعالي روحي تبديل کند. به همين دليل به او گفت: 🌹«شكر اين نعمت چگونه گزارى كه بهتر از آنى كه همى ‏پندارندت» نيک باشي و بدت گويد خلق به که بد باشي و نيکت بينند ليکن مرا بين كه حسن ظن همگان در حق من به كمال است و من در عين نقصان، روا باشد انديشه بردن و تيمار خوردن.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 ❌ «أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَهَانَ بِهِ صَاحِبُهُ (نهج البلاغه، حکمت۳۴۸)؛ بدترین و خطرناکترین گناه، گناهی است که مرتکب شونده، آن را سبک بشمارد» ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔰 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
نقش اسلامی سازی علوم انسانی در تمدن اسلامی از نگاه علامه مصباح (Trimmed).mp3
10.8M
🎤موضوع سخنرانی: 🔶نقش اسلامی‌سازی علوم انسانی در تمدن نوین اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی 🔷همایش علمی «حکیم جریان‌ساز» 🔶تاریخ: ۹/ ۱۲/ ۱۳۹۹ 🔴محل برگزاری: موسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
مؤتمر تحديـات الحضـارة الغـربيـة - مقاربات عربية وإسلامية.pdf
12.4M
🔴همایش بین‌المللی تحدّيات الحضارة الغربية: مقاربات عربية وإسلامية (چالش‌های تمدن غرب: رویکردهای عربی- اسلامی) 🔶این همایش از سوی دانشگاه المعارف در تاریخ ۵ و ۶ مارس ۲۰۲۱ مصادف با 15و 16 اسفند ۱۳۹۹ در بیروت برگزار می‌شود و اندیشمندان و محققانی از هفت کشور ایران، عراق، لبنان یمن، مصر، الجزایر و تونس به ارائه بحث می‌پردازند: 1️⃣ دکتر حبیب الله بابائی از ایران با موضوع «التأسيس الفكري والفلسفي» 2️⃣دکتر جاسم الحریری از عراق با موضوع «هيمنة الغرب، القوة الصلبة» 3️⃣ دکتر هادی القبیسی از لبنان با موضوع «قوة الاستتباع الناعمة» 4️⃣ علی الحاج حسن از لبنان با موضوع «اتجاه الاستقلال ورفض التبعية: دول ونخب وحركات مقاومة» 5️⃣دکتر غیضان السید علی از مصر با موضوع «اتجاه الرفض والانغلاق: نخب فكرية وتنظيمات سياسية» 6️⃣دکتر عبدالملک عیسی از یمن با موضوع «اتجاه التصالح والتقليد: دول ونخب وأحزاب» 7️⃣دکتر الطاهر احمد محمد الشریف از الجزایر با موضوع «رؤى غربية لمستقبل الغرب» 8️⃣دکتر الهذیلی المنصر از تونس با موضوع «مؤشرات الضعف والوهن» 9️⃣دکتر احمدحسین شریفی از ایران با موضوع «المشروع الحضاري البديل: أبعاده الانسانية، والاخلاقية والثقافية» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴راهی برای تربيت نفس 🖊احمدحسین شریفی 🔶کار نفس، حيله‌گري و مکاري و تسويل است. هرگز با توصيه و موعظه نمي‌توان آن را از چنين کاري باز داشت. به تعبير برخي از بزرگان، اگر 124 هزار پيامبر همگي از نفس خواهش کنند که دست از حيله‌گري و تسويل بردارد، گوش نمي‌دهد. 🔶یکی از راه‌هایي که مي‌توان به وسيلة آن نفس را رام خود کرد و از شر حيله‌گري‌ او در امان ماند، گرسنه‌ نگه داشتن آن است: اَجِعْ کلبَکَ يَتْبَعْک؛ سگ خود را گرسنه نگه دار تا رام تو شود و از تو پيروي کند. یعنی نه تنها به هیچ وجه خواسته‌های غیرمعقول و غیرمشروع او را نباید اجابت کرد، بلکه خواسته‌های مباح او را هم باید مدیریت کرد. به نان سازند مردم رام هر سگ را و ليکن تو اگر خواهي سگ نفست شود رامت مده نانش @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و مَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (لقمان، ۳۴) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از طرح ولایت
💠 پخش زنده سلسله جلسات درس اخلاق 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد حسین شریفی ( عضو هیأت علمی و استاد تمام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی _ره_ ) 📆 امشب 🕣 ساعت: ۲۰:۳۰ 🔻 درگاه برگزاری جلسات در صفحه رسمی مرکز آموزش‌های آزاد موسسه امام خمینی ره در برنامه روبیکا می‌باشد. 🌐 http://rubika.ir/maab_iki 🔰لینک عضویت در کانال مرکز آموزش‌های آزاد موسسه امام خمینی(ره) در پیام رسان های ایرانی: 🆔 @maab_iki ارتباط با ادمین: 🆔 @admin_maab
🔴تفاوت نگاه تربیتی سعدی و حافظ 🖊احمدحسین شریفی 🔶 و برای قرن‌های متمادی دو شاعر فرهنگ‌ساز بوده و هستند. در عین حال، تفاوت‌های فراوانی میان نگاه فرهنگی و تربیتی و اخلاقی آنان مشاهده می‌شود که در جای خود قابل مطالعه و بررسی است. به عنوان مثال، درباره نقش وارستگی مربی در تربیت، سعدی می‌گوید هر چند پاکی و وارستگی مربی نقشی جدی و انکارناپذیر در تربیت متربیان دارد؛ اما متربی نباید خود را درگیر عمل یا بی‌عملی مربی کند. وظیفه متربی این است که پندها و سخنان حکیمانه را به گوش جان بشنود و عمل کند: گفت عالم بگوش جان بشنو ور نماند به گفتنش کردار باطل است آنچه مدعي گويد خفته را خفته کي کند بيدار مرد بايد که گيرد اندر گوش ور نوشته است پند بر ديوار 🔶اما حافظ به شدت با چنین نگاهی مخالف بود و به متربیان توصیه می‌کرد که اگر مربی اهل عمل نبود، هرگز پند و نصیحت او را نباید بشنوید و عمل کنید! عنان به ميکده خواهيم تافت زين مجلس که وعظ بي‌عملان واجب است نشنيدن 🔷در این میان به نظر می‌رسد دیدگاه سعدی درست‌تر و راه‌گشاتر از دیدگاه حافظ است. خود سعدی از قول فقیهی که پسرش دیدگاهی همچون حافظ داشت، می‌گوید: «بمجرّد اين خيال باطل (که مثلا مربیان به گفته‌های خود عمل نمی‌کنند) نشايد روى از تربيت ناصحان بگردانيدن و علما را به ضلالت منسوب كردن و در طلب عالم معصوم از فوايد علم محروم ماندن» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴علامه مصباح و شهید حیدری نهاوندی 🖊احمدحسین شریفی 🔶یک وقتی از یزدی شنیدم که مدتی هم‌بحث با شهید (از شهدای هفتم تیر) بودند. به دلیل علقه و علاقه خاصی که ما نهاوندی‌ها به شهید حیدری داریم، خیلی دوست داشتم که از رابطه آن شهید بزرگوار با علامه مصباح و خاطرات ایشان درباره آن شهید بزرگوار بیشتر بدانم، اما متأسفانه هیچ وقت موقعیتی پیش نیامد که بیشتر در این باره از ایشان بشنوم. 🔶همین اندازه را می‌دانم که می‌فرمودند شهید بهشتی که مدیر دبیرستان دین و دانش قم بود به دلیل آینده‌نگری و دوراندیشی بی‌نظیری که داشت کلاس‌های زبان انگلیسی و جامعه‌شناسی و فیزیک و شیمی و ریاضیات برای عده‌ای از فضلای جوان و پرانگیزه قم تشکیل داد و استادان برجسته‌ای را دعوت می‌کرد و چنین آموزش‌هایی را ارائه می‌دادند. و می‌فرمودند «یکی از افرادی که بسیار پر انگیزه در این کلاس‌ها شرکت می‌کرد، شهید حیدری نهاوندی بود. این کلاس‌ها چند سال طول کشید اما متأسفانه به دلایل مختلف ریزش‌های فراوانی داشت و اواخر فقط سه نفر مانده بودیم: مرحوم دکتر احمد احمدی، شهید حیدری نهاوندی و من.» 🌹خدای متعال روح همه این عالمان راستین و مجاهد را در اعلا علیین مهمان صدیقین و شهداء و صالحین بگرداند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶علم، انسان را تهذیب نمی‌کند. 🔶علم توحید و عرفان و فقه و اخلاق هم ممکن است انسان را جهنمی کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹