فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازی پدر با پسرانش. چه فرزندان با معرفتی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔻بتهای چهارگانه ذهن
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فرانسیس #بیکن خطاهاي ذهني را «بت» ميناميد و معتقد بود، چهار نوع بت ذهني وجود دارد که ممکن است موجب انحراف ذهن از کسب معرفت حقيقي باشد. وی معتقد بود يک محقق و پژوهشگر، براي آنکه به نتيجهاي علمي برسد، لازم است همة اين بتها را بشکند:
1️⃣بتهای قبیله: منظور خطاهايي است که بستر آنها در طبيعت و طايفة آدميان و نژاد انساني وجود دارد. به همين دليل ميان همة انسانها مشترکاند.
2️⃣بتهای غار: منظور از بتهاي غار، خطاهايي است که ناشي از ساختمان خاص ذهني و بدني افراد يا معلول تعليم و تربيت، عادات و اتفاقاند.
3️⃣بتهای بازار: خطاهايي که معلول زباناند.
4️⃣بتهای نمایشخانه: خطاهايي که در اثر فرضيههاي موهوم نظامهاي فلسفي و مغالطات آشکار وارد ذهن ميشوند.
#اخلاق
#تفکر
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این خاطره را بشنوید.
ایشان از جمله افراد و گروههای است که مدعیاند #علامه_مصباح انقلابی نبود!
و این رفتارها دقیقا همان چیزی است که علامه مصباح آنها را ضد اسلامی میدانست و هرگز حاضر به تأیید و همراهی با آنها نبود.
تفاوت «اسلام اصیل» با «اسلام ابزاری» همین است!
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴از کوزه همان برون تراود که در اوست
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امير مؤمنان(ع) در سخني حکيمانه ميفرمايد:
مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِي فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِه؛ هيچ کس چيزي را در دل پنهان نکرد مگر آنکه در لغزشهاي زبان و خطوط چهرة او آشکار شد.
همين حقيقت ديني در ادبيات عرفاني نيز به زيبايي نمايان شده است:
#سعدی:
سخن عشق تو بيآنکه برآيد به زبانم
رنگ رخساره خبر ميدهد از حال نهانم
******
ما در اين شهر غريبيم و در اين ملک فقير
به کمند تو گرفتار و به دام تو اسير
گر بگويم که مرا حال پريشاني نيست
رنگ رخساره نشان ميدهد از سرّ ضمير
شاعر ديگري چنين ميگويد:
راز درون هر چه بود گاهگاه
تيغ زبانش بدر آرد ز چاه
صفحه رخساره چو يک آينه
فاش کند راز دل از دود آه
يک شاعر عرب ميگويد:
تخبرني العينان ما القلب کاتم
چشمها مرا از آنچه که دل پنهان کرده است، آگاه ميکنند.
به قول شاعر عرب:
ان العيون لتبدي في تقلبها
ما في الضمائر من ودّ و من حنق
حرکات چشمها آشکار ميکنند، حب و بغضهاي درون را.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ احمدحسین شریفی
🔻«ایثار» از زیباترین صحنههای آفرینش است؛ حتی اگر از سوی پرندهای باشد که به اعتقاد خیلی از آدمیان، موجودی غیر خردمند و غیر مکلف است.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔻سبک زندگی متدانی از نگاه ملاصدرای شیرازی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هر چند اصطلاح سبک زندگی اصطلاحی جدید است اما مباحث ناظر به سبک زندگی در میان گذشتگان نیز از مهمترین دغدغهها بوده است. از جمله کسانی که مطالبی مهم و اندیشههایی بنیادین درباره #سبک_زندگی دارد، ملاصدرای شیرازی است. از مجموع آثار وی مباحث بسیار مهمی در این باره قابل اصطیاد و استخراج است. انواعی از سبک زندگی در کلمات او تحلیل شدهاند. در مجموع میتوان گفت #ملاصدرا از دو نوع سبک زندگی سخن میگوید:
1.سبک زندگی متعالی
2.سبک زندگی متدانی.
هر کدام را به دستههایی تقسیم میکند.
در مجموع از سخنان وی چند ویژگی برای سبک زندگی متدانی به دست میآید:
یک. ضعف و کمبود در تواناییهای ادراکی و شناختی: نخستین شرط لازم برای برخورداری از یک زندگی متعالی، فهم «نفع و ضرر» و «خیر و شر» است؛ به همین دلیل از کسانی که فاقد چنین سطحی از درک و شناخت باشند نمیتوان انتظار انجام رفتارهای خیر را داشت. چنین افرادی به دلیل غلبه قوای وهمی و خیالی، خیر را شر و ظلمت را نور میپندارند. اینان نه تنها تمایلی به ادراک حقیقت (به عنوان لذیذترین اشیاء) ندارند؛ بلکه از آن وحشت و هراس هم دارند. افزون بر این، کسانی که از قوه ادراکی و عقلی ضعیفی برخوردار باشند حتی در صورت شناخت خیر، معلوم نیست که قوه عاقله آنان بتواند در مقابل وسوسههای قوای شهوی و غضبی مقاومت کند.
دو. تکیه بر باورهای خرافی به جای عقاید راستین: از دیگر ویژگیهای سبک زندگی متدانی این است که صاحبان چنین سبکی به دلیل بریدگی و ناآگاهی از علوم حقیقی، بر عقاید خرافی و باطل تکیه میزنند. عقایدی که از قبیل اضغاث احلام بوده و نتیجهای در پی ندارند. به همین دلیل، به جای «تعهد به حقیقت» و «تقید به واقعیت»، «تقلید از عوام» و «تأسی به عادات رایج زمانه» است که زندگی آنها را مدیریت میکند.
سه. در جستجوی لذتهای حسی و خیالی و وهمی به جای لذتهای عقلی: هدف غایی صاحبان این نوع از سبک زندگی، دستیابی به لذتهای حسی و خیالی است. اینان به دلیل غوطهوری در شهوات حیوانی اساساً درکی از لذایذ معنوی و حقایق عقلی ندارند که در پی آنها باشند. شهوات حیوانی چشم و قلب آنها را تخذیر کرده و ذائقه آنان را به انحراف کشانده است. اینان مسحور وساوس درونی و بیرونیاند.
#فلسفه
#حکمت_متعالیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔻سبک زندگي پروانهوار از نظر ملاصدرا
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از اقسام و انواع #سبک_زندگی متدانی از نگاه ملاصدرای شیرازی سبک زندگی پروانهوار است. توضیح آنکه:
برخی افراد از حیث افق ادراک در حد محسوساتاند. علیرغم برخورداری از «قوه» عاقله، در مقام فعلیت صرفاً توانایی درک محسوسات را دارند؛ یعنی صرفاً حواس ظاهری آنها فعال است. نفس چنین افرادی، «نفس شهوانی» است. زیرا شهوت مسخر ادراک حسی است. حتی رفتار چنین افرادی به گونهای است که گویا فاقد قوه خیال و حافظهاند. به همین دلیل، هرگز از رفتارهای پیشین خود و دیگران «عبرت» نمیگیرند. ممکن است بارها و بارها از یک سوراخ گزیده شوند.
اینان هر چند گمان میکنند زندگی لذتبخشی دارند! اما فیالواقع درکی از «لذت حقیقی» ندارند. به نازلترین سطح لذت، یعنی «لذتهای محسوس و بدنی» (مثل لذت خوراک و پوشاک و نوشاک و لذتهای جنسی)، دلخوشاند. اینان با «مفهوم و صورت ذهنی لذت» خود را سرگرم میکنند؛ توانایی درک وجودها و واقعیتهای ملائم با نفس و جان خویش را ندارند. افزون بر این، درک روشنی از هدف زندگی و غایت آفرینش خود ندارند. به همین دلیل، سبک زندگی آنان در راستای فلسفه آفرینششان نیست. بهترین حالت نفوس شهوانی این است که آزاد از هر چون و چرایی مشغول خوردن و خوابیدن و لذتهای حسی و جنسی باشند.
سبک زندگی چنین افرادی همچون سبک زندگی «پروانه» است. به اعتقاد صدرا تنها ابزار ادراکی پروانه حواس ظاهری است. پروانه نه تنها فاقد عقل است بلکه از قوه خیال و حافظه هم بیبهره است. به همین دلیل، نه خاطره و حافظهای دارد و نه امکان عبرتآموزی از گذشته را. تا زمانی که به آتش نزدیک نشود حرارت آن را درک نمیکند و پس از نزدیک شدن و احساس سوزش، هر چند موقتاً از آتش فاصله میگیرد، اما به محض آنکه حرارت آتش از افق ادراک حسی و قوه لامسه او دور میشود، سوزندگی آتش را فراموش کرده و مجدداً به آن نزدیک میشود و این کار را تا آنجا ادامه میدهد که در آتش میسوزد.
#فلسفه
#حکمت_متعالیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔻سبک زندگی متعالی از نگاه صدرای شیرازی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سبک زندگی متعالی از نگاه #ملاصدرا، #سبک_زندگی ایمانی است. توضیح آنکه به اعتقاد صدرا،
اولاً، ریشه همه اختلافات و تنوعات و تکثرات، «وجود» و «کیفیت وجودی» موجودات است:
«الوجود بحسب مراتب تقدمه و تأخره و كماله و نقصه في ذاته، أصل كل اختلاف و منشأ كل حقيقة و نعت و وصف ذاتي أو عرضي.»
ثانیاً، نفوس ایمانی و غیرایمانی نه تنها اختلاف در «شخص» و «فرد» و «مصداق» دارند؛ بلکه اختلاف در «نوع» دارند؛ یعنی هویتهایی متمایز و متباین را شکل میدهند: «أن نفسَ المؤمن الموحد بحسب الجوهر و الذات تخالف نفس الكافر مخالفة النوعية فضلا عن الشخصية».
و ثالثاً، کنشها و گرایشها و خواستهها نیز معلول و تابع نفساند. به هر میزان که نفس شریفتر و برتر باشد به همان میزان نیز کنشها و گرایشها و خواستههای او لطیفتر و پاکتر و آراستهتر و زیباتر خواهد بود:
«و اعلم أن النفوس كلما كانت أشرف و أعلى كانت محبوباتها و مرغوباتها ألطف و أصفى و أزين و أبهى»
بر این اساس، به هر میزان که نفس انسانی، متعالیتر و خالصتر و پاکتر باشد به همان میزان شاهد رفتارهایی متعالیتر و زیباتر خواهیم بود.
با تأمل در مطالب بالا میتوان فهمید که از نگاه صدرا میتوان الگوها و مدلهای مختلفی از سبک زندگی متعالی نیز ترسیم کرد. زیرا ایمان نیز امری تشکیکی است و دارای مراتب و درجات مختلفی است و هر مرتبه و درجهای از آن مطلوبات و خواستههایی خاص و در نتیجه کنشها و رفتارهایی ویژه را اقتضا میکند.
#فلسفه
#حکمت_متعالیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
7.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻شرایط فهم فلسفه صدرا از نگاه شهید مطهری
#فلسفه
@Ahmadhoseinsharigi
🌹
5.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وضعیت قطار باربری در بنگلادش
این هم یک مدل از زندگی است😄
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
▫️به مناسبت سالروز بزرگداشت صدرالمتالهین شیرازی، فرهنگستان علوم اسلامی قم برگذار میکند:
🔻 امتداد حکمت(چیستی، چرایی و چگونگی)
🔹باحضور:
استاد محمدتقی سبحانی(رئیس پژوهشکده کلام اهلالبیت و بنیاد امامت)
استاد احمدحسین شریفی(رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
دبیر علمی:
حجت الاسلام حامد آرینپور
📍مکان:خیابان الغدیر_کوچه۱۰_ساختمان مفید_طبقه اول
🕛زمان: پنجشنبه_ ۵خرداد
ساعت ۱۰ونیم صبح الی ۱۳
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔻ارتباط ظاهر و باطن از نگاه مولوی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فیلسوفان و عارفان مسلمان همگی بر این باورند که رابطهای تنگاتنگ میان کنشهای بیرونی و حالات درونی وجود دارد. تحلیلهای فلسفی و عرفانی متعددی هم برای اثبات این باور بیان کردهاند.
از جمله کسانی که به زیبایی این ارتباط را در قالب یک تمثیل بیان کرده است، جلالالدین بلخی در دفتر چهارم مثنوی معنوی است:
این طبیبان بدن دانشورند
بر سقام تو ز تو واقفترند
تا ز قاروره همی بینند حال
که نداری تو از آن رو اعتلال
هم ز نبض و هم ز رنگ و هم ز دم
بو برند از تو به هر گونه سقم
پس طبیبان الهی در جهان
چون ندانند از تو بیگفت دهان
هم ز نبضت هم ز چشمت هم ز رنگ
صد سقم بینند در تو بیدرنگ
این طبیبان نوآموزند خود
که بدین آیاتشان حاجت بود
کاملان از دور نامت بشنوند
تا به قعر باد و بودت در دوند
بلکه پیش از زادن تو سالها
دیده باشندت ترا با حالها
#عرفان
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹