✍ احمدحسین شریفی
🔹بدون تردید، شرکت در راهپیمایی روز قدس موجب خشم دشمنان اسلام میشود. و قرآن میفرماید هر قدم و اقدامی که موجب خشم دشمنان اسلام شود، «عملی صالح» است:
«وَلَايَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَايَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ ۚ إِنَّاللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ (توبه120)؛ و هیچ گامی که موجب خشم کافران میشود برنمیدارند، و ضربهای از دشمن نمیخورند، مگر اینکه به خاطر آن، عمل صالحی برای آنها نوشته میشود؛ زیرا خداوند پاداش نیکوکاران را تباه نمیکند.»
🔻پس به طور قطع در ازای هر قدمی که برای راهپیمایی روز #قدس برمیداریم «عملی صالح» در پرونده اعمال ما ثبت میشود.
🔸مؤمنان، هرگز چنین فرصتی را از دست نخواهند داد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ضرورت «مواجهه ترکیبی» با عفتستیزان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶کسانی که فرهنگسازی را منحصر به فعالیتهای تبلیغی، ارشادی و تبیینی میدانند، نه «فرهنگ» را شناخته و نه «فرهنگسازی» را دانستهاند.
«جدیت» و «صلابت» در اجرای قانون و «برخورد بیاغماض» و «سریع» و «علنی» با «قانونشکنان» نیز از جملهی ارکان و مؤلفههای فرهنگسازی است.
🔻هزاران سال است که #حجاب و عفت از مهمترین و آشکارترین ارزشهای ایرانی و اسلامی زنان و دختران ما بوده است. (یعنی حجاب یک ارزش اسلامی و ایرانی است)
🔻افزون بر آن، در مقررات و قوانین جمهوری اسلامی نیز به عنوان یکی از هنجارها و ارزشهای اجتماعی بدان تصریح شده است. (یعنی حجاب یک قانون اجتماعی است)
🔻در عین حال، چند دهه است که جبهه استکبار و دنیای غرب با به کارگیری همه توان تبلیغی و رسانهای و فکری و سیاسی خود، مبارزهای همهجانبه با این هنجار اجتماعی و اسلامی را آغاز کرده است. این مبارزه هم مبارزهای پنهان نیست، بلکه از جملهی آشکارترین و علنیترین راهبردهای دشمنان ایران و اسلام برای تجزیه ایران و ایجاد شقاق و اختلاف اجتماعی در میان ایرانیان و مبارزه با ارزشهای اسلامی و ایرانی است. (یعنی بیحجاب عملاً در جبهه دشمنان ایران و اسلام قرار گرفته است)
🔷با توجه به ترکیبی بودن این هجمه، روشن است که دفاع از این هنجار و جلوگیری از شکسته شدن حرمت آن نیز باید «دفاعی ترکیبی» و «همهجانبه» باشد. که یکی از مهمترین آنها (۱) شناسایی هنجارشکنان و اخطار به آنها است. (۲) بعد از شناسایی لازم است، به صورت مجازی یا حقیقی و به شکلی هدفمند، جلسات تبیینی و ارشادی برای هنجارشکنان گذاشته شود و حقیقت این ارزش اسلامی ایرانی و همچنین برنامههای دشمنان بشریت در این رابطه به آنان تعلیم داده شود. (۳) اگر باز هم تجری کرده و در مقابل این قانون اجتماعی و سیاسی اسلام و این سنت هزاران ساله ایرانیان ایستادگی کردند در آن صورت، معلوم میشود که نه تنها در جبهه دشمنان دین قرار گرفتهاند؛ بلکه به صورتی علنی و آشکار علیه فرهنگ و ارزشهای ملی ایران نیز قیام کردهاند. (۴) اینجاست که باید به دست قانون سپرده شوند و قانون نیز چگونگی مواجهه با چنین افرادی را مشخص کرده است.
#اخلاق_اجتماعی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴راهی برای تربيت نفس
🖊احمدحسین شریفی
🔶کار نفس، حيلهگري و مکاري و تسويل است. هرگز با توصيه و موعظه نميتوان آن را از چنين کاري باز داشت. به تعبير برخي از بزرگان، اگر 124 هزار پيامبر همگي از نفس خواهش کنند که دست از حيلهگري و تسويل بردارد، گوش نميدهد.
🔶یکی از راههایي که ميتوان به وسيلة آن نفس را رام خود کرد و از شر حيلهگري او در امان ماند، گرسنه نگه داشتن آن است: اَجِعْ کلبَکَ يَتْبَعک؛ سگ خود را گرسنه نگه دار تا رام تو شود و از تو پيروي کند. یعنی نه تنها به هیچ وجه خواستههای غیرمعقول و غیرمشروع او را نباید اجابت کرد، بلکه خواستههای مباح او را هم باید مدیریت کرد.
به نان سازند مردم رام هر سگ را
و ليکن تو اگر خواهي سگ نفست شود رامت مده نانش
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«حضرت ولایت» و توصیه به «تقویت بنیانهای معرفتی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله خامنهای، در دیدار روز گذشته خود با دانشجویان (۲۹/ /۱/ ۱۴۰۲) ضمن تکرار توصیه اکید خود به دانشجویان مبنی بر «ضرورت استحکام بنیانهای فکری و معرفتی» فرمودند:
«در این صورت دل جوان محکم، گامش استوار و حرکتش مستمر و خستگیناپذیر خواهد شد. بنابراین جوانان دانشجو باید با استفاده از قرآن، نهجالبلاغه و کتابهای اندیشمندانی همچون «مطهری»، «بهشتی» و «مصباح» روی مسائل معرفتی کار و مطالعه و تأمل و تدبر کنند.»
درباره سیر مطالعاتی آثار این سه اندیشمند بزرگ کتابهایی نوشته شده است و بعضاً برنامههایی برای مطالعه روشمند آثار آنان نیز اجرا شده است.
در این مختصر درباره یکی از آثار علمی علامه مصباح(ره) اشارهای میکنم: طرح ولایت که خود #علامه_مصباح آن را حاصل عمر و اندیشه خویش میدانستند و میفرمودند:
«بنده قریب به 70 سال است که مشغول تحصیل علوم دینی هستم و به اندازه وسع خودم، کارهایی نیز چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب انجام دادهام؛ اما صادقانه میگویم که آنچه امروز به نام #طرح_ولایت معروف است، بهترین خدمتی بوده است که بنده در طول این 70 سال در انجام آن سهمی داشتهام. ... طرح ولایت میوه درختی است که 70 سال برای آن زحمت کشیده شده است. ... اسلام نور است و تمام افتخار ما باید این باشد که خادم این نور باشیم و این نور را در جامعه زنده نگه داریم؛ لذا بنده معتقدم اینکه حاصل 70 سال کار علمی در طول 7 هفته به عنوان طرح ولایت، عرضه میشود، بسیار ارزشمند و مغتنم است و قدمی برای زنده نگاه داشتن این نور است؛ لذا باید قدر آن را دانسته، شکرگزار این نعمت الهی باشیم.»
🔻دوره طرح ولایت دارای شش محور اساسی است که همگی ناظر به بنیانهای معرفتی و فکریاند. این شش محور از ریشهایترین مباحث یعنی «معرفتشناسی» و «هستیشناسی و خداشناسی» شروع میشود؛ سپس بر پایههای استوار معرفتشناسی و هستیشناسی اسلامی به مباحث «انسانشناسی» میپردازد و در ادامه، امتداد مباحث پیشین را در «فلسفه اخلاق»، «فلسفه حقوق» و «فلسفه سیاست» به صورتی مستدل و معقول نشان میدهد.
🔻در این طرح، رابطهای ارگانیک میان همه بنیانهای معرفتی و فکری اسلامی برقرار میشود.
🔻دانشآموختگان این طرح به صورتی مستدل و عمیق میتوانند از ارزشهای اخلاقی و حقوقی و سیاسی اسلامی در برابر دیدگاههای غربی و غیراسلامی دفاع کنند.
🔻در این طرح ضمن اشاره به دیدگاههای مدرن و به ویژه اومانیستی و لیبرالیستی در حوزههای اخلاق، حقوق و سیاست، اندیشه اسلامی در این حوزهها به صورتی برهانی و استدلالی عرضه میشود.
🔻فارغ التحصیلان این دورهها، به نحوی بسیار محسوس در برابر هجمههای فکری و فرهنگی غربی بیمه میشوند. تجربه ۲۵ ساله اجرای این طرح شاهدی گویا بر این مدعا است.
🔶امیدوارم مجموعههای دستاندرکار مباحث معرفتی و فرهنگی دانشجویان یعنی «نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها»، «معاونتهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها»، «گروههای علمی معارف اسلامی در دانشگاهها»، این توصیه چندین و چندباره حضرت ولایت نسبت به لزوم و ضرورت مطالعه آثار علامه مصباح توسط دانشجویان را جدی بگیرند و دستکم دوره «مدوّن» و «آزمونشده» و «قطعیالتأثیر» طرح ولایت را به هر شکل ممکن در دانشگاهها اجرایی کنند و بالعین آثار و برکات اندیشهای و بصیرتی و کنشی آن را مشاهده کنند.
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴جای خالی «ادب»!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به گواهی ایرانشناسان و مورخان و حتی مستشرقان، ايرانيان جزء باادبترين ملتها بودهاند. شاردن (1643-1713م)، مستشرق فرانسوي که در زمان صفويه به ايران آمده بود، در سفرنامه خود دربارة ادب ايرانيان چنين مينويسد:
من هيچ ملت را مؤدبتر و ملايمتر از ملت ايران نديدهام و ادب و نزاکت در ايرانيها فطري است و اگر سالها با يک ايراني دوستي يا معامله بکنيد، محال است از زبان او چيزي بشنويد که شما را برنجاند و محال است که او حاضر باشد يک خبر بد به شما بدهد و اگر مجبور شود راجع به مرگ يک نفر صحبت کند ميگويد «عمرش را به شما داد» يا «عمرش را به شما بخشيد». يعني او نميخواست بميرد تا اينکه باعث تأثر شما بشود؛ بلکه چون شما را دوست ميداشت براي ابراز دوستي عمرش را به شما واگذار کرد و رفت.
🔻اما متأسفانه در دوران معاصر در میان جمع کثیری از ایرانیان، نه تنها اثری از این فضیلت اجتماعی نمیبینیم! بلکه در حوزههای مختلفی از زیست اجتماعی شاهد بیادبیها و بینزاکتیها و گستاخیهای آشکار نیز هستیم. و این خود یکی از امالمفاسد اجتماعی است؛ یعنی آثار و پیامدهای بسیار مخربی برای فرد و جامعه دارد. به تعبیر امیرمؤمنان علی علیه السلام:
«مَنْ قَلَّ أَدَبُهُ كَثُرَتْ مَسَاوِيهِ؛ کسی که ادب او کم باشد، بدیها او زیاد میشود».
و به تعبیر مولوی:
از خدا جوییم توفیق ادب
بیادب محروم گشت از لطف رب
بیادب تنها نه خود را داشت بد
بلک آتش در همه آفاق زد
هر چه بر تو آید از ظلمات و غم
آن ز بیباکی و گستاخیست هم
هر که بیباکی کند در راه دوست
رهزن مردان شد و نامرد اوست
از ادب پرنور گشتهست این فلک
وز ادب معصوم و پاک آمد ملک
بد ز گستاخی کسوف آفتاب
شد عزازیلی ز جرات رد باب
🔻به گمان این بنده، جامعه ما به شدت نیازمند آموزش «ادب» در حوزههای مختلف و در سطوح گوناگون است: «ادب لباس پوشیدن»، «ادب آرایش کردن»، «ادب راه رفتن»، «ادب سخن گفتن»، «ادب گوش دادن»، «ادب نقد کردن»، «ادب مخالفت کردن»، «ادب مواجهه با بزرگان»، «ادب مواجهه با معلم و استاد»، «ادب برخورد با پدر و مادر»، «ادب برخورد با همسایه» و ....
امیدوارم نظامهای رسمی و غیررسمی آموزشی و پرورشی در کشور ما به وظیفه سترگ خود در آموزش و نهادینهسازی ادب فردی و اجتماعی عمل کنند.
#اخلاق
#ادب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸 رشد و رویش معنویتگرایی انقلابی
🔹عکس دستهجمعی ۱۴۰۰ نفری معتکفین دهه هشتادی و... یزدی در مسجد آخوند ملااسماعیل
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴تاکتیکهای نوین دشمنی غرب با اسلام
🔸رهبر انقلاب در خطبههای نماز عید فطر:
«دشمنان اسلام فهمیدهاند که از نیروی نظامی کاری ساخته نیست. ... کار و تاکتیک آنها امروز عبارت است از:
«تزویر»،
«تحریف»،
«دروغگویی»،
«وسوسه کردن»،
«خلاف واقعنمایی»،
«تحقیر ملّتها»،
«بدبین کردن ملتها به خود»،
«پنهان کردن تواناییها و برجستگیها و درخشانیهای ملتها».
در شناخت حرکت دشمن و تاکتیک و روش دشمن باید بهروز باشیم و راه ابطال آن را به دست بیاوریم.»
#جنگ_نرم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸تصاویر احتمالی از هفت عالم بزرگ شیعه به کمک هوش مصنوعی
🔻گفته شده که این تصاویر با تکیه بر سه دسته اطلاعات جمعآوری شده:
۱. گزارشهای تاریخی از شمایل ظاهری این عالمان
۲. نقاشیهای به جای مانده از چهره برخی از آنان
۳. تصاویر فرضی موجود در جامعه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹