🟢معارف حسینی (2)
🔸پیامد کسب محبوبیت از راه معصیت!
🖊احمدحسین شریفی
امام حسین علیه السلام میفرماید:
1️⃣«مَنْ طَلَبَ رِضَى النّاسِ بِسَخَطِ اللّهِ وَكَلَهُ اللّهُ إِلىَ النّاسِ؛ كسى كه رضايت مردم را از راه نافرمانی خداوند بخواهد، خداوند او را به مردم وا مى گذارد».
2️⃣«مَنْ حَاوَلَ اَمْراً بِمَعْصِيَةِ اللّهِ كَانَ اَفْوَتَ لِمَا يَرْجُوا وَ اَسْرَعَ لِمَا يَحْذَرُ؛ كسى كه با نافرمانی و معصيت خدا، در پى بهدست آوردن چيزى رود، كمتر به آنچه اميد دارد مىرسد، و زودتر به آنچه مىترسد، دچار مىشود».
#امام_حسین
#گناه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢مشاوره فلسفی و اخلاقی
🖊احمدحسین شریفی
🔸به هنگام بیماری جسمی، به پزشک مراجعه میکنیم، اما انواعی از بیماری هست که نه جسمانیاند و نه منشأ جسمانی دارند؛ بلکه مربوط به «ذهن و ضمیر»اند.
🔻اکنون سؤال این است که راه درمان این نوع از بیماریها چیست؟ این نوع بیماری ممکن است برای خود شخص بیمار هم ناشناخته باشد! یعنی نه تنها به قول لوکرتیوس، شاعر اپیکوری، چنین فردی «از علت بیماری خود آگاه نیست» بلکه اساساً از بیماری خود هم اطلاع ندارد! طبیعی است که درمان چنین بیماریهایی کاری به غایت دشوار است. راه درمان این نوع از بیماریها، تصحیح باورها و تنظیم گرایشها (احساسات، هیجانات و عواطف) است. اولی وظیفه «الهیات» است و دومی وظیفه «اخلاق».
🔹بر این باورم که اگر الهیات یا اخلاقی نتواند راه درمانی برای این نوع بیماریها داشته باشد، یا نخواهد خود را تا مرحله درمانگری امتداد دهد، الهیات و اخلاقی صرفاً انتزاعی و ناکارآمد است.
#فلسفه
#اخلاق
#مشاوره
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
پاکستان. شهر لاهور. مزار اقبال لاهور👆
🟢نقش بيدارگری قيام حسينی در اندیشه اقبال لاهوری
🖊احمدحسین شریفی
🔸بدون تردید، اقبال لاهوری (1256- 1317ش) یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین اندیشمندان سده اخیر عالم اسلام بود.
🔹شاید بتوان گفت وی نخستین کسی بود که به نقش بیدارگری عاشورا و قیام ابی عبدالله الحسین علیه السلام توجه داد و عاشورا را در اشک و مرثیه و گریه و حزن خلاصه نکرد. البته بعدها این نگاه واقع بینانه و نیروبخش، از سوی سایر روشنفکران و اندیشمندان اسلامی یعنی کسانی مثل مرحوم آیت الله کاشانی، امام خمینی، شهید مطهری، دکتر شریعتی و ... برجسته شد. که یکی از برکات چنین نگاهی به عاشورا، شکل گیری انقلاب اسلامی ایران بود.
♦️اقبال لاهوری در مجموعه «رموز بيخودي» در مثنوياي با عنوان «در معني حريت اسلاميه و سرّ حادثة کربلا» ميگويد:
آن امام عاشقان پور بتول
سرو آزادی ز بستان رسول
بر زمين کربلا باريد و رفت
لاله در ويرانهها کاريد و رفت
تا قيامت قطع استبداد کرد
موج خون او چمن ايجاد کرد
ما سوی الله را مسلمان بنده نيست
پيش فرعونی سرش افکنده نيست
خون او تفسير اين اسرار کرد
ملت خوابيده را بيدار کرد
اي صبا ای پيک دور افتادگان
اشک ما بر خاک پاک او رسان
#اقبال_لاهوری
#امام_حسین
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴«قیام حسینی» در آیینه «نامههای حسینی»
◾️قسمت سوم: بیان ویژگیهای حاکم و حکومت اسلامپسند در پاسخ به نامههای اهل کوفه
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــ
وقتی مردم کوفه متوجه عدم بیعت امام حسین(ع) با یزید و هجرت آن حضرت از مدینه به مکه شدند، در قالبهای مختلف و با فرستادن پیکها و نامههای متعدد از آن حضرت دعوت کردند که برای اقامه حکومت اسلامی و احیای سنت و سیره اجتماعی و سیاسی پیامبر اکرم(ص) به کوفه برود.
در مدت چند ماهی که امام علیه السلام در مکه بود به صورت مرتب دعوتنامههای فراوانی که با امضای همه بزرگان و بسیاری از مردمان کوفه نوشته میشد و با حرارت و جدیت فراوان از او میخواستند که «ما پيشوايی نداريم، نزد ما بيا تا شايد خداوند به واسطهی شما ما را بر محور حقّ گرد آورد.» و یا «عجله نما، چرا كه مردم منتظر شما هستند و جز شما به كسی توجّه ندارند. عجله، عجله! باز هم عجله، عجله!» و حتی عدهای چنین نوشتند که «اگر نزد ما نيايی گنهكار هستی»!
آن حضرت به دلایل مختلفی، برای راستیآزمایی این دعوتها و برای اطمینان از اینکه چنین دعوتهایی از روی محض هیجان و عواطف و احساسات نیست و بلکه متکی بر یک بنیان و باور فکری و اعتقادی است، عموزاده خود مسلم بنعقيل را (که به همراه امام حسين از مدينه به مكّه آمده بود) به عنوان نماينده و فرستاده خود انتخاب كرد. و در ضمن توصیهها و سفارشهای امنیتی و سیاسی ویژهای که به او داشت، در نامهای خطاب به مردم کوفه چنین نوشت:
«فلَعَمْرِي، ما الإمامُ إلَّاالحاكِمُ بِالكتابِ، القائِمُ بالقِسطِ، الدَّائِنُ بِدينِ الحَقِّ، الحابِسُ نفسَه عَلى ذاتِ اللَّهِ، وَالسَّلامُ؛
به جان خودم سوگند، امام و پيشوا كسي نيست مگر آن کس که به كتاب خدا عمل (و حكم) كند و به دادگستري و عدالت اقدام کند و به دين حقّ ملتزم باشد، و خود را وقف خدا كند. والسّلام».
امام حسین علیه السلام در این جمله مختصر،
اولاً، به صورت غیرمستقیم یکی از مهمترین علل قیام خود علیه خلافت یزید بن معاویه را بیان کردند؛
ثانیاً، قصد خود برای برقراری حکومت را ابراز کردند؛ و بعداً همین قصد را در مقابل حر بن یزید ریاحی و اصحابش با صراحت بیشتر ابراز کرد و فرمود: «وَ نَحْنُ اهْلُ الْبَيْتِ اوْلى بِوِلايَةِ هذَا الْامْرِ مِنْ هؤُلاءِ الْمُدَّعينَ ما لَيْسَ لَهُمْ وَ السّائِرينَ فيكُمْ بِالْجَوْرِ وَ الْعُدْوانِ» .
ثالثاً، ایده خود را نسبت به شرایط و ویژگیهای حاکم و حکومت اسلامپسند بیان کردند: نرمافزار حکومت و حکمرانی اسلامپسند، «کتاب الهی» و هدف آن «اقامه عدل» است و حاکم و حکمران نیز کسی نیست و نمیتواند باشد جز «باورمند به دین حق» و «شخص پرهیزگار و پارسا» یعنی کسی که کنترل هواهای نفسانی خود را در اختیار داشته باشد و همه خواستههای خود را با خواستههای الهی تنظیم کند.
#عاشورا
#امام_حسین
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
✍ احمدحسین شریفی
🔹در حکومتهای غیر دیکتاتوری، مشاوران، کارشناسان و تصمیمسازان از مهمترین ارکان حکمرانیاند.
🔻به همین دلیل در انتخاب آنان باید حساسیت و دقت ویژهای داشت.
🔸از مهمترین و ضروریترین ویژگیهای مشاوران در «حکمرانی اسلامی در دوران حاضر» میتوان به سه ویژگی اشاره کرد:
یک. اعتقاد قلبی و عملی به اسلام و ارزشهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اسلام؛ (باور عمیق به حکمرانی اسلامی و مردمسالاری دینی و نظام ولایت فقیه)
دو. شناخت عمیق فرهنگهای رقیب، به ویژه لیبرالیسم و کنفوسیوس و فهم بنیادین «لیبرال دموکراسی» و «نظام سرمایهداری»؛
سه. فهم واقعبینانه از «عظمت انقلاب اسلامی»، «جایگاه جهانی جمهوری اسلامی» و «ظرفیتهای بینظیر جبهه جهانی مقاومت».
#مشورت
#سیاست
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
⚫️راز غم سنگین ام البنین مادر عباس
🖊احمدحسین شریفی
◾️اصل مسألة انتخاب مادر حضرت #عباس به همسري از سوي امير المؤمنين و انتظاري که آن حضرت مطرح کرده بود، توقعاتي را در ميان اهل بيت نسبت به ام البنین و فرزندانش یعنی حضرت عباس و برادرانش ايجاد کرده بود. زیرا آن حضرت از برادرش عقیل که نسبشناس بود خواست تا همسری از خاندان اصیل و دلیر و پهلوان عرب برایش انتخاب کند چرا که میخواهد فرزندی دلیر برایش به دنیا آورد: انظر الى امرأة قد ولدتها الفحولة من العرب لأتزوجها فتلد لي غلاما فارسا،
◾️عباس چهارم شعبان 26 هجري به دنيا آمد. ام البنين نيز خيلي به خودش ميباليد از اينکه از سوي علي براي به دنيا آوردن فرزنداني شجاع و برومند انتخاب شده است. اينکه کسی چون علي او را از خاندان فحوله (پهلوانان) ميناميد.
◾️نکتة ديگر اينکه آنگونه که در برخي از تواريخ آمده است، امام علي خود شخصا آموزش تيراندازي و شمشيرزني را به عباس داده بود. توصيه اسلام نسبت به ورزشهاي تيراندازي و اسب سواري و شمشيرزني را خودش عمل ميکرد و نسبت به فرزندانش به اجرا در ميآورد. اين مسأله نيز طبيعتاً توقعات را از عباس بالا برده بود. کسي که توسط قويترين شمشيرزن و مبارز و مجاهد عرب آموزش ديده است.
◾️با توجه به این دو نکته شاید بتوان حدس زد که بعد از حادثه عاشورا، ام البنین بیش از دیگران احساس غم و اندوه میکرد. و هر روز به قبرستان بقیع میرفت و با ناله بسیار جانسوزی در سوگ فرزندانش چنین میگفت:
يا من رأى العباس كر على جماهير النقد
و وراه من أبناء حيدر كل ليث ذي لبد
انبئت أن ابني اصيب برأسه مقطوع يد
ويلي على شبلي أمال برأسه ضرب العمد
لَوْ كَانَ سَيْفُكَ فِي يَدِيْكَ لَمَا دَنَا مِنْهُ أَحَدٌ
ای که عباس را دیدی حمله میکرد بر تودههای فرومایه
و از فرزندان حیدر هم شیران دلیری دنبال او بود
خبردار شدهام که به سر فرزندم ضربت وارد شده درحالیکه بریده دست بود
وای بر من بر شیر بچهام که ضربت عمود سرش را خمیده کرد
اگر شمشیرت در دستت بود کسی نمیتوانست به تو نزدیک شود
#امام_حسین
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢تفرقهافکنی، از شگردهای همیشگی جبهه کفر و نفاق
🖊احمدحسین شریفی
🔸یکی از شگردهای همیشگی جبهه کفر و نفاق، ایجاد انشقاق، تفرقه و اختلاف در جبهه حق است. آنان حتی تا مرحله ایجاد تفرقه میان فرزندان علی هم طمع میورزند! به همین دلیل، شمر لعنت الله علیه، در شب عاشورا تلاش کرد با ارائه اماننامه به فرزندان امالبنین آنان را در مقابل فرزند رسولالله و فرزندان زهرا قرار دهد! او با این کار در واقع میخواست ناامنی و ناثباتی در یاران ابیعبدالله ایجاد کند، و اراده آنان در پایداری بر مواضع حق را متزلزل کند!
🔹توضیح آنکه:
وقتی شمر از سوی عبیدالله بن زیاد مأموریت مواجهه با ابیعبدالله الحسین را در سرزمین کربلا دریافت کرد، از او خواست تا اماننامهای برای ابیالفضل عباس و برادرانش در اختیار او قرار دهد! او شب عاشورا به پشت خیمههای ابیعبدالله آمد و عباس و برادرانش را صدا زد و گفت: «خواهرزادههای ما كجايند؟ من برای شما اماننامه آوردهام!» [امّالبنين خواهر شمر نبود، اما هر دو از قبيله كِلاب بودند و به اين مناسبت فرزندان او را خواهرزاده خواند]. عباس و جعفر و عثمان و عبدالله، از شنیدن این سخن شرمگین و خجلتزده شدند و سرهای خود را پایین انداختند و سکوت کردند.
امام علیه السلام به آنان فرمود پاسخش را بدهید هر چند فاسق است. بیرون آمدند و در پاسخ او گفتند:
«لعنت خدا بر تو و آن امانی [كه برای ما آورده ای]، اگر واقعاً تو دايی ما بودی آيا حاضر می شدی که ما در امان باشيم و فرزند رسولخدا در امان نباشد.»
#عباس
#دشمنشناسی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍ احمدحسین شریفی
🔹یکی از ویژگیهای تاریخی جبهه نفاق و تفرقهافکنی، «تقطیع» و «تحریف لفظی و معنوی» سخنان بزرگان جامعه بوده است.
🔸امیدوارم جناب عباس عبدی عالمانه و آگاهانه در دام روش منافقان نیفتاده باشد.
🔻نشانه انسانیت و شرافت و جوانمردی آن است که وقتی اصل سخنان استاد میرباقری را مطالعه کردند و به اشتباه فاحش خود پیبردند، رسماً بابت چنین اهانتی به ایشان از پیشگاه ملت عذرخواهی کنند.
🔹برای مطالعه اصل سخنان استاد میرباقری👇👇
https://iqna.ir/fa/news/4226502
#تحریف
#نفاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢جنگ نرم کوفیان علیه علی اکبر(س) تا واپسین لحظات
🖊احمدحسین شریفی
🔸یکی از بزرگترین و باعظمتترین شهدای کربلا علی اکبر فرزند ارشد ابیعبدالله الحسین بود. او در معرفت به درجهای بود که #امام_حسین به وجود او افتخار میکرد. در اخلاق و سبک زندگی و روش زیست فردی و اجتماعی، شبیهترین افراد به رسول الله بود. این سخن امام حسین علیه السلام درباره اوست آنگاه که روانه میدان شد:
اللَّهُمَّ اشْهَدْ فَقَدْ بَرَزَ إِلَيْهِمْ غُلَامٌ أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ ص وَ كُنَّا إِذَا اشْتَقْنَا إِلَى نَبِيِّكَ نَظَرْنَا إِلَيْه
عظمت او به درجهای است که در زیارت عاشورا بعد از سلام بر امام حسین تنها شهیدی که به صورت اختصاصی به او سلام میدهیم، علی اکبر است: «السَّلَامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْن»
در روز عاشورا، بعد از اصحاب و یاران امام حسین، اولین فرد از اهل بیت است که به میدان مبارزه رفت و رشادتی بینظیر از خود نشان داد. تا جایی که مورخان گفتهاند کسی که بیشترین تعداد از لشکر دشمن را به درک واصل کرد، علی اکبر بود. حتی بعضاً آمار کشته شدگان به دست علی اکبر را بیشتر از آمار کشته شدگان به دست امام حسین و ابوالفضل عباس بیان کردهاند. خوارزمی در مقتل الحسین میگوید در نبرد اول، صد و بیست نفر از دشمنان را به قتل رساند.
🔹سپاه دشمن با اینکه بیشترین ضربه را از علی اکبر دیده است، و گفتهاند یک تنه بسیاری از خانوادههای کوفیان را عزادار کرد، اما دشمن حتی در آن معرکه خون و عطش، در کنار تلاش برای کشتن علی اکبر میکوشید اگر بتواند ابتدا او را از نظر روحی و معنوی بکشد. مقاومت او را بشکند؛ ذهن و ضمیر او را تسخیر کند! و او را از سپاه حسین جدا کند! به همین دلیل، آنگونه که ابن سعد در «ترجمة الحسین و مقتله» نوشته است: در همان بحبوحه نبرد و تاخت و تاز علی اکبر کسی از لشکر عمر بن سعد صدا زد: «تو [از جانب مادر] با اميرالمؤمنين [يزيد] قرابت و خويشاوندی داری، اگر بخواهی به تو امان میدهيم تا به هر کجا که دوست داری بروی.» [مقصود از خويشاوندی علياکبر با دودمان يزيد از طرف مادر، اين است که مادر ليلا، ميمونه دختر ابوسفيان بود. بنابراين او، از طرف مادر، نتيجة دختری ابوسفيان بود.]
♦️تفرقه افکنی، جنگ نرم، تهاجم فرهنگی، تضعیف اراده ها و تسخیر ذهن و ضمیر مدافعان حق، از شگردهای همیشگی دستگاه کفر و نفاق و دشمنان اسلام در مواجهه با اهل حق بوده است. و اکنون نیز چنین است.
#علی_اکبر
#دشمنشناسی
#امام_حسین
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍ احمدحسین شریفی
🔹«گفتگوهای عمربن سعد با ابیعبدالله الحسین در روزهای منتهی به عاشورا»، «اماننامه شمر در شب عاشورا برای عباس بن علی و برادرانش» و «اماننامه شامیان برای علیاکبر حسین در عصر عاشورا»، همگی نشان میدهد که
اولاً، دشمن از انسجام و وحدت و یکپارچگی جبهه حق میهراسد. حتی اگر تعداد افراد جبهه حق ۷۲ نفر باشد در مقابل لشکر ۳۰ هزار نفره جبهه کفر و نفاق؛
و ثانیاً، هرگز از تلاش در جهت ایجاد انشقاق در جبهه حق، دست برنمیدارد. حتی از طمع در عباس و علیاکبر هم فروگذار نمیکند!
🔸ایجاد تزلزل و تذبذب و تفرقهانگیزی در میان مدافعان جبهه حق، روش همه منافقان و فاسقان و تزویرگران در طول تاریخ بوده و هست. و این مهمترین ابزار حیات جبهه باطل و حاکمیت فاسقان است.
#وحدت
#دشمنشناسی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
سروده ماندگار مقبل کاشانی در ترسیم لحظات پایانی اباعبدالله الحسین علیهالسلام:
روایت است که چون تنگ شد بر او میدان
فتاده از حرکت، ذوالجناح وز جولان
نه ذوالجناح دگر تابِ استقامت داشت
نه سیدالشهداء بر جدال طاقت داشت
کشید پــا ز رکـاب آن خلاصه ی ایجاد
به رنگ پرتو خورشید، بر زمین افتاد
بلندمرتبه شاهی ز صدر ِ زین افتاد
اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد
#امام_حسین
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴تبديل «تهديد» به «فرصت»
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از مهمترين شاخصههاي فکر شيعي در طول حيات خود، تبديل «تهديد» به «فرصت» بوده است. شيعيان در طول تاريخ، از صدر اسلام تا روزگار حاضر با بدترين و سهمگينترين و بنيانبرافکنترين تهديدها مواجه بودهاند. اما همواره همچون چوب عود که با سوختن، عطر افشاني ميکند و حيات ميگيرد، از دل هر تهديدي سربلندتر از پيش و اميدوارتر از گذشته با موفقيت بيرون آمده است.
🔸#زينب کبري سلام الله عليها، شيرزن تاريخ اسلام و تشيع، شديدترين تهديد تاريخي، يعني حادثه #عاشورا را با نگاه عميق خود و با بهرهگيري از همين استراتژي به بهترين فرصت براي پيشبرد اهداف اسلامي و حسيني تبديل کرد. عصر عاشورا در کنار بدن بيسر ابيعبدالله دستان خود را به آسمان بلند کرد و پيروزمندانه خطاب به خداي متعال عرضه داشت: اللهم تقبل منا هذا القربان؛ خدايا اين قرباني را از ما بپذير»
روز دوازدهم محرم در کاخ عبيدالله بن زياد خطاب به او و همه بشريت تا هميشه تاريخ فرمود: «و الله ما رأيت الا جميلا؛ به خدا سوگند که من جز زيبايي نديدم»
و اين چنين بود که عاشورا و حسين به مهمترين برگ بَرنده و شمشير بُرّنده تشيع تبديل شد.
🔸ارزش اين #استراتژی مخصوص عالم سياست و اجتماع نيست؛ بلکه در زيست شخصي و خانوادگي هم ميتواند مورد استفاده قرار گيرد. ويليام بوليتو (William Bolitho) (1890-1930) خبرنگار روزنامه گاردين و نويسنده کتاب ( Twelve against the gods) مينويسد:
«مهمترين مسأله زندگي اين نيست که انسان از منابع خود بهره گيرد و به خوبي استفاده کند؛ اين کار از هر احمقي نيز ساخته است؛ بلکه آنچه واقعاً شايان اهميت ميباشد استفاده کردن از ضرر است. اين کار مستلزم هوش وافر ميباشد و شاخص بين مرد عاقل و احمق است.» قدرت تبديل تلخيها به شيريني و دشواريها به پيشرفت و آسايش، از نشانههاي عقلانيت است.
#فرصت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹