هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴امام هادی و تبیین مرامنامه شیعیان واقعی
🖊احمدحسین شریفی
🔶زیارت جامعه کبیره که اعتقادنامه و مرامنامه شیعیان راستین و یک دوره کامل توحیدشناسی و نبوتشناسی و امامشناسی است، از یادگارهای بزرگ امام هادی علیه السلام است.
🔶ضمن تسلیت شهادت این امام همام، امیدوارم همه ما توفیق داشته باشم در این شب و روز شهادت آن امام عزیز، ضمن مطالعهای درباره خصوصیات و ویژگیهای اخلاقی و سبک زندگی آن حضرت، با تأمل و تأنی و به نیت زیارت آن امام عزیز، زیارت جامعه کبیره را قرائت کنیم.
#ماه_رجب
#امام_هادی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️امام هادی و نهادینهسازی هویت شیعی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻دوران ۳۳ ساله امامت امام هادی علیه السلام مصادف با دوران خلافت شش خلیفه فاجر و فاسق عباسی بود: معتصم بالله، واثق بالله، متوکل بالله، مستنصر بالله، مستعین بالله و معتز بالله.
🔹امام هادی علیه السلام در طول امامت خود، علیرغم آنکه مدت ۲۰ سال پایانی عمر مبارکش در سامراء تحت نظارت دستگاه خلفای عباسی بود، توانست با تدبیر و زیرکی بیسابقهای نظام فکری و اجتماعی تشیع را نهادینه کند.
🔸به عنوان نمونه:
✔️در حوزه فکری و اعتقادی، #زیارت_جامعه کبیره را به شیعیان تعلیم داد که یک دوره کامل توحیدشناسی و نبوتشناسی و امامتشناسی است.
✔️در حوزه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و تبلیغی، شبکهای منسجم و هماهنگ از عالمان و مبلغان شیعی را تشکیل داد. شبکهای از وکلاء که توانستند اسلام ناب محمدی را در اقصی نقاط جهان اسلام ترویج دهند و معارف آن را حفظ کنند. تشکیل نهاد عظیم «سازمان وکالت» از مهمترین ابتکارات امام هادی بود. این نهاد که حتی در دوران غیبت کبری الی زماننا هذا، در قالبها و گونههای مختلفی نیز استمرار یافته است، از راهبردیترین برنامهها برای مدیریت دینی، سیاسی و اجتماعی شیعیان بود.
#سازمان_وکالت
#امام_هادی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ديدگاه مجتهد شبستري قسمت دوم.mp3
14.22M
🎤احمدحسین شریفی
🔴جلسه هفدهم
🔸موضوع: نقد دیدگاه مجتهد شبستری درباره علم دینی
⭕️قسمت دوم
#شبستری
#علوم_انسانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️ضرورت نجات «نهاد علم» از «علوم انسانی تحمیلی»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸یکی از مهمترین ضعفهای مدیریت کلان نهاد علم کشور، در همه ادوار یکصد ساله اخیر آن، این است که همه امکانات خود را برای تحمیل نوع خاصی از علوم انسانی در دانشگاهها و مراکز علمی ما به کار گرفته است! دانشهایی که در «زمین» و «زمینه» دیگری روییدهاند؛ علومی که نه اعتبار علمی ویژهای دارند و نه بر گشودن گرهی از گرههای فردی و اجتماعی ما قادرند. مع الاسف سالانه هزینههای بسیار هنگفتی از بیتالمال مسلمین به صورت یکطرفه و با جانبداری مدیران نهاد علم کشور در اختیار تعلیم و تعلم چنین دانشهایی قرار میگیرد: «علوم انسانی لیبرالی و اومانیستی»!
🔹هیچ جامعهای حاضر نیست اینگونه سخاوتمندانه و رایگان و بدون هیچ پالایش و پیرایشی، تعلیم و تربیت بهترین نیروهای اجتماعی خود را در اختیار اندیشهها و دانشهایی قرار دهد که «ذاتاً مسموماند». اندیشههایی که از بن و بنیان با فکر اسلامی و ارزشهای ایرانی ما تقابل دارند! اندیشهها و دانشهایی که چون «هیچ تعهدی به اسلام و توحید و قواعد اسلامی» ندارند، به تعبیر #امام_خمینی (ره) «نمىتواند عملى انجام بدهد، الّا انحراف.»
🔻معالاسف برخی از مدیران، به جای آنکه برای کنترل این علوم انسانی تحمیلی در کشور، تدبیری به کار گیرند و برای نجات دانشجویان و دانشگاهیان گرفتار آمده در این جنگ تحمیلی اقدامی کنند، بعضاً با اتکاء به لشکر رسانهای و اجیران ژورنالیست همین علوم انسانی تحمیلی، علیه دانشهای اصیل اسلامی و علوم انسانی نجاتبخش اسلامی موضعگیری میکنند.
🔸کمترین انتظار از مدیران و تصمیمگیران نهاد علم کشور این است که در گام اول یک فضای آزاد و عادلانه برای نقد علوم انسانی موجود در دانشگاهها ایجاد کنند و همچینن در کنار فرصت بینظیری که در اختیار ترویج و تعلیم افکار لیبرالی و اومانیستی ایجاد کردهاند، اجازه طرح آزادانه و عادلانه اندیشه و فکر اسلامی را هم در مراکز دانشگاهی کشور بدهند نه آنکه با طعنه و کنایه و تمسخر، منتقدان علوم انسانی لیبرالی و مدافعان ایده علوم انسانی اسلامی را از میدان خارج کنند.
#دانشگاه
#علوم_انسانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔳برنده کاپ مسابقات «سیاهنمایی»!
✍️احمدحسین شریفی
🔻مسابقه برخی از مدیران اسبق و فعلی کشور در سیاهنمایی و ابراز ضعف و ناتوانی در همه عرصههای حکمرانی به سیاهترین نقاط خود رسیده است!
🔸یکی از وزرای اسبق و فعالان فتنه ۸۸، در اولین حضور خود در «فتنه سیاهنمایی» گفته است ۷۰ میلیون از جمعیت کشور تمایل به مهاجرت از ایران دارند!
🌹به نظرم، صحنهگردان اصلی فتنه، تا این لحظه کاپ قهرمانی «مسابقه سیاهنمایی» را به ایشان عطا خواهد کرد.
#سیاهنمایی
#فتنه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ديدگاه مجتهدشبستري قسمت سوم.mp3
15.08M
🎤احمدحسین شریفی
🔴جلسه هجدهم
🔸موضوع: نقد دیدگاه مجتهد شبستری درباره علم دینی
⭕️قسمت سوم
#شبستری
#علوم_انسانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️دانشگاه به مثابه کانون جذب نخبگان جهان اسلام
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸بر اساس برنامه هفتم پیشرفت، یکی از جدیترین تکالیف بخشهای علمی کشور این است که دانشگاههای جمهوری اسلامی به کانون جذب جوانان و نخبگان جهان اسلام تبدیل شوند. بر اساس تکالیف برنامه هفتم، تعداد دانشجویان بینالمللی شاغل به تحصیل در دانشگاههای ایران باید به ۳۲۰ هزار نفر برسند؛ در حالی که بر اساس گفته معاون دانشجویی وزیر علوم در حال حاضر ۳۵ هزار نفر است!
♦️علیرغم همه کمبودها و ضعفها، به برکت سرمایهگذاریهای سه سال اخیر بسیاری از دانشگاههای ما از نظر سختافزاری و امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی در حد قابل قبولی هستند و از جهت امکانات سختافزاری، ظرفیتی بالاتر از جذب ۳۲۰ هزار نفر دانشجوی بینالمللی دارند. اما از جهت نرمافزاری و آمادگیهای فرهنگی و علمی و طرح و برنامه برای استفاده ضابطهمند و قانونمند و بهینه از این فرصت، نیازمند مدیریتی متمرکز و هوشمند و عالمانه هستند!
🔹دانشگاههای ما برای اینکه بتوانند به نحوی شایسته به عنوان کانونی برای جذب نخبگان جهان اسلام و مرکزی برای ترویج فکر اسلامی در جهان باشند، به یک تحول نرمافزاری بسیار جدی نیاز دارند. در حال حاضر، وضعیت برخی از دانشگاههای ما همچون مساجد آخرالزمان در توصیف امیرمؤمنان علیه السلام است که فرمودند: «مساجُدُهُم یومئذٍ عامِرهٌ من البنا، خرابٌ من الهُدی؛ مساجد آنان، از حیث ساختمان و ظاهر، آبادند؛ اما از حیث هدایتگری، ویران». هماکنون نیز وضعیت برخی از دانشگاهها چیزی شبیه مساجد است؛ از نظر ساختمان و ظاهر و امکانات رفاهی و ... «آباد» و «زیبا» و «وسیع»، اما از حیث نرمافزاری و نقشآفرینی در هدایت جامعه و ارائه الگویی از پیشرفت و عدالت در طراز انقلاب اسلامی، وضعیت رضایتبخشی ندارند! و تا این وضعیت اصلاح نشود، نمیتوان انتظار داشت که دانشگاههای ما به کانونی برای جذب نخبگان علمی جهان تبدیل شوند.
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸تجلی «الهیات مقاومت» در توئیت نصرالدین عامر، رئیس شورای اطلاعرسانی انصارالله یمن:
«ما در بین دو تهدید قرار داریم:
یکی از سوی پروردگار آسمانها و زمین،
پادشاه قدرتمند و مالک روز قیامت که آتش جهنم و عذاب در دنیا و آخرت در ید قدرت اوست و ما را تهدید کرده که اگر برادرانمان در غزه را یاری نکنیم، گرفتار عذاب او خواهیم شد.
و دیگری از سوی طاغوت زمان و فرعون این زمان، آمریکا که دارای سلاحها، ارتشها و حکومتهای وابسته است.
به نظر شما از چه کسی باید بترسیم؟!
کدام راه را باید انتخاب کرد؟»
#یمن
#مقاومت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ديدگاه شبستري قسمت چهارم.mp3
25.23M
🎤احمدحسین شریفی
🔴جلسه نوزدهم
🔸موضوع: نقد دیدگاه مجتهد شبستری درباره علم دینی
⭕️قسمت چهارم
#شبستری
#علوم_انسانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️شناخت راه موفقیت و شادکامی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸رولف دوبلی در کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» گفتگوی میان پاپ و میکل آنژ، سازنده مجسمه داود، را نقل میکند که پاپ از میکل آنژ پرسید:
«راز نبوغت را بگو. چگونه مجسمه داود، شاهکار تمام شاهکارها، را ساختی؟»
میکل آنژ در پاسخ گفت: «ساده است. هرچیزی را که داود نبود تراشیدم.»
دوبلی از این گفتگو چنین نتیجه میگیرد که راه موفقیت این نیست که دنبال عوامل موفقیت و شادکامی باشیم، چون هرگز با قطعیت نمیتوانیم بگوییم چه چیزی ما را موفق و شادکام میکند! بلکه راه موفقیت این است که «منفیها» و «نبایدها» را بشناسیم!
♦️اصل اینکه برای شناخت راه موفقیت و سعادت باید بیراههها و چاهها را هم شناخت، سخن کاملاً درستی است؛ اما صِرف شناخت بیراهه برای کسب موفقیت کفایت نمیکند. زیرا در برابر راه سعادت، هزاران هزار بیراهه وجود دارد که:
اولاً، شناخت همه آنها مقدور نیست؛
ثانیاً، تا راه را نشناسیم، نخواهیم دانست که بیراهه کدام است. تا ندانیم که داود چگونه است نمیتوانیم «هر چیزی را که داود نیست بتراشیم.»
🔹بنابراین، برای دستیابی به موفقیت و شادکامی و سعادت، بیش و پیش از آنکه «منفیها» و «نبایدها» را بشناسیم، نیازمند شناخت «مثبتها» و «بایدها» هستیم. اول باید اصل را شناخت تا نسخهبدلها و نمونههای تقلبی آن را بتوانیم بشناسیم. پس هم باید «راه» را شناخت و هم «بیراهه» را. هم باید «روندگان در راه» را شناخت و هم «منحرفان از راه» را.
#موفقیت
#شادمانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
سخنانی کوتاه در شورای تحول علوم انسانی .mp3
10.13M
🎤 احمدحسین شریفی
🔸جلسه هماندیشی تحول در علوم انسانی با حضور وزیر محترم علوم، رئیس شورای تخصصی تحول در علوم انسانی و جمعی از متخصصان علوم انسانی
🔹تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۳
🔻مکان: تهران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
#علوم_انسانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️مرجعیت علمی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از نشانه مرجعیت علمی یک شخص یا کشور آن است که دیگران خود را ملزم به آشنایی با زبان او و مراجعه و مطالعه آثار او بدانند. خود را ملزم به ترجمه آثار او بدانند؛ یعنی برای آنکه از دانش تولید شده توسط آن شخص یا در آن کشور بهره بگیرند، مجبور به ترجمه آثار آنها شوند.
در حال حاضر، میدانیم که در رشتههای مختلف علمی، این مرجعیت از آنِ اندیشمندانی است که در کشورهای اروپایی و آمریکایی زندگی میکنند؛ حتی اگر خود آنها هم اصالتاً اهل آن کشورها نباشند. به همین دلیل، بسیاری از دانشمندان، برای آنکه از قافله علم عقب نمانند و از تولیدات علمی غربیان بهره بگیرند، خود را ملزم به یادگیری زبان انگلیسی میدانند؛ اما دانشمندان انگلیسی زبان در حال حاضر خود را ملزم به یادگیری سایر زبانها نمیدانند (به جز افراد خاصی و به انگیزههای خاصی).
اما باید دانست که چند سده پیش این مرجعیت از آنِ دانشمندان اسلامی بود. صدها سال پیش اروپاییها خود را ملزم میدانستند که زبان عربی بیاموزند و کتابهای علمی تولید شده توسط دانشمندان مسلمان را به زبانهای اروپایی ترجمه کنند. کتاب قانون ابنسینا، کتابهای فلسفی ابنرشد و امثال او را خود اروپاییها به زبانهای مختلف اروپایی ترجمه کردند.
در حالی که هنوز هم بسیاری از کتابهای ابنرشد و ابنسینا به زبان فارسی ترجمه نشده است! کتاب قانون ابنسینا کمتر از ۴۰ سال است که به زبان فارسی ترجمه شده است! در حالی که صدها سال پیش به زبان فرانسه و لاتین و انگلیسی ترجمه شده بود و به عنوان یک کتاب مرجع در پزشکی مورد استفاده قرار میگرفت.
«مرجعیت علمی این است؛ مجبورند کتاب شما را ترجمه کنند یا زبان شما را یاد بگیرند. هدفتان را این قرار بدهید. همتتان را این قرار بدهید. همتتان را پیشرفت در زمینهی دانش و شکستن مرزهای علم قرار بدهید.» (رهبر معظم انقلاب، ۱۲/ ۶/ ۱۳۸۶)
#دانشگاه
#زبان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹