eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴«شادی‌گستری» و «شادمانی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کمترین بهره دنیوی کسانی که در اندیشه شادکردن دیگران و به تعبیر روایات اسلامی «ادخال سرور» در دل دیگران باشند، شادمان زیستن خودشان است. زیرا؛ اولاً، حیات آدمی و حالات روحی و روانی او چنان است که شادمانی او در گرو شادمانی دیگران است. هیچ انسانِ تنهایی شادمان نخواهد بود. توضیح آنکه شاد زیستن از نیازهای اساسی و فطری انسان است. هیچ انسانی غم و اندوه را دوست ندارد؛ به همین دلیل، نه تنها از غم و امور غم‌انگیز گریزان است؛ بلکه همواره به دنبال شادمانی و شادی‌آفرینی است. و ثانیاً، کسی که دائماً در اندیشه جستجوی راهی برای شادمان کردن دیگران باشد، چشم و ذهنی «شادی‌یاب» خواهد یافت که سعی می‌کند از هر فرصتی حتی از مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها برای شاد کردن دیگران استفاده کند و همین مسأله موجب می‌شود که شادی و شادمانی و شادمان کردن دیگران برایش اصالت پیدا می‌کند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴نشر علم: بحثی روایی درباره نمایه‌زنی و نمایان‌سازی علم 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ «انتشار» علم و «نمایه‌زنی» و «نمایان‌سازی» آن و تسهیل دسترسی جستجوگران دانش به آن، در نظام ارزشی اسلام و در روایات معصومان علیهم السلام نه تنها به عنوان کاری واجب و ضروری؛ بلکه به مثابه‌ی ابزار و معیاری برای سنجش درستی و علمیت علم معرفی شده است. در جوامع روایی اسلامی روایات فراوانی یافت می‌شود که بر نشر و نمایه‌زنی و نمایان‌سازی علم تأکید می‌کنند. به عنوان نمونه، به سه دسته از روایات این موضوع در کلام علیه السلام اشاره می‌کنم: دسته اول: روایاتی است که «عرضه علم» به جستجوگران را به عنوان «زیبایی علم» می‌ستایند: «جَمَالُ الْعِلْمِ نَشْرُهُ» دسته دوم: روایاتی است که «نشر علم» را نه صرفاً یک «فضیلت»؛ بلکه یک «وظیفه واجب» معرفی می‌کنند: «زَكَاةُ الْعِلْمِ نَشْرُهُ» «مِنَ الْمَفْرُوضِ عَلَى كُلِّ عَالِمٍ .... أَنْ يَبْذُلَ عِلْمَهُ لِطَالِبِهِ؛ بر هر دانشمندی واجب است که علم خود را به جستجوگران علم عرضه کند.» دسته سوم: روایاتی است که جایگاه علم‌شناسانه نشر و نمایان‌سازی (رؤیت‌پذیری) علم را مورد تنبّه و توجه قرار می‌دهند و آن را به عنوان شاخصی برای «علمیت علم» و ابزاری برای استقرار آن و نشانه‌ای از اطمینان به درستی آن بیان می‌کنند: «الْكَاتِمُ لِلْعِلْمِ غَيْرُ وَاثِقٍ بِالْإِصَابَةِ فِيهِ؛ کسی که دانش را پنهان می‌کند؛ به دانسته خود اعتماد ندارد.»؛ یعنی کسی که دانش را فردی، قومی و یا منطقه‌ای می‌کند، نشان از آن است که به دانش خود اطمینان ندارد. به تعبیر دیگر، یکی از راه‌های سنجش قوت و ضعف نظریه‌ها و تولیدات علمی عرضه آنها به «جامعه جهانی عالمان» است. «مِلَاكُ الْعِلْمِ نَشْرُهُ؛ معیار علم، نشر آن است.» همانطور که ملاحظه می‌شود، امیرمؤمنان(ع) در این حکمت کم‌نظیر، ملاک و معیار علمیت علم را نشر و انتشار آن یا «نمایه‌زنی» و «نمایان‌سازی» آن می‌داند. معتقدم این حدیث سه کلمه‌ای ظرفیت تحلیل بسیار گسترده و عمیق علم‌شناسانه را دارد. ارزش معرفتی این حدیث را هرگز کمتر از حدیث سه کلمه‌ای «لَا يَنْقُضُ الْيَقِينَ‏ بِالشَّك‏» نمی‌دانم. در حالی که درباره دومی به میزان هزاران صفحه و صدها کتاب، تولید علم شده است؛ اما درباره اولی، حتی به میزان یک صفحه تحلیل یافت نمی‌شود! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴وای به روزی که بگندد نمک ✍ احمدحسین شریفی 🔸«زشتگویی» از همگان «ناپسند» است و از مدعیان فرهنگ و «راهبران فرهنگ انقلابی» ناپسندتر؛ 🔸«فحاشی» نسبت به هر کسی کاری زشت و «نکوهیده» است و نسبت به «مسؤولان جمهوری اسلامی»، «نکوهیده‌تر»؛ 🔸«صراحت در نقد» و «نقد صریح»، «فضیلت» است؛ اما حتی «فحاشی» و «ناسزاگویی کنایی» و غیر مستقیم نیز «رذیلت» است؛ چه رسد به «زشتگویی صریح» و «صراحت در فحاشی». 🔸«نقد» نسبت به ایده یا رویکردی دلیلی برای «فحاشی» نسبت مدافعان آن رویکرد نیست. دلایل قوی باید و معنوی نه رگهای گردن به حجت قوی 🔸دعوت به خشونت و «کتک زدن» دیگران کاری «غیرفرهنگی» و «غیرمدنی» است؛ و چنین کاری از سوی یک مدعی علم و فرهنگ در جمع ارباب علم و فرهنگ نسبت به یک مسؤول علمی و فرهنگی «غیرمدنی‌تر »و «غیرفرهنگی‌تر» است. اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴سکوت و تعالی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــ تخریب و ویرانی، مهیب و صدادار و مشهود همگان است؛ اما تعمیر و ایجاد، معمولاً بی‌صدا و آرام است. یک درخت آرام‌آرام و بی صدا و در سکوت رشد می‌کند و بار می‌دهد اما قطع کردن آن، آنی، با سرعت و با صدا است. رشد و تعالی آدمی و همچنین سقوط و هبوط او نیز همین‌گونه است. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi/1689012471950204798  اهل تحقیق می‌دانند که دانشمندان ایرانی ده‌ها برابر دانشی که در پایگاه‌های استنادی تولید می‌کنند، از خزانه علوم دیگران بهره می‌گیرند: ۲٪ تولید مقالات بین‌المللی از آن ایرانیان است و ۹۸٪ از آن دیگران. البته روشن است که هیچ کشوری از جمله ایران، دانش‌های راهبردی خود را به سادگی در اختیار دیگران قرار نمی‌دهد. اما فراموش نمی‌کنیم بعد از تولید واکسن برکت، شخص مقام معظم رهبری از دانشمندان ما خواستند که حاصل کار خود را در قالب مقاله در سطح بین‌المللی منتشر کنند و فرمودند: «در کنار تولید قوی، سریع و بهنگام واکسن، اسناد و مقالات علمی آن را نیز برای آگاهی دنیا از کار بزرگ خود آماده و منتشر کنید» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴از مقاله‌محوری تا جامع‌نگری: نگاهی اجمالی به رویکردهای وزارت عتف در دوران جدید ✍️احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻کسانی که وزارت علوم در دوران جدید را بی‌توجه به نیازهای کشور می‌دانند و سیاست‌های جدید وزارت عتف را مقاله‌محورانه: ✔️آیا از آیین‌نامه ۶۰ پایه تشویقی و نحوه ریل‌گذاری آن و بودجه‌بندی امتیازات تشویقی خبر دارند؟ ✔️آیا از تأسیس معاونت فناوری در دوران جدید وزارت عتف مطلع‌اند؟ ✔️آیا از اهتمام وزارت عتف به ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت و مشوق‌های مادی و معنوی بسیار گسترده برای ایجاد این ارتباط آگاهند؟ ✔️آیا سیاست مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها در حل مسائل استانی و ملی را می‌دانند؟ ✔️آیا از اولویت‌ تحقیقات توسعه‌ای و کاربردی در دوره جدید خبر دارند؟ ✔️آیا ابلاغیه لزوم پیوست اشتغال برای راه‌اندازی رشته‌های جدید را دیده یا شنیده‌اند؟ ✔️آیا از راه اندازی سامانه «نان» (نظام ایده‌ها و نیازها) و ثبت حدود «ده هزار» ایده و نیاز ملی در آن مطلع ‌اند؟ ✔️آیا از سامانه دانا (درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان) آگاهی دارند؟ 🔻اگر این موارد و ده‌ها مورد دیگری که فرصت ذکر آنها نیست را می‌دانند و باز هم اینها را نادرست یا ناکافی می‌دانند، خدمت بزرگی به جامعه علمی کشور خواهند کرد اگر نادرستی این موارد را تبیین کنند یا راه‌کارهای جایگزینی را ارائه دهند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«قیام حسینی» در آیینه‌ «نامه‌های حسینی» ◾️قسمت اول: سرنوشت همراهی یا عدم همراهی با قیام حسینی در نامه‌ای به بنی‌هاشم 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــ یکی از ویژگی‌های حادثه عاشورا و قیام ابی‌عبدالله الحسین(ع)، «غنای منبعی» آن است. امام حسین و سایر اصحاب آن حضرت تا روز عاشورا و حضرت زینب کبری و امام سجاد علیهما السلام نیز بعد از حادثه عاشورا، از همه ظرفیت‌های موجود آن دوران برای انتقال واقع‌بینانه و درست همه ابعاد قیام حسینی به نسل‌های آینده استفاده کردند. شاید بتوان گفت از جمله‌ی اهداف امام حسین(ع) در نامه‌نگاری‌های متعددی که به افراد، قبایل و مردمان شهرهایی مثل کوفه و بصره و امثال آن داشتند، تلاش در جهت «زنده‌نگه داشتن این حرکت»، «مضبوط ماندن نقاط عطف آن»، «تبیین چرایی قیام»، «تشریح اهداف و آرمان‌های قیام» و «عمومی کردن قیام» بود. به عنوان نمونه آن حضرت به محض تصمیم برای شروع قیام در نامه‌ای بسیار مختصر اما راهبردی خطاب به بنی‌هاشم سرنوشت همراهی یا عدم همراهی با قیام را با صراحت و شفافیت کامل بیان می‌کند و می‌نویسد: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ مِنَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ إِلَى بَنِی هَاشِمٍ: أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ مَنْ لَحِقَ بِی اسْتُشْهِدَ وَ مَنْ لَمْ یَلْحَقْ بِی لَمْ یُدْرِکِ الْفَتْحَ. وَ السَّلَامُ».( احمدى ميانجى، على، مكاتيب الأئمة، ص۱۱۵) به نام خداوند بخشنده مهربان از حسین بن علی به بنی‌هاشم پس از حمد و ثنای الهی حق این است که سرنوشت همه کسانی که به من ملحق شوند،‌ شهادت در راه خدا است؛ و کسانی هم که به من نپیوندند، روی پیروزی را نخواهند دید. تمام شد.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
7.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جایگاه امام حسین علیه السلام در مقایسه با امامان مذاهب اربعه اهل سنت از نگاه دکتر محمدطاهر قادری، از رهبران بزرگ بریلویه پاکستان «همه امامان اهل سنت فدای خاک پای امام حسین علیه السلام هستند...» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«قیام حسینی» در آیینه‌ «نامه‌های حسینی» ◾️قسمت دوم: چرایی قیام در نامه‌ای به بزرگان بصره 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــ حضرت سیدالشهداء از مکه مکرمه خطاب به برخی از بزرگان و ذی‌نفوذان بصره (یعنی افرادی همچون مالك بن‌مِسْمَع بكري، اَحْنف بن‌قَيْس، مُنْذِر بن‌جارود، مَسْعُود بن‌عمرو، قَيْس بن‌هَيْثَم و عمرو بن‌عبيدالله بن‌مُعَمَّر،) درباره فلسفه قیام و نتیجه همراهی با قیام، نامه نوشتند. علیرغم آنکه هیچکدام از افراد فوق‌الذکر از شیعیان نبودند و حتی بعضاً سابقه تقابل با امیرمؤمنان علیه السلام و همراهی با دشمنان آن حضرت را هم داشتند، در عین حال امام حسین علیه السلام به منظور «اتمام حجت» و همچنین «تبیین اهداف قیام» و «پیشگیری از تلاش‌های بنی‌امیه در تحریف اهداف و مقاصد اصلی قیام» به همراه فرستادن پیک‌ها و نمایندگان مطمئنی برای تک‌تک این افراد نامه نوشتند. در نامه‌ای که برای این بزرگان نگاشتند، متذکر چند نکته شدند: بعد از حمد الهی و توجه دادن به عظمت و شأن و اهداف رسالت پیامبر اکرم(ص) به صراحت نوشتند که ما اهل بیت شایسته‌ترین افراد برای خلافت بعد از ایشان بودیم؛ اما برای جلوگیری از تفرقه امت و به منظور محافظت از اصل اسلام، دربرابر غصب خلافت، کوتاه آمده و سکوت کردیم. و در ادامه در جمله‌ای کوتاه، توصیفی عمیق و ریشه‌ای از شرایط فرهنگی و اجتماعی آن روزگار ارائه داده و می‌فرماید: «وَ أنَا أدْعُوکُم الي کِتابِ الله وَ سنة نبیه(ص) فانّ السنّة قَد اميتَتْ وَ إنّ البدعة قَد أحييتْ؛ شما را به کتاب خدا و سنّت پيامبر او دعوت مي‌کنم. زيرا سنّت مرده و بدعت زنده‌ شده است.» و سپس ضمن دعوت آنان به پیوستن به قیام حسینی، راه احیای سنت و سیره پیشبرنده، انسانی و تعالی‌جویانه پیامبر اکرم(ص) و راه دستیابی به صلاح و فلاح و بهروزی را تبعیت از خود و پیوستن به قیام حسینی علیه ظلم و ستم بنی‌امیه می‌داند و می‌فرماید: «إنْ تَسمَعُوا قَولي وَ تُطيعُوا أمْري أهْدِکُم سَبيلَ الرّشَاد. اگر سخنان مرا گوش دهيد و دستور مرا اطاعت کنيد، شما را به راه راست هدايت مي‌کنم.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«قیام حسینی» در آیینه‌ «نامه‌های حسینی» ◾️قسمت سوم: بیان ویژگی‌های حاکم و حکومت اسلام‌پسند در پاسخ به نامه‌های اهل کوفه 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــ وقتی مردم کوفه متوجه عدم بیعت امام حسین(ع) با یزید و هجرت آن حضرت از مدینه به مکه شدند، در قالب‌های مختلف و با فرستادن پیک‌ها و نامه‌های متعدد از آن حضرت دعوت کردند که برای اقامه حکومت اسلامی و احیای سنت و سیره اجتماعی و سیاسی پیامبر اکرم(ص) به کوفه برود. در مدت چند ماهی که امام علیه السلام در مکه بود به صورت مرتب دعوت‌نامه‌های فراوانی که با امضای همه بزرگان و بسیاری از مردمان کوفه نوشته می‌شد و با حرارت و جدیت فراوان از او می‌خواستند که «ما پيشوايی نداريم، نزد ما بيا تا شايد خداوند به واسطه‌ی شما ما را بر محور حقّ گرد آورد.» و یا «عجله نما، چرا كه مردم منتظر شما هستند و جز شما به كسی توجّه ندارند. عجله، ‏عجله! باز هم عجله، عجله!» و حتی عده‌ای چنین نوشتند که «اگر نزد ما نيايی گنهكار هستی»! آن حضرت به دلایل مختلفی، برای راستی‌آزمایی این دعوت‌ها و برای اطمینان از اینکه چنین دعوت‌هایی از روی محض هیجان و عواطف و احساسات نیست و بلکه متکی بر یک بنیان و باور فکری و اعتقادی است، عموزاده خود مسلم بن‌عقيل را (که به همراه امام حسين از مدينه به مكّه آمده بود) به عنوان نماينده و فرستاده خود انتخاب كرد. و در ضمن توصیه‌ها و سفارش‌های امنیتی و سیاسی ویژ‌ه‌ای که به او داشت، در نامه‌ای خطاب به مردم کوفه چنین نوشت: «فلَعَمْرِي، ما الإمامُ إلَّاالحاكِمُ‏ بِالكتابِ، القائِمُ‏ بالقِسطِ، الدَّائِنُ بِدينِ الحَقِّ، الحابِسُ نفسَه عَلى ذاتِ اللَّهِ، وَالسَّلامُ؛ به جان خودم سوگند، امام و پيشوا كسي نيست مگر آن کس که به كتاب خدا عمل (و حكم) كند و به دادگستري و عدالت اقدام کند و به دين حقّ ملتزم باشد، و خود را وقف خدا كند. والسّلام». امام حسین علیه السلام در این جمله مختصر، اولاً، به صورت غیرمستقیم یکی از مهم‌ترین علل قیام خود علیه خلافت یزید بن معاویه را بیان کردند؛ ثانیاً، قصد خود برای برقراری حکومت را ابراز کردند؛ و بعداً‌ همین قصد را در مقابل حر بن یزید ریاحی و اصحابش با صراحت بیشتر ابراز کرد و فرمود: «وَ نَحْنُ اهْلُ الْبَيْتِ اوْلى‏ بِوِلايَةِ هذَا الْامْرِ مِنْ هؤُلاءِ الْمُدَّعينَ ما لَيْسَ لَهُمْ وَ السّائِرينَ فيكُمْ بِالْجَوْرِ وَ الْعُدْوانِ» . ثالثاً، ایده خود را نسبت به شرایط و ویژگی‌های حاکم و حکومت اسلام‌پسند بیان کردند: نرم‌افزار حکومت و حکمرانی اسلام‌پسند، «کتاب الهی» و هدف آن «اقامه عدل» است و حاکم و حکمران نیز کسی نیست و نمی‌تواند باشد جز «باورمند به دین حق» و «شخص پرهیزگار و پارسا» یعنی کسی که کنترل هواهای نفسانی خود را در اختیار داشته باشد و همه خواسته‌های خود را با خواسته‌های الهی تنظیم کند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
⚫️ قابل توجه مرثیه‌خوانان سیدالشهداء (ع) شهید مطهری (ره) به نقل از کتاب «لؤلؤ و مرجان» نوشته حاج ملاحسین نوری، می‌گوید: «يك مردى رفت خدمت مرحوم صاحب مقامع‏ - فقیه، اصولی و رجالی شیعه در قرن سیزدهم - و گفت من ديشب خواب وحشتناكى ديدم. گفت چه خواب ديدى؟ گفت: خواب ديدم كه با اين دندانهاى خودم گوشتهاى بدن امام حسين عليه السلام را دارم مى‏كَنم. اين مرد عالم لرزيد، سرش را پايين انداخت، يك مدتى فكر كرد، گفت: شايد تو مرثيه‌خوان هستى؟ گفت: بله آقا. گفت: ديگر بعد از اين يا اساساً مرثيه‏‌خوانى را ترك كن يا از كتابهاى معتبر نقل كن. تو با اين دروغهايت دارى گوشت بدن امام حسين را با اين دندانهاى خودت مى‏كَنى. اين لطف خدا بوده كه لااقل در اين رؤيا به تو نشان بدهد. اگر كسى تاريخ عاشورا را بخواند، مى‏بيند از زنده‌ترين و مستندترين و پرمنبع‏ترين تاريخهاست. ما احتياجى [به اين دروغها] نداريم. حالا گذشته از اين كه اصلًا دروغ جعل كردن كار غلطى است، احتياجى نيست، آن قدر راست هست كه همانها را اگر بگوييم كافى است.(مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص96) 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
آیا می‌دانید وزارت «علوم، تحقیقات و فناوری» حداکثر مدیریت یک سوم آموزش عالی کشور را در اختیار دارد؟ و دو سوم دیگر آن مربوط به «دانشگاه آزاد اسلامی» و «وزارت بهداشت» و «دانشگاه‌های وابسته به وزارتخانه‌های دیگر» مثل دانشگاه فرهنگیان (وابسته به وزارت آموزش و پرورش) و دانشگاه‌های صنعت نفت (وابسته به وزارت نفت) و ... است؟ https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi/1689940778034280256