۱۰.mp3
8.22M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای مبانی علوم انسانی اسلامی
🔶جلسه دهم:
چیستی علوم انسانی: بخش سوم
#علوم_انسانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢معجزه حضور
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
روز نه دی سال ۱۳۸۸ از روزهای فراموشناشدنی تاریخ انقلاب است.
روزی که ملت ایران در سایه مدیریت بینظیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، به صورتی یکپارچه با زمانشناسی بینظیر و با حضور میدانی خود، بساط فتنه عظیم «مخالفان مردمسالاری» را برچیدند و نقشههای بسیار پیچیده «دشمنان انقلاب اسلامی» را نقش بر آب کردند.
فتنهای که بعدها معلوم شد محصول طراحی بلند مدت اتاقهای فکر غربی با محوریت تئوریسینهای براندازی نرم مثل جین شارپ و رابرت هِلْوی و امثال آنها بوده است. و «سران فتنه» در ایران چیزی جز عروسکهای خیمهشببازی مراکز استعماری و صهیونیستی نبوده و هیچ اراده و اختیاری از خود نداشتهاند!
برای آشنایی عمیق با علل و عوامل فتنههای اجتماعی، و نقش بصیرت، زمانشناسی و ولایت مداری مردم، مسئولان و عالمان دینی در تداوم حرکت عزتبخش انقلاب اسلامی، توصیه میکنم کتاب «طوفان فتنه و کشتی بصیرت» علامه مصباح و کتاب «موج فتنه از جمل تا جنگ نرم» نوشته احمدحسین شریفی را مطالعه کنید.
♦️نکته مهم:
دشمنان ملت، هیچگاه دست از فتنهگری علیه جمهوری اسلامی برنمیدارند و همانگونه که قرآن میفرماید تا زمانی که ملت پرچم دین و دفاع از ارزشهای دینی را به دست گرفته باشد، فتنهگری آنان حتمی، همیشگی و نوشونده است:
وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا (بقره، ۲۱۷)
و ایجاد فتنه حتّی از قتل بالاتر است و مشرکان، پیوسته با شما میجنگند، تا اگر بتوانند شما را از آیینتان برگردانند.
به دلایل مختلف، نظام جمهوری اسلامی در فتنه سال ۸۸ مصلحت را در این دید که با فتنهگران مماشات کند. تا جایی که حتی برخی از مجرمان فتنه، بعدها، در ردههای بالای مسؤولیتی و مدیریتی کشور نیز قرار گرفتند! اما نحوه مواجهه ملت ایران با فتنهها و فتنهگران بعدی بسیار متفاوت خواهد بود. دیگر امان ماندگاری را به آنان نخواهند داد. فتنهها را در نطفه خفه کرده و فتنهگران را در زیر پاهای خود لگدمال خواهند کرد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب: «ملت ایران هر کسی را که مزدوری آمریکا را قبول کند، در زیر گامهای خود لگدمال خواهد کرد.»
#فتنه
#بصیرت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️دوری از قلاب بیادبان!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از مهمترین شگردهای افراد بیادب این است که با تندخویی، درشتگویی و توهین، تلاش میکنند، شما را به سرزمین تاریک روح خودشان وارد کنند!
همین که وارد وادی آنان شوید، شکست شما قطعی خواهد بود؛ زیرا آنان عمری در تاریکی زندگی کرده و با زندگی در ظلمت خو گرفتهاند و در زمینگیر کردن افراد در ظلمتکده جانشان بسیار تخصص دارند!
عملکرد این افراد همچون قلاب ماهیگیری است. کافی است به طعمه آنها نوک بزنید؛ آنگاه حتی اگر رهایی از چنگ آنها ممکن باشد، همراه با دردها و رنجها و آسیبهای فراوان خواهد بود.
پس هرگز به افراد تندخو و بیادب نزدیک نشوید: «مَن يَصْحَبْ صاحبَ السَّوْءِ لا يَسْلمْ؛ کسی که با بیادبان و بدکاران مصاحبت داشته باشد، سالم نمیماند.»
#ادب
#معاشرت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
۱۱.mp3
30.69M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای مبانی علوم انسانی اسلامی
🔶جلسه یازدهم:
چیستی علوم انسانی: بخش سوم
#علوم_انسانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
این آقا جیمی کارتر، یکی از رؤسای جمهوری آمریکا، بود. دیروز به درک واصل شد.
او نخستین رئیس جمهوری بود که میخواست جمهوری اسلامی را نابود کند و بلکه «ایران را از نقشه جهان محو کند»؛ نه تنها «میخواست»، بلکه برای این کار اقدام عملی هم کرد. در همان ابتدای انقلاب با زبدهترین کماندوهای خود و با پیشرفتهترین تجهیزات نظامی خود و با پیچیدهترین برنامهریزیهای متخصصان نظامی خود، با عملیات پنجه عقاب رسماً علیه جمهوری اسلامی اقدام نظامی کرد.
اما به امر الهی و با عنایت صاحب الزمان(عج) ریگهای بیابان طبس، نه تنها پنجههای عقاب او را شکستند که بال و پرهای آن را نیز برای همیشه تاریخ از بیخ و بن برچیدند.
او در حالی به درک واصل شد، که با چشمان کمسوی خود دید که جمهوری اسلامی به یکی از بزرگترین قدرتهای علمی، نظامی و سیاسی دنیا تبدیل شده است.
#انقلاب_اسلامی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
۱۲.mp3
22.47M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای مبانی علوم انسانی اسلامی
🔶جلسه دوازدهم:
دلالتهای روششناختی موضوع علوم انسانی
#علوم_انسانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️نماز مؤثر
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻رهبر فرزانه انقلاب در پیامی که در تاریخ ۵ دی برای سی و یکمین اجلاس سراسری نماز صادر کردند، دو توصیه بسیار مهم درباره نماز را متذکر شدند. دو توصیهای که توجه به آنها و عمل به آنها میتواند نمازی مؤثر را شکل دهد. نمازی که هم جان و دل را طراوت بخشد و هم اعمال فردی و اجتماعی نمازگزار را رنگ و بوی الهی دهد:
یک. «اقامهی نماز در اوّل وقت»
دو. «سعی در حفظ توجّه و حضور قلب؛ نمازگزار بداند با مخاطبی سخن میگوید که مالک همهی عالم وجود و ملِک روز رستاخیز است.»
#نماز
#حضور_قلب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
۱۳.mp3
24.76M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای مبانی علوم انسانی اسلامی
🔶جلسه سیزدهم:
دلالتهای غایتشناختی موضوع علوم انسانی
#علوم_انسانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
27.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤احمدحسین شریفی
🔸نقش #علامه_مصباح در علوم انسانی اسلامی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
23.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸خصوصیات منحصر به فرد علامه مصباح در بیان رهبر فرزانه انقلاب:
✔️علم فراوان؛
✔️فکر خوب و نوآور؛
✔️بیان رسا و واضح؛
✔️انگیزه تمامنشدنی و بینظیر؛
✔️خلقیات و رفتارهای شایسته و برجسته؛
✔️سلوک و معرفت و توجه معنوی؛
🔻به همین دلیل است است که
«بزرگداشت جناب آقای مصباح یکی از واجبات کارهای حوزه و روحانیّت و ماها و همه است و بزرگداشت ایشان به معنای زنده نگه داشتن جهتگیری ایشان و راه ایشان است. ...»
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴 علامه مصباح یزدی؛ الگوی علمی و عملی اسلامیسازی علوم انسانی
✍️ احمدحسین شریفی
🔻آیتالله مصباح یزدی همچون بسیاری از اندیشمندان اسلامی و حتی پارهای از اندیشمندان غربی، به علوم انسانی موجود، نقد داشت و این علوم را نارسا و گرفتار کاستیهای بیشمار میدانست و معتقد بود علوم انسانیِ کنونی در شناخت حقایق مربوط به انسان، ناتوان است. علامه مصباح به مناسبتهای مختلف در اطراف نقصها و ضعفهای علوم انسانی موجود سخن میگفت:
✔️اولاً: روش حاکم بر علوم انسانی غربی را روشی نارسا در دستیابی به مراد و مقصود میدانست. توضیح آنکه روش حاکم بر علوم انسانی موجود (یعنی روش تجربیِ کمّی، روش تجربی کیفی و روش تجربی تلفیقی) را در تحلیل و تبیین بسیاری از پدیدهها و کنشهای انسانی ناکارآمد میشمرد؛ البته معتقد بود که غربیها تا حدودی حق روش تجربی را ادا کرده و تلاشهای گستردهای در بهرهگیری از این روش داشتهاند. به همین دلیل، ایشان علوم انسانی موجود را به طور کلی کنار نمیزد، ولی آن را پرنقص و نیازمند اصلاح و بلکه تغییر میدانست.
✔️ثانیاً: تأکید میکردند که علوم انسانی موجود مبتنی بر مبانی و اصول متافیزیکی نادرست است. برای نمونه، اصل «امکان تصادف» یا صدفه یکی از اصول بنیادین اندیشه داروینی است، درحالیکه بر اساس فلسفه اسلامی، بطلان اصل تصادف، امری واضح و مبرهن است. در نتیجه وقتی این اصل و پایه تفکر داروینی را از او بگیریم و باطل کنیم، شالوده نظریۀ تکامل #داروین فرو میریزد و به نتیجه نمیرسد؛ زیرا روشن است که اگر نظریهای مبتنی بر مبنایی نادرست باشد، با ابطال مبنا، آن نظریه هم باطل میشود.
✔️و ثالثاً: معتقد بودند بسیاری از توصیههای علوم انسانی کنونی با ارزشهای اسلامی، ناهمخوان، ناسازگار و در تهافتاند. توضیح آنکه ایشان علوم انسانی را به دو بخش تقسیم میکرد: «علوم انسانی توصیفی» و «علوم انسانیِ توصیهای». پارهای از مبانی علوم انسانی توصیفی را در تعارض با مبانی اسلامی میدانست و البته تعارض علوم انسانی توصیهای با ارزشهای اسلامی را بسیار بیشتر و پررنگتر میشمرد.
🔻ایشان برای اسلامیسازی علوم انسانی انجام سه کار عمده را به صورت همزمان لازم میدانست و خود نیز در حد توان به انجام آنها همت داشت:
🔸یک. در سطح معرفتی و بینشی، تبیین امکان تولید علم دینی، ضرورت آن و چگونگی آن را لازم میدانست.
🔸دو. در سطح تربیتی، بر تربیت معرفتی و اخلاقی کنشگرایان علم تأکید داشت؛ یعنی معتقد بود که تحولگرایی باید در میان استادان و دانشجویان و متون درسی و مراکز مربوط به علوم انسانی رخ دهد. ایشان برای این کار نیز برنامههایی داشت؛ هم برنامه تحول اخلاقی و معرفتی برای استادان و دانشجویان و هم برنامه تغییر و تحول در متون درسی.
🔸سه. بر ایجاد تحول در ساختارها، نظامات و برنامههای رسمی آموزشی در حوزه علوم انسانی تأکید داشت.
🔻 درباره هر کدام از این سه برنامه تحولی علامه مصباح یزدی توضیحاتی اجمالی توسط نویسنده بیان شده است که از طریق لینک های ذیل می توانید آن ها مطالعه فرمائید.:
علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامیسازی علوم انسانی(۲)
2️⃣https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1942
علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامیسازی علوم انسانی(3)
3️⃣https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1946
علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامیسازی علوم انسانی(4)
4️⃣https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1950
علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامیسازی علوم انسانی(5)
5⃣
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1951
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴عظمت ماه رجب
💐فرارسیدن ماه بندگی و معنویت و عرفان، رجب المرجب را به اهل معنا و معنویت تبریک میگویم.
💐امیدوارم خداوند همه ما را از «رجبیون» قرار دهد.
💐در آن حدیث بینظیری که از پیامبر اکرم(ص) در فضیلت ماه رجب نقل شده، چنین آمده است که در ماه رجب هر شب تا صبح فرشتهای از فرشتگان الهی در عالم معنا چنین ندا میدهد:
طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ
وَ يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِي الشَّهْرُ شَهْرِي وَ الْعَبْدُ عَبْدِي وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ.»
خوشا به حال ذاکران! خوشا به حال اهل طاعت!
همانا خداوند متعال میفرماید:
«من همنشین کسیام که با من همنشینی کند، و مطیع کسیام که از من اطاعت نماید، و آمرزنده کسیام که از من آمرزش بطلبد. این ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است؛ پس هر کس در این ماه، من را بخواند، او را اجابت میکنم و هر کس از من درخواستی داشته باشد، به او عطا میکنم و هر کس از من هدایت بخواهد، او را هدایت مینمایم. من این ماه را ریسمانی میان خود و بندگانم قرار دادم که هر کس به این ریسمان چنگ بزند، به من وصل شده است»
#رجب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹