eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
354 عکس
368 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
◻️برکات این‌جهانی دنیاگریزی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علیه السلام در حدیثی کوتاه آثار و برکات دنیوی زهد و دنیاگریزی و قطع تعلقات دنیوی را بیان می‌کند: مَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا وَ لَمْ يَجْزَعْ مِنْ ذُلِّهَا وَ لَمْ يُنَافِسْ فِي عِزِّهَا؛ هر كس دل از دنيا بركنَد و از پشت‌کردن آن بی‌تابى نكند (یعنی از نداشتن شؤون دنیوی مثل ثروت و مقام و موقعیت و ... احساس خواری نکند) و براى رسيدن به ارجمندى آن به رقابت برنخيزد؛ یک. هَدَاهُ اللَّهُ بِغَيْرِ هِدَايَةٍ مِنْ مَخْلُوقٍ؛ خدا او را بدون هدايت خلق، راهنمايی كند؛ دو. وَ عَلَّمَهُ بِغَيْرِ تَعْلِيمٍ؛ و بدون آموختن، او را بياموزد؛ سه. وَ أَثْبَتَ الحِكْمَةَ فِي‏ صَدْرِهِ؛ و حكمت را در دلش جاسازی نمايد؛ چهار. وَ أَجْرَاهَا عَلَى لِسَانِهِ؛ و حکمت را بر زبانش جاری سازد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻تداوم سرکوب علویان توسط تروریست‌های سوری 🔸این سرنوشت محتوم هر قوم و ملتی است که دل به دشمن ببندد و حاضر نباشد برای عزت و شرافت و کرامت خودش هزینه کند. چقدر حکیمانه فرمود، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که «مقاومت هزینه دارد اما هزینه‌ی سازش و تسلیم، از هزینه‌ی به مراتب بیشتر است.» 🔻هزینه سازش و تسلیم، «لگدمال شدن» در زیرپای دشمنان سنگ‌دل و «زندگی سگی» است. هزینه تسلیم و سازش، قربانی شدن ناموس و عفت و کرامت و شرافت و عزت است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️حرمت پیش‌داوری و قضاوت پیش‌هنگام 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از بدترین آفات در روابط اجتماعی و انسانی، به ویژه در جامعه ایمانی، قضاوت‌های پیش‌‌داورانه و داوری‌های زودهنگام درباره شخصیت، گفتار یا رفتار دیگران است. یکی از آثار بسیار مخرب و گناه‌آلود این رذیله اخلاقی، به‌هم ریختگی روابط اجتماعی و ایجاد حالت بدبینی و اشمئزاز نسبت به برادران ایمانی است. به همین دلیل، اولیای دین فراوان از این موضوع نهی کرده‌اند و به جامعه پیروان تأکید کرده‌اند: اولاً، هرگز به شایعات گوش ندهید و آنها را اشاعه ندهید؛ ثانیاً، تا از چیزی مطمئن نشده‌اید و به آن «علم» پیدا نکرده‌اید، آن بازگو نکنید و بر اساس آن عمل نکنید؛ و ثالثاً، در اموری که به آبرو و اعتبار یک انسان مؤمن مربوط می‌شود، همواره تلاش کنید کار او و گفتار و رفتار او را حمل بر صحت و درستی کنید. علیه السلام می‌فرماید:‏ ضَعْ أَمْرَ أَخِيكَ عَلَى أَحْسَنِهِ؛ حَتَّى يَأْتِيَكَ مَا يَغْلِبُكَ مِنْهُ‏ وَ لَا تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخِيكَ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مَحْمِلًا؛ امور برادرت را به بهترين وجه آن تفسير كن تا زمانى كه كارى از او سر زند كه راه توجيه را بر تو ببندد؛ و هيچگاه به سخنى كه از دهان برادرت بيرون آيد، تا وقتى که می‌توانی براى آن توجيهی داشته باشی، گمان بد مبَر. ٰ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
۹.mp3
23.68M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه نهم: چیستی علوم انسانی: بخش دوم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢غیرت اقتصادی و جهاد علمی و صنعتی در کلامی از آیت‌الله شاه‌آبادی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ دشمن‌شناسی و بصیرت اقتصادی و سیاسی و علمی از ویژ‌گی‌های بارز آیت‌الله (ره)، استاد عرفان امام خمینی(ره)، بود. و یکی از دلایل عشق و علاقه وافر و بی‌نظیر را به او باید در همین بصیرت و روشن‌بینی بی‌نظیر آن مرد الهی جستجو کرد. آیت‌الله شاه‌آبادی حدود یکصد سال پیش، در کتاب بسیار ارزشمند شذرات المعارف، درباره ساده‌لوحی و ساده‌اندیشی برخی از غربزده‌های وطنی و مردم عادی، در مسائل اقتصادی و سیاسی و صنعتی می‌گوید: «بعضى از غفله و جهله را مشاهده مى‌‏نماييم كه تشكر مى‏‌كنند و از اينكه صنايع دشمن آنها را اداره نموده مى‏‌گويند: «خداوند عالم آنها را خر و حمال ما قرار داده»؛ ولى اگر به نظر منصفانه متوجه شوند مى‌‏فهمند حمال كسى است كه پنبه را يك‌مَن، شش قِران به دشمن مى‌‏فروشد و يك‌مَن، ششصد تومان بلكه متجاوز، از او مى‏‌خرد. حال مشاهده كن و ببين خر كيست؟ و آيا اين نعمت است كه آن را تشكر كنى؟ يا آنكه از جهت عدم اعمال قوه عاقله و عامله، خود را مورد انتقام خداوند كريم نموده‏‌ا‌يم و بايد استغفار نموده و عرض كنيم: «رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرين‏» (اعراف، ۲۳) و تغيير دهيم بى‌‏حسى را به حس و بى‌‏غيرتى را به غيرت و آيه شريفه‏ «جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنافِقِينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ» و آيه شريفه‏ «وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ» را به‏ موقع اجرا گذارده و كفار را در امتعه آنها كشته و به ترك مخالطه و مراوده بر آنها خشم نماييم و حس حاجت را منظِم عالَم خود گردانيده و در اين مقام برآييم كه امتعه مسلمين را مغتنم و حوائج را به خود آنها و در خود آنها اداره نماييم.» تولی و تبری فرهنگی و عزت‌ و غیرت اقتصادی و ترویج روحیه علمی و فناوری را در این جملات به خوبی می‌توان مشاهده کرد. می‌فرماید اینکه مواد خام را به ثمن بَخس به بیگانگان بدهیم، و کالاهای فرآوری‌ شده را به قیمتی هنگفت و گران از آنان خریداری کنیم، اوج جهالت و حماقت است. بنابراین، نه تنها جای رضایتمندی و خشنودی و شکرگزاری نیست؛ که جای توبه و انابه و استغفار از درگاه الهی است. باید از این بی‌حسی و بی‌غیرتی به درگاه الهی توبه کرد و جبران آن نیز به جهاد همه‌جانبه در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و علمی و فناوری و صنعتی است. ♦️شوربختانه بعد از گذشت یکصدسال از آن نهیب الهی و بعد از آنکه شاگرد برومند آن عارف بزرگ، بزرگ‌ترین انقلاب قرن را با شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» و شعار «استقلال، آزادی جمهوری اسلامی» هدایت و مدیریت کرد، هنوز هم چنان حسی نه فقط در میان بخشی از مردم، که در میان تعداد نه چندان کمی از مدیران و مسؤولان کشور هم مشاهده می‌شود. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
۱۰.mp3
8.22M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه دهم: چیستی علوم انسانی: بخش سوم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢معجزه حضور 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ روز نه دی سال ۱۳۸۸ از روزهای فراموش‌ناشدنی تاریخ انقلاب است. روزی که ملت ایران در سایه مدیریت بی‌نظیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، به صورتی یکپارچه با زمان‌شناسی بی‌نظیر و با حضور میدانی خود، بساط فتنه عظیم «مخالفان مردم‌سالاری» را برچیدند و نقشه‌های بسیار پیچیده «دشمنان انقلاب اسلامی» را نقش بر آب کردند. فتنه‌ای که بعدها معلوم شد محصول طراحی بلند مدت اتاق‌های فکر غربی با محوریت تئوریسین‌های براندازی نرم مثل جین شارپ و رابرت هِلْوی و امثال آنها بوده است. و «سران فتنه» در ایران چیزی جز عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی مراکز استعماری و صهیونیستی نبوده‌ و هیچ اراده و اختیاری از خود نداشته‌اند! برای آشنایی عمیق با علل و عوامل فتنه‌های اجتماعی، و نقش بصیرت، زمان‌شناسی و ولایت مداری مردم، مسئولان و عالمان دینی در تداوم حرکت عزت‌بخش انقلاب اسلامی، توصیه می‌کنم کتاب «طوفان فتنه و کشتی بصیرت» علامه مصباح و کتاب «موج فتنه از جمل تا جنگ نرم» نوشته احمدحسین شریفی را مطالعه کنید. ♦️نکته مهم: دشمنان ملت، هیچگاه دست از فتنه‌گری علیه جمهوری اسلامی برنمی‌دارند و همانگونه که قرآن می‌فرماید تا زمانی که ملت پرچم دین و دفاع از ارزش‌های دینی را به دست گرفته باشد، فتنه‌گری آنان حتمی، همیشگی و نوشونده است: وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا (بقره، ۲۱۷) و ایجاد فتنه حتّی از قتل بالاتر است و مشرکان، پیوسته با شما می‌جنگند، تا اگر بتوانند شما را از آیینتان برگردانند. به دلایل مختلف، نظام جمهوری اسلامی در فتنه سال ۸۸ مصلحت را در این دید که با فتنه‌گران مماشات کند. تا جایی که حتی برخی از مجرمان فتنه‌، بعدها، در رده‌های بالای مسؤولیتی و مدیریتی کشور نیز قرار گرفتند! اما نحوه مواجهه ملت ایران با فتنه‌ها و فتنه‌گران بعدی بسیار متفاوت خواهد بود. دیگر امان ماندگاری را به آنان نخواهند داد. فتنه‌ها را در نطفه خفه کرده و فتنه‌گران را در زیر پاهای خود لگدمال خواهند کرد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب: «ملت ایران هر کسی را که مزدوری آمریکا را قبول کند، در زیر گام‌های خود لگدمال خواهد کرد.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️دوری از قلاب بی‌ادبان! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از مهم‌ترین شگردهای افراد بی‌ادب این است که با تندخویی، درشت‌گویی و توهین، تلاش می‌کنند، شما را به سرزمین تاریک روح خودشان وارد کنند! همین که وارد وادی آنان شوید، شکست شما قطعی خواهد بود؛ زیرا آنان عمری در تاریکی زندگی کرده‌ و با زندگی در ظلمت خو گرفته‌‌اند و در زمین‌گیر کردن افراد در ظلمتکده جان‌شان بسیار تخصص دارند! عملکرد این افراد همچون قلاب ماهی‌گیری است. کافی است به طعمه آنها نوک بزنید؛ آنگاه حتی اگر رهایی از چنگ آنها ممکن باشد، همراه با دردها و رنج‌ها و آسیب‌های فراوان خواهد بود. پس هرگز به افراد تندخو و بی‌ادب نزدیک نشوید: «مَن يَصْحَبْ صاحبَ السَّوْءِ لا يَسْلمْ؛ کسی که با بی‌ادبان و بدکاران مصاحبت داشته باشد، سالم نمی‌ماند.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
۱۱.mp3
30.69M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه یازدهم: چیستی علوم انسانی: بخش سوم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
این آقا جیمی کارتر، یکی از رؤسای جمهوری آمریکا، بود. دیروز به درک واصل شد. او نخستین رئیس جمهوری بود که می‌خواست جمهوری اسلامی را نابود کند و بلکه «ایران را از نقشه جهان محو کند»؛ نه تنها «می‌خواست»، بلکه برای این کار اقدام عملی هم کرد. در همان ابتدای انقلاب با زبده‌ترین کماندوهای خود و با پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی خود و با پیچیده‌ترین برنامه‌ریزی‌های متخصصان نظامی خود، با عملیات پنجه عقاب رسماً علیه جمهوری اسلامی اقدام نظامی کرد. اما به امر الهی و با عنایت صاحب الزمان(عج) ریگ‌های بیابان طبس، نه تنها پنجه‌های عقاب او را شکستند که بال و پرهای آن را نیز برای همیشه تاریخ از بیخ و بن برچیدند. او در حالی به درک واصل شد، که با چشمان کم‌سوی خود دید که جمهوری اسلامی به یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های علمی، نظامی و سیاسی دنیا تبدیل شده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
۱۲.mp3
22.47M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه دوازدهم: دلالت‌های روش‌شناختی موضوع علوم انسانی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️نماز مؤثر 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻رهبر فرزانه انقلاب در پیامی که در تاریخ ۵ دی برای سی‌ و یکمین اجلاس سراسری نماز صادر کردند، دو توصیه بسیار مهم درباره نماز را متذکر شدند. دو توصیه‌ای که توجه به آنها و عمل به آنها می‌تواند نمازی مؤثر را شکل دهد. نمازی که هم جان و دل را طراوت بخشد و هم اعمال فردی و اجتماعی نمازگزار را رنگ و بوی الهی دهد: یک. «اقامه‌ی نماز در اوّل وقت» دو. «سعی در حفظ توجّه و حضور قلب؛ نمازگزار بداند با مخاطبی سخن می‌گوید که مالک همه‌ی عالم وجود و ملِک روز رستاخیز است.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
۱۳.mp3
24.76M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه سیزدهم: دلالت‌های غایت‌شناختی موضوع علوم انسانی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
27.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤احمدحسین شریفی 🔸نقش در علوم انسانی اسلامی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
23.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸خصوصیات منحصر به فرد علامه مصباح در بیان رهبر فرزانه انقلاب: ✔️علم فراوان؛ ✔️فکر خوب و نوآور؛ ✔️بیان رسا و واضح؛ ✔️انگیزه تمام‌نشدنی و بی‌نظیر؛ ✔️خلقیات و رفتارهای شایسته و برجسته؛ ✔️سلوک و معرفت و توجه معنوی؛ 🔻به همین دلیل است است که «بزرگداشت جناب آقای مصباح یکی از واجبات کارهای حوزه و روحانیّت و ماها و همه است و بزرگداشت ایشان به معنای زنده نگه داشتن جهت‌گیری ایشان و راه ایشان است. ...» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴 علامه مصباح یزدی؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی ✍️ احمدحسین شریفی 🔻آیت‌الله مصباح یزدی همچون بسیاری از اندیشمندان اسلامی و حتی پاره‌ای از اندیشمندان غربی، به علوم انسانی موجود، نقد داشت و این علوم را نارسا و گرفتار کاستی‌های بی‌شمار می‌دانست و معتقد بود علوم انسانیِ کنونی در شناخت حقایق مربوط به انسان، ناتوان است. علامه مصباح به مناسبت‌های مختلف در اطراف نقص‌ها و ضعف‌های علوم انسانی موجود سخن می‌گفت: ✔️اولاً: روش حاکم بر علوم انسانی غربی را روشی نارسا در دستیابی به مراد و مقصود می‌دانست. توضیح آنکه روش حاکم بر علوم انسانی موجود (یعنی روش تجربیِ کمّی، روش تجربی کیفی و روش تجربی تلفیقی) را در تحلیل و تبیین بسیاری از پدیده‌ها و کنش‌های انسانی ناکارآمد می‌شمرد؛ البته معتقد بود که غربی‌ها تا حدودی حق روش تجربی را ادا کرده و تلاش‌های گسترده‌ای در بهره‌گیری از این روش داشته‌اند. به همین دلیل، ایشان علوم انسانی موجود را به طور کلی کنار نمی‌زد، ولی آن را پرنقص‌ و نیازمند اصلاح و بلکه تغییر می‌دانست. ✔️ثانیاً: تأکید می‌کردند که علوم انسانی موجود مبتنی بر مبانی و اصول متافیزیکی نادرست است. برای نمونه، اصل «امکان تصادف» یا صدفه یکی از اصول بنیادین اندیشه داروینی است، درحالی‌که بر اساس فلسفه اسلامی، بطلان اصل تصادف، امری واضح و مبرهن است. در نتیجه وقتی این اصل و پایه تفکر داروینی را از او بگیریم و باطل کنیم، شالوده نظریۀ تکامل فرو می‌ریزد و به نتیجه نمی‌رسد؛ زیرا روشن است که اگر نظریه‌ای مبتنی بر مبنایی نادرست باشد، با ابطال مبنا، آن نظریه هم باطل می‌شود. ✔️و ثالثاً: معتقد بودند بسیاری از توصیه‌های علوم انسانی کنونی با ارزش‌های اسلامی،‌ ناهمخوان، ناسازگار و در تهافت‌اند. توضیح آنکه ایشان علوم انسانی را به دو بخش تقسیم می‌کرد: «علوم انسانی توصیفی» و «علوم انسانیِ توصیه‌ای». پاره‌ای از مبانی علوم انسانی توصیفی را در تعارض با مبانی اسلامی می‌دانست و البته تعارض علوم انسانی توصیه‌ای با ارزش‌های اسلامی را بسیار بیشتر و پررنگ‌تر می‌شمرد. 🔻ایشان برای اسلامی‌سازی علوم انسانی انجام سه کار عمده را به صورت هم‌زمان لازم می‌دانست و خود نیز در حد توان به انجام آن‌ها همت داشت: 🔸یک. در سطح معرفتی و بینشی، تبیین امکان تولید علم دینی، ضرورت آن و چگونگی آن را لازم می‌دانست. 🔸دو. در سطح تربیتی، بر تربیت معرفتی و اخلاقی کنش‌گرایان علم تأکید داشت؛ یعنی معتقد بود که تحول‌گرایی باید در میان استادان و دانشجویان و متون درسی و مراکز مربوط به علوم انسانی رخ دهد. ایشان برای این کار نیز برنامه‌هایی داشت؛ هم برنامه تحول اخلاقی‌ و معرفتی برای استادان و دانشجویان و هم برنامه تغییر و تحول در متون درسی. 🔸سه. بر ایجاد تحول در ساختارها، نظامات و برنامه‌های رسمی آموزشی در حوزه علوم انسانی تأکید داشت. 🔻 درباره هر کدام از این سه برنامه تحولی علامه مصباح یزدی توضیحاتی اجمالی توسط نویسنده بیان شده است که از طریق لینک های ذیل می توانید آن ها مطالعه فرمائید.: علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی(۲) 2️⃣https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1942 علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی(3) 3️⃣https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1946 علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی(4) 4️⃣https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1950 علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی(5) 5⃣ https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1951 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴عظمت ماه رجب 💐فرارسیدن ماه بندگی و معنویت و عرفان، رجب المرجب را به اهل معنا و معنویت تبریک می‌گویم. 💐امیدوارم خداوند همه ما را از «رجبیون» قرار دهد. 💐در آن حدیث بی‌نظیری که از پیامبر اکرم(ص) در فضیلت ماه رجب نقل شده، چنین آمده است که در ماه رجب هر شب تا صبح فرشته‌ای از فرشتگان الهی در عالم معنا چنین ندا می‌دهد: طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ وَ يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِي الشَّهْرُ شَهْرِي وَ الْعَبْدُ عَبْدِي وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ.» خوشا به حال ذاکران! خوشا به حال اهل طاعت! همانا خداوند متعال می‌فرماید: «من همنشین کسی‌ام که با من همنشینی کند، و مطیع کسی‌ام که از من اطاعت نماید، و آمرزنده کسی‌ام که از من آمرزش بطلبد. این ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است؛ پس هر کس در این ماه، من را بخواند، او را اجابت می‌کنم و هر کس از من درخواستی داشته باشد، به او عطا می‌کنم و هر کس از من هدایت بخواهد، او را هدایت می‌نمایم. من این ماه را ریسمانی میان خود و بندگانم قرار دادم که هر کس به این ریسمان چنگ بزند، به من وصل شده است» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢امام باقر(ع) و تبدیل «اقلیتی پیرو» به «فرهیختگانی پیشرو» 🖊احمدحسین شریفی یکی از مهم‌ترین و بی‌سابقه‌ترین خدمات (ع) به جامعه اهل ولایت، این بود که آنان را از «اقلیتی پیرو» به «فرهیختگانی پیشرو» تبدیل کرد. توضیح آنکه بعد از حادثه ، «جامعه شیعه» به طور کامل متلاشی شده بود؛ هیچ انسجام و هویتی نداشت؛ فضای اجتماعی و سیاسی آنقدر سنگین و یک طرفه بود که حتی امام زین‌العابدین علیه السلام نمی‌توانستند آزادانه به مسجد رفت و آمد کند و برای مردم سخنرانی عمومی داشته باشد. جامعه پیروان نیز در اغلب اوقات، امکان و جرئت رفت و آمد به خانه آن حضرت را نداشت. به همین دلیل، بسیاری از شیعیان حتی مسائل فقهی خود را از علمای اهل سنت می‌پرسیدند و فی‌المثل مناسک حج خود را بر پایه فتاوای آنان به جا می‌آورند. این امام باقر علیه السلام بود که در طول حدود 20 سال امامت خود (از سال 95 هجری تا 114)، جامعه پیروان اهل بیت را به یک جامعه فرهیخته، اندیشمند، پیشرو و حرکت‌آفرین تبدیل کرد. آن امام همام در «حرکتی جهادی» و «انقلابی نرم‌افزاری» افراد مستعد و توانمندی چون ابان‌بن تغلب، جابربن یزید جعفی، محمدبن مسلم، زراره‌بن اعین، حمران‌بن اعین، عبدالله ابی یعفور، سدیر صیرفی، کمیت اسدی و امثال آنان را که هر کدام نابغه‌ای از نوابغ روزگار خود بودند به گرد خود جمع کرد و عمیق‌ترین لایه‌های معارف اسلامی را به آنان آموزش داد و بنیان‌های فقه و شریعت ناب اسلامی را پی‌ریزی کرد. و بدین ترتیب نه تنها خود به عنوان ملجأ علمی جهان اسلام از حجاز تا عراق و خراسان تبدیل شد؛ بلکه شاگردان او نیز به شهرتی جهانی رسیدند و هر کدام به پایگاهی علمی برای ترویج آموزه های اسلام ناب تبدیل شدند. ابان‌بن تغلب در مسجد النبی می‌نشست و عالمانه و محققانه و باتکیه بر قدرت و قوت استنباط خود، احکام مورد نیاز مردم را بیان می‌کرد. محمدبن مسلم حدود 30 هزار حدیث از امام باقر نقل کرده است و جابربن یزید جعفی قریب به 70 هزار حدیث. و بدین ترتیب امام باقر(ع) موفق شد، مهم‌ترین و بنیادی‌ترین اقدام برای جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی را در تاریخ حیات فکری انجام دهد. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
تحليل ديدگاه دکتر داوري درباره علم ديني قسمت اول.mp3
19.37M
🎤احمدحسین شریفی 🔴جلسه چهاردهم 🔸موضوع: نقد دیدگاه دکتر رضا داوری اردکانی درباره علم دینی ⭕️قسمت اول @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️جایگاه ولی فقیه در اندیشه علامه مصباح و وصیت‌نامه شهید سلیمانی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸خدا رحمت کند علامه مصباح را که می‌فرمود: «بنده صادقانه در این روزهای آخر عمر به شما عرض می‌کنم، چیزی که در عمر 80 ساله‌ام تجربه کردم و با اطلاعی که از معارف اهل بیت، کتاب و سنت و سیره علما دارم خدمتتان عرض می کنم: "در طول تاریخ اسلام بعد از ائمه اطهار کسی به جامعیت مقام معظم رهبری نداشته‌ایم" او احترام به رهبر انقلاب و اطاعت از او را عین احترام به امام زمان و اطاعت از او می‌دانست و احترام به امام زمان و اطاعت از او را عین توحید. ♦️و خدا رحمت کند شهید سلیمانی را که در وصیت‌نامه خود نوشت: «از اصول مراقبت کنید، اصول یعنی ولیّ فقیه، خصوصاً این حکیم، مظلوم، وارسته در دین، فقه، عرفان، معرفت؛ خامنه‌ای عزیز را جان خود بدانید، حرمت او را مقدسات بدانید» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️صاحبان احساس‌های بد 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ انتقال دائمی احساس‌های بد در محیط خانواده، کار و ارتباطات اجتماعی هیچ کمکی به بهبود اوضاع نمی‌کند.‌ افراد منفی‌باف، یأس‌پراکن و نفرت‌آفرین بیمارانی هستند که گوش دادن و توجه اطرافیان به آنها، نه تنها آنها را بیمارتر می‌کند که موجب سریان بیماری به اطرافیان هم می‌شود. تأثیر مصاحبت و همنشینی با بدان و صاحبان اخلاق رذیله آنقدر مخرب است که می‌تواند تأثیر همنشینی با پیامبران را هم خنثی کند. به تعبیر ، دلیل گمراهی همسر لوط این بود که با بدان مصاحبت داشت: با بدان یار گشت همسرِ لوط خاندان نبوّتش گم شد شاید یکی از دلایل نهی شدید اولیای دین از مصاحبت و همنشینی با افراد ترسو، دروغگو، بخیل، نادان و ... همین باشد که این بیماری‌ها و ناهنجاری‌ها، مسری‌اند. می‌توانند فرد و جامعه را بیمار کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
بررسي ديدگاه دکتر داوري درباره علم ديني قسمت سوم.mp3
27.12M
🎤احمدحسین شریفی 🔴جلسه پانزدهم 🔸موضوع: نقد دیدگاه دکتر رضا داوری اردکانی درباره علم دینی ⭕️قسمت دوم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️پیامد دنیوی عیب‌جویی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ- در اخلاق اسلامی یکی از شنیع‌ترین خُلقیات و بدترین رفتارها جست‌وجوی عیوب دیگران و برملا ساختن زشتی‌ها و ضعف‌های ناآشکار مؤمنان است. در روایات اسلامی نیز کیفرهای سختِ اخروی و همچنین پیامدهای آبروبر دنیوی آن به تفصیل بیان شده است. به عنوان مثال، در روایتی از صلی الله علیه و آله درباره کیفر اخروی چنین می‌خوانیم: مَن مَشی فی عَیبِ اَخیهِ و كَشْفِ عَورَتِهِ كانَت اوّلُ خُطوَةٍ خَطاها وَضَعَها فی‌جَهَنّم! وَ كَشَف اللهُ عَوَرَتَهُ عُلی رُؤوسِ الخَلائِقِ؛ هر كس برای عیب‌جویی و فاش كردن اسرار برادر دینی‌اش قدم بردارد، اولین قدم او ورود به جهنم خواهد بود! و خداوند اسرار و عیوب او را نزد همة خلایق فاش و علنی خواهد ساخت. و درباره پیامد دنیوی عیب‌جویی چنین می‌خوانیم: لَا تَطْلُبُوا عَثَرَاتِ الْمُؤْمِنِینَ فَاِنَّ مَنْ تَتَبَّعَ عَثَرَاتِ اَخِیهِ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثَرَاتِهِ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثَرَاتِهِ یفْضَحْهُ وَ لَوْ فِی جَوْفِ بَیتِه؛ لغزش‌های مؤمنان را پیگیری نکنید؛ هرکس به دنبال لغزش‌های برادرش باشد، خدا لغزش‌های او را دنبال خواهد کرد و اگر خدا لغزش‌های هرکس را دنبال کند، حتماً رسوایش خواهد کرد؛ حتی در پستوی خانه‌اش. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴امام هادی و تبیین مرام‌نامه شیعیان واقعی 🖊احمدحسین شریفی 🔶زیارت جامعه کبیره که اعتقادنامه و مرام‌نامه شیعیان راستین و یک دوره کامل توحیدشناسی و نبوت‌شناسی و امام‌شناسی است، از یادگارهای بزرگ امام هادی علیه السلام است. 🔶ضمن تسلیت شهادت این امام همام، امیدوارم همه ما توفیق داشته باشم در این شب و روز شهادت آن امام عزیز، ضمن مطالعه‌ای درباره خصوصیات و ویژگی‌های اخلاقی و سبک زندگی آن حضرت، با تأمل و تأنی و به نیت زیارت آن امام عزیز، زیارت جامعه کبیره را قرائت کنیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔸امام هادی و نهادینه‌سازی هویت شیعی ✍احمدحسین شریفی 🔻دوران ۳۳ ساله امامت امام هادی علیه السلام مصادف با دوران خلافت شش خلیفه فاجر و فاسق عباسی بود: معتصم بالله، واثق بالله، متوکل بالله، مستنصر بالله، مستعین بالله و معتز بالله. 🔹امام هادی علیه السلام در طول امامت خود، علیرغم آنکه مدت ۲۰ سال پایانی عمر مبارکش در سامراء تحت نظارت دستگاه خلفای عباسی بود، توانست با تدبیر و زیرکی بی‌سابقه‌ای نظام فکری و اجتماعی تشیع را نهادینه کند. 🔸به عنوان نمونه: ✔️در حوزه فکری و اعتقادی، کبیره را به شیعیان تعلیم داد که یک دوره کامل توحیدشناسی و نبوت‌شناسی و امامت‌شناسی است. ✔️در حوزه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و تبلیغی، شبکه‌ای منسجم و هماهنگ از عالمان و مبلغان شیعی را تشکیل داد. شبکه‌ای از وکلاء که توانستند اسلام ناب محمدی را در اقصی نقاط جهان اسلام ترویج دهند و معارف آن را حفظ کنند. تشکیل نهاد عظیم «سازمان وکالت» از مهمترین ابتکارات امام هادی بود. این نهاد که حتی در دوران غیبت کبری الی زماننا هذا، در قالب‌ها و گونه‌های مختلفی نیز استمرار یافته است، از راهبردی‌ترین برنامه‌ها برای مدیریت دینی، سیاسی و اجتماعی شیعیان بود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ديدگاه مجتهد شبستري قسمت دوم.mp3
14.22M
🎤احمدحسین شریفی 🔴جلسه هفدهم 🔸موضوع: نقد دیدگاه مجتهد شبستری درباره علم دینی ⭕️قسمت دوم @Ahmadhoseinsharifi 🌹