eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴انواع مکاتب اخلاقي 🖊احمدحسين شريفي 🔸 را از يک جهت به سه دستة فضيلت‌گرايي، وظيفه‌گرايي و پيامدگرايي تقسيم مي‌کنند: 1️⃣در ، معيار خوبي و بدي يا بايستگي و نبايستگيِ يک صفت يا فعل، نيت عامل و کنش‌گر است. نه خود عمل و نه نتايج و پيامدهاي حاصل از آن. خوبي يا بدي يک کار به اين است که از چه کسي صادر شده است. مثلاً ممکن است دو نفر در يک واقعه‌اي راست بگويند، اما يکي به انگيزه فسادانگيزي و اختلاف‌افکني و ديگري به انگيزه کشف حقيقت و اصلاح. راست‌گويي اولي از مصاديق رذيلت اخلاقي است و راستگويي دومي از مصاديق فضيلت اخلاقي. نظرية اخلاقي سقراط، افلاطون، ارسطو، رواقيان و اپيکوريان در يونان باستان را مي‌توان از بارزترين مصاديق اخلاق فضيلت يا مکتب فضيلت‌گرايي دانست. در دوران اخير توسط پاره‌اي از فمينيست‌ها نظرية جديدي در دل مکتب فضيلت‌گرايي مطرح شده است با عنوان نظرية که نخستين بار توسط کارول گيليگان مطرح شد. 2️⃣در ، معيار خوبي و بدي تطابق با وظيفه است. هر کاري که مطابق وظيفه باشد خوب است و هر کاري که مطابق وظيفه نباشد بد. صرف نظر از اينکه ذات آن عمل چه اقتضائي دارد و يا صرف نظر از اينکه چه نتايج و پيامدهاي را به دنبال دارد. رگه‌هايي از اين مکتب در دوران يونان باستان و عصر سقراطي مطرح شد؛ اما در دوران اسلامي اين ايده با عنوان نظريه حسن و قبح الهي توسط اشاعره با قوت و شدت بيشتري مطرح شد و در قرن هجدهم امانوئل کانت (1724-1804)، فيلسوف پرآوازة آلماني با تفصيلي بيشتر نظرية ديگري را در قلمرو مکتب وظيفه‌گرايي مطرح کرد. 3️⃣مکتب يا که مدافعاني چون جرمي بنتام و جان استوارت ميل داشت بر اين باور است که معيار درستي يا نادرستي و خوبي يا بدي يک فعل يا صفت، نتايج و پيامدهاي حاصل از آن است؛ يعني خود يک فعل، في‌نفسه، بار ارزشي ندارد؛ بلکه اين نتايج‌اند که مشخص مي‌کنند يک فعل خوب بوده است يا بد. که جرمي بنتام با طرح نظرية لذت‌گرايي و جان استوارت ميل با طرح نظرية سودگرايي دو نظرية مهم در قلمرو مکتب پيامدگرايي را مطرح کردند. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
قسمت دوم خانواده.mp3
21.21M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: قواعد اخلاقی حاکم بر روابط خانوادگی از نگاه اسلام ✅ بحثی درباره خانواده در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه امین در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴اين کتاب که براي نخستين بار در سال 1389 توسط موسسه امام خميني(ره) به چاپ رسيد و تاکنون بيش از 14 نوبت تجديد چاپ شده است، در پنج فصل سامان يافته است: 1️⃣مباحث مقدماتي (انواع جنگ؛ اهميت جنگ نرم، تجربه‌هاي تاريخي جنگ نرم و ...) 2️⃣علت تقابل غرب با جمهوري اسلامي(ضمن تشريح ديدگاه‌هاي مختلف، از نظرية «تقابل پاراديميک ميان جمهوري اسلامي و ليبرال دموکراسي» دفاع شده است) 3️⃣ابزارهاي جنگ نرم (رسانه‌ها، ادبيات، فيلم و سينما، ورزش، نمادها و مدها، ظرفيت‌هاي مراکز بين المللي و ...) 4️⃣ابعاد جنگ نرم (ابعاد ديني، فرهنگي، سياسي، اقتصادي، اجتماعي، حقوقي و عاطفي) 5️⃣راه‌هاي مقابله با جنگ نرم (19 راه‌کار خرد و کلان براي تقابل با جنگ نرم و پيروزي در اين جبهه، در اين فصل تشريح شده است) ✅علاقه‌مندان مي‌توانند اين کتاب را از انتشارات موسسه امام خميني(ره) تهيه کنند. (شماره 02532113629) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔵استعمار فرانو؛ استعمار قلب و ذهن و زبان 🖊احمدحسين شريفي 🔸«» از يک جهت به سه نوع تقسيم مي‌شود: 1.؛ که با ابزار نظامي و ادوات سخت به دنبال تسخير و تصرف زمين‌ها و سرزمين‌ها بود؛ 2.، که با ابزار سياسي و اقتصادي و امثال آن به دنبال تسخير حکومت‌ها و گماشتن دست‌نشانده‌ها بر ملت‌ها بود؛ 3.و ، که با ابزارهاي هنري و رسانه‌اي و فضاي مجازي و ديپلماسي عمومي،‌به دنبال تسخير دل‌ها و ذهن‌ها و اراده‌ها و عزم‌هاست؛ دنبال حکومت کردن بر ذهن و زبان و انديشه ملت‌هاست. دنبال شکل‌دهي به اراده‌ها و خواست‌ها و حتي احساسات و عواطف و هيجانات است. 🔸اگر ذهن و زبان و انديشه ملتي به تسخير درآمد، در آن صورت، اقتصاد و سياست و تاريخ و همه داشته‌هاي مادي و معنوي خودش را بدون هيچ مقاومتي، تقديم بيگانگان خواهد کرد. اگر احساسات و عواطف و هيجانات ملتي تحت کنترل درآمدند در آن صورت نوکري بيگانگان و ذلت در برابر آنها را نه تنها بد نمي‌داند که به آن افتخار هم مي‌کند! «از نظر تاريخي جنگ‌هاي سخت، دکترين‌هاي حاکم در دوران استعمار کهنه (که تقريباً از قرن پانزدهم ميلادي آغاز شد) بودند؛ جنگ‌هاي نيمه‌سخت (کودتاها و شورش‌ها و ...) رويه‌هاي حاکم در دوران استعمار نو؛ و جنگ‌هاي نرم وجهة غالب استعمار در دوران استعمار فرانو هستند. در دوران استعمار کهنه، استعمارگران از طريق لشکرکشي‌هاي نظامي و با تکيه بر قدرت نظامي خود به تسخير سرزمين‌هاي ديگر مي‌پرداختند. در استعمار نو، استعمارگران از طريق حکومت‌هاي دست‌نشانده و مزدوران داخلي و قوانين و مقررات بين‌المللي اهداف استعماري خود را دنبال مي‌کردند. در استعمار فرانو از طريق تهاجم فرهنگي، شبيخون فرهنگي، ناتوي فرهنگي و يا به اصطلاح جديدتر و کامل‌تر، از طريق جنگ نرم به فعاليت مي‌پردازند.» (کتاب ، احمدحسين شريفي) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴ضرورت اولويت‌بندي در فراگيري دانش‌ها 🖊احمدحسين شريفي 🔸انسان با توجه به عمر کوتاهي‌ که دارد، حتي امکان آموختن همة علوم لازم و شايسته را ندارد،‌ بنابراين بايد اولويت‌بندي کند و لازم‌ترين و ضروري‌ترين مسائل را بياموزد. به تعبير (ع): العُمْرُ اقْصَرُ مِن انْ تَعلّمَ كُلَّ ما يحسُنُ بِك عِلمُهُ فَتَعَلَّم الاهَمَّ فالاهَمّ؛ عمر کوتاه‌تر از آن است که همة اموري که دانستن‌شان براي تو خوب است را بياموزي؛ پس اولويت‌بندي کن. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴اين کتاب که در ايام فتنه سال 1388 نوشته شد و تاکنون بيش از چهل بار تجديد چاپ شده است، مشتمل بر هفت فصل استت: 1️⃣نکات مقدماتي (ضرورت آزمايش همه آدميان؛ فوايد اجتماعي آزمايش‌هاي الهي؛ مفهوم‌شناسي فتنه و ...) 2️⃣توصيف شرايط و موقعيت‌هاي فتنه‌خيز (مشتبه‌سازي حق و باطل؛ آغازي ناشناخته و پوشيده؛ فضاي گردبادي؛ آسيب‌زنندة آگاهان؛ فروخورندة فتنه‌گران و شخصيت‌محوري به جاي حقيقت‌محوري) 3️⃣بسترهاي اجتماعي ايجاد فتنه (ثروت‌گرايي و مال‌پرستي؛ دين‌داري غيرعالمانه؛ شبهه‌افکني‌هاي بي‌مبنا؛ روابط ناسالم اداري؛ روابط ناسالم اقتصادي؛ ...) 4️⃣شگردهاي فتنه‌گران (استفاده از شيوه‌هاي مبارزه نرم؛ استخدام چهره‌هاي موجه و مقدس؛ استتفاده از شعارهاي خوب و جذاب؛ سخن گفتن از اصول متعالي انساني؛ ...) 5️⃣عوامل پيدايش فتنه (خودخواهي و هواپرستي؛ رياست‌طلبي؛ دنياطلبي؛ بدعت‌گذاري در دين و ...) 6️⃣پيامدهاي فتنه (پيامدهاي منفي و نتايج مثبت فتنه مثل جداسازي مرزها؛ پختگي سياسي و اجتماعي؛ به فعليت رسيدن استعدادها) 7️⃣شيوه‌هاي مبارزه با فتنه (شيوه‌هاي در امان ماندن از فتنه؛ شيوه‌هاي مبارزه کوتاه‌مدت و روبنايي و شيوه‌هاي مبارزه بلندمدت و زيربنايي) ✅اين کتاب توسط کانون انديشه جوان چاپ شده است؛ تلفن مرکز پخش: 02188505402 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴قوانين قسمت يازدهم: 🖊احمدحسين شريفي 🔸انسان اخلاقي کسي است که 44. در کارهاي عمدة زندگي خود، از ديگران مشورت مي‌گيرد؛ زيرا اولاً، خودش را عقل‌ کل نمي‌داند؛ بلکه دانش و تجربه خود را ناقص و ضعيف مي‌شمارد؛ زان که با عقلي چو عقلي جفت شد مانع بعد فعلي و بد گفت شد عقل با عقل دگر دو تا شود نور افزون گشت و ره پيدا شود ثانياً، مي‌داند که در گفتگو و مشورت با ديگران احتمال بيشتري براي انکشاف حقيقت وجود دارد؛ مشورت عقل و انديشه را روشنايي مضاعف مي‌دهد؛ زيرا مشورت چيزي جز مشارکت در عقول و انديشه‌هاي دلسوزان و افراد بي‌طرف نيست. امام علي(ع) فرمودند: «مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْيِهِ هَلَكَ وَ مَنْ شَاوَرَ الرِّجَالَ شَارَكَهَا فِي عُقُولِهَا» مشورت ادراک و هشياري دهد عقل‌ها مر عقل را ياري دهد اين خردها چون مصابيح انور است بيست مصباح از يکي روشنتر است ثالثاً، مي‌داند که استبداد در تصميم‌گيري از مهمترين لغزشگاه‌هاي انديشه و عمل است. رابعاً، مشورت حتي با زيردستان، موجب تربيت اخلاقي و عقلاني آنان مي‌شود. خامساً، از برکات مشورت با ديگران، تقويت حس نرم‌خويي و انعطاف‌پذيري در انسان است. سادساً، مشورت با ديگران موجب تقويت روحية همدلي و همياري اجتماعي و ايجاد حس مسؤوليت در ديگران مي‌شود. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴حريت شيخ حر عاملي 🖊احمدحسين شريفي 🔸محمدبن حسن بن علي، معروف به (1033- 1104ق) از بزرگترين محدثان و اخباريان شيعي و صاحب کتاب بي‌نظير ، و از نوادگان حر بن يزيد رياحي، شهيد آزادمرد کربلا، بود؛ نسب او با سي و شش واسطه به حربن يزيد رياحي مي‌رسد. (مقدمه محقق کتاب امل الآمل في علماء جبل عامل، شيخ حر عاملي) 🔸مدتي به رفت و با ملاقات داشت و اجازه روايت به علامه مجلسي داد و متقابلاً از علامه مجلسي اجازة روايت گرفت. و البته بعد از مدتي مجدداً به مشهد مقدس بازگشت و تا آخر عمر مبارک خود، در جوار حرم رضوي سکني گزيد. 🔸سيدمحسن امين صاحب کتاب اعيان الشيعه، در ج9 کتاب ص168 حکايتي از نخستين ملاقات شيخ حر عاملي با شاه سليمان صفوي نقل مي‌کند، که نشان دهندة حريت اين مرد بزرگ است: «شيخ حر در زمان اقامتش در اصفهان روزي به مجلس شاه سليمان صفوي رفت و بدون اجازه شاه در بالاي مجلس و نزد شاه نشست، به طوري که بين او و شاه يک متکا بيشتر فاصله نبود. شاه پرسيد: اين شخص کيست؟ گفتند: يکي از عالمان بزرگ عرب است به نام محمدبن حسن حر عاملي. شاه به شيخ حر گفت: «فرق ميان حر و خر چقدر است؟» شيخ بي‌درنگ، پاسخ داد: «يک متکا». شاه از حاضر جوابي و شجاعت شيخ يکه خورد» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
غبار_فتنه_1.mp3
15.81M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره شناسی و شناسی ١ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴اين کتاب در يک مقدمه و سه بخش سامان يافته است: ✅بخش اول: معناشناسي خوب و بد فصل1: نظريات غيرشناختي فصل2: نظريات شهودگرا فصل3: نظريات تعريف‌گرا ✅بخش دوم: هستي‌شناسي خوب و بد فصل1: توصيه‌گرايي فصل2: نظريه حسن و قبح الهي فصل3: نظريه حسن و قبح قراردادي و اعتباري فصل4: نظريه حسن و قبح ذاتي ✅بخش سوم: معرفت‌شناسي خوب و بد فصل1: قضيه اخلاقي و قضية مشهوري فصل2: عقل و اخلاق 🔸اين کتاب در سال 1389 برندة جايزه کتاب سال حوزه‌هاي علميه شد. 🔸اين کتاب هم‌اکنون به عنوان يکي از متون درسي فلسفه اخلاق در مقطع کارشناسي ارشد و دکتري در برخي از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي تدريس مي‌شود. 🔸شماره تلفن انتشارات موسسه امام خميني(ره) (02532113629) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
غبار_فتنه_2.mp3
15.89M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره شناسی و شناسی ٢ (تشبیه فتنه به گردباد در کلام امیرالمومنین علیه السلام) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴نگرش جامع‌بين و بينش‌هاي تک‌بعدي 🖊احمدحسين شريفي 🔸دريا يا جنگلي را در نظر بگيرد، وقتي شاعري به چنان محيط‌ و مکاني مي‌رود، چيزي مي‌بيند که يک نقاش نمي‌بيند و در عوض نقاش هم چيزهايي مي‌بيند که لزوماً يک شاعر نمي‌بيند، همانطور که يک زيست‌شناس هم نگاهي کاملاً متفاوت به اينها دارد؛ و يک هيزم‌شکن و يا شناگر نيز در چنين محيط‌هايي دنبال اموري ديگري است. يک هيزم‌شکن به هنگام ورود به جنگل دنبال آن است که کدام درختها و چوب‌ها مناسب قطع کردن و فروش‌اند. او هرگز توجهي به زيبايي و فرح‌بخشي جنگل ندارند. 🔸ما براي آنکه بتوانيم ابعاد مختلف واقعيت را بيابيم، بايد بکوشيم از پنجره‌هاي متعدد و مناسب، به آن نظر کنيم؛ نگاه از يک پنجره به واقعيت، نگاهي تک‌بعدي است و موجب محروميت و حرمان از ساير ابعاد واقعيت خواهد شد و بلکه ممکن است موجب انحراف و گمراهي هم بشود. 🔸في المثل کسي که فقط چهره و جلوة «رحمانيت» و «رحيميت» حضرت حق را مي‌بيند ممکن است دچار رجاء افراطي شود و کسي هم که فقط چهرة «اشد المعاقبين» حضرت حق را مي‌بيند نيز ممکن است دچار خوف مفرِط شود. نگاه واقع‌بينانه و درست نگاهي است که خوف و رجاء را به نحوي متعادل در انسان ايجاد کند، سنگيني کفة هر کدام از آنها موجب بي‌تعادلي انديشه و زندگي انسان خواهد شد. 🔸خداي متعالي بي‌نهايت است؛ همه اسماء و صفات حسني و زيبا مربوط به اوست: «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏» (اعراف، 180) براي شناخت او بايد ظرفيت وجودي خود را تقويت کرده و توسعه داد و الا ممکن است از دريچة تلقي‌ها و خواسته‌هاي محدود خود خدا را فهم کنيم. به تعبير برخي از روايات يک مورچه شايد چنين مي‌پندارد که خداوند دو شاخک دارد! زيرا شاخک‌ داشتن را کمال مي‌داند و فقدان آنها را نقص. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat