هدایت شده از البیان
🖊دختر مرحوم علامه طباطبایی :
📌 گاهی ابتکارات مهم علمی و فلسفی خویش را به گونه ای ساده بیان می کرد که می پنداشتیم این مطلب در تمام کتب وجود دارد ولی پس از مراجعه ، معلوم می شد فقط کشف و ابتکار خودشان بوده است . او هرگز نمی گفت برای این مطلب ، چنین و چنان زحمت کشیدم یا این ابتکار من است .
#علامه_طباطبایی
@albayann
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: حَضَرْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع فَدَخَلَ عَلَيْهِ رَجُلٌ مِنَ الْخَوَارِجِ فَقَالَ لَهُ يَا أَبَا جَعْفَرٍ أَيَّ شَيْءٍ تَعْبُدُ؟
قَالَ اللَّهَ.
قَالَ رَأَيْتَهُ؟
قَالَ لَمْ تَرَهُ الْعُيُونُ بِمُشَاهَدَةِ الْعِيَانِ وَ لَكِنْ رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بحقائق الْإِيمَانِ لَا يُعْرَفُ بِالْقِيَاسِ وَ لَا يُدْرَكُ بِالْحَوَاسِّ وَ لَا يُشَبَّهُ بِالنَّاسِ مَوْصُوفٌ بِالْآيَاتِ مَعْرُوفٌ بِالْعَلَامَاتِ لَا يَجُورُ فِي حُكْمِهِ ذَلِكَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ.
قَالَ فَخَرَجَ الرَّجُلُ وَ هُوَ يَقُولُ- اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ. (التوحيد للصدوق)
خدمت علامه طباطبایی
عرض کردیم
چرا این طور شده و حوزه ها
از شنیدن مباحث دقیق معاد اسفار محروم باشند؟
فرمودند:
هنوز حوزه های علمیه
در فهم دقایق معاد
در حدِّ بچّگی به سر می برند
با بچّه چقدر می شود
از اسرار معاد سخن گفت؟
به علامه گفتیم
چرا شما بر مباحث نفس اسفار
حاشیه نزدید؟
ایشان بی درنگ فرمود:
روزی نشده است.
اینها را رزق الهی می دانستند
و هر برهان و حرفی
روزی هر کسی نمی شود
و سهم هر کس در نوآوری
به اندازه سهمی است که تقوا در آن دارد
چشمه این حرف ها تقواست
حکیم طهران میرزا علی آقا زنوزی.
جلد ۹. صفحات ۳۸۹ و ۴۸
(ناقل: آیت الله عبدالله جوادی آملی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارتحال جناب جلالت مآب حکیم بزرگوار حضرت آیت الله سعادت مصطفوی را بر همه حکمت دوستان تسلیت عرض میکنیم.
آن مرحوم از اجله حکمای اسلامی معاصر بودند و مستفیدان بسیار، از محضر ایشان، کسب فیض نموده اند. رحمة الله علیه رحمة واسعة و الحقه بآبائه الکرام فی اعلی علیین.
نثار ایشان و همه ی علمایی که به واسطه ی زحمات بی دریغشان این دین به دست ما رسید فاتحه و صلواتی بخوانیم.
هدایت شده از البیان
عدم مضاف حظی از وجود ندارد.mp3
1.25M
🔉 #بشنوید
⁉️آیا #عدم_مضاف حظی از #وجود دارد؟
🔰استاد آیت الله فرحانی
🎙 درس خارج اصول ۹۵/۸/۸
#آراء_امام
#اصول
#تاثیر_فلسفه_در_اصول
@albayann
📌 متن عبارات امام و بیانات استاد را #بخوانید
👇 👇 👇 👇 👇
هدایت شده از البیان
#متن_بیانات
⁉️آیا عدم مضاف حظی از وجود دارد؟
🔰 استاد آیت الله فرحانی
📌📌📌📌📌📌
🔸اگر کسی خوب فهمید که سلب تحصیلی قید ندارد، متوجه می شود که عدم حکمی ندارد و حکمی نمی پذیرد. و اگر اینگونه فهمید، فتوا نمی دهد به تقارن عدم با چیزی؛ تقدم عدم بر چیزی؛ تأخر عدم از چیزی؛ ممانعت عدم از چیزی؛ ابدا از این حرف ها نمی زند. به قول علامۀ طباطبایی در نهایه در ذیل بحث اعادۀ معدوم، اینگونه نیست که عدم یک شیئیتی دارد و خارج را پر کرده باشد و وجود می آید و این عدم را رد می کند و جای آن می نشیند. فلاسفۀ اسلامی ـ نه متکلمین- این را خوب می فهمیدند.
🔸فلاسفه ای که مسئله عدم و سلب تحصیلی را به درستی فهمیده اند، بر دو قسم هستند. بعضی از آنها اصالة الوجود را خوب می فهمند و "عدم مضاف له حظ من الوجود" را هم قبول ندارند. و بعض دیگر از آنها اصالة الوجود را خوب نفهمیدند و می گویند عدم مضاف له حظ من الوجود. در اینصورت بین عدم مضاف و آن امر وجودی، تقابلی از جنس ضدان لا ثالث لهما درست می شود.
🔸لذا در واقع اگر بخواهیم از جهت عقلی شماره گذاری کنیم - بدون این که من بخواهم وارد مبانی بشوم- این سه مرحله را باید یاد بگیریم: 1- تعقل صحیح سلب تحصیلی و تفکیک آن از ایجاب عدولی 2- فهم صحیح اصالت وجود 3- اینکه عدم مضاف حظی از وجود ندارد.
🔸مرحله اول را همۀ فلاسفۀ ما می گویند. مشاء می گوید. اشراق می گوید. صدرا در حکمت متعالیه هم می گوید. علامۀ طباطبایی هم می گوید. خدا بیامرزد آقای مطهری را! وقتی می خواست فلسفۀ هگل نقد کند، همین یک جمله را می گفت. می گفت فهم بوعلی از اصالة الوجود کامل نبود اما بوعلی نمی گفت که اجتماع نقیضین داریم. شیخ اشراق اصالة الماهیتی بود، ولی نمی گفت اجتماع نقیضین داریم. چون می فهمیدند که سلب تحصیلی یعنی چه؟
🔸اما در مورد اینکه آیا عدم مضاف حظی از وجود دارد یا ندارد؟ مکاتب فلسفی با هم فرق می کنند. اصالة الوجودی هایی مثل علامۀ طباطبایی و حضرت امام می گویند: «عدم مضاف له حظ من الوجود» غلط است.
🔸سوالی که وجود دارد این است که با فرض اینکه بگوییم که عدم مضاف حظی از وجود ندارد، حرکت (وجود سیال) را چگونه توضیح می دهیم؟ علامۀ طباطبایی رضوان الله تعالی علیه همۀ حرفش با فلسفۀ غرب در این بود. می گفت غربی ها اگر وجود سیال را خوب بفهمند، دیگر نمی گویند حرکت جمع وجود و عدم است. حرکت وجود سیال است و ذهن می تواند بخاطر تزلزلی که در وجود سیال هست، از آن مفهوم عدم را انتزاع کند. این موجودی که ممتد است، سیال است. وجود سیال، وجود است. وجود ثابت هم وجود است. از طرف دیگر، وجود ثابت، می تواند بی ماهیت باشد. در مراتب اعلی، وجود سیال هم می تواند بی ماهیت باشد. - خداوند را کار ندارم. اصلا برای وجود خداوند از این حرف ها نمی شود زد- اگر کسی خوب این وجود ثابت و سیال را بفهمد، دیگر نمی گوید وجود سیال، جمع وجود و عدم است. نکته ای که وجود دارد این است که وجود ثابت جمع است و وجود سیال پخش است.
🔸با این نگاه دیگر نمی توانم قائل به عدم مضاف بشوم. عدم مضاف یعنی چه؟ آیا یعنی چیزی غیر از وجود اضافۀ به وجود بشود؟ ندارم. اینکه یک شیئیتی به عدم بدهم و بر وجود حملش کنم؟ ندارم. چنین چیزی نمی شود. این خیلی گوهر بزرگی است. در فلسفۀ اسلامی بزرگانی مثل امام و علامۀ طباطبایی به این مساله ملتزم اند. متأسفانه بعضی از تلامذۀ علامه از استادشان فاصله گرفته اند و این مطلب را خراب کرده اند.
🔸متاسفانه هم محقق خویی و هم استاد ایشان محقق نائینی و هم شهید صدر به دلیل ضعف نظام فلسفی ایشان، در همین شبهۀ غربی ها گیرافتاده اند. ایشان معنای صحیح سلب تحصیلی را متوجه نشده اند و لذا خطا می کنند. فرق هم نمی کند خطا را چه کسی بکند. شهید صدر هم همین خطا را کرده است. البته شهید صدر در «فلسفتنا» این کار را نکرده است. چون «فلسفتنا»ی ایشان توضیح اصول فلسفه علامه طباطبایی است. ولی در علم اصول من حیث لا یشعر با سیر آقایان وارد شده است و چون ذهن شریفش در بحث مبانی منطقی استقراء به سمت فلسفۀ غرب رفته، در بحث های اصولی اش اثر خودش را گذاشته است. از طرف دیگر بعضی از بزرگان هم، حرف امام را نفهمیده اند و مستقیم یا غیر مستقیم به ایشان اشکال می کنند.
📌 درس خارج اصول ۹۵/۸/۸
📌📌📌📌📌📌
📝 بخشی از عبارت امام در مناهج
و ما یقال من أنّ للأعدام المضافة حظّا من الوجود، كلام #مسامحيّ لا يعوّل عليه، فإنّ حيثيّة العدم لا يمكن أن تكون ذات حظّ من الوجود، بل الإضافات الواقعة بينها و بين غيرها إنّما هي في الذهن، و في وعائه تكون الأعدام المطلقة- أيضا- موجودة بالحمل الشائع و إن كانت أعداما بالحمل الأوّليّ، فلا حقيقة للعدم- أيّ عدم كان- حتّى يتّصف بوصف وجوديّ أو اعتباريّ أو عدميّ، فالعدم لا يثبت له العدم أيضا. (ج۲ ص۱۱)
#فلسفه
#امام_خمینی
#علامه_طباطبایی
@albayann
هدایت شده از البیان
💠حوزه چگونه میتواند #انقلابی بماند؟
🔸 #حوزه_انقلابی ما، در صورتی میتواند انقلابی باقی بماند که مبانی فکری امام خمینی (فقه، اصول، فلسفه) در حوزه جاری و ساری باشد.
🔹 متاسفانه وقتی که حوزه از مبانی فقهی، اصولی و حکمی امام خالی می شود، طبیعی است که تعهد حوزه به انقلاب جدی گرفته نخواهد شد.
👈بالاخره هر طلبه ای به استاد خودش و فکر استادش تعلق پیدا می کند و اگر آن فکر در راستای اندیشه امام خمینی (ره) نباشد، #تعهد حوزه به انقلاب کاهش می یابد.
📌سخنرانی استاد آیت الله فرحانی در مراسم افتتاحیه نخبگان طرح ولایت شهر مشهد
۸ شهریور ۱۴۰۰
@albayann
🍃🍃اثر ماندگار و زحمت بسیار
✍️مصطفی ملکیان
🔹یکی از اساتید پیر دانشگاه تهران به من می گفت- راجع به یک شخص دیگری داشت صحبت میکرد- که«هر ماه یکی دو سه مقاله از فلانی منتشر می شود.من نمی فهمم چه جوری چنین چیزی ممکن است.من 8 ماه شبانه روز کار کردم و تنها یک مقاله تهیه کردم و حالا که چاپ شده 27 صفحه مجله از کار در آمده است.8 ماه هم لاینقطع روی آن کار کردم.ولی از فلان شخص ماهی یکی دوتا مقاله منتشر میشود.اینها چه جوری کار می کنند؟!»من هیچی نگفتم و نمی خواستم وارد بحث شوم.بعد خود ایشان توجهی داد و گفت:«بله،کار آکادمیک با کار ژورنالیستی فرق می کند.کار ژورنالیستی این جوری است که میشود این کارها را کرد.»
🔹عرض بنده هم همین است که در حیطه فلسفه،اگر آدم بخواهد واقعا کار آکادمیک و جدی بکند آن وقت واقعا همینطور است؛زحمت دارد و کار زیاد میبرد.آقای ولفسون(wolfson) کتاب کوچکی نوشته است به نام تاثیر کلام اسلامی بر کلام یهودی.این کتاب تقریبا 250 صفحه است.ایشان در مقدمه این کتاب گفته است که من بر روی صورت بندی و فراهم آوردن مواد خام این کتاب 9 سال کار کردم ولی حاصلش 250 صفحه کتاب است.اما 250 صفحه کتابی که واقعا و انصافا اگر شما بخواهید یک نکته اش را عوض کنید خیلی باید فعالیت کنید.نمی گویم محال است؛نمی خواهم بگویم ولفسون معصوم بوده ولی اینقدر باید تحقیق بکنید تا بتوانید یک نکته اش را بگویید غلط است.
🔹اونامونو یک جا جمله ای می گوید راجع به پوزیتیویست ها.می گوید:این پوزیتیویست ها مثل یک حلاج اند.یعنی مثل یک پنبه زن اند که یک لحاف در اختیارشان قرار می گیرد.حلاج ماهر آن کسی است که بفهمد که تا یک حدی این لحاف را باید بزند.اما حلاج اگر ناوارد باشد،چنان این پنبه را می زند و می زند که یکبار نگاه می کنیم،می بینیم که دیگر لحافی در کار نیست.تمام پنبه ها غبار شده است و رفته است هوا.پوزیتیویست ها هم اینقدر عالم را زدند و اینقدر زدند که الان هیچی از عالم باقی نمانده است.
🔹اکثر چیزهایی که من و امثال من می نویسیم،اگر یک حلاج بیکار پیدا بشود- باور کنید- و بیاید سراغ مقاله من و بگوید ما می خواهیم مقاله ملکیان را مورد نقادی قرار بدهیم آن وقت از آن مقاله چیزی باقی نمی ماند!اکثر ماها واقعا به گفته شکسپیر هیاهو بر سر هیچ می کنیم یعنی اول یک چیزهایی می گوییم ولی وقتی مورد مداقه ها قرار می دهیم می بینیم هیچی تهش نمی ماند.اما خب البته من از طریق اینها نان خورده ام!نام و نان و شهرت و محبوبیت و قدرت و میز و پُست و مقام به دست آورده ام!دکتر فلان و پروفسور بهمان شده ام!اما بحث بر سر این است که «فردا که پیشگاه حقیقت شود پدید/شرمنده رهروی که عمل بر مجاز کرد.»
🔹کارهایی علمی و ماندگار کارهایی است که اینجوری در نیاید.منشی گوستاو فلوبر- نویسنده رمان سالامبو- در شرح حال فلوبر می گوید:من در مدت 11 سال که پیش فلوبر کار کردم بیش از یک میلیون صفحه کاغذ از ایشان پاره کردم تا اینکه در آخر،این رمان 400 صفحه ای از کار درآمد.یعنی جلاد طبع خودش بوده است و میگفته که من باید چیزی بنویسم که در عالم ماندگار شود.
❓❓اگر محققین این روش را در پیش بگیرند شاید هم هیچ گاه موفق نشوند.
🔹پاسخ:چرا،به نظر من اگر کسی اینگونه در زندگی اش مشی کند،سراغ موضوعات بسیار ریز می رود ولی آنها را تا اعماقش می کاود.ما برعکس می کنیم؛سراغ موضوع بسیار وسیع می رویم اما فقط به اندازه دو انگشت آنرا می کاویم،بلکه دو انگشت هم نمی کاویم!اسپینوزا بر روی کتاب«اخلاق»اش 22 سال کار کرد.خودتان می دانید ترجمه فارسی آن(اخلاق،ترجمه دکتر محسن جهانگیری)یک کتاب 300 صفحه ای شد.با این حال او 22 سال روی آن کار کرد.خب اگر من و شما باشیم در 22 سال،چهل پنجاه جلد کتاب تالیف می کنیم.ولی خب چه جور تالیفی؟تالیفی که اصلا قبل از اینکه خودمان بمیریم،کتابمان مرده است!اما یک تالیف هم مثل«اخلاق» اسپینوزاست که هنوز هم در آکادمی ها محل بحث و دقت و مداقه است و روی آن مطالعه می کنند.
🌷🌷مصطفی ملکیان،روش تحقیق در فلسفه
@mostafamalekian
حقیقت این است که شما هماکنون همان چیزی هستید که در جستجویش هستید.شما با چشمان خداوند در جستجوی خودش هستید.این حقیقت بسیار ساده، تکاندهنده و اساسی است تا آنجا که میتواند بهراحتی در میان هیاهوی جستجو از دست برود.
#آدیاشانتی
"The truth is that you already are what you are seeking. You are looking for God with His eyes. This truth is so simple, shocking and radical that it is easy to miss among one’s flurry of seeking."همانطور که یک عنکبوت، تارهایش را از دهانش بیرون داده، با آن بازی کرده و سپس دوباره آن را به خود باز میگرداند، آن خداوندِ لایزالِ لایتغیر، همان که بی فرم است و منزه از هر وصف و صفتی است، همان که آگاهی ناب و سعادت محض است، تمام عالم هستی را از خودش بیرون داده، مدتی با آن به بازی پرداخته و دوباره آنرا به خود باز میگرداند.
بهاگواتام - از متون مقدس هندو
As the spider weaves its thread out of its own mouth, plays with it and then withdraws it again into itself, so the eternal unchangeable Lord, who is without form, without attributes, who is absolute knowledge and absolute bliss, evolves the whole universe out of Himself, plays with it for a while, and again withdraws it into Himself.
Bhagavatam
سلام عليكم. استاد فرمودند اگر کسی از عزیزان نسبت به مطالب دروس سوالی دارد، میتواند به آیدی ایشان پیام دهد و هماهنگی لازم برای ارتباط حضوری، تلفنی، واتساپی و... با ایشان را انجام دهد
@M_AhmadiShirazi
مایستر اکهارت - ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%B1_%D8%A7%DA%A9%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA
سلام. توصیه میکنم «جملات معروف» این فیلسوف و عارف آلمانی رو در آدرس بالا بخونید.
مطالب عرفانی بسیار زیبایی بیان کردهاند