eitaa logo
آثار _ نکته‌های پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
1هزار دنبال‌کننده
274 عکس
9 ویدیو
92 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰دانشکده علوم قرآنی تهران به مناسبت هفته کتابخوانی و پژوهش برگزار می کند: 📚معرفی کتاب با عناوین: * معناشناسی 2 * سیر تربیت دینی از کودکی تا 6 سالگی * سیر تربیت دینی از 7 تا 25 سالگی ✒️نویسنده و ارائه دهنده: سرکار خانم دکتر زهره اخوان مقدم (دانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم) 📆 تاریخ برگزاری: دوشنبه 5 آذر 1403 ⏰ ساعت برگزاری: 11 الی 12 🏢 محل برگزاری: سالن اجتماعات استاد فقید دکتر علی محمدی ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮ @tehranquran1 ╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
این مطلب را 👇🏼👇🏼یکی از دوستان فرستادند. واقعیت دردآور. با وجودی که نویسنده را نمی‌شناسم، توجهم را جلب کرد : ✅نیم‌نگاهی به بی‌مشتری‌ترین کالای ایران! ✍️محمدجواد مظفر بارها در دیدار با صاحبان فروشگاه‌های گوناگون عرضه کالا در تمامی زمینه‌ها که از شرایط موجود اقتصادی فریادشان به آسمان بلند است و از رکود شدید بازار آزرده‌اند و می‌نالند. گفته‌ام هیچ می‌دانید ما تولیدکننده بی‌مشتری‌ترین کالای ایران هستیم!! 🔹 آنان با نگاهی عاقل اندرسفیه، از این سخن حیرت کرده و به فکر فرو می‌روند که این چه کالایی است؟! یکی دو نفر حدس زده و عموماً نتوانسته‌اند. اما همین که گفته‌ام ما تولیدکننده «کتاب» هستیم؛ همه آنان با نگاهی اسف‌بار درستی سخن من را تأیید کرده‌اند. 🔹 ۳۲ سال است که از ۲۴ تا ۳۰ آبان هفته کتاب نامیده شده است. در این هفته برنامه‌های گوناگونی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام و اجرا می‌شود. اما گویی این سروصدا در حقیقت هیاهو برای هیچ است. اما چرا؟ 🔸 ۱. اساساً کتاب در زندگی خانوار ایرانی جایی ندارد و فرهنگ حاکم در این ملک فرهنگ شفاهی است. پدران و مادران ما در پای منبرها زیسته‌اند و نسل‌های جدید روشنفکری نیز بیش از آن‌که اهل نوشتن و خواندن باشند، اهل حرف زدن و سخن گفتن‌اند. 🔸 ۲. در سبد هزینه خانوار ایرانی جایگاه کتاب صفراست و با وخیم شدن شرایط اقتصادی و گران شدن قیمت کالاها و از جمله کتاب، از سبد هزینه خانواده‌های محدود کتابخوان نیز حذف می‌شود. 🔸 ۳. بیگانگی با کتاب در جامعه ایرانی ارتباطی با میزان سواد و تحصیلات ندارد. به جرأت ادعا می‌کنم که هزاران تحصیل کرده دانشگاهی از لیسانس تا دکترا درسال یک کتاب هم نمی‌خوانند! درستی این ادعا رامی‌توانید با تأمل در احوال خود و اطرافیانتان مشاهده کنید. 🔸 ۴. تمامی تاریخ تمدن و تحول بشری نشان می‌دهد که کتاب همواره مهم‌ترین ابزار دانایی و اصلی‌ترین عامل انتقال علم و تجربه به نسل‌های گوناگون بوده است. 🔸 ۵. اما با نفوذ و گسترش فضای مجازی، مردمی که اساساً عادت به کتاب خواندن نداشته‌اند وسیله جدیدی یافته‌اند برای انتقال اطلاعات مینیاتوری درست و نادرست. بدون آن‌که لختی تأمل و راستی‌آزمایی کنند که شعر یا مطلبی را که برای دیگران به نام سروده فلان شاعر یا نوشته فلان دانشمند می‌فرستند صحیح است یانه، و بدین ترتیب با احساس «دانایی کاذب» خود را صاحب‌نظر و بی‌نیاز از خواندن کتاب می‌دانند. 🔸 ۶. بارها شاهد بوده‌ام که چه در محافل خانوادگی و چه در سایر موقعیت‌ها نظیر تاکسی و آرایشگاه و... یک استاد برجسته و صاحب‌نظر و صاحب تألیفات ناگزیر به سکوت و شنیدن حرف‌های دیگران شده که در تمامی زمینه‌ها اظهار نظر می‌کنند و خود را بی‌نیاز از پرسش و بهره‌مندی از حضور آن صاحب‌نظر و استاد می‌دانند. از نگاه من این یعنی نمادی از انحطاط فرهنگی. 🔸 ۷. حدود ۲۰ سال پیش در جلساتی که برای بررسی این موضوع تشکیل می‌شد، گفتم راه‌حل این است که نظام آموزشی ما می‌بایست بر مبنای خواندن و نوشتن تنظیم شود. از آغاز دوران دبستان کودک باید بداند بجای سخن گفتن بنویسد و بجای شنیدن بخواند تا در یک تحول نسلی کتاب با زندگی مردم عجین شود. اما دریغ که حتی معلمان ما نیز عموما کتاب نمی‌خوانند.
یکی از موارد تسلط نقل بر عقل و نیز بر صریح آیات، همین نمونه است، که به جهت توجه زیاد به روایات، ظاهر قرآن که به وضوح، دم از «انزال آهن» زده، به «خلقنا» تاویل می‌شود. لطفا از معرفی کانال به دوستان و اساتید محترم، دریغ نفرمایید. ایّدکم الله . آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmogh
لازم به ذکر است که مقاله فوق (اعجاز قرآن در نزول آهن» 👆👆 به زبان انگلیسی است و تنها چکیده آن به زبان فارسی قابلیت دسترسی دارد.
آثار _ نکته‌های پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
چکیده مقاله «ارزیابی تحلیلی اعجاز انزال آهن (حدید: ۲۶)» قرآن کریم، علاوه بر هدف اصلی خود که هدایت انسانهاست، حاوی اشارات علمی متعددی نیز هست که درک کاملی از آنها در زمان نزول وجود نداشته است. خداوند در آیه 25 سوره حدید، از نازل کردن آهن سخن می گوید. کاربرد فعل انزال به جای افعال خلق و جعل که عموما در موارد مشابه به کار می رود، موجب شده که در طول تاریخ تفاسیر مختلفی برای این آیه مطرح شود. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی مفهوم انزال حدید و باس شدید آن و ارتباط آن با یافته های علمی جدید درباره منشا آهن در زمین می پردازد. همچنین این مساله را بررسی می نماید که آیا انسانها در زمان نزول قرآن دانشی نسبت به منشا فرازمینی آهن داشته اند یا خیر. برخلاف برخی رویکردهای افراطی و تفریطی نسبت به تفسیر و اعجاز علمی قرآن در قرون اخیر، این پژوهش از رویکردی متعادل دفاع می‌کند که از یافته‌های علمی بدون هیچ تحمیلی برای فهم بهتر آیات قرآن استفاده می‌کند. یافته‌های علمی جدید نشان می‌دهد که آهن عمدتاً در هسته ستاره‌ های پرجرم تولید می‌شود و امکان تولید آن در منظومه شمسی وجود ندارد. لذا استفاده از فعل انزل برای آن می تواند اشاره به منشا فرازمینی آهن داشته باشد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که از دیدگاه علمی در فرآیند قرار گرفتن آهن در زمین پدیده های مختلفی وجود دارد که می توانند دربردارنده مفهوم نزول باشند از جمله تولید آهن در ستارگان پرجرم و منتقل شدن آن به زمین از طریق برخی فرآیندهای کیهانی؛ برخورد سیارکها و شهاب‌سنگ‌های غنی از آهن به زمین؛ فرو رفتن و قرارگیری آهن در هسته زمین. در خصوص دانش مردم نسبت به منشا فرازمینی آهن در زمان وحی هرچند ادعا شده که اصطلاح به کار رفته برای آهن در مصر باستان به معنای فلزی از آسمان است، نتایج این پژوهش نشان می دهد که این ادعا صرفا یک احتمال است و با وجود تحقیقات گسترده، هنوز به طور قطعی تأیید نشده است. کلیدواژه‌ها: قرآن و علم، کیهان شناسی قرآن، تفسیر علمی ،اعجاز علمی، منشأ آهن، فلزی از آسمان. لطفا از معرفی کانال به دوستان و اساتید محترم، دریغ نفرمایید. ایّدکم الله . آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmogh 🌺🍀🌺🍀🌺
✦؛﷽✦ ‌‌‌‌‌‌‌┄┅═✧❁•🔹🔹•❁✧═┅┄ ✨ واحد پژوهش مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) خمینی شهر به مناسبت هفته پژوهش برگزار می کند: ❇️ نشست علمی روش تحقیق در گرایش های الهیات ایده ها، چالش ها و راهکارها ✨ با حضور ارزشمند👇 🧕سرکار خانم دکتر زهره اخوان مقدم 🌐لینک ورود به جلسه http://vcm.whc.ir/isfahan 📆 دوشنبه 12 آذر ماه ۱۴۰۳ ⏰ ۹ صبح
لطفا از معرفی کانال به دوستان و اساتید محترم، دریغ نفرمایید. ایّدکم الله . آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
سلام و ادب. در روز 14 آذر 1403 در خدمت شما هستم با معرفی چند موضوع در حوزه استشراق. حوزه‌ای به غایت مهم، و به غایت بِکر، و به غایت مغفول. نیک می‌دانید که مطالعات استشراقی، سه دوره متمایز دارد (که البته مرزگذاری دقیق در هیچ حوزه علمی و فرهنگی امکان پذیر نیست) . دوره اول مطالعاتی بود که متولی آن نهاد دین بود یعنی کلیسا باعث و بانی آن بوده و هدفی جز کوبیدن اسلام و قرآن نداشت. دوره دوم تحت تسلط نهاد دولت بود و هدف اصلی مطالعات این دوره، این بود که ملتها و ادیان شناخته شوند تا بهتر بتوانند مورد استعمار و استثمار قرار بگیرند. بعد از رِنسانس علمی در اروپا، کم کم قدرت کلیسا ضعیف شد و کم کم روش علمی جای خود را در مطالعات استشراقی باز کرد. لذا تحقیقات این دوره اخیر، روشمند شد. گفتنی است که وقتی میگوییم «روشمندشد» به این معنا نیست که کاملا صحیح و قابل قبول شد، بلکه بدین معناست که اهداف ضد اسلامی و اهداف استعماری، محور اصلی نبود. نیز چون روش علمی مطرح بود، قابلیت نقد علمی هم میسر شد. بهر حال در هر سه دوره فعالیت‌های متعددی صورت گرفته که از جهات مختلف می‌تواند مورد تحلیل، بررسی، مقایسه، و نقد واقع شود. 1-معرفی مجموعه «طلیله» و تحلیل انگیزه ایجاد آن 2- نقد محتوایی مجموعه «طلیطله» با تکیه بر شناخت «رابرت کِتونی» 3-معرفی راهنمای قرآن کمبریج و 14 مقاله آن (تک تک مقالات می‌توانند در قالب مقاله نقد و بررسی شوند) 4-مقایسه مقاله‌های راهنمای قرآن کمبریج با مقاله های دائره المعارف لایدن (تک تک مقالات، می تواند در قالب مقاله مقایسه شود) 5-مقایسه دیدگاه «اسما بارلاس» در مقاله «قرآن در قرائت زنانه» با دیگر آثار خود او - نیز با آثار دیگران که هم‌فکر اویند 6-نقد دیدگاه های تقی صادقی در کتاب «رویکرد خاورشناسان به قرآن». نقد به معنای ذکر نکات مثبت و یا احتمالا منفی. در این کتاب، مستشرقانی چون کروس، مارتینی، سگوبیا، دوریه، گالان، و ... نام برده شدند که هر یک از آنها و نوشته ها و سخنانشان می‌توانند تک تک موضوع پایان نامه و مقاله باشند. 7-کتاب «یوهان فوک» بسیار قابل توجه است که عمر لطفی العالم آنرا به عربی ترجمه کرده با عنوان تاریخ حرکة الاستشراق. چاپ دمشق. در این کتاب فعالیت مستشرقان تا آغاز قرن بیستم مطالعه شده است. 8-نیز کتاب «الاستشراق الامریکی» هم تالیف دوجلاس لیتل است به زبان انگلیسی، که طالعت الشائب مترجم آن به عربی است. این کتاب چه به صورت کلی و چه به شکل موضوعی، محورهای مهمی برای نقد و بررسی و پژوهش دارد. در اینگونه مواررد بهتر است محققین گرامی به نسخه اصلی مراجعه کنند، زیرا چه بسا مترجم در ترجمه به خطا رفته باشد. لطفا از معرفی کانال به دوستان و اساتید محترم، دریغ نفرمایید. ایّدکم الله . آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
این نوع موضوعات، ادامه دارد. علاوه بر 8 موضوع فوق، به خواست خدا موضوعات دیگری معرفی خواهد شد. در پژوهش های استشراقی خود، به پارادایم حاکم بر زمان تالیف آن فعالیت استشراقی، کاملا دقت کنید. ایدکم الله