هدایت شده از بصیر عماریون (مُلک سلیمانی)
1⃣وقتى آيه《وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ..》 «حق خويشان خود را بپرداز» نازل شد، پيامبر اسلام(ص) دخترش فاطمه(س) را خواست و فدک را به او بخشيد.
2⃣پس از پيامبر اسلام(ص) و در روزهاى نخست خلافت ابوبكر، فدک غصب شد.
3⃣فدک در زمان ادامه خلاف ابوبکر و همچنین در زمان خلافت خلیفه دوم و سوم همچنان فدک در مصادره حکومت غاصب بوده است.
4⃣در زمان خلافت امام علی(ع) فدک به نفع مسلمانان مورد بهره قرار گرفت.
5⃣این امر تا شهادت امام علی(ع) ادامه داشت تا اینکه بعد از صلح معاويه با امام حسن(ع) و وقتی که معاویه به قدرت رسيد، فدک را ميان مروان، عمرو بن عثمان و پسرش يزيد، تقسيم كرد.
6⃣در دوران خلافت مروان، همه فدک در اختيار وى قرار گرفت و او آن را به پسرش عبدالعزيز داد.
7⃣عبدالعزيز نيز فدک را به پسرش عمر داد وعمربن عبدالعزيز، فدک را به فرزندان حضرت زهرا(س) برگردانید.
در حالی که او را به خاطر این کار سرزنش می كردند و می گفتند :
تو با اين كار، ابوبكر و عمربن خطاب را تخطئه كردى!
8⃣پس از درگذشت عمر بن عبدالعزيز، فدک در اختيار خلفاى بعدى قرار گرفت و تا روزى كه حكومت امويان ادامه داشت، در اختيار آنان ماند.
9⃣وقتى حكومت به بنى عباس رسيد سفّاح آن را به عبدالله بن حسن برگرداند.
🔟پس از سفاح، منصور دوانیقى فدک را از فرزندان حضرت زهرا(س) گرفت.
1⃣1⃣فرزند منصور (مهدى) فدک را به فرزندان زهرا(س) بازگردانيد.
2⃣1⃣پس از مهدى، موسى و هارون دوباره فدک را از فرزندان حضرت فاطمه بازگرداند.
3⃣1⃣وقتى خلافت به مأمون عباسى رسيد، به طور رسمى، فدک را به فرزندان حضرت زهرا(س) بازگردانيد و پس از مأمون نيز وضعيت فدک چنين بود كه گاهى بر مى گرداندند و گاهى پس مى گرفتند.
4⃣1⃣سرانجام در دوران متوكل عباسى، فدک از فاطميان پس گرفته شد؛ درختانش به دستور شخصى به نام عبدالله بن عمر قطع گرديد و روسياهى آن براى بدخواهان باقى ماند.
📚منابع :
۱)الغدير علامه امینی، ج۷، ص۱۹۴
۲)مدينه شناسى نجفی، ج۲، ص۴۹۲
۳)معجم البلدان حموی، ج۴، ص۴۳۱
۴)سيره حلبيه، ج۱، ص۳۶۲
۵)اصول كافى، ج۱، ص۴۹۲
@Tarikhislam
هدایت شده از بصیر عماریون (مُلک سلیمانی)
پاسخ:
در سال یازدهم مقارن با طرح مسئله بیعت اجباری در روز دهم از رحلت پیامبر اکرم(ص)، مأمورین ابوبکر به دستور مستقیم وی، فدک را به اشغال خود درآوردند، و کار گذار حضرت زهرا(س) را از آنجا اخراج و ملک آن را غصب کردند ودرآمد حاصل از آن را مختص خود قرار دادند.
مهمترین هدف آنان، از این کار محدود سازى اهل بيت(ع) بود.
آن حضرت(س) براى پس گرفتن فدک كوشيد؛ ولى دستگاه خلافت، از اين كار سرباز زد.
🔷 مرحوم طبرسی مى نويسد :
فاطمه(س) نزد ابوبكر رفت و به او فرمود:
چرا نماينده ى مرا از فدك اخراج نمودى؟
در حالى كه پيامبر(ص) آن را به امر خداوند به من بخشید و پیامبر(ص) در حین بخشیدن آن، علی(ع) و ام ایمن را شاهد قرارداد.
ابوبکر گفت:
شاهدانت را حاضر کن!
سپس اميرالمؤمنين(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و اسماء بنت عمیس وام ايمن درباره ى ملكيت فدك شهادت دادند.
عمر درباره ى شاهدان گفت :
على همسر اوست!
حسن و حسين هم پسران او هستند! ام ايمن هم خدمتكار اوست.
اسماء بنت عميس هم قبلاً همسر جعفر بن ابى طالب بوده و خدمتگزار فاطمه هم بوده و به نفع بنى هاشم شهادت خواهد داد.
پس همه ى اين شاهدان براى منفعت خود شهادت مى دهند!!
و درباره ى ام ايمن گفت:
«او زنى غير عرب است و با فصاحت نمى تواند شهادت بدهد»!!
سپس امام علی(ع) فرمود:
«اى ابوبكر و عمر، اگر من اموال مسلمانان را كه در دستشان و تحت تصرفشان است، ادعا كنم که مال من است، شما از من دليل مى خواهيد يا از مسلمانان؟»
عمر با حال غضب گفت:
اين غنيمت مسلمانان و زمين آنان است كه در دست فاطمه است و محصول آن را مصرف مى كند.
در اینجا اصحاب سقیفه احساس کردند از آنجایی که فدک حکم پشتوانه مالی برای اهل بیت را دارد، از طرفی هم نمیتوانستند آیه قرآن را انکار کنند، پس اول متوسل شدند به اینکه این ملک پیامبر(ص) بوده و ایشان آن را هبه نکرده و دیدند اگر این ملک ارث پیامبر(ص) باشد، چون زوجات از زمین مزروعی ارث نمی برند، باز هم به حضرت زهرا(س) می رسد، پس حدیثی از پیامبر(ص) جعل کردند!
پس ابوبکر گفت:
عمر و عایشه براین شاهدند که پیامبر(ص) فرمود:
(نَحنُ مَعاشِرَ الاَنبِیاءِ لا نُوَرِّثُ وَ ما تَرَکناهُ صَدَقَةٌ)
یعنی ما گروه انبیا چیزی را به ارث نمی گذاریم و آنچه از ما باقی بماند صدقه است.
پس فدک نه ارث است ونه هبه ای از جانب پیامبر(ص)!
بلکه غنیمت جنگی است که از آن مسلمین می باشد!
حضرت زهرا(س) فرمود:
«اين اولين شهادت ناحقى است كه به آن شهادت مى دهید.»
وفرمودند:
«يَابْنَ اَبي قُحافَةَ! اَفي كِتابِ اللَّهِ اَن تَرِثُ اَباكَ وَ لا اَرِثُ اَبي؟ لَقَدْ جِئْتَ شَيْئاً فَرِيّا!» ً
ای پسر ابی قحافه! آیا در قرآن آمده که تو از پدرت ارث ببری ولی من از پدرم ارث نبرم؟
همانا یک سخن دروغ را نسبت دادی!
(اشاره به حدیث جعلی)
وفرمودند:
«چگونه است كه هرگاه تو درگذشتى، فرزندانت از تو ارث مى برند، اما ما از رسول خدا (ص) ارث نمى بريم؟»
بعد به آياتى چون آیه «وَ وَرِثَ سُلَيْمانُ داوُدَ»(۱) اشاره کرد،که در آن ها از ارث پيامبران ياد شده، اشاره كرد.
و ادعاى او را مخالف با آيات صريح قرآن دانست.
سپس فرمود:
«آيا كسى نيست ما را يارى كند؟
شما بر حكومت خدا و پيامبر(ص)حمله برده ايد و بدون هيچ دليلى و حجتى آن را از خاندان پيامبر(ص) به خاندان ديگرى برده ايد.
به زودى ظالمان خواهند دانست كه به كجا باز مى گردند.»
سپس اميرالمؤمنين(ع) به حضرت زهرا(س) فرمود:
«بازگرد تا خداوند بين ما حكم كند و هم او بهترين حكم كنندگان است.»
حضرت زهرا(س) به حال غضب برخاست و فرمود:
«خدایا! اين دو به حق دختر پيامبرت(ص) ظلم كردند. خدايا به شدت اينان را مأخوذ فرما. سپس حضرت زهرا(س)محزون و گريان از نزد آنان بيرون آمد.»
@Tarikhislam
ادامه مطالب :👇
هدایت شده از بصیر عماریون (مُلک سلیمانی)
👈بعد از جریان احتجاج وهجوم غاصبین، حضرت زهرا(س) دوباره با آن حالت وخیم خود، نزد ابوبكر آمد و دوباره تقاضای خود را مبنی بر بازگرداندن فدک ابراز داشت.
ابوبکر گفت :
تو جز حق و راستى، چيزى به پدرت نسبت نمى دهى؛ من آن را به تو بخشيدم و بعد تكه هایى از پوست طلبيد و سند فدک را براى حضرت زهرا(س) نوشت. حضرت(س) از نزد او خارج شد و در بين راه به عمر رسيد.
عمر پرسيد:
اى فاطمه(س)! از كجا مى آيى؟
حضرت زهرا(س) فرمود:
از نزد ابوبكر مى آيم و به او گفتم كه رسول خدا(ص)، فدک را به من بخشيد و وى نيز فدک را به من برگرداند و اين نوشته را به من داد.
عمر سند فدک را گرفت وچنان سیلی به صورت حضرت زهرا(س) زد، که گوشواره اش شکست.
سپس با لگد به گونه ای به پهلوی حضرت(س) زد، که در اثر این جسارت در میان کوچه بر زمین افتاد!
سپس عمر آب دهان خود را بر آن نوشته انداخت و نوشته هایش را پاره کرد.
حضرت زهرا(س) در حالی که به شدت درد می کشید، با چادر خاک آلود به سختی از زمین برخاست و خطاب به عمر فرمود:
چه خبر است؟!
خدا به تو مهلت ندهد!
《مزَّق اللهُ بَطنَکَ کَما مَزَّقتَ کِتابی هَذا!》
♦️خدا شکمت را پاره کند!
همانگونه که کاغذ مرا پاره کردی!
امام صادق(ع) در این باره می فرماید :
《..فقَالَ عُمَرُ :
هَلُّمِیه الیَّ فَاَبَت اَن تَدفَعَه الیه...ثُمَّ لَطَمَهَا فَکَانّی اَنظُرُ الی قَرط فی اُذُنِها حینَ نَقَفَت..》
♦️عمر به حضرت زهرا(س) گفت :
نامه ی رد فدک را به من بده!
حضرت(س) از دادن نامه امتناع کردند.
سپس عمر ،سیلی به صورت ایشان زد؛که گویا میبینم که بر اثر سیلی او گوشواره از گوشش بر زمین افتاد.
سپس صدیقه کبری(س) که توقف بیش از این را در کوچه صلاح نمی دید، به سوی خانه حرکت کرد.
بعد از ماجرای جسارت به حضرت زهرا(س) در کوچه حال حضرت(س) وخیم تر شد و در بستر افتاد.
آنقدر غم و اندوه بر حضرت(س) مستولی بود که ساعت به ساعت از حال می رفت.
🔹از عايشه نقل شده است كه حضرت فاطمه(س) پس از امتناع ابوبکر و عمر، از بازگرداندن فدک، با آنان قهر كرد و تا هنگام وفاتش، حتى يك كلمه با آنان سخن نگفت.
📚منابع:
۱)انساب النواصب استرآبادی، ص۱۵۴
۲)شرح نهجالبلاغه ابن ابي الحديد، ج۱۶، ص۲۷۴
۳)السيره الحلبيه ابوالفرج حلبی، ج۳، ص۳۶۲
۴)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۳۸
۵)السقيفه و فدك جوهری، ج۱، ص۶۴
۶)الاختصاص شیخ مفید، ص۱۸۵
۷)مشارق انوار الیقین بُرسی، ص۱۴۶
۸)بحارالانوار مجلسی، ج۳۰، ص۳۴۹
۹)بحارالانوار مجلسی، ج۲۹، ص۱۹۲
۱۰)فاطمه(س) بهجه قلب المصطفی(ص) رحمانی، ص۷۷۱
۱۱)سوره نمل، آیه ۱۶
۱۲)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۰۲
@Tarikhislam
هدایت شده از بصیر عماریون (مُلک سلیمانی)
✅بنابر آنچه پیشتر درباره غصب فدک گفته شد این سوال پیش می آید که چرا و چگونه خلفاء به خود اجازه دادند تا حق حضرت فاطمه(س) را غصب کنند؟ درحالیکه میدانستند فاطمه(س) از هرگونه پلیدی و رجس دور است و میدانستند که آیه شریفه؛
《إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً》
در حق فاطمه(س) و اولاد فاطمه(س) نازل شده است!
این سوالی بود که ذهن ابن ابى الحديد معتزلی را نیز به خود مشغول کرده بود، از همین رو برای برطرف شدن شک و تردیدش این سوال را از محضر استادش (علی بن فارقی) می پرسد.
🔹ابن ابی الحدید پرسید :
آيا زهرا(س) در ادعاى خود(درباره بازپس گيرى فدك) راستگو بوده است؟
🔸ابن فارقی جواب می دهد : بلى!
🔹ابن ابی الحدید : خليفه مىدانست كه او زنى راستگو است؟
🔸ابن الفارقی : بلى!
🔹ابن ابی الحدید : چرا خليفه حق مسلم او را در اختيارش نگذاشت؟
🔸استاد تبسمى کرد و با کلام لطیف و زیبا و طنزگونه اى، در حالى که هرگز عادت به شوخى نداشت، گفت:
《لَوْ اَعْطاها الْیَوْمَ فَدَکاً بِمُجَرَّدِ دَعْواها لَجایَتْ اِلَیْهِ غَداً وَ ادَّعَتْ لِزَوْجِهَا الْخِلافَهَ وَ زَحْزَحَتْهُ مِنْ مَکانِهِ، وَ لَمْ یُمْکِنُهُ الاِعْتِذارُ وَ الْمُدافِعَهُ بِشَیْ لاِنَّهُ یَکُونُ قَدْ اَسْجَلَ عَلى نَفْسِهِ بِاَنَّها صادِقَهٌ فِیما تَدَّعِیهِ، کائِناً ما کانَ، مِن غَیْرِ حاجَه اِلى بَیِّنَه!》
📜اگر ابوبکر آن روز فدک را به مجرد ادعاى حضرت زهرا(س) به او مى داد، فردا مجدد زهرا(س) به سراغش مى آمد و ادعاى خلافت براى همسرش مى کرد! و وى را از مقامش کنار مى زد، و او هیچ گونه عذر و دفاعى از خود نداشت، زیرا با دادن فدک پذیرفته بود که حضرت زهرا(س) هر چه را ادعا کند راست مى گوید، و نیازى به بیّنه و گواه ندارد.
🔹سپس ابن ابى الحدید مى گوید :
این یک واقعیت است، هر چند استادم آن را به عنوان مزاح مطرح کرد.
👥این اعترافی صریح از دو دانشمند اهل سنت شاهدی بر این مدعاست که غصب فدک جهت فشار بیشتر بر خاندان اهل بیت(ع) و سیاسی بوده است.
📚منبع :
شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی، ج۱۶، ص۲۸۴
@Tarikhislam
هدایت شده از بصیر عماریون (مُلک سلیمانی)
4_5868293101621084666.pdf
2.01M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚
کتاب «فدک»
@Tarikhislam
هدایت شده از صحیفه انقلاب
قطعنامه.pdf
262.3K
🔖متن کامل پیام حضرت امام خمینی(زه) به مناسبت قبول قطعنامه 598
🔸پیام به ملت ایران در سالگرد کشتار خونین مکه (قبول قطعنامه 598)
🔸۲۹ تیر ۱۳۶۷/ ۵ ذی الحجه ۱۴۰۸
🔸جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۷۴ تا صفحه ۱۰۰
#پیام_قطعنامه
@sahifeh_entezar
هدایت شده از صحیفه انقلاب
1.mp3
934.3K
🔖تحلیلی دقیق از #اسلام_آمریکایی در بیان امام خمینی(ره)
🔺آیت الله عبدالکریم فرحانی
#پراگماتیسم
#حج_سیاسی
#پیام_برائت
@sahifeh_entezar
هدایت شده از سنگرشهدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ڪلیپ
نحوه ترور شهيد هستهای داريوش رضايینژاد به دست عوامل رژیم صهیونیستی به روایت همسر شهید
🔺بمناسبت سالروز شهادت شهید هسته ای داریوش رضایی نژاد
ว໐iภ ↬ @sangarshohada 🕊🕊
هدایت شده از شهر پاسخ 🌍
✨🌷✨🌷✨🌷✨🌷✨
✳️ ویژگیهای سخن خوب بر اساس
#آیات_قرآن:
1. سخن آگاهانه باشد:
🌷« لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ »
الإسراء آیه 36
✨
2. سخن نرم باشد:
🌷« فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا»
زبانش تیغ نداشته باشد.
طه آیه 44
✨
3. به حرفی که میزنیم عامل باشیم :
🌷« لِمَ تَقُولُونَ مِالا تَفْعَلُونَ »
صف آیه 2
✨
4. سخن منصفانه باشد :
🌷 « وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا »
انعام آیه 152
✨
5. حرفمان مستند باشد:
🌷« وَقولوا قَولًا سَديدًا»
منطقی حرف بزنیم.
احزاب آیه 70
✨
6. ساده و روان حرف بزنیم. پیچیده حرف زدن هنر نیست.
🌷« قَوْلاً مَّیْسُورًا»
اسرا آیه 28
✨
7. کلام رسا باشد:
🌷 « قَوْلاً بَلِیغًا»
نساء آیه 63
✨
8. زیبا باشد :
🌷« و قُولُوا لِلنّاس حُسنًا»
بقره آیه 83
✨
9. بهترین کلمات را انتخاب کنیم :
🌷« قُل لِّعِبَادِي يَقُولُواْ الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ »
اسرا آیه 53
✨
10. اصطلاح جدید از خودتان بکار نبرید :
🌷 « تَقُولُوا۟ قَوْلًۭا مَّعْرُوفًۭا »
بقره آیه 235
✨
11. همدیگر را با لقب خوب صدا بزنیم :
🌷« قولاً کریماً»
اسرا آیه 23
✨
12. کمک به حرف خوب زدن در جامعه تا بهشتی شویم.
🌷 « هُدُوٓا۟ إِلَى ٱلطَّيِّبِ مِنَ ٱلْقَوْلِ»
حج آیه 24
@darshainabazqoran🌸
هدایت شده از شهر پاسخ 🌍
#یک_آیه_یک_درس
❖✨﷽✨❖
🔔اصلاحِ کلام، اصلاحِ اعمال
✍ یکی از قانونهای الهی اینه که، اگر ما حرف زدنمون رو اصلاح کنیم، خدا اعمالمون رو اصلاح میکنه
🔰سوره مبارکه احزاب
آیات ﴿۷۱-۷۰﴾
〖یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا، یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمَالَکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ〗
🍃 ترجمه:
🌷【ای کسانی که ایمان آوردهاید، تقوای الهی پیشه کنید و سخنِ حق بگویید تا خدا کارهای شما را اصلاح کند، و گناهانتان را بیامرزد】
یعنی اگر در حرف زدن #تقوا رعایت بشه، و حرف زدن اصلاح بشه (عفّتِ کلام، تقوایِ کلام)...
👈 خدا اعمالِ انسان رو اصلاح میکنه..
دقّت کنیم.🔎
✴️ «خدا» وعده داده که خودش اعمالمون رو اصلاح میکنه.
✴️ در ضمن، گناهانمون رو هم میآمرزه.
⚠️ یه خورده بیشتر مراقبِ زبانمون باشیم.🗣
❌ #گناهان_زبان رو جدّی بگیریم.
✴️ زبان اصلاح بشه، «اعمالِ آدم» اصلاح میشه.
✅ «قول سَدید» که در آیه اومده، یعنی سخنی که مثل یک سدّ محکم باشه، و جلوی فساد و گناه و شکّ و شبهه و... رو بگیره.
❌ یعنی سخنی که سستی، لغو، دروغ، نفاق و... در اون نباشه
@darshainabazqoran
هدایت شده از شهر پاسخ 🌍
#حجاب
❣✨❣✨❣✨❣
#انواع_حجاب_قرآنی
1⃣ حجاب چشم
«قل للمؤمنین یغضّوا من ابصارهم؛ ای رسول، به مردان مؤمن بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند» . (سوره ی نور، آیه ی 30)
«قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهنّ؛ ای رسول، به زنان بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند» . (سوره ی نور، آیه ی 31)
2⃣ حجاب در گفتار
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است.
«فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض؛ زنها که نازک و نرم با مردان سخن نگویید، مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است، به طمع افتد» . (سوره ی احزاب، آیه ی 32)
3⃣حجاب #رفتاری
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه ای راه نروند که با نشان دادن زینت های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند.
«و لا یضربن بارجلهنّ لیعلم ما یخفین من زینتهنّ؛ و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود» . (5)
(سوره ی نور، آیه ی 31)
✨✨✨✨✨
✅از مجموع این مباحث، به روشنی استفاده می شود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم، در خلال رفتارهای مختلف آنها، مثل نحوه ی پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است.
👈بنابراین، حجاب و پوشش زن، به منزله ی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرمی است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند.
✅متاسفانه بعضی از خانمها هستند و مذهبی هم هستند ولی چون میخواهند به قول خودشان اثبات بکنند حجاب محدودیت نیست خیال میکنند هر کسی هر کار انجام بده من خانم چادری هم میتونم انجام بدم بعضا یه حرکاتی انجام میدهند که فقط شکوه این لباس مقدس را پایین میاوردند.
در ادامه کمی بیشتر به این قسمت میپردازیم
@darshainabazqoran
هدایت شده از شهر پاسخ 🌍
27.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبين»آلعمران 61
حتما دانلود کنید👌👌👆👆
@darshainabazqoran