eitaa logo
نکته های خوب
124 دنبال‌کننده
580 عکس
884 ویدیو
1.1هزار فایل
یا وجیها عندالله اشفع لنا عندالله
مشاهده در ایتا
دانلود
👈بعد از جریان احتجاج وهجوم غاصبین، حضرت زهرا(س) دوباره با آن حالت وخیم خود، نزد ابوبكر آمد و دوباره تقاضای خود را مبنی بر بازگرداندن فدک ابراز داشت. ابوبکر گفت : تو جز حق و راستى، چيزى به پدرت نسبت نمى دهى؛ من آن را به تو بخشيدم و بعد تكه هایى از پوست طلبيد و سند فدک را براى حضرت زهرا(س) نوشت. حضرت(س) از نزد او خارج شد و در بين راه به عمر رسيد. عمر پرسيد: اى فاطمه(س)! از كجا مى آيى؟ حضرت زهرا(س) فرمود: از نزد ابوبكر مى آيم و به او گفتم كه رسول خدا(ص)، فدک را به من بخشيد و وى نيز فدک را به من برگرداند و اين نوشته را به من داد. عمر سند فدک را گرفت وچنان سیلی به صورت حضرت زهرا(س) زد، که گوشواره اش شکست. سپس با لگد به گونه ای به پهلوی حضرت(س) زد، که در اثر این جسارت در میان کوچه بر زمین افتاد! سپس عمر آب دهان خود را بر آن نوشته انداخت و نوشته هایش را پاره کرد. حضرت زهرا(س) در حالی که به شدت درد می کشید، با چادر خاک آلود به سختی از زمین برخاست و خطاب به عمر فرمود: چه خبر است؟! خدا به تو مهلت ندهد! 《مزَّق اللهُ بَطنَکَ کَما مَزَّقتَ کِتابی هَذا!》 ♦️خدا شکمت را پاره کند! همانگونه که کاغذ مرا پاره کردی! امام صادق(ع) در این باره می فرماید : 《..فقَالَ عُمَرُ : هَلُّمِیه الیَّ فَاَبَت اَن تَدفَعَه الیه...ثُمَّ لَطَمَهَا فَکَانّی اَنظُرُ الی قَرط فی اُذُنِها حینَ نَقَفَت..》 ♦️عمر به حضرت زهرا(س) گفت : نامه ی رد فدک را به من بده! حضرت(س) از دادن نامه امتناع کردند. سپس عمر ،سیلی به صورت ایشان زد؛که گویا میبینم که بر اثر سیلی او گوشواره از گوشش بر زمین افتاد. سپس صدیقه کبری(س) که توقف بیش از این را در کوچه صلاح نمی دید، به سوی خانه حرکت کرد. بعد از ماجرای جسارت به حضرت زهرا(س) در کوچه حال حضرت(س) وخیم تر شد و در بستر افتاد. آنقدر غم و اندوه بر حضرت(س) مستولی بود که ساعت به ساعت از حال می رفت. 🔹از عايشه نقل شده است كه حضرت فاطمه(س) پس از امتناع ابوبکر و عمر، از بازگرداندن فدک، با آنان قهر كرد و تا هنگام وفاتش، حتى يك كلمه با آنان سخن نگفت. 📚منابع: ۱)انساب النواصب استرآبادی، ص۱۵۴ ۲)شرح نهج‌البلاغه ابن ابي الحديد، ج۱۶، ص۲۷۴ ۳)السيره الحلبيه ابوالفرج حلبی، ج۳، ص۳۶۲ ۴)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۳۸ ۵)السقيفه و فدك جوهری، ج۱، ص۶۴ ۶)الاختصاص شیخ مفید، ص۱۸۵ ۷)مشارق انوار الیقین بُرسی، ص۱۴۶ ۸)بحارالانوار مجلسی، ج۳۰، ص۳۴۹ ۹)بحارالانوار مجلسی، ج۲۹، ص۱۹۲ ۱۰)فاطمه(س) بهجه قلب المصطفی(ص) رحمانی، ص۷۷۱ ۱۱)سوره نمل، آیه ۱۶ ۱۲)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۰۲ @Tarikhislam
✅بنابر آنچه پیشتر درباره غصب فدک گفته شد این سوال پیش می آید که چرا و چگونه خلفاء به خود اجازه دادند تا حق حضرت فاطمه(س) را غصب کنند؟ درحالی‌که می‌دانستند فاطمه(س) از هرگونه پلیدی و رجس دور است و می‌دانستند که آیه شریفه؛ 《إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً》 در حق فاطمه(س) و اولاد فاطمه(س) نازل شده است! این سوالی بود که ذهن ابن ابى الحديد معتزلی را نیز به خود مشغول کرده بود، از همین رو برای برطرف شدن شک و تردیدش این سوال را از محضر استادش (علی بن فارقی) می پرسد. 🔹ابن ابی الحدید پرسید : آيا زهرا(س) در ادعاى خود(درباره بازپس گيرى فدك) راستگو بوده است؟ 🔸ابن فارقی جواب می دهد : بلى! 🔹ابن ابی الحدید : خليفه مى‌دانست كه او زنى راستگو است؟ 🔸ابن الفارقی : بلى! 🔹ابن ابی الحدید : چرا خليفه حق مسلم او را در اختيارش نگذاشت؟ 🔸استاد تبسمى کرد و با کلام لطیف و زیبا و طنزگونه اى، در حالى که هرگز عادت به شوخى نداشت، گفت: 《لَوْ اَعْطاها الْیَوْمَ فَدَکاً بِمُجَرَّدِ دَعْواها لَجایَتْ اِلَیْهِ غَداً وَ ادَّعَتْ لِزَوْجِهَا الْخِلافَهَ وَ زَحْزَحَتْهُ مِنْ مَکانِهِ، وَ لَمْ یُمْکِنُهُ الاِعْتِذارُ وَ الْمُدافِعَهُ بِشَیْ لاِنَّهُ یَکُونُ قَدْ اَسْجَلَ عَلى نَفْسِهِ بِاَنَّها صادِقَهٌ فِیما تَدَّعِیهِ، کائِناً ما کانَ، مِن غَیْرِ حاجَه اِلى بَیِّنَه!》 📜اگر ابوبکر آن روز فدک را به مجرد ادعاى حضرت زهرا(س) به او مى داد، فردا مجدد زهرا(س) به سراغش مى آمد و ادعاى خلافت براى همسرش مى کرد! و وى را از مقامش کنار مى زد، و او هیچ گونه عذر و دفاعى از خود نداشت، زیرا با دادن فدک پذیرفته بود که حضرت زهرا(س) هر چه را ادعا کند راست مى گوید، و نیازى به بیّنه و گواه ندارد. 🔹سپس ابن ابى الحدید مى گوید : این یک واقعیت است، هر چند استادم آن را به عنوان مزاح مطرح کرد. 👥این اعترافی صریح از دو دانشمند اهل سنت شاهدی بر این مدعاست که غصب فدک جهت فشار بیشتر بر خاندان اهل بیت(ع) و سیاسی بوده است. 📚منبع : شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی، ج۱۶، ص۲۸۴ @Tarikhislam
4_5868293101621084666.pdf
2.01M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚 کتاب «فدک» @Tarikhislam
هدایت شده از صحیفه انقلاب
قطعنامه.pdf
262.3K
🔖متن کامل پیام حضرت امام خمینی(زه) به مناسبت قبول قطعنامه 598 🔸پیام به ملت ایران در سالگرد کشتار خونین مکه (قبول قطعنامه 598) 🔸۲۹ تیر ۱۳۶۷/ ۵ ذی الحجه ۱۴۰۸ 🔸جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۷۴ تا صفحه ۱۰۰ #پیام_قطعنامه @sahifeh_entezar
هدایت شده از صحیفه انقلاب
1.mp3
934.3K
🔖تحلیلی دقیق از #اسلام_آمریکایی در بیان امام خمینی(ره) 🔺آیت الله عبدالکریم فرحانی #پراگماتیسم #حج_سیاسی #پیام_برائت @sahifeh_entezar
هدایت شده از سنگرشهدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ڪلیپ نحوه ترور شهيد هسته‌ای داريوش رضايی‌نژاد به دست عوامل رژیم صهیونیستی به روایت همسر شهید 🔺بمناسبت سالروز شهادت شهید هسته ای داریوش رضایی نژاد ว໐iภ ↬ @sangarshohada 🕊🕊
هدایت شده از شهر پاسخ 🌍
✨🌷✨🌷✨🌷✨🌷✨ ✳️ ویژگیهای سخن خوب بر اساس : 1. سخن آگاهانه باشد: 🌷« لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ » الإسراء آیه 36 ✨ 2. سخن نرم باشد: 🌷« فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا» زبانش تیغ نداشته باشد. طه آیه 44 ✨ 3. به حرفی که میزنیم عامل باشیم : 🌷« لِمَ تَقُولُونَ مِالا تَفْعَلُونَ » صف آیه 2 ✨ 4. سخن منصفانه باشد : 🌷 « وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا » انعام آیه 152 ✨ 5. حرفمان مستند باشد: 🌷« وَقولوا قَولًا سَديدًا» منطقی حرف بزنیم. احزاب آیه 70 ✨ 6. ساده و روان حرف بزنیم. پیچیده حرف زدن هنر نیست. 🌷« قَوْلاً مَّیْسُورًا» اسرا آیه 28 ✨ 7. کلام رسا باشد: 🌷 « قَوْلاً بَلِیغًا» نساء آیه 63 ✨ 8. زیبا باشد : 🌷« و قُولُوا لِلنّاس حُسنًا» بقره آیه 83 ✨ 9. بهترین کلمات را انتخاب کنیم : 🌷« قُل لِّعِبَادِي يَقُولُواْ الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ » اسرا آیه 53 ✨ 10. اصطلاح جدید از خودتان بکار نبرید : 🌷 « تَقُولُوا۟ قَوْلًۭا مَّعْرُوفًۭا » بقره آیه 235 ✨ 11. همدیگر را با لقب خوب صدا بزنیم : 🌷« قولاً کریماً» اسرا آیه 23 ✨ 12. کمک به حرف خوب زدن در جامعه تا بهشتی شویم. 🌷 « هُدُوٓا۟ إِلَى ٱلطَّيِّبِ مِنَ ٱلْقَوْلِ» حج آیه 24 @darshainabazqoran🌸
هدایت شده از شهر پاسخ 🌍
❖✨﷽✨❖ 🔔اصلاحِ کلام، اصلاحِ اعمال ✍ یکی از قانون‌های الهی اینه که، اگر ما حرف زدنمون رو اصلاح کنیم، خدا اعمالمون رو اصلاح میکنه 🔰سوره‌ مبارکه احزاب آیات ﴿۷۱-۷۰﴾ 〖یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا، یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمَالَکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ〗 🍃 ترجمه: 🌷【ای کسانی که ایمان آورده‌اید، تقوای الهی پیشه کنید و سخنِ حق بگویید تا خدا کارهای شما را اصلاح کند، و گناهانتان را بیامرزد】 یعنی اگر در حرف زدن رعایت بشه، و حرف زدن اصلاح بشه (عفّتِ کلام، تقوایِ کلام)... 👈 خدا اعمالِ انسان رو اصلاح میکنه.. دقّت کنیم.🔎 ✴️ «خدا» وعده داده که خودش اعمالمون رو اصلاح میکنه. ✴️ در ضمن، گناهانمون رو هم می‌آمرزه. ⚠️ یه خورده بیشتر مراقبِ زبان‌مون باشیم.🗣 ❌ رو جدّی بگیریم. ✴️ زبان اصلاح بشه، «اعمالِ آدم» اصلاح میشه. ✅ «قول سَدید» که در آیه اومده، یعنی سخنی که مثل یک سدّ محکم باشه، و جلوی فساد و گناه و شکّ و شبهه و... رو بگیره. ❌ یعنی سخنی که سستی، لغو، دروغ، نفاق و... در اون نباشه @darshainabazqoran
هدایت شده از شهر پاسخ 🌍
❣✨❣✨❣✨❣ 1⃣ حجاب چشم «قل للمؤمنین یغضّوا من ابصارهم؛ ای رسول، به مردان مؤمن بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند» . (سوره ی نور، آیه ی 30) «قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهنّ؛ ای رسول، به زنان بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند» . (سوره ی نور، آیه ی 31) 2⃣ حجاب در گفتار نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است. «فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض؛ زنها که نازک و نرم با مردان سخن نگویید، مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است، به طمع افتد» . (سوره ی احزاب، آیه ی 32) 3⃣حجاب نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه ای راه نروند که با نشان دادن زینت های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند. «و لا یضربن بارجلهنّ لیعلم ما یخفین من زینتهنّ؛ و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود» . (5) (سوره ی نور، آیه ی 31) ✨✨✨✨✨ ✅از مجموع این مباحث، به روشنی استفاده می شود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم، در خلال رفتارهای مختلف آنها، مثل نحوه ی پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است. 👈بنابراین، حجاب و پوشش زن، به منزله ی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرمی است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند. ✅متاسفانه بعضی از خانمها هستند و مذهبی هم هستند ولی چون میخواهند به قول خودشان اثبات بکنند حجاب محدودیت نیست خیال میکنند هر کسی هر کار انجام بده من خانم چادری هم میتونم انجام بدم بعضا یه حرکاتی انجام میدهند که فقط شکوه این لباس مقدس را پایین میاوردند. در ادامه کمی بیشتر به این قسمت میپردازیم @darshainabazqoran
هدایت شده از شهر پاسخ 🌍
27.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبين‏»آل‏عمران 61 حتما دانلود کنید👌👌👆👆 @darshainabazqoran
هدایت شده از دوستی با خدا
مناسبت های ۲۴ ذی الحجه : . 🔷 ۱ - روز مباهله اين روز از يك سو روز مباهله اهل بيت عليهم السّلام با نصارى نجران است و نزول آیه : «فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أبْناءَنا وَ أبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أنْفُسَنا وَ أنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبينَ» (سوره آل عمران، آيه ۶۱) (اگر كسى با تو مجادله كند بعد از علمى كه نزد تو آمده، بگو بيايد تا فرا خوانيم پسران خود و زنهاى خود و كسى كه به منزله جان ماست. آنگاه نفرين كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهیم.) مراسم مباهله: روز دیگر بعد از نزول این آیه هنگام بالا آمدن آفتاب، پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله دست على بن ابى طالب عليه السّلام را گرفت و از حجره بيرون آمد. امام حسن و امام حسين عليهماالسّلام را پيش رو روانه فرمود و حضرت صديقه كبرى فاطمه زهرا سلام اللَّه عليها از پشت سر آمدند . . . . 🔷 ۲- روز نزول آيه تطهير در شأن اهل بيت عليهم السّلام در اين روز بوده است: إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا (سوره احزاب آیه ۳۳) (اى اهل بيت، خدا مى‌خواهد پليدى را از شما دور كند و شما را پاك دارد.) 📚 (مسار الشيعة: ص ۲۲ - ۲۳. العدد القوية: ص ۳۰۷ - ۳۰۸. مصباح كفعمى: ج ۲، ص ۶۰۱. بحار الانوار: ج ۹۷، ص ۱۶۸، ۳۸۴. ) هنگامى كه اين آيه نازل شد پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السّلام را فرا خواند و فرمود: «اللهم هؤلاء اهلى» «بار الها اينان اهل من هستند». 📚(تاريخ الخلفاء، ص ۱۶۹) . 🔷 ۳ - روز خاتم بخشى در اين روز أميرالمؤمنين عليه السّلام در مسجد پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله انگشتر خود را در حالت ركوع به سائل بخشيد، و آيه مباركه «إنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» (سوره مائده: آيه ۵۵) در شأن آن حضرت نازل شد. 📚 (قلائد النحور: ج ذى الحجه، ص ۴۲۶. اكابر اهل سنّت اتّفاق دارند كه آيه «انما وليكم اللَّه... » در شأن امير المؤمنين عليه السّلام نازل شده است. از عليه السّلام معناى اين آيه شريفه را سؤال كردند كه مى فرمايد: «يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ يُنْكِرُونَها» (سوره نحل: آيه ۸۳) «نعمت خداوند را مى شناسند و سپس آن را انكار مى كنند». از عليه السّلام معناى اين آيه شريفه را سؤال كردند كه مى فرمايد: «يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ يُنْكِرُونَها» (سوره نحل: آيه ۸۳) «نعمت خداوند را مى شناسند و سپس آن را انكار مى كنند». حضرت فرمودند: هنگامى كه آيه مباركه «انما وليكم اللَّه... » نازل شد عده اى از اصحاب پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله در مسجد مدينه جمع شدند. بعضى به بعض ديگر گفتند: در باره اين آيه چه مى گوئيد؟ بعضى گفتند: اگر منكر اين آيه بشويم ساير آيات را هم بايد منكر شويم و اگر ايمان به اين آيه بياوريم و قبول كنيم براى ما ذلّت است زيرا على بن ابى طالب عليه السّلام بر ما مسلّط مى شود. عده اى از منافقين گفتند: ما مى دانيم كه محمّد در آنچه مى گويد صادق است. او را به ظاهر دوست داريم، ولى از على در آنچه امر مى كند اطاعت نمى كنيم. حضرت فرمودند: در اين هنگام اين آيه نازل شد: «يعرفون نعمة اللَّه ثم ينكرونها... »، يعنى: ولايت على بن ابى طالب عليه السّلام را مى شناسند و حال اينكه اكثر آنها كه آن را مى شناسند نسبت به ولايت آن حضرت كافرند. 📚(تفسير برهان : ج ۱، ص ۴۷۹) 🌋 @doostibakhoda
هدایت شده از دوستی با خدا
🔺 انتخاب مدیران شایسته ✳️امام_علی_علیه_السلام : 🔸 اِجعَل لِرأسِ كُلِّ أمرٍ مِن أمورِك رأساً مِنهُم ، لایَقهَرُهُ كَبیرُها و لایَتَشتَّتُ عَلَیه كَثیرُها . 🔹 برای سامان دادن به هر یك از كارهایت ، سرپرستی از میان آنان بگمار كه بزرگی كار ، او را مقهور خود نسازد و بسیاری آن ، آشفته‌اش نكند . 📚 نهج البلاغه ، نامه ۵۳ 🌋 @doostibakhoda