eitaa logo
نکته های خوب
124 دنبال‌کننده
580 عکس
884 ویدیو
1.1هزار فایل
یا وجیها عندالله اشفع لنا عندالله
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ✍﷽ نکته های طلایی
1_14288620.pdf
377.1K
👆👆 📘کتاب «پاوه سرخ» بر اساس #زندگی نامه #شهید چمران #قصه فرماندهان شماره ۶ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ✅احادیث درباره روز جمعه (1) ❤️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : روز جمعه آقاى روزهاست و نزد خداوند عز و جل از روز #قربان و روز #فطر نيز بزرگتر است. (2) ❤️امام على عليه السلام : هر #روز_جمعه مقدارى #ميوه به #خانواده خود #هديه دهيد تا از آمدن #جمعه خوشحال شوند. (3) ❤️امام باقر عليه السلام : #خير و #شر ، در روز جمعه دوچندان مى شود. (4) ❤️امام باقر عليه السلام : در روز جمعه [ #ثواب] #صدقه دو چندان مى شود؛ زيرا روز جمعه بر ديگر روزها #فضيلت دارد. (5) ❤️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : #روز #جمعه ، روز عبادت است ، پس #خداوند عزيز و ارجمند را در آن #عبادت كنيد . 🔰منابع‌؛ (1) بحار الأنوار: 89/267/5 (2) بحار الأنوار: 104/73/24 (3) بحار الأنوار: 89/283/28. (4) ثواب الأعمال : 220/1. (5) الخصال : ج 2 ص 383 . #همراه_با_شهدا #تلنگر #تربیتی #حدیث #همراه_با_اهلبیت #کاربردی 🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم 5⃣ با انتشار #کتاب های #pdf #دینی و #اخلاقی این کانال به فرهنگ کتابخوانی کمک کنیم. 👇👇 🆔 @m_serat
هدایت شده از ✍﷽ نکته های طلایی
کاوه، معجزه‌انقلاب.pdf
5.36M
👆👆 📘کتاب « کاوه معجزه انقلاب » ❤️خاطرات شهید محمود کاوه 💟فرمانده لشکر ویژه شهدا 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ✅ غسل جمعه (1) ❤️پيامبر #خدا صلى الله عليه و آله : اى على! #مردم بايد هرهفت روز يك بار غسل كنند (حمام روند). 👌 بنا بر اين هر #جمعه #غسل كن حتّى اگر لازم شود براى تهيه #آب آن ، خوراك روزانه ات را بفروشى و #گرسنه بمانى؛ زيرا هيچ امر مستحبى بالاتر از #غسل_جمعه نيست . 🔰(1) بحار الأنوار : 81/129/18. #همراه_با_شهدا #تلنگر #تربیتی #حدیث #همراه_با_اهلبیت #کاربردی 🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم 5⃣ با انتشار #کتاب های #pdf #دینی و #اخلاقی این کانال به فرهنگ کتابخوانی کمک کنیم. 👇👇 🆔 @m_serat
هدایت شده از مفاخر
💠به مناسبت هفته جهانی مساجد💠 🌹 رسول خدا (ص) فرمود؛ خدای متعال فرمود: 🔹آگاه باش که خانه­ هاى من در زمين مساجد هستند و براى اهل آسمان‌ها همچـون ستارگان براى اهل زمين مى درخشند؛ 🔸 آگاه باش، خوشا به حال كسى كه مساجد خانه­ هاى اوست. 🔹 آگاه باش، خوشا به حال بنده­ ای كه در خانه­ اش وضو بگيرد، سپس مرا در خانه­ ام زيارت كند؛ 🔸 آگاه باش، بر زيارت شده واجب است كه زائرش را تكريم كند؛ 🔹 آگاه باش، به كسانى كه در تاريكي­ ها به مساجد مى روند بشارت بده به نور ساطع در روز قيامت. 🌷 «أَلَا إِنَّ بُيُوتِي فِي الأرْضِ الْمَسَاجِدُ تُضِي ءُ لأهْلِ السَّمَاءِ كَمَا تُضِيءُ النُّجُومُ لأهْلِ الْأَرْضِ أَلا طُوبَى لِمَنْ كَانَتِ الْمَسَاجِدُ بُيُوتَهُ أَلا طُوبَى لِعَبْدٍ تَوَضَّأَ فِي بَيْتِهِ ثُمَّ زَارَنِي فِي بَيْتِي أَلا إِنَّ عَلَى الْمَزُورِ كَرَامَةَ الزَّائِرِ أَلا بَشِّرِ الْمَشَّائِينَ فِي الظُّلُمَاتِ إِلَى الْمَسَاجِدِ بِالنُّورِ السَّاطِع ِيَوْمَ الْقِيَامَةِ 📚 وسائل الشيعه، ج1، ص382. http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
✅بیعت عقبه به بیعت مردم یثرب با رسول خدا(ص)، پیش از هجرت آن حضرت اشاره دارد. دو بیعت بین مردم مدینه و پیامبر اکرم(ص) انجام شد که اولی در سال دوازدهم و دومی در سال سیزدهم بعثت بود و هر دو به بیعت عقبه معروف است. بعضی بیعت اول را بیعت النساء و بیعت دوم را بیعت الحرب نامیده‌اند ولی بیشتر مورخان بیعت نساء را پس از فتح مکه دانسته‌اند. این دو بیعت، مقدمه هجرت پیامبر اکرم(ص) و مسلمانان از مکه به مدینه را فراهم نمود. علت نامگذاری عَقَبه هم از اونجایی که عقبه در لغت به معنای گردنه راهی است که از آن به بالای کوه می‌روند و از آنجایی که دو بیعت پیامبر اکرم(ص) و مردم یثرب در عقبه‌ای (گردنه) میان منا و مکه، نزدیک مِنا به وقوع پیوست، این دو بیعت به بیعت عقبه مشهور شده‌اند. فاصله این مکان با مکه حدود پنج کیلومتر است. وقتی حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه (در سال دهم بعثت) از دنیا رفتند، رسول خدا(ص) از یک سو کسی را که از او حمایت کند، نداشت و از سوی دیگر سختگیری مشرکان بر ایشان بیشتر شده بود، در سال یازدهم بعثت، آن حضرت(ص) با شش تن از مردم یثرب (مدینه) رو برو شد. محل این ملاقات را بعضی نزدیک آن عقبه و بعضی در منا نوشته‌اند. این شش تن از قبیله خزرج بودند و  رسول خدا(ص) از هویت آنان سؤال کرد و آنها خود را از مردم خزرج معرفی کردند؛ پیامبر اکرم(ص) پرسیدند که شما از هم پیمانان و دوستان یهودید و پاسخ مثبت شنید. سپس با ایشان به گفتگو نشست، و اسلام را بر آنان عرضه داشت و برایشان قرآن خواند. اطلاعات پراکنده‌ای که مردم یثرب از یهودیان درباره ظهور پیامبری در مکه به دست آورده بودند موجب توجه آنان به حضرت محمد(ص) شد و این امید را ایجاد کرد که با حضور ایشان در یثرب بتوانند از ادامه دشمنی و جنگ بین دو قبیله اوس و خزرج پیشگیری کنند. اینان چون به مدینه بازگشتند، داستان ظهور پیامبر را با مردم گفتند. 1⃣بیعت اول عقبه :👇 این بیعت در سال دوازدهم بعثت، در موسم حج صورت گرفت. دوازده تن از هفت خانواده دو قبیله اوس و خزرج در عقبه با پیامبر اکرم(ص) دیدار کردند و اسلام آورده و با رسول خدا(ص) بیعت نمودند. از قبیلۀ خزرج، اَسعَد بن زُرارة، عَوف بن حارث و برادرش مُعاذ، ذَکوان بن عبدقیس، رافع بن مالک، عبادة بن صامت، ابی عبدالرحمن یزید بن ثَعلَبَة، عباس بن عبادة بن نَضلَة، عُقبَة بن عامر بن نابی، قُطبَة بن عامر بن حدیده و از قبیلة اوس، ابوالهیثم بن تَهَّیان، عُوَیم بن ساعدة در این بیعت شرکت داشتند. 📝مفاد بیعت اول عقبه :👇 ۱)در پرستش خدا شریکی برای او نگیرند. ۲)دزدی و زنا نکنند. ۳)فرزندان خود را نکشند. ۴)بهتان نزنند. ۵)رسول خدا(ص) را در آنچه به خیر و صلاح است نافرمانی نکنند. اگر بدین بیعت وفا کردند، بهشت از آن آنان خواهد بود و اگر خلاف نمودند، با خداست که آنان را ببخشد یا عذاب کند. برخی این بیعت را بیعت النساء گفته‌اند ولی با توجه به آیه ۱۲ سوره ممتحنه، بیعت نساء، بیعت پیامبر(ص) با زنان پس از فتح مکه است. پس از این بیعت بود که رسول خدا(ص) مُصعب بن عُمیر، را همراه آنان فرستاد تا به آنها قرآن تعلیم دهد. البته بعضی مورخان فرستادن مصعب را بعد از بیعت دوم نوشته‌اند. 2⃣بیعت دوم عقبه :👇 بیعت دوم در عقبه که به بیعت الحرب هم معروف شد در موسم حج سال سیزدهم بعثت، در درۀ سمت راست از مِنیٰبه سوی گردنه که امروز محل مسجد البیعه است، واقع شد. در این سال هفتاد مرد یا هفتاد و دو مرد و دو زن در عقبه حاضر شدند، و از آن سو عباس بن عبدالمطلب عموی پیامبر(ص) نیز با رسول خدا(ص) حاضر شد. یثربیان یکی یکی یا دوتا دوتا نزد پیامبر(ص) می‌آمدند. نخستین نفر رافع بن مالک بن عَجْلان (از بنی زُرَیق) بود که نزد پیامبر(ص) رفت. عباس به حاضران گفت : محمد(ص) از ماست و تا آنجا که توانسته‌ایم از او حمایت کرده‌ایم. اکنون او می‌خواهد نزد شما بیاید. اگر توان حمایت او را دارید، چه بهتر، وگرنه او را نزد ما رها کنید. آنان گفتند : با او بیعت (و عهد) می‌کنیم که با هر که جنگ کند بجنگیم و با هر که آشتی کند، در آشتی باشیم. گفته شده بَراء بن مَعرور یا ابوالهیثم بن تهّیان یا اسعد بن زراره از نخستین بیعت‌کنندگان بودند. ثمره بیعت عقبه پس از این بیعت بود که رسول خدا(ص) دوازده تن از مردم یثرب را به عنوان نقیب آنان انتخاب کرد. این بیعت، مقدمه هجرت حضرت رسول اکرم(ص) به یثرب شد. 📚منابع : ۱)تاریخ طبری، ج۲، صص۳۴۳ـ۳۴۴ ۲)سیره ابن هشام، ج۱، ص۲۸۰ ۳)انساب الاشراف بلاذری، ج۱، ص۲۷۵ @Tarikhislam
🔹سرزمین فدک، يكى از دهكده هاى آباد و حاصلخيز نزديک شرق خيبر است و تا مدينه، ۱۶۵ كيلومتر فاصله دارد. 🔹درسال هفتم هجرى، قلعه هاى خيبر، يكى پس از ديگرى فتح شدند و قدرت مركزى يهود در هم شكست ساكنان فدک تسليم شدند، و در برابر پيامبر اکرم(ص) متعهد شدند كه نيمى از زمينها و باغهاى خود را به آن حضرت(ص) واگذار كنند و نيمى ديگر را براى خود نگه دارند. افزون بر اين، آن‌ها كشاورزى سهم پيامبر(ص) را هم بر عهده گرفتند؛ تا در برابرش مزدى دريافت كنند.(۱) 🔹طبق فقه اسلام ناب، سرزمينهايى كه بدون هجوم نظامى، و با صلح به دست مسلمانان مى افتاد، به شخص رسول خدا(ص) تعلق می گرفت و مسلمانان در آن هيچ حقى نداشتند. فدک نيز اين گونه به دست مسلمانان افتاد، و به گفته مورخ بزرگ، طبرى که می گوید: فدک ملک خالص پيامبر خدا(ص) بود؛ زيرا مسلمانان آن را با سواره نظام و پياده نظام نگشودند. 🔹وقتى آيه《وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ》 حق خويشاوند را بده!(۲) نازل شد، پيامبر اسلام(ص) دخترش فاطمه(س) را خواست و فدک را به او بخشيد.(۳) 📚منابع: ۱) معجم البلدان حموی، ج۴، ص۲۳۸ ۲)سوره روم، آیه ۳۸ ۳)تاریخ طبری، ج۲، ص۳۰۳ @Tarikhislam
1⃣وقتى آيه《وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ..》 «حق خويشان خود را بپرداز» نازل شد، پيامبر اسلام(ص) دخترش فاطمه(س) را خواست و فدک را به او بخشيد. 2⃣پس از پيامبر اسلام(ص) و در روزهاى نخست خلافت ابوبكر، فدک غصب شد. 3⃣فدک در زمان ادامه خلاف ابوبکر و همچنین در زمان خلافت خلیفه دوم و سوم همچنان فدک در مصادره حکومت غاصب بوده است. 4⃣در زمان خلافت امام علی(ع) فدک به نفع مسلمانان مورد بهره قرار گرفت. 5⃣این امر تا شهادت امام علی(ع) ادامه داشت تا اینکه بعد از صلح معاويه با امام حسن(ع) و وقتی که معاویه به قدرت رسيد، فدک را ميان مروان، عمرو بن عثمان و پسرش يزيد، تقسيم كرد. 6⃣در دوران خلافت مروان، همه فدک در اختيار وى قرار گرفت و او آن را به پسرش عبدالعزيز داد. 7⃣عبدالعزيز نيز فدک را به پسرش عمر داد وعمربن عبدالعزيز، فدک را به فرزندان حضرت زهرا(س) برگردانید. در حالی که او را به خاطر این کار سرزنش می كردند و می گفتند : تو با اين كار، ابوبكر و عمربن خطاب را تخطئه كردى! 8⃣پس از درگذشت عمر بن عبدالعزيز، فدک در اختيار خلفاى بعدى قرار گرفت و تا روزى كه حكومت امويان ادامه داشت، در اختيار آنان ماند. 9⃣وقتى حكومت به بنى عباس رسيد سفّاح آن را به عبدالله بن حسن برگرداند. 🔟پس از سفاح، منصور دوانیقى فدک را از فرزندان حضرت زهرا(س) گرفت. 1⃣1⃣فرزند منصور (مهدى) فدک را به فرزندان زهرا(س) بازگردانيد. 2⃣1⃣پس از مهدى، موسى و هارون دوباره فدک را از فرزندان حضرت فاطمه بازگرداند. 3⃣1⃣وقتى خلافت به مأمون عباسى رسيد، به طور رسمى، فدک را به فرزندان حضرت زهرا(س) بازگردانيد و پس از مأمون نيز وضعيت فدک چنين بود كه گاهى بر مى گرداندند و گاهى پس مى گرفتند. 4⃣1⃣سرانجام در دوران متوكل عباسى، فدک از فاطميان پس گرفته شد؛ درختانش به دستور شخصى به نام عبدالله بن عمر قطع گرديد و روسياهى آن براى بدخواهان باقى ماند. 📚منابع : ۱)الغدير علامه امینی، ج۷، ص۱۹۴ ۲)مدينه شناسى نجفی، ج۲، ص۴۹۲ ۳)معجم البلدان حموی، ج۴، ص۴۳۱ ۴)سيره حلبيه، ج۱، ص۳۶۲ ۵)اصول كافى، ج۱، ص۴۹۲ @Tarikhislam
پاسخ: در سال یازدهم مقارن با طرح مسئله بیعت اجباری در روز دهم از رحلت پیامبر اکرم(ص)، مأمورین ابوبکر به دستور مستقیم وی، فدک را به اشغال خود درآوردند، و کار گذار حضرت زهرا(س) را از آنجا اخراج و ملک آن را غصب کردند ودرآمد حاصل از آن را مختص خود قرار دادند. مهمترین هدف آنان، از این کار محدود سازى اهل بيت(ع) بود. آن حضرت(س) براى پس گرفتن فدک كوشيد؛ ولى دستگاه خلافت، از اين كار سرباز زد. 🔷 مرحوم طبرسی مى نويسد : فاطمه(س) نزد ابوبكر رفت و به او فرمود: چرا نماينده ى مرا از فدك اخراج نمودى؟ در حالى كه پيامبر(ص) آن را به امر خداوند به من بخشید و پیامبر(ص) در حین بخشیدن آن، علی(ع) و ام ایمن را شاهد قرارداد. ابوبکر گفت: شاهدانت را حاضر کن! سپس اميرالمؤمنين(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و اسماء بنت عمیس وام ايمن درباره ى ملكيت فدك شهادت دادند. عمر درباره ى شاهدان گفت : على همسر اوست! حسن و حسين هم پسران او هستند! ام ايمن هم خدمتكار اوست. اسماء بنت عميس هم قبلاً همسر جعفر بن ابى طالب بوده و خدمتگزار فاطمه هم بوده و به نفع بنى هاشم شهادت خواهد داد. پس همه ى اين شاهدان براى منفعت خود شهادت مى دهند!! و درباره ى ام ايمن گفت: «او زنى غير عرب است و با فصاحت نمى تواند شهادت بدهد»!! سپس امام علی(ع) فرمود: «اى ابوبكر و عمر، اگر من اموال مسلمانان را كه در دستشان و تحت تصرفشان است، ادعا كنم که مال من است، شما از من دليل مى خواهيد يا از مسلمانان؟» عمر با حال غضب گفت: اين غنيمت مسلمانان و زمين آنان است كه در دست فاطمه است و محصول آن را مصرف مى كند. در اینجا اصحاب سقیفه احساس کردند از آنجایی که فدک حکم پشتوانه مالی برای اهل بیت را دارد، از طرفی هم نمی‌توانستند آیه قرآن را انکار کنند، پس اول متوسل شدند به اینکه این ملک پیامبر(ص) بوده و ایشان آن را هبه نکرده و دیدند اگر این ملک ارث پیامبر(ص) باشد، چون زوجات از زمین مزروعی ارث نمی برند، باز هم به حضرت زهرا(س) می رسد، پس حدیثی از پیامبر(ص) جعل کردند! پس ابوبکر گفت: عمر و عایشه براین شاهدند که پیامبر(ص) فرمود: (نَحنُ مَعاشِرَ الاَنبِیاءِ لا نُوَرِّثُ وَ ما تَرَکناهُ صَدَقَةٌ) یعنی ما گروه انبیا چیزی را به ارث نمی گذاریم و آنچه از ما باقی بماند صدقه است. پس فدک نه ارث است ونه هبه ای از جانب پیامبر(ص)! بلکه غنیمت جنگی است که از آن مسلمین می باشد! حضرت زهرا(س) فرمود: «اين اولين شهادت ناحقى است كه به آن شهادت مى دهید.» وفرمودند: «يَابْنَ اَبي قُحافَةَ! اَفي كِتابِ اللَّهِ اَن تَرِثُ اَباكَ وَ لا اَرِثُ اَبي؟ لَقَدْ جِئْتَ شَيْئاً فَرِيّا!» ً ای پسر ابی قحافه! آیا در قرآن آمده که تو از پدرت ارث ببری ولی من از پدرم ارث نبرم؟ همانا یک سخن دروغ را نسبت دادی! (اشاره به حدیث جعلی) وفرمودند: «چگونه است كه هرگاه تو درگذشتى، فرزندانت از تو ارث مى برند، اما ما از رسول خدا (ص) ارث نمى بريم؟» بعد به آياتى چون آیه «وَ وَرِثَ سُلَيْمانُ داوُدَ»(۱) اشاره کرد،که در آن ها از ارث پيامبران ياد شده، اشاره كرد. و ادعاى او را مخالف با آيات صريح قرآن دانست. سپس فرمود: «آيا كسى نيست ما را يارى كند؟ شما بر حكومت خدا و پيامبر(ص)حمله برده ايد و بدون هيچ دليلى و حجتى آن را از خاندان پيامبر(ص) به خاندان ديگرى برده ايد. به زودى ظالمان خواهند دانست كه به كجا باز مى گردند.» سپس اميرالمؤمنين(ع) به حضرت زهرا(س) فرمود: «بازگرد تا خداوند بين ما حكم كند و هم او بهترين حكم كنندگان است.» حضرت زهرا(س) به حال غضب برخاست و فرمود: «خدایا! اين دو به حق دختر پيامبرت(ص) ظلم كردند. خدايا به شدت اينان را مأخوذ فرما. سپس حضرت زهرا(س)محزون و گريان از نزد آنان بيرون آمد.» @Tarikhislam ادامه مطالب :👇
👈بعد از جریان احتجاج وهجوم غاصبین، حضرت زهرا(س) دوباره با آن حالت وخیم خود، نزد ابوبكر آمد و دوباره تقاضای خود را مبنی بر بازگرداندن فدک ابراز داشت. ابوبکر گفت : تو جز حق و راستى، چيزى به پدرت نسبت نمى دهى؛ من آن را به تو بخشيدم و بعد تكه هایى از پوست طلبيد و سند فدک را براى حضرت زهرا(س) نوشت. حضرت(س) از نزد او خارج شد و در بين راه به عمر رسيد. عمر پرسيد: اى فاطمه(س)! از كجا مى آيى؟ حضرت زهرا(س) فرمود: از نزد ابوبكر مى آيم و به او گفتم كه رسول خدا(ص)، فدک را به من بخشيد و وى نيز فدک را به من برگرداند و اين نوشته را به من داد. عمر سند فدک را گرفت وچنان سیلی به صورت حضرت زهرا(س) زد، که گوشواره اش شکست. سپس با لگد به گونه ای به پهلوی حضرت(س) زد، که در اثر این جسارت در میان کوچه بر زمین افتاد! سپس عمر آب دهان خود را بر آن نوشته انداخت و نوشته هایش را پاره کرد. حضرت زهرا(س) در حالی که به شدت درد می کشید، با چادر خاک آلود به سختی از زمین برخاست و خطاب به عمر فرمود: چه خبر است؟! خدا به تو مهلت ندهد! 《مزَّق اللهُ بَطنَکَ کَما مَزَّقتَ کِتابی هَذا!》 ♦️خدا شکمت را پاره کند! همانگونه که کاغذ مرا پاره کردی! امام صادق(ع) در این باره می فرماید : 《..فقَالَ عُمَرُ : هَلُّمِیه الیَّ فَاَبَت اَن تَدفَعَه الیه...ثُمَّ لَطَمَهَا فَکَانّی اَنظُرُ الی قَرط فی اُذُنِها حینَ نَقَفَت..》 ♦️عمر به حضرت زهرا(س) گفت : نامه ی رد فدک را به من بده! حضرت(س) از دادن نامه امتناع کردند. سپس عمر ،سیلی به صورت ایشان زد؛که گویا میبینم که بر اثر سیلی او گوشواره از گوشش بر زمین افتاد. سپس صدیقه کبری(س) که توقف بیش از این را در کوچه صلاح نمی دید، به سوی خانه حرکت کرد. بعد از ماجرای جسارت به حضرت زهرا(س) در کوچه حال حضرت(س) وخیم تر شد و در بستر افتاد. آنقدر غم و اندوه بر حضرت(س) مستولی بود که ساعت به ساعت از حال می رفت. 🔹از عايشه نقل شده است كه حضرت فاطمه(س) پس از امتناع ابوبکر و عمر، از بازگرداندن فدک، با آنان قهر كرد و تا هنگام وفاتش، حتى يك كلمه با آنان سخن نگفت. 📚منابع: ۱)انساب النواصب استرآبادی، ص۱۵۴ ۲)شرح نهج‌البلاغه ابن ابي الحديد، ج۱۶، ص۲۷۴ ۳)السيره الحلبيه ابوالفرج حلبی، ج۳، ص۳۶۲ ۴)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۳۸ ۵)السقيفه و فدك جوهری، ج۱، ص۶۴ ۶)الاختصاص شیخ مفید، ص۱۸۵ ۷)مشارق انوار الیقین بُرسی، ص۱۴۶ ۸)بحارالانوار مجلسی، ج۳۰، ص۳۴۹ ۹)بحارالانوار مجلسی، ج۲۹، ص۱۹۲ ۱۰)فاطمه(س) بهجه قلب المصطفی(ص) رحمانی، ص۷۷۱ ۱۱)سوره نمل، آیه ۱۶ ۱۲)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۰۲ @Tarikhislam
✅بنابر آنچه پیشتر درباره غصب فدک گفته شد این سوال پیش می آید که چرا و چگونه خلفاء به خود اجازه دادند تا حق حضرت فاطمه(س) را غصب کنند؟ درحالی‌که می‌دانستند فاطمه(س) از هرگونه پلیدی و رجس دور است و می‌دانستند که آیه شریفه؛ 《إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً》 در حق فاطمه(س) و اولاد فاطمه(س) نازل شده است! این سوالی بود که ذهن ابن ابى الحديد معتزلی را نیز به خود مشغول کرده بود، از همین رو برای برطرف شدن شک و تردیدش این سوال را از محضر استادش (علی بن فارقی) می پرسد. 🔹ابن ابی الحدید پرسید : آيا زهرا(س) در ادعاى خود(درباره بازپس گيرى فدك) راستگو بوده است؟ 🔸ابن فارقی جواب می دهد : بلى! 🔹ابن ابی الحدید : خليفه مى‌دانست كه او زنى راستگو است؟ 🔸ابن الفارقی : بلى! 🔹ابن ابی الحدید : چرا خليفه حق مسلم او را در اختيارش نگذاشت؟ 🔸استاد تبسمى کرد و با کلام لطیف و زیبا و طنزگونه اى، در حالى که هرگز عادت به شوخى نداشت، گفت: 《لَوْ اَعْطاها الْیَوْمَ فَدَکاً بِمُجَرَّدِ دَعْواها لَجایَتْ اِلَیْهِ غَداً وَ ادَّعَتْ لِزَوْجِهَا الْخِلافَهَ وَ زَحْزَحَتْهُ مِنْ مَکانِهِ، وَ لَمْ یُمْکِنُهُ الاِعْتِذارُ وَ الْمُدافِعَهُ بِشَیْ لاِنَّهُ یَکُونُ قَدْ اَسْجَلَ عَلى نَفْسِهِ بِاَنَّها صادِقَهٌ فِیما تَدَّعِیهِ، کائِناً ما کانَ، مِن غَیْرِ حاجَه اِلى بَیِّنَه!》 📜اگر ابوبکر آن روز فدک را به مجرد ادعاى حضرت زهرا(س) به او مى داد، فردا مجدد زهرا(س) به سراغش مى آمد و ادعاى خلافت براى همسرش مى کرد! و وى را از مقامش کنار مى زد، و او هیچ گونه عذر و دفاعى از خود نداشت، زیرا با دادن فدک پذیرفته بود که حضرت زهرا(س) هر چه را ادعا کند راست مى گوید، و نیازى به بیّنه و گواه ندارد. 🔹سپس ابن ابى الحدید مى گوید : این یک واقعیت است، هر چند استادم آن را به عنوان مزاح مطرح کرد. 👥این اعترافی صریح از دو دانشمند اهل سنت شاهدی بر این مدعاست که غصب فدک جهت فشار بیشتر بر خاندان اهل بیت(ع) و سیاسی بوده است. 📚منبع : شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی، ج۱۶، ص۲۸۴ @Tarikhislam
4_5868293101621084666.pdf
2.01M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚 کتاب «فدک» @Tarikhislam
هدایت شده از صحیفه انقلاب
قطعنامه.pdf
262.3K
🔖متن کامل پیام حضرت امام خمینی(زه) به مناسبت قبول قطعنامه 598 🔸پیام به ملت ایران در سالگرد کشتار خونین مکه (قبول قطعنامه 598) 🔸۲۹ تیر ۱۳۶۷/ ۵ ذی الحجه ۱۴۰۸ 🔸جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۷۴ تا صفحه ۱۰۰ #پیام_قطعنامه @sahifeh_entezar
هدایت شده از صحیفه انقلاب
1.mp3
934.3K
🔖تحلیلی دقیق از #اسلام_آمریکایی در بیان امام خمینی(ره) 🔺آیت الله عبدالکریم فرحانی #پراگماتیسم #حج_سیاسی #پیام_برائت @sahifeh_entezar