مرکز تخصصی اخلاق
📒 #معرفی_پایاننامه های مرکز تخصصی اخلاق📕 نقش و جایگاه حلم در تربیت اخلاقی معنوی از دیدگاه اسلام ⏱
🔸چکیده🔸
حلمورزی و برخورد حلیمانه، یکی از مهمترین و مؤثرترین روشهای برخورد با مردم است.
آثار برخورد حلیمانه و بردبارانه، صرفاً در ثواب معنوی و اجر اخروی خلاصه نمیشود و در این دنیا نیز آثاری وضعی خواهد داشت.
با بررسی سطوح حلم، در دو عرصه تربیت معنوی و اخلاقی به این نتیجه میرسیم که حتی اگر شخص، به هیچ دینی نیز معتقد نباشد، باز در زندگی دنیوی خود ازحلمورزی بینیاز نیست و باید در برخورد با مردم، از عکسالعملهای زننده و شتابزده خودداری کند.
حلم در تربیت اخلاقی معنوی از دیدگاه اسلام دارای جایگاهی ویژه است و عوامل و موانعی نیز در شکلگیری و نقش آن در تربیت اخلاقی معنوی فردی، خانوادگی و اجتماعی وجود دارد.
واژگان کلیدی:
#حلم، #تربیت_اخلاقی_معنوی، #سلوک، #خشم، #کظم_غیظ، #صبر، #علم.
#بزرگان_نحله_نجف
💠 حاج سید علی شوشتری
سر سلسله علمای نحله نجف
🔸 الف) ولادت و نسب
حاج سیّد علی شوشتری در حدود سال ۱۲۲۳ هجری قمری متولّد گردید، پدر ایشان حاج سیّد محمّد که اهل علم و از بزرگان زمان خود بود با علم و مال خود، خدمت به خلق مینموده است.
🔹 حاج سیّد علی شوشتری پس از گذراندن تحصیلات حوزوی در نجف اشرف و رسیدن به درجۀ اجتهاد در شهرستان شوشتر بر مسند قضاوت نشست و طبق تقاضای مردم شوشتر در مسجدی که نزدیک منزل ایشان بود به اقامۀ نماز جماعت اشتغال یافت، آن مسجد اکنون به مسجد جزایری معروف است.
🔸 ایشان علاوه بر جنبۀ علمی از لحاظ مالی هم متمکّن بودهاند، لذا با کمال رأفت در حلّ مشکلات معنوی و مادّی مردم کوشا بودهاند و طبقات مختلف مردم، بزرگان شهر و حاکمان منصوب از مرکز که به شوشتر میآمدند، برای عرض ارادت خدمت این بزرگوار میرسیدند و از نصایح و راهنمایی ایشان بهره می بردند.
(فصلنامه تخصصی مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، شماره۴)
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
💠 گزارشی از فرایند آغاز به کار اخلاق سطح دو
🔸 جلسات متعدد هماندیشی و مباحثه با پانزده نفر از اساتید و فضلای مجموعه به صورت فردی و گروهی برگزار شد تا اینکه عناوین و سرفصلهای اخلاق سطح دو با توجه به اهداف اخلاقی بنیاد علمیفرهنگی هاد، در بیست عنوان درسی تدوین شد.
🔹 در نهایت پس از تصویب آن عناوین و سرفصلها در مرکز مدیریت، به فضل و عنایت الهی، اولین دوره اخلاق اسلامی سطح دو از ابتدای سال تحصیلی۱۴۰۰ در قم با ۱۸ نفر و در اصفهان با ۱۶ نفر از طلاب، آغاز به کار کرد و دانشپژوهان گرامی، این دوره را در پنج ترم به اتمام خواهند رساند.
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
💠 نشریۀ علمی تخصصی «هاد»
🔸 اولین شماره دوفصلنامۀ علمی تخصصی «هاد» با گرایش اخلاق، عرفان و تربیت اسلامی با مجوز هیأت نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اسفند ماه ۱۳۹۹ منتشر شد. صاحب امتیازی این نشریه را مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی و مدیر مسئولی آن را حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی و سردبیریاش را حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری بر عهده دارد.
🔹 نشریۀ «هاد» از مقالات علمی پژوهشی در موضوعات زیر (به ترتیب اولویت) استقبال میکند:
1. تربیت اخلاقی معنوی
1.1. سلوک عملی بر مدار مکتب اخلاقی نجف
2.1. سبک زندگی معنوی (حیات طیبه)
2. حکمت عملی (تبیین عقلی مفاهیم و گزارههای اخلاقی)
3. فقه الاخلاق (اخلاق اجتهادی)
4. اخلاق کاربردی با رویکرد اسلامی
5. معرفی و نقد مکاتب اخلاقی، عرفانی و تربیتی
همچنین سامانۀ اینترنتی نشریۀ هاد به آدرس http://www.hadqom.ir آمادۀ دریافت مقالات علمی پژوهشی پژوهشگران اخلاق، عرفان و تربیت اسلامی است. شما میتوانید از طریق آدرس http://www.hadqom.ir/contacts پس از عضویت در این سایت و دریافت کلمۀ کاربری و رمز عبور، مقالات خویش را ارسال کنید.
🆔 @AkhlaqHad
#استاد_سلطانی:
انسان، بخواهد يا نخواهد، در حال حركت است و بخشى از اين حركت در متن امور مادى انسان قرار دارد. از اين رو، خطا و انحراف در امور مادى، باعث انحراف در عالم ماوراى مادى انسان مىشود؛ چون همانطور كه در قوس نزول از عالم ماوراى ماده به عالم ماده، بدن تحت تأثير نفس است، در قوس صعود از عالم ماده به عالم ماوراى ماده هم نفس انسان تحت تأثير بدن اوست و خطا در احكام بدنى و اختلالات در آن، باعث اختلال در نفس و روح انسان مىشود.
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
🔸 تراز استاندارد ما در باب #اخلاق، قرآن و سنّت و بزرگانی است که از بطن و متن حوزهاند و منظور ما از اخلاق، این است.
🔹 ما اخلاقی را میخواهیم که مرحوم کلینی در اصول کافی، ارائه نموده است. ما آنچه را که در حوزه بوده و هست، جستجو میکنیم.
🔸 ما بزرگانی داشتهایم که واقعا تالی تلو أنبیا بودهاند؛ منتهی اینها چه میکردند؟ ما باید چه کنیم؟ این بخش هم خیلی پیچیده است.
🔹 پیچیدهتر از همهی اینها این است که بخواهیم یک ساختار برای موضوع اخلاق و معنویت تعریف کنیم که باید خیلی حساب شده باشد و واقعا باید این موضوع و موضوعات مشابه و موضوعات مربوط به آن از دل تاریخ، بیرون بیاید.
🔸 اولین برکت این مراکز تخصصی، این است که غیر از این که اطلاعات دوستان را بالا میبرد، موضوع خود اخلاق و اینکه چه اخلاقی مدّ نظر بوده و وسعت علم اخلاق را نیز معلوم مینماید.
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
📒 #معرفی_پایاننامه های مرکز تخصصی اخلاق📕
«نقش شناخت عظمت و رحمت پروردگار در تربیت اخلاقی از منظر قرآن و حدیث»
⏱ زمان دفاع: اسفند ۹۹ با نمرۀ عالی.
📚 این رساله از یک مقدمه و سه فصل زیر تشکیل یافته است:
✅ فصل اول: در این فصل به بررسی مفاهیمی چون شناخت، رحمت، عظمت، تربیت، تربیت اخلاقی و... پرداخته شده و نیز وجه اشتراک و افتراق رحمت و عظمت الهی و نقش و تأثیر شناخت در تربیت اخلاقی بحث شده است.
✅ فصل دوم: در فصل دوم به نقش شناخت رحمت در تربیت اخلاقی از منظر قرآن و حدیث پرداخته شده و به صورت گفتارهای جداگانه
نقش شناخت رحمت پروردگار در دوری از رذایل اخلاقی و کسب فضائل اخلاقی بررسی گردیده و در پایان راهكارهای شناخت رحمت پروردگار ارائه شده است.
✅ فصل سوم: در فصل آخر به نقش شناخت عظمت در تربیت اخلاقی از منظر قرآن و حدیث پرداخته شده و نقش شناخت عظمت در دوری از رذایل اخلاقی و کسب فضائل اخلاقی در دو گفتار ارائه گردیده و در پایان، زمینهسازها و موانع اثرگذاری شناخت عظمت پروردگار بیان شده است.
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad