eitaa logo
مرکز تخصصی اخلاق
556 دنبال‌کننده
324 عکس
39 ویدیو
6 فایل
مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی (ویژه آموزش طلاب سطح دو، سه و چهار) [وابسته به بنیاد علمی فرهنگی هاد] تحت اشراف حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری شعبه قم: خ صفائیه روبروی کوچه۲۱ مدرسه المهدی شعبه اصفهان: خ امام خمینی خ درخشان خ حکمت
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب دانشنامه اخلاق کاربردی زیر نظر دکتر احمدحسین شریفی و با همکاری حدود 20 نفر از پژوهشگران برای نخستین بار در پنج جلد تدوین گردیده و توسط معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در سال 1396 چاپ شده است. اخلاق کاربردی از دانش های نوظهوری است که می توان آن را «کاربست مبانی و معیارهای ارزش داوری اخلاقی در حوزه یا مسئله ای خاص از مسائل ناظر به صفات یا رفتارهای اختیاری انسان» دانست. حل تزاحمات اخلاقی به ویژه در مسائل نوپدید، از دغدغه های این رشته است. در عین حال، به دلیل تأثیرپذیری شدید اخلاق کاربردی از مبانی و معیارهای ارزش داوری، بسیاری از تحقیقات موجود به دلیل تأثیرپذیری از مبانی لیبرالیستی و سکولاریستی و به طور کلی به دلیل بی ارتباطی با مبانی فکر اسلامی، نه تنها گرهی از گره های علمی یا عملی جامعه ما را باز نمی کند که حتی ممکن است انحرافات نظری و عملی زیادی هم ایجاد کند مجموعه حاضر با نگاهی اسلامی، ضمن تبیین مبانی نظری اخلاق کاربردی، به تحلیل اهم مسائل اخلاق کاربردی می پردازد. 💠 @AkhlaqHad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 علم طب و معرفت نفس علم طب در معرفت نظرى نفس نيز نقش‏آفرينى مى‏كند. از امام صادق عليه السلام روايتى نقل شده كه اشاره به اين معنا دارد: «عِرْفَانُ الْمَرْءِ نَفْسَهُ أَنْ يَعْرِفَهَا بِأَرْبَعِ طَبَائِعَ وَ أَرْبَعِ دَعَائِمَ وَ أَرْبَعَةِ أَرْكَانٍ وَ طَبَائِعُهُ الدَّمُ وَ الْمِرَّةُ وَ الرِّيحُ وَ الْبَلْغَمُ وَ دَعَائِمُهُ الْأَرْبَعُ الْعَقْلُ وَ مِنَ الْعَقْلِ الْفِطْنَةُ وَ الْفَهْمُ وَ الْحِفْظُ وَ الْعِلْمُ وَ أَرْكَانُهُ النُّورُ وَ النَّارُ وَ الرُّوحُ وَ الْمَاءُ؛ معرفت نفس اين است كه نفس شناخته شود به چهار طبيعت و چهار ستون و چهار ركن و چهار طبيعت عبارت‏اند از: خون و مرة (صفراء) و باد و بلغم، و چهار ستون انسان، اول عقل است كه زيركى هم از عقل است و دوم فهم و سوم حفظ و چهارم علم، و اركان انسان، نور و آتش و روح و آب است». در ذيل این روايت طولانی، به ارتباط بين رفتار انسان و حالات بدن تصريح شده است که متصدّى بررسى بسيارى از اين امور، علم طب است و شناخت اينها، مستلزم شناخت نفس است؛ چون اركان و امزجه و طبايع از امور بسيار مؤثر در شاكله نفس هستند. 💠 @AkhlaqHad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرکز تخصصی اخلاق
#بزرگان_نحله_نجف ۳) سلوک عرفانی 🔻ملاحسینقلی همدانی نقطۀ عطفی در تاریخ رویکرد معنوی و عرفانی در حوز
۴) حالات و کرامات 💠 از او کرامات بسیار نقل شده است. دربارۀ حالات او نوشته‌اند که دائماً در مراقبه به سر می‌برده، به‌طوری‌که حکایت شده است گاه در خلال درس از بیم آن‌که مبادا غفلتی پیش آمده باشد و سخنی برای رضای خداوند نگفته باشد، سکوت می‌کرده است. 💠 شیخ آقابزرگ طهرانی – که دو سال پس از رحلت ملاحسینقلی همدانی وارد عراق شد – او را بر روش و طریقۀ سید بن‌ طاووس دانسته است. به عقیدۀ وی، ملاحسینقلی بر بیش‌تر علمای طبقۀ بعد از خود حق دارد و شاگردان او ستارگان زینت‌بخش آسمان علم و فضلیت‌اند. وی از این‌که محضر او را درک نکرده تأسف ‌خورده و خوشحال بوده که شاگردان او را درک کرده است. به نظر او، شاگردان آخوند، علم را با عمل آمیخته‌اند. 💠 سیدمحسن امین نیز دربارۀ ملاحسینقلی نوشته است که در میان معاصرانش برای او، در علم اخلاق و تهذیب نفوس، نظیری یافت نمی‌شود. (تحریر ثانی تاریخ حکما و عرفای متأخر، ج۱، ص۲۲۷-۲۱۶،طبقات اعلام‌الشیعه، ج۱، ص۶۷۵) @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
این پایان‌نامه در چهار بخش و به‌صورت زیر نگاشته شده است: بخش اول: کلیات و مفاهیم بخش دوم: عوامل مربوط به قبل از دنیا فصل اول: از عالم ذر تا عالم رَحِم فصل دوم: از عالم رَحِم تا عالم دنیا (وراثت) بخش سوم: عوامل مربوط به دنیا فصل اول: عوامل فراطبیعی (خداوند، فرشتگان و شیاطین) فصل دوم: عوامل طبیعی (طبیعت، غرایز، مزاج، قوا، نجوم و آب و هوا) فصل سوم: عوامل انسانی (والدین، دوستان، معلمان، حاکمان، نهادهای اجتماعی و...) بخش چهارم: راهکارهای قرآنی و حدیثی در کنترل عوامل غیراختیاری فصل اول: راهکارهای عام (نماز، روزه، انس با قرآن، توسل و مداومت بر خواندن برخی دعاها) فصل دوم: راهکارهای خاص (فطرت، طینت، وراثت و...)
تزکیۀ نفس دشوار است و به عمری مجاهدت نیاز دارد و بسیاری از مشتاقان این راه به دلیل مشکلات و طولانی بودن مسیر، از همان آغازِ راه برمی‌گردند. از علل این بازگشت، توجه‌نکردن به بسترهای اخلاق و ازجمله عوامل غیر اختیاری آن است. این رساله، با هدف شناسایی این عوامل غیر اختیاری و تسهیل در امر تزکیۀ نفس، نگاشته شده است. عوامل غیراختیاری مؤثر بر اخلاق با تکیه ‌بر دو منبع اصیل وحیانی قرآن و حدیث، تقسیماتی دارد و راهکارهایی برای کنترل آن نیز ارائه شده است. این عوامل به دو بخش قبل و بعد از تولد تقسیم شده است: عوامل غیر اختیاری پیش از تولد، عبارت‌اند از: فطرت، طینت و وراثت؛ عوامل غیر اختیاری بعد از تولد، عبارت‌اند از: عوامل فوق طبیعی، طبیعی و انسانی. هر یک از این عوامل نیز زیرمجموعه‌های زیادی دارند؛ و راهکارهای کنترل عوامل غیر اختیاری نیز فراوان‌اند که خود به راهکارهای عام و خاص تقسیم می‌شوند. @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آسیبهای اخلاقی یکی دیگر از، «آسیب‏های اخلاقی» است که هدف از آن آشنایی با مهم‏ترین موانع و آفات موثر در فرایند تربیت و تهذیب اخلاقی و راه‌کارهای برون‌رفت از آن‌ها بر اساس آموزه‌های مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است. سرفصل‏های این درس عبارتند از: 1. کلیات: مفاهیم، ضرورت و اهمیت، پیشینه و منابع. 2. آشنایی با آسیب‏های تربیتی و راه‌کار‌های برون‌رفت از آن‌ها: (پرخوری و پرخوابی، بی‌نظمی و بی‌ثباتی، ضعف و سستی جسمی، تسویف، حب دنیا) 3. آشنایی با آسیب‏های اخلاقی و راه‌کار‌های برون‌رفت از آن‌ها: (افراط و تفریط در صفات، وساوس شیطانی و هواجس نفسانی، انیّت، گناه، غفلت) 4. آشنایی با آسیب‌های معنوی و راه‌کار‌های برون‌رفت از آن‌ها: (فراموشی ذکرالله، تشتت و عدم توجه در عبادت، نبود صدق و اخلاق، اهمال در تعهدات، پیروی کورکورانه از افراد و افکار)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 علم طب و مديريت و برنامه‏ ريزى‏ علم طب يكى از علوم كليدى است كه می تواند در مديريت‏ها و برنامه‏ ريزیهاى كلان اجتماعى برنامه‏ هاى بسيار منظمى در زمينه‏ هاى مختلف ارائه كند؛ از جمله: 1. شناسايى استعدادهاى اشخاص براى به كارگيرى آنان در امور مختلف اجتماع از امور مديريتى و نظامى و فرهنگى و علمى و امثال آن. مثلًا افراد صفراوى مزاج در كارهاى نظامى، بلغمی ها در برخورد با ارباب رجوع و سوداوی ها در كارهاى علمى و تحقيقى، استعداد بيشترى دارند. خلاصه، علم طبّ ما را در تشخيص مزاج افراد يارى می دهد تا بدانيم فردى كه چنين مزاجى را داراست، موقعيت و زمينه پيشرفت و نبوغ در چه رشته‏ اى را دارد. رسول‏ خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرموده: «اِعمَلوا فَكلٌّ مُيَسَّرٌ لِما خُلِقَ لَهُ‏؛ عمل كنيد كه هر كسى حركتش در آنچه كه براى آن خلق شده، هموار و آسان است». ادمه دارد ..... @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ضرورت آشنایی با مكتب اخلاقی نجف و ارایه ی راهکار جامع تربیتی در موضوعات اخلاقی، مطالبی بسيار مجرب غیر از آنچه درباره آن سخن گفتیم و می دانیم هست، که مقام معظم رهبری در سفرشان به قم نیز اشاره داشتند؛ و آن عبارت است از اهتمام و توجه به مكتب نجف. مكتب نجف الگوهايي دارد که واقعاً ((نبیٌ، من أنبياء بني اسرائيل)) هستند. مقصود از مكتب نجف، اساتيد مرحوم علامه طباطبايی و مرحوم آيت الله بهجت و نیز اساتيد مرحوم قاضی می باشند كه روش آنها با سبک معراج السعاده و جامع السعادات متفاوت است. آن‌ها روشي خاص و طریق معنوی زلالی را دنبال مي‌كردند كه اين روش، در تعريفی كه می خواهيم برای اخلاق ارائه كنيم و در میزان وسعت نگاهمان به این موضوع، خیلی اهمیت دارد. مطالعه و پژوهش در بخش امور تربيتی و بخش امور روانی؛ يعنی درمان‌های روانی و راهكارهای درمانی‌روانی مجرب، با محوریت نحله نجف که روشی جداست، و جمع دیگر سبکها، راه را برای ما نزديك می‌كند و به ما وسعت شناخت می‌دهد. (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرکز تخصصی اخلاق
#بزرگان_نحله_نجف ۴) حالات و کرامات 💠 از او کرامات بسیار نقل شده است. دربارۀ حالات او نوشته‌اند که
۵) آثار چون بیشترین تلاش همدانی در تعلیم و تربیت شاگردان بوده، فرصتی برای تألیف به دست نیاورده و بیش‌تر آثارش تقریرات او به قلم شاگردانش است. برخی از آثار وی عبارت‌اند از: تقریرات دروس فقه و اصول شیخ انصاری که به قلم خود اوست و تقریرات درس‌ آقا سیدعلی شوشتری که وقف حسینیۀ شوشتری‌های نجف شده است؛ سه جلد تقریرات درس فقه او، شامل صلاة المسافر، الخلل و القضاء و الشهادات که شاگردانش آن‌ها را فراهم آورده‌اند؛ تقریرات درس فقه او در مبحث رهن که یکی از شاگردانش آن را نوشته و در کتابخانۀ محدّث نوری موجود است؛ امالی وی، در موضوع اخلاق که بعضی از شاگردانش آن را جمع‌آوری نموده‌اند؛ مکاتبات و دستور‌العمل‌ها که میرزااسماعیل تبریزی (تائب) آن‌ها را همراه با بعضی دستورالعمل‌ها و مکاتبات احمد کربلایی و محمد بهاری و محمد بیدآبادی جمع‌آوری کرده و در پایان کتاب تذکرة المتقین در ۱۳۲۹ به چاپ رسانده است. (تذکرة المتقين ص١٩٠، الذریعه، ج ۴) @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 علم طب و مديريت و برنامه‏ ريزى‏ ...ادامه قبل 2. دانش طب در مديريت ساخت و مهندسى مسكن نيز ايفاى نقش كند. مسكن تأثير بسيار بالايى در سلامت جسم و روان انسان‏ها دارد. هيئت و شكل ساختمان و جنس آلات به كاررفته در ساختِ بنا، در تنظيم هواى ساختمان و ميادين مغناطيسى آن بسيار مؤثرند و اينها هم با واسطه و بى‏واسطه، در اخلاط و ارواح و قواى بدن تأثير مى‏گذارند. 3. موفقيت آموزش و پرورش در اهداف خود، كشور را به سوى رشد و توسعه و آبادى سوق مى‏دهد. از جمله امورى كه مى‏تواند آموزش دانش‏آموزان و دانشجويان را با موفقيت قرين سازد، دانش طب است؛ مثلًا چينش دانش‏آموزان در كلاس براى آموختن دانش، قواعدى دارد كه علم طب در اينجا نيز مفيد است. از جمله امورى كه در اين دو امر بسيار مؤثر است، اشخاص و اشياى مجاور دانشجو است؛ چون دو چيز مجاور در يكديگر تأثيرگذارند، هم در مزاج و هم در ميادين مغناطيسى يكديگر. ادامه دارد... @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از الهادی
140012.01 سخنرانی حجت الاسلام ناصری .mp3
7.67M
🎧 ضرورت و شرایط تحقیق و پژوهش در زمینه اخلاق اسلامی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۱ ⏱ زمان: ۳۱ دقیقه 📍در جمع دانش پژوهان سطح چهار مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی (وابسته به بنیاد علمی فرهنگی هاد) 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚باسمه تعالی💚 🔺با عنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه🔺 🔻جلسه دفاع جناب آقای علی‌اصغر اخوان دانش پژوه دورۀ هفتم مرکز تخصصی اخلاق قم، برگزار شد و ایشان با امتیاز عالی موفق به گذراندن این مرحله علمی گردیدند. 🌹با آرزوی موفقیت برای دیگردوستان🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 برای عنوان آسیب‌های اخلاقی «روش‏های آسیب‌زا در تربیت از منظر تربیت اسلامی»، اثر محمد رضا قائمی مقدم است که توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است. این کتاب به بررسی روش‌های آسیب‌زا در تربیت از منظر آیات و روایات می‌پردازد و سعی دارد به روش‌هایی اشاره کند که در گزاره‌های دینی به گونه‌ای مورد نهی مستقیم قرار گرفته‌اند. بر این پایه در فصل اول تا هفتم به بررسی روش‌های نام‌گذاری نامناسب و القاب ناشایست، تبعیض و بی‌عدالتی، تحقیر و اهانت، مرا و جدل (بگو مگو) تضاد در گفتار و رفتار و در نهایت تنبیه می پردازد. در فصل هشتم کتاب، تأثیر به کارگیری این روش‌ها در شکل گیری خداپسندانه منفی در متربیان و فرزندان را بررسی می کند و در فصل پایانی از برخی عوامل به کارگیری این گونه روش‌ها از سوی او و مربیان سخن می گوید. @akhlaqhad