💠 کلیات دانش اخلاق اسلامی
🔹 یکی از #عناوین_دروس_سطح_2_اخلاق «کلیات دانش اخلاق اسلامی» است که انتظار می رود دانشپژوه در این درس با مهمترین اهداف، مبانی، اصول، روشها، موضوعات و منابع مطرح در علم اخلاق اسلامی آشنا گردد.
سرفصلهای اصلی این درس عبارتند از :
۱. کلیات: مفاهیم، ضرورت و اهمیت، پیشینه و منابع؛
۲. اقسام علوم اسلامی و جایگاه علم اخلاق در بین علوم؛
۳. معنا و مقصد اخلاق اسلامی؛
۴. موضوعها، محمولها و مسائل اخلاقی؛
۵. تقسیمهای دانش اخلاق؛
۶. منابع اخلاق اسلامی؛
۷. مبانی اخلاق اسلامی؛
۸. مکاتب اخلاق اسلامی؛
📖 #معرفی_کتاب برای درس «کلیات دانش اخلاق اسلامی»
#کتاب آشنایی با دانش اخلاق اسلامی به قلم استاد محترم جناب آقای مهدی احمدپور، در حال حاضر به عنوان یکی از کتابهای اصلی برای دانش پژوهان اخلاق سطح ۲ در مرکز تخصصی اخلاق تدریس میگردد.
کتاب حاضر که دربرگیرنده دیدگاههای مطرح درباره علم اخلاق اسلامی است و درصدد ارتقاء آگاهی دانشپژوهان و مخاطبان عمومی در این عرصه است، در عناوین ذیل، تنظیم و ارائه شده است:
۱. لزوم اهتمام به حوزه اخلاق اسلامی و دلایل کم توجهی به آن؛
۲. علوم اسلامی؛
۳. معنا و مقصد اخلاق اسلامی؛
۴. موضوعات، محمولها و مسائل اخلاقی و تقسیمهای دانش اخلاق؛
۵. جایگاه علمی دانش اخلاق و علوم همجوار؛
۶. منابع اخلاق اسلامی؛
۷. مبانی و روش اخلاق اسلامی؛
۸. مکاتب اخلاقی: اخلاق فلسفی، اخلاق عرفانی، اخلاق نقلی و اخلاق تلفیقی.
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
✍️ #معرفی_مقاله نشریه علمی تخصصی هاد:
تأثیر نظریه جسمانیةالحدوث و روحانیةالبقاء ملاصدرا بر اخلاق (تربیت اخلاقی)
نویسنده: مسعود آذربایجانی
🔹 موضوع این جستار، تأثیرات نظریه جسمانیةالحدوث و روحانیةالبقاء نفس از دیدگاه ملاصدرا بر اخلاق و به ویژه تربیت اخلاقی است.
روش پژوهش، عقلی و نقلی است و به ویژه تحلیل محتوای قرآن و بخشی از روایات و منابع تربیت اخلاقی است.
یافتههای این تحقیق عبارتند از اینکه علامه طباطبایی، زمینه این بحث را در مورد تأثیر این نظریه بر علوم انسانی و اسلامی از جمله اخلاق گشوده است.
در خصوص تربیت اخلاقی در چهار بخش تعریف، اهداف، راهبرد و روشها نمونههای متعددی ذکر شده که نشان میدهد تربیت اخلاقی از امور عینی ملموس بدنی آغاز میشود و به امور روانی، روحانی و معنوی منتهی میگردد، یعنی جسمانیةالحدوث و روحانیةالبقاء است.
کلیدواژگان: #اخلاق، #تربیت_اخلاقی ، #مبانی_تربیت_اخلاقی ، #حکمت_متعالیه، #جسمانیه_الحدوث #روحانیه_البقاء
متن کامل مقاله👇
http://www.hadqom.ir/article_130395_b6bbcc64b5caa7dffa8471c265ef08cd.pdf
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
🆔 @AkhlaqHad
#استاد_سلطانی:
💠 اهمیت دانش #طب
🔸 دانش طب در راه رسيدن انسان به مقصد والاى خلقت، نقش مهمى را ايفا مىكند؛ بلكه از اكثر علوم بشرى برتر است؛ چون فلسفه علوم، نشان دادن راه بهرهگيرى از مواهب حيات است و اين هدف، بدون صحت جسم و روح ممكن نيست.
🔹 از اميرالمؤمنين عليه السلام روايت شده است: «بِالعافِيَةِ تُوجَدُ لَذَّةُ الحَياةِ؛ به عافيت است كه لذت حيات، يافت مىشود».
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
💠 وسعت اخلاق
🔸 بستن یک ساختار دقیق انسانشناسانه، #خودشناسی، #خداشناسی، یک درماننامه برای حوزه از علوم تربیتی و بخش صفات (سبک معراج السعادهای) تا #رشد_معنوی فراگیر، موضوعی است که ما در آینده باید به آن بپردازیم،
🔹 و باید ببینیم بزرگان چگونه طی طریق نمودهاند و ابتدای آن، علوم تربیتی است. ما باید به این سه بخش بپردازیم و ان شاءالله یک درماننامهای تهیه شود که اولاً خود ما را درمان کند و ثانیاً سطح اطلاعات ما را ارتقا بدهد.
🔸 اولین مشکلی که الآن، در فضاهای کوچک و بزرگ با آن مواجه هستیم، برداشت غلط و عدم اطلاع از #اخلاق است، به دلیل این که دقیقاً کار نشده، دچار خلط مباحث و موارد و مصادیق است.
🔹 برای تهیه آن درماننامه باید به صورت گروههای پژوهشی، تحقیق نمود. ترکیبی که در امور معنوی اخلاق اتفاق افتاده است، نیازمند به روز کردن میباشد.
🔸 در یک برهه زمانی، وقتی سخن از اخلاق میشد، فقط بخش صفات و افراط، تفریط و اعتدال آنها را در برمیگرفت؛ یعنی در محدودهی #معراج_السعاده بود؛ ولی الآن خیلی معنای وسیع تری از آن اراده میشود و ما باید این تشنگی را در خودمان و مردم بشناسیم. الآن فرصت خیلی خوبی برای ما پیش آمده است.
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
#معرفی_پایاننامه
📕موضوع پایاننامه: مدیریت اخلاقی عمل صالح از منظر آیات و روایات
✅استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین علی مختاری
✅استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین علیرضا منصوری
♻️دفاع: بهمن99 با نمرۀ عالی
📒این نوشتار از چهار فصل تشکیل شده است:
🔖فصل اول به بیان و تعریف مفاهیمی چون مدیریت، اخلاق، مدیریت اخلاقی، عمل صالح و بیان برخی از مصادیق آن پرداخته است.
🔖 در فصل دوم با عنوان «مبانی مدیریت اخلاقی عمل صالح در قرآن و روایات» به بررسی مبانی «توحید باوری» و «معادباوری» و «مبانی ارزشی» مدیریت اخلاقی عمل صالح پرداخته شده است.
«مبانی ارزشی» بررسی شده عبارتاند از: عدم قصد شهرتطلبی؛ عدم عُجب؛ عدم تفاخر؛ عدم زیادانگاری عمل صالح.
🔖فصل سوم با عنوان «اصول مدیریت اخلاقی عمل صالح در قرآن و روایات» در دو بخش با عناوین «اصل هدایت و رهبری» و «اصل کنترل و ارزیابی» به نگارش درآمده است.
در «اصل هدایت و رهبری» به بررسی و تحلیل تأثیر عمل صالح در موارد زیر پرداخته شده است:
•بروز رفتارهای صحیح؛
•شکوفایی و رشد رفتاری و اعتقادات سالم؛
•ایجاد ارزش و حسن اخلاق.
در بخش دوم این فصل، یعنی «اصل کنترل و ارزیابی»، «قرآنیشدن عمل فردی»؛ «هدایت علمی»؛ «استواری ایمان»؛ «افزایش ظرفیت و استواری»؛ و... تحلیل و بررسی شده است.
🔖فصل پایانی نیز با عنوان «آثار اجتماعی مدیریت اخلاقی عمل صالح از منظر قرآن و روایات» نگارش یافته و در آن، موارد زیر بیان و تحلیل شده است:
•محو فتنه؛
• تحقق عدالت؛
•محبوبیت در دل مردم؛
•امر به معروف و نهی از منکر؛
•کاهش تنشها و درگیریهای اجتماعی و افزایش صلح و دوستی.
@AkhlaqHad
#چکیده 📝
اعمال صالح از جمله ارزشهایی میباشند که خداوند متعال در قرآن کریم و روایات، آن را از انسانها مطالبه نموده و شرط رسیدن به کمال و سعادت بشر را عمل صالح دانسته است. بنابراین مدیریت آن بهخصوص مدیریت اخلاقی، میتواند انسان را به والاترین هدف برساند که همان سعادت است. از طرف دیگر، فقدان مدیریت اخلاقی اعمال صالح، باعث بروز رفتارهایی غیر اخلاقی مانند تکبر، عجب، غرور و... میشود. ازاینرو مدیریت اخلاقی عمل صالح، امری لازم و ضروری است که از طریق آن میتوان جامعهای متعالی را شکل داد.
این پژوهش، مؤلفهها و مبانی مدیریت اخلاقی عمل صالح را بهصورت مبانی بینشی، یعنی توحیدباوری و معادباوری و مبانی ارزشی، یعنی عدم قصد شهرت طلبی و عدم عجب و... را بررسی نموده و اصول مدیریت اخلاقی عمل صالح را نیز بهصورت اصول هدایت و رهبری و اصول کنترل و ارزیابی، تحلیل و بررسی کرده است. در پایان نیز برخی از آثار اجتماعی و مدیریتی عمل صالح را بیان نموده است.
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad