💠 يكى از اركان مؤثر در اصلاح اخلاق
#استاد_سلطانی:
🔹 شيخ بهايى در كشكول خود اين روايت را از اميرالمؤمنين عليه السلام نقل مىفرمايد:
«قال اميرالمؤمنين على عليه السلام لحبر من احبار اليهود و علمائهم: من اعتدل طباعه صفى مزاجه و من صفى مزاجه قوى اثر النفس فيه و من قوى اثر النفس فيه سمى الى ما يرتقيه و من سمى الى ما يرتقيه فقد تخلق بالاخلاق النفسانية و من تخلق بالاخلاق النفسانية فقد صار موجودا بما هو انسان دون ان يكون موجودا بما هو حيوان و دخل فى الباب الملكى و ليس له عن هذه الحالة مغير. فقال اليهودى: الله اكبر يا ابن ابى طالب لقد نطقت بالفلسفة جميعها (کشکول شیخ بهایی، ص594)
🔸 ما از اين حديث استفاده هاى ديگرى نيز خواهيم كرد و درباره آن سخن خواهيم گفت؛ اما در اينجا به ذكر اين نكته بسنده مىكنيم كه امور بدنى يكى از اركان مؤثر در اصلاح اخلاق انسانى است؛ چون اعتدال طباع، همان اعتدال اركان و اخلاط بدن است كه ناشى از اعتدالِ امورى چون غذا، هوا، حوادث نفسانى و خون است. بى شك علمى كه متصدّى بررسى اعتدال اركان و اخلاط و اعتدال امور ششگانه ضرورى حيات و سلامت بدن است، علم طب است.
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
🔸 عَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ؛
🔹 بسا چیزی را خوش نمیدارید و آن برای شما خوب است و بسا چیزی را دوست میدارید و آن برای شما بد است. (بقره/۲۱۶)
@AkhlaqHad
💠 کانالهای تغذیه خُلق
🔸واقعاً خُلق چیست؟ وقتی قرآن میفرماید: «اِنَّکَ لَعَلَیٰ خُلُقٍ عَظیم» دقیقاً چیست که متصف به عظمت میشود؟ #خلق، نوعی ظرفیّت است که باید معنا شود که از کجا تغذیه میشود؟ از صدها و هزاران کانال تغذیه میشود.
🔹 اینکه میگویم صد و هزار، بین آن تفاوت قائل هستم و اینطور نیست که بخواهم عددِ [کثرت] بگویم... واقعاً هزار و بیشتر است؛ زیرا ورودی به خلق، در همدیگر ضرب میشود.
🔸 ورودی به خلق، حواس در آن داخل است که اعم است از حواس ظاهری و باطنی. اینها دخالت دارند و در همدیگر ضرب میشود و قوای بسیار زیاد دیگری که در همدیگر ضرب میشود؛ مثلاً در قرآن، فقط در موضوع سمع و کیفیت تأثیرش بر خلق، جای بررسی تام و تمام دارد و پژوهشهای فراوانی دربارهی آن میتوان انجام داد.
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
#معرفی_پایاننامه
✅نویسنده: حسین جوکار؛ دانشپژوه دورۀ چهارم قم.
♻️ دفاع: دیماه 99 با نمرۀ عالی
📒این پایاننامه از یک مقدمه و 4 فصل تشکیل شده است.
در مقدمۀ این پایاننامه در بخش پیشینه به چند مقاله و کتاب در موضوع شبکههای اجتماعی و آسیبهای آن و نیز سواد رسانهای اشاره شده که اطلاع از آن برای خوانندگان مفید خواهد بود.
🔖در فصل اول، به مفاهیمی چون «رسانۀ اجتماعی»؛ «رسانههای جمعی»؛ «شبکههای اجتماعی مجازی»؛ «فضای مجازی»؛ «سواد رسانهای»؛ «اخلاق» و «رذائل اخلاقی» پرداخته شده و در گفتاری جداگانه کارکرد «شبکههای اجتماعی مجازی» و نیز «تاریخچۀ شبکههای اجتماعی در جهان و ایران» بیان شده است.
🔖فصل دوم، مربوط به زمینهها و علل ابتلای کاربران به رذائل اخلاقی در شبکههای اجتماعی است. در این فصل به موارد زیر اشاره شده است:
1. روشهای جذب کاربران و نفوذ در آنها؛
2. روشهای تأثیرگذاری بر کاربران با:
الف) تغییر در ذهن و بینش کاربران؛
ب) تغییر در میل و گرایش کاربران؛
ج) تغییر در رفتار و کنش کاربران.
🌺در گفتار اول این فصل، زمینهها و علل «بینشی» ابتلای کاربران به رذائل اخلاقی آمده است که عبارتاند از: ایجاد شبهه؛ تضعیف ایمان و دعوت به کفر؛ پخش شایعه و تهمت؛ خرافه خواندن عقاید؛ تحریف و دروغ؛ جابهجایی نقاط ضعف و قوت و نیز تعریف نادرست از مفاهیم.
🌺در گفتار دوم، زمینهها و علل «گرایشی» ابتلای کاربران به رذائل اخلاقی مطرح شده که شامل: همراهی و همدلی؛ قبحزدایی و عادیسازی؛ سیاهنمایی؛ ایجاد یأس و ناامیدی و اسلامهراسی است.
ادامه دارد...
ادامۀ پست قبل...
🌺 در گفتار سوم فصل دوم، زمینهها و علل «کنشی» ابتلای کاربران به رذائل اخلاقی مطرح شده که عبارتاند از: تکرار پیام منجر به رفتارسازی؛ الگوسازی؛ ازبینبردن موانع تغییر؛ تغییر در اولویتها و ارزشها؛ ارائه تسهیلات ویژه به کاربران؛ تقویت حب دنیا و کنترل برنامههای زندگی با ابزار و برنامههای گوناگون.
🔖فصل سوم، شامل سه راهکار«بینش فردی»، «گرایش فردی» و«کنش فردی» جهت پیشگیری از رذائل اخلاقی در شبکههای اجتماعی میباشد.
🔖در فصل پایانی نیز راهکارهای اجتماعی جهت پیشگیری از رذائل اخلاقی در شبکههای اجتماعی ارائه شده است که شامل:
•راهکارهای مربوط به خانواده؛
•نقش سواد رسانهای؛
•راهکارهای مربوط به نخبگان و مسئولان.
در پایان این تحقیق، محقق پیشنهادهای پژوهشی زیر را ارائه نموده است:
* بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر اخلاق کاربران؛
* بررسی میزان تأثیر شبکههای اجتماعی بر روابط والدین با فرزندان؛
* نقش شبکههای اجتماعی در هرزهنگاری نوجوانان و جوانان؛
* نقش حوزههای علمیه در تبلیغ معارف دین به کمک شبکههای اجتماعی؛
* علل استقبال جوانان از شبکههای اجتماعی غیربومی.
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
جلسه #دفاع_پایان_نامه سطح ۳
💠 حيات و موت قلب از منظر آیات و روایات
🔸 سه شنبه ۱۴۰۰/۷/۲۰
🔹 ساعت ۱۵:۳۰
🔻 قم، صفائیه، کوچه۲۳، پلاک ۸
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
🔻 باعنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه در ایام مبارک ربیع الاول، جلسۀ دفاع پایاننامۀ جناب آقای سیدمحسن روحانی از دانشپژوهان دورۀ چهارم مرکز تخصصی اخلاق دارالهدای قم در تاریخ ۱۴۰۰/۷/۲۰ در بنیاد هاد برگزار گردید و ایشان موفق به دفاع با نمره عالی(۱۸/۵) گردیدند.
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad