eitaa logo
مرکز تخصصی اخلاق
556 دنبال‌کننده
324 عکس
39 ویدیو
6 فایل
مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی (ویژه آموزش طلاب سطح دو، سه و چهار) [وابسته به بنیاد علمی فرهنگی هاد] تحت اشراف حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری شعبه قم: خ صفائیه روبروی کوچه۲۱ مدرسه المهدی شعبه اصفهان: خ امام خمینی خ درخشان خ حکمت
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اخلاق و قرآن یکی از اسلامی، «اخلاق و قرآن» است. هدف از این درس، آشنایی با حقیقت و ابعاد حیات طیبه قرآنی و تأثیرات معنوی قرآن بر تهذیب اخلاق، بر اساس آموزه‏ های مکتب اهل بیت علیهم‌السلام است. 🔸 سرفصل‏های این عنوان عبارتند از: 1. کلیات: مفاهیم، ضرورت و اهمیت، پیشینه و منابع 2. آشنایی با ابعاد معنوی و معرفتی قرآن کریم: (اسماء قرآن: نور، ذکر و...؛ حقیقت قرآن؛ حیات قرآن؛ عظمت قرآن؛ درمان‌گری قرآن؛هدایت‎گری قرآن؛ بطون قرآن.) 3. روش‏های تأثیر قرآن بر تهذیب نفس و نیل به حیات طیبه قرآنی: (نظر، استماع، قرائت، تلاوت، تعلیم و تعلّم، حفظ، توسل، تدبر، عمل.) 4. تأثیر تهذیب در بهره‏مندی از قرآن کریم: (تأثیر طهارت و باطنی در بهره‌وری از قرآن: طهارت خیال، طهارت قلب، طهارت عقل.) 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ نشریه علمی تخصصی هاد: تنوع اساتید در سلوک عرفانی نویسنده: داود حسن زاده کریم آباد از بایسته‌های سلوک معنوی و عرفانی، سیر در معیّت استاد تواناست. استاد در سلوک عرفانی تنوع بسیاری دارد. انوار قاهره و عقول و ارواح قدسی و نفوس کامله، حقائقی هستند که در طی سلوک، سائر را با القای معارفی ویژه هدایت می‌نمایند. ارواح انبیاء پیشین و اوصیای ایشان علیهم السلام نیز به نوعی در تلقی احوال و مقامات بلند معنوی توسط سالک مؤثرند. پیامبر اعظم و اهل بیت گرامی او صلوات الله علیهم اجمعین که به طور ویژه و خاص از این سمت برخوردارند. علمای ربانی و اولیای الهی از وارثان انبیاء و اوصیای ایشان علیهم السلام نیز حیّا و میّتا در تسلیک سالکان به طور عام، سمت استادی دارند و سرانجام این‌که وجودات برتر سالک در عوالم غیبی قوس نزول نیز سالک را در قوس صعود، امداد و هدایت می‌نمایند. در این میان آنچه بیشتر در صحف عرفانی مورد بحث واقع شده استادی علمای ربانی و اولیای الهی است که در زمان خود سالک حیات دارند و در ظاهر سالک از آنان بهره‌مند می‌گردد. در این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی و استفاده از آموزه‌های عرفانی شیخ اشراق، شیخ نجم الدین کبری، ابن عربی و آنچه از عارفان مکتب نجف در این باره مأثور است، در صدد تبیین تنوع اساتید در سلوک عرفانی بوده‌ایم. کلیدواژه‌ها: ، ، ، ، ، ، متن کامل مقاله👇 www.hadqom.ir/article_130396_191424c201821cd6bd0313596b255d92.pdf 🆔@AkhlaqHad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 يكى از اركان مؤثر در اصلاح اخلاق : 🔹 شيخ بهايى در كشكول خود اين روايت را از اميرالمؤمنين عليه السلام نقل مى‏فرمايد: «قال اميرالمؤمنين على عليه السلام لحبر من احبار اليهود و علمائهم: من اعتدل طباعه صفى مزاجه و من صفى مزاجه قوى اثر النفس فيه و من قوى اثر النفس فيه سمى الى ما يرتقيه و من سمى الى ما يرتقيه فقد تخلق بالاخلاق النفسانية و من تخلق بالاخلاق النفسانية فقد صار موجودا بما هو انسان دون ان يكون موجودا بما هو حيوان و دخل فى الباب الملكى و ليس له عن هذه الحالة مغير. فقال اليهودى: الله اكبر يا ابن ابى طالب لقد نطقت بالفلسفة جميعها (کشکول شیخ بهایی، ص594) 🔸 ما از اين حديث استفاده‏ هاى ديگرى نيز خواهيم كرد و درباره آن سخن خواهيم گفت؛ اما در اينجا به ذكر اين نكته بسنده مى‏كنيم كه امور بدنى يكى از اركان مؤثر در اصلاح اخلاق انسانى است؛ چون اعتدال طباع، همان اعتدال اركان و اخلاط بدن است كه ناشى از اعتدالِ امورى چون غذا، هوا، حوادث نفسانى و خون است. بى شك علمى كه متصدّى بررسى اعتدال اركان و اخلاط و اعتدال امور شش‏گانه ضرورى حيات و سلامت بدن است، علم طب است. 📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad
🔸 عَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ؛ 🔹 بسا چیزی را خوش نمی‌دارید و آن برای شما خوب است و بسا چیزی را دوست می‌دارید و آن برای شما بد است. (بقره/۲۱۶) @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کانال‌های تغذیه خُلق 🔸واقعاً خُلق چیست؟ وقتی قرآن می‌فرماید: «اِنَّکَ لَعَلَی‌ٰ خُلُقٍ عَظیم» دقیقاً چیست که متصف به عظمت می‌شود؟ ، نوعی ظرفیّت است که باید معنا شود که از کجا تغذیه می‌شود؟ از صدها و هزاران کانال تغذیه می‌شود. 🔹 اینکه می‌گویم صد و هزار، بین آن تفاوت قائل هستم و اینطور نیست که بخواهم عددِ [کثرت] بگویم... واقعاً هزار و بیشتر است؛ زیرا ورودی به خلق، در همدیگر ضرب می‌شود. 🔸 ورودی به خلق، حواس در آن داخل است که اعم است از حواس ظاهری و باطنی. این‌ها دخالت دارند و در همدیگر ضرب می‌شود و قوای بسیار زیاد دیگری که در همدیگر ضرب می‌شود؛ مثلاً در قرآن، فقط در موضوع سمع و کیفیت تأثیرش بر خلق، جای بررسی تام و تمام دارد و پژوهش‌های فراوانی درباره‌ی آن می‌توان انجام داد. (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق) 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅نویسنده: حسین جوکار؛ دانش‌پژوه دورۀ چهارم قم. ♻️ دفاع: دی‌ماه‌ 99 با نمرۀ عالی 📒این پایان‌نامه از یک مقدمه و 4 فصل تشکیل شده است. در مقدمۀ این پایان‌نامه در بخش پیشینه به چند مقاله و کتاب در موضوع شبکه‌های اجتماعی و آسیب‌های آن و نیز سواد رسانه‌ای اشاره شده که اطلاع از آن برای خوانندگان مفید خواهد بود. 🔖در فصل اول، به مفاهیمی چون «رسانۀ اجتماعی»؛ «رسانه‌های جمعی»؛ «شبکه‌های اجتماعی مجازی»؛ «فضای مجازی»؛ «سواد رسانه‌ای»؛ «اخلاق» و «رذائل اخلاقی» پرداخته شده و در گفتاری جداگانه کارکرد «شبکه‌های اجتماعی مجازی» و نیز «تاریخچۀ شبکه‌های اجتماعی در جهان و ایران» بیان شده است. 🔖فصل دوم، مربوط به زمینه‌ها و علل ابتلای کاربران به رذائل اخلاقی در شبکه‌های اجتماعی است. در این فصل به موارد زیر اشاره شده است: 1. روش‌های جذب کاربران و نفوذ در آن‌ها؛ 2. روش‌های تأثیرگذاری بر کاربران با: الف) تغییر در ذهن و بینش کاربران؛ ب) تغییر در میل و گرایش کاربران؛ ج) تغییر در رفتار و کنش کاربران. 🌺در گفتار اول این فصل، زمینه‌ها و علل «بینشی» ابتلای کاربران به رذائل اخلاقی آمده است که عبارت‌اند از: ایجاد شبهه؛ تضعیف ایمان و دعوت به کفر؛ پخش شایعه و تهمت؛ خرافه خواندن عقاید؛ تحریف و دروغ؛ جابه‌جایی نقاط ضعف و قوت و نیز تعریف نادرست از مفاهیم. 🌺در گفتار دوم، زمینه‌ها و علل «گرایشی» ابتلای کاربران به رذائل اخلاقی مطرح شده که شامل: همراهی و همدلی؛ قبح‌زدایی و عادی‌سازی؛ سیاه‌نمایی؛ ایجاد یأس و ناامیدی و اسلام‌هراسی است. ادامه دارد...
ادامۀ پست قبل... 🌺 در گفتار سوم فصل دوم، زمینه‌ها و علل «کنشی» ابتلای کاربران به رذائل اخلاقی مطرح شده که عبارت‌اند از: تکرار پیام منجر به رفتارسازی؛ الگوسازی؛ ازبین‌بردن موانع تغییر؛ تغییر در اولویت‌ها و ارزش‌ها؛ ارائه تسهیلات ویژه به کاربران؛ تقویت حب دنیا و کنترل برنامه‌های زندگی با ابزار و برنامه‌های گوناگون. 🔖فصل سوم، شامل سه راهکار«بینش فردی»، «گرایش فردی» و«کنش فردی» جهت پیشگیری از رذائل اخلاقی در شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. 🔖در فصل پایانی نیز راهکارهای اجتماعی جهت پیشگیری از رذائل اخلاقی در شبکه‌های اجتماعی ارائه شده است که شامل: •راهکارهای مربوط به خانواده؛ •نقش سواد رسانه‌ای؛ •راهکارهای مربوط به نخبگان و مسئولان. در پایان این تحقیق، محقق پیشنهادهای پژوهشی زیر را ارائه نموده است: * بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر اخلاق کاربران؛ * بررسی میزان تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر روابط والدین با فرزندان؛ * نقش شبکه‌های اجتماعی در هرزه‌نگاری نوجوانان و جوانان؛ * نقش حوزه‌های علمیه در تبلیغ معارف دین به کمک شبکه‌های اجتماعی؛ * علل استقبال جوانان از شبکه‌های اجتماعی غیربومی. 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه سطح ۳ 💠 حيات و موت قلب از منظر آیات و روایات 🔸 سه شنبه ۱۴۰۰/۷/۲۰ 🔹 ساعت ۱۵:۳۰ 🔻 قم، صفائیه، کوچه۲۳، پلاک ۸ 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 باعنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه در ایام مبارک ربیع الاول، جلسۀ دفاع پایان‌نامۀ جناب آقای سیدمحسن روحانی از دانش‌پژوهان دورۀ چهارم مرکز تخصصی اخلاق دارالهدای قم در تاریخ ۱۴۰۰/۷/۲۰ در بنیاد هاد برگزار گردید و ایشان موفق به دفاع با نمره عالی(۱۸/۵) گردیدند. 📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از الهادی
سخنرانی حجت الاسلام ناصری1400.7.19.mp3
8.11M
🎧 اهمیت و شرایط تحقیق در زمینه اخلاق عملی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 📍 در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی قم 🗓 تاریخ: ۱۴۰۰/۷/۱۹ ⏱ زمان: ۳۰ دقیقه 🔺 @nasery_ir 💠 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: 🔺 @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آثار تربيتى و اخلاقى طبّ‏ : وقتى از علم طب سخن به ميان مى‏آيد، فقط معالجه بيمارى‏ها به ذهن مى‏آيد؛ حال آن‌كه معالجه امراض، يكى از ثمرات علم است و ثمرات متعدد ديگرى هم بر آن مترتب مى‏شود كه همه آنها در رساندن انسان به هدف عالى خلقت، دخالت دارند. برخی از این آثار عبارتند از: تربيت فرزند، تهذيب نفس‏، معرفت نفس‏، مديريت و برنامه‏ريزى،‏ و فهم روايات‏. 📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
پيامبر صلی الله عليه و آله: اَحَبُّكُمْ اِلَى الله اَحْسَنُكُمْ اَخْلاقاً؛ محبوب ترين شما در نزد خدا، خوش اخلاق‌ترين شماست. (مجمع البیان، ج10، ص87) @AkhlaqHad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عوامل شکل‌گیری خُلق فقط در موضوع سمع و کیفیت تأثیرش بر خُلق، جای بررسی تام و تمامی وجود دارد و پژوهش‌های فراوانی درباره‌ی آن می‌توان انجام داد. این، فقط درباره‌ی سمع بود و لایه به لایه‌ی این مباحث را در فضای مجازی و گوش‌دادن موسیقی، باید بررسی کرد و ارتباط فراوانی با احکام پیدا می‌کند. موضوع دیگر، بصر است و موضوع بعد، حس مشترک که در قرآن می‌فرماید: «إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا». 🔸 این‌ها دخالت عظیمی در شکل‌گیری خُلق دارند و افراد بسیاری بر این مطالب واقف بوده‌اند؛ نه فقط خلق فردی که جای خود را دارد، بلکه نسبت به خلق خانوادگی و تاثیرات وراثتی هم این گونه است و تاثیر زیادی دارد. گاهی هم در خلق جامعه تاثیراتی دارد؛ مثلاً فضای مجازی که در این چند دهه پیش آمده است، طبع و خلق مردم را تغییر داده است. بسیاری از پسرها که در باتلاق عظیم فضای مجازیِ خلوت سروکار دارند، گاهی حالات زنانه پیدا می‌کنند و مثلاً خجول می‌شوند؛ با اینکه پسر است، خجول شده است! یا اینکه دختر است و متهوّر شده است. غیر از مجامع علمی، چه کسی باید طبع و خلق جامعه را بررسی کند و راه‌کارهای درمانی برای جامعه بنویسد؟ (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق) 📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸نویسنده: رضاجعفری دورۀ پنجم قم 📒حضرت امام کاظم علیه‌السلام می‌فرمایند: «يَا هِشَامُ‏ مَنْ أَرَادَ الْغِنَى بِلا مَالٍ وَ رَاحَةَ الْقَلْبِ مِنَ الْحَسَدِ وَ السَّلَامَةَ فِي الدِّينِ فَلْيَتَضَرَّعْ إِلَى اللَّهِ فِي مَسْأَلَتِهِ بِأَنْ يُكَمِّلَ عَقْلَهُ...» ♻️محور اصلی در این تحقیق، تحلیل و تبیین این روایت به‌عنوان یک قاعدۀ علمی و بررسی ارتباط اکمال عقل و غنای بدون مال است. این پایان‌نامه 4 فصل دارد: 🔖فصل اول: مفاهیم عقل، غنا و تبیین، واژه‌شناسی شده است. 🔖فصل دوم: بررسی فقه‌الحدیثی روایت است. و در این فصل به اختلاف در نقل روایت، نقل‌های مختلف در سند حدیث، بررسی اعتبار حدیث، راویان حدیث، اعتبار منبع، اعتبار مضمونی و نیز رابطۀ بین یقین و غنا در روایات پرداخته شده است. سپس رابطۀ علم و یقین با غنا در روایات بررسی شده و در ادامه، به بررسی واژگان غنا، حسد، عقل، قنع، تضرّع و نیز فهم پیشینیان از حدیث پرداخته شده است. 🔖فصل سوم: بررسی متغیرهای عقل و غنا می‌باشد. در این فصل به مفهوم‌شناسی عقل و غنا، مفهوم‌پژوهی دینی، آثار عقل و ویژگی‌های عقل و غنا در روایات پرداخته شده است. 🔖در فصل چهارم به تبیین رابطۀ عقل و غنا در محورهای زهد، عبادت، توکل پرداخته و آسیب‌‌های مسیر رسیدن به غنا بررسی شده است. ادامه دارد... 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌