ادامۀ پست قبل...
🌺 در گفتار سوم فصل دوم، زمینهها و علل «کنشی» ابتلای کاربران به رذائل اخلاقی مطرح شده که عبارتاند از: تکرار پیام منجر به رفتارسازی؛ الگوسازی؛ ازبینبردن موانع تغییر؛ تغییر در اولویتها و ارزشها؛ ارائه تسهیلات ویژه به کاربران؛ تقویت حب دنیا و کنترل برنامههای زندگی با ابزار و برنامههای گوناگون.
🔖فصل سوم، شامل سه راهکار«بینش فردی»، «گرایش فردی» و«کنش فردی» جهت پیشگیری از رذائل اخلاقی در شبکههای اجتماعی میباشد.
🔖در فصل پایانی نیز راهکارهای اجتماعی جهت پیشگیری از رذائل اخلاقی در شبکههای اجتماعی ارائه شده است که شامل:
•راهکارهای مربوط به خانواده؛
•نقش سواد رسانهای؛
•راهکارهای مربوط به نخبگان و مسئولان.
در پایان این تحقیق، محقق پیشنهادهای پژوهشی زیر را ارائه نموده است:
* بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر اخلاق کاربران؛
* بررسی میزان تأثیر شبکههای اجتماعی بر روابط والدین با فرزندان؛
* نقش شبکههای اجتماعی در هرزهنگاری نوجوانان و جوانان؛
* نقش حوزههای علمیه در تبلیغ معارف دین به کمک شبکههای اجتماعی؛
* علل استقبال جوانان از شبکههای اجتماعی غیربومی.
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
جلسه #دفاع_پایان_نامه سطح ۳
💠 حيات و موت قلب از منظر آیات و روایات
🔸 سه شنبه ۱۴۰۰/۷/۲۰
🔹 ساعت ۱۵:۳۰
🔻 قم، صفائیه، کوچه۲۳، پلاک ۸
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
🔻 باعنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه در ایام مبارک ربیع الاول، جلسۀ دفاع پایاننامۀ جناب آقای سیدمحسن روحانی از دانشپژوهان دورۀ چهارم مرکز تخصصی اخلاق دارالهدای قم در تاریخ ۱۴۰۰/۷/۲۰ در بنیاد هاد برگزار گردید و ایشان موفق به دفاع با نمره عالی(۱۸/۵) گردیدند.
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
هدایت شده از الهادی
سخنرانی حجت الاسلام ناصری1400.7.19.mp3
8.11M
#سخنرانی_صوتی #اخلاق #طلبگی #امام_زمان #جمکران #علم_اخلاق
🎧 اهمیت و شرایط تحقیق در زمینه اخلاق عملی
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
📍 در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی قم
🗓 تاریخ: ۱۴۰۰/۷/۱۹
⏱ زمان: ۳۰ دقیقه
🔺 @nasery_ir
💠 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
🔺 @AkhlaqHad
💠 آثار تربيتى و اخلاقى طبّ
#استاد_سلطانی:
وقتى از علم طب سخن به ميان مىآيد، فقط معالجه بيمارىها به ذهن مىآيد؛ حال آنكه معالجه امراض، يكى از ثمرات علم #طب است و ثمرات متعدد ديگرى هم بر آن مترتب مىشود كه همه آنها در رساندن انسان به هدف عالى خلقت، دخالت دارند. برخی از این آثار عبارتند از: تربيت فرزند، تهذيب نفس، معرفت نفس، مديريت و برنامهريزى، و فهم روايات.
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
پيامبر صلی الله عليه و آله:
اَحَبُّكُمْ اِلَى الله اَحْسَنُكُمْ اَخْلاقاً؛
محبوب ترين شما در نزد خدا، خوش اخلاقترين شماست.
(مجمع البیان، ج10، ص87)
@AkhlaqHad
💠 عوامل شکلگیری خُلق
فقط در موضوع سمع و کیفیت تأثیرش بر خُلق، جای بررسی تام و تمامی وجود دارد و پژوهشهای فراوانی دربارهی آن میتوان انجام داد. این، فقط دربارهی سمع بود و لایه به لایهی این مباحث را در فضای مجازی و گوشدادن موسیقی، باید بررسی کرد و ارتباط فراوانی با احکام پیدا میکند. موضوع دیگر، بصر است و موضوع بعد، حس مشترک که در قرآن میفرماید: «إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا».
🔸 اینها دخالت عظیمی در شکلگیری خُلق دارند و افراد بسیاری بر این مطالب واقف بودهاند؛ نه فقط خلق فردی که جای خود را دارد، بلکه نسبت به خلق خانوادگی و تاثیرات وراثتی هم این گونه است و تاثیر زیادی دارد. گاهی هم در خلق جامعه تاثیراتی دارد؛ مثلاً فضای مجازی که در این چند دهه پیش آمده است، طبع و خلق مردم را تغییر داده است. بسیاری از پسرها که در باتلاق عظیم فضای مجازیِ خلوت سروکار دارند، گاهی حالات زنانه پیدا میکنند و مثلاً خجول میشوند؛ با اینکه پسر است، خجول شده است! یا اینکه دختر است و متهوّر شده است.
غیر از مجامع علمی، چه کسی باید طبع و خلق جامعه را بررسی کند و راهکارهای درمانی برای جامعه بنویسد؟
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری
در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
#معرفی_پایاننامه
🔸نویسنده: رضاجعفری دورۀ پنجم قم
📒حضرت امام کاظم علیهالسلام میفرمایند: «يَا هِشَامُ مَنْ أَرَادَ الْغِنَى بِلا مَالٍ وَ رَاحَةَ الْقَلْبِ مِنَ الْحَسَدِ وَ السَّلَامَةَ فِي الدِّينِ فَلْيَتَضَرَّعْ إِلَى اللَّهِ فِي مَسْأَلَتِهِ بِأَنْ يُكَمِّلَ عَقْلَهُ...»
♻️محور اصلی در این تحقیق، تحلیل و تبیین این روایت بهعنوان یک قاعدۀ علمی و بررسی ارتباط اکمال عقل و غنای بدون مال است.
این پایاننامه 4 فصل دارد:
🔖فصل اول: مفاهیم عقل، غنا و تبیین، واژهشناسی شده است.
🔖فصل دوم: بررسی فقهالحدیثی روایت است. و در این فصل به اختلاف در نقل روایت، نقلهای مختلف در سند حدیث، بررسی اعتبار حدیث، راویان حدیث، اعتبار منبع، اعتبار مضمونی و نیز رابطۀ بین یقین و غنا در روایات پرداخته شده است.
سپس رابطۀ علم و یقین با غنا در روایات بررسی شده و در ادامه، به بررسی واژگان غنا، حسد، عقل، قنع، تضرّع و نیز فهم پیشینیان از حدیث پرداخته شده است.
🔖فصل سوم: بررسی متغیرهای عقل و غنا میباشد. در این فصل به مفهومشناسی عقل و غنا، مفهومپژوهی دینی، آثار عقل و
ویژگیهای عقل و غنا در روایات پرداخته شده است.
🔖در فصل چهارم به تبیین رابطۀ عقل و غنا در محورهای زهد، عبادت، توکل پرداخته و آسیبهای مسیر رسیدن به غنا بررسی شده است.
ادامه دارد...
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
ادامه قبل...
#چکیده
🧳احساس غنا گمشدۀ تمام انسانهاست و هر شخصی با دیدگاه خاص خود در پی رسیدن به آن است. راهکار ارائهشده برای رسیدن به احساس غنا در منابع دینی، اکمال عقل است و حضرت امام کاظم علیه السلام رسیدن به بینیازی را درگروی اکمال عقل میداند. اما سؤال اساسی، چگونگی تأثیر اکمال عقل بر غنا است.
💻هدف این پژوهش، تبیین این رابطۀ ترسیمشده با استفاده از مؤلفه یا مؤلفههای هر یک از متغیرها است. در رسیدن به تبیین، از روش توصیفیتحلیلی استفاده شده که با بهرهگیری از روش فهم حدیث و طی مراحل آن و نیز با استفاده از روش مفهومشناسی مفاهیم اخلاقی و در نهایت با اجرای روش فهم و تبیین گزارههای اخلاقی به تبیین این رابطه دست خواهیم یافت.
📠یافتۀ پژوهش آن است که زهد، توکل و عبودیت سه مؤلفۀ اصلی در تبیین این رابطه هستند و اکمال عقل موجب دست یافتن به این سه مؤلفه است و انسان در سایۀ حصول این عوامل میتواند به نوعی بینیازی برسد که از درون انسان نشئت میگیرد و مال و ثروت در حصول آن اثری ندارد. تکامل و رشد عقل، بازدارندگی از امور رذل یا دعوت به افعال نیک را در پی دارد و موجب رسیدن انسان به مؤلفههایی میشود که برای حصول بینیازی لازم است. این عوامل در کنار هم میتواند انسان را به بینیازی برساند و نقص در هر یک از آنها موجب بروز آسیب و مانعی برای رسیدن انسان به غنا خواهد شد.
کلیدواژه: عقل، غنا، تبیین، غنای بدون مال، روایت هشام، قناعت.
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
مرکز تخصصی اخلاق
#بزرگان_نحله_نجف 💠 حاج سید علی شوشتری د) اساتید 🔸 برای ذکر نام اساتید مرحوم سید علی شوشتری، غیر ا
#بزرگان_نحله_نجف
#حاج_سید_علی_شوشتری
و ) عرصه علم و فقاهت
🔹 سید علی شوشتری قبل از ورود به وادی نور و عرفان، به مرحله اجتهاد رسیده بود و به تدریس نیز اشتغال داشت. وی در نجف به مباحث فقه و اصول، اشتغال داشته است و در کلاس درس شیخ انصاری به اعتراف ملا حسین قلی همدانی، شرکت مینموده است.
این نکته ای بس مهم و ارزنده است که وادی علم نه تنها مانعی برای قرب به خدا نیست که زمینه بهتری نیز برای این کار فراهم مینماید. در غیر این صورت، بزرگانی چونان سید علی شوشتری و شاگرد مبرزش، حسین قلی همدانی، در این وادی قدم نمیزدند.
ارتباط سید علی شوشتری با بزرگمرد فقه و اصول بسیار نزدیک بود و محبت شدیدی بین آن دو حاکم بود و همیشه مصاحب یکدیگر بودهاند.
🔸 این ارتباط به گونهای بود که مرحوم شیخ انصاری، سید علی را وصی خود قرار داد و سید علی شوشتری بر شیخ، نماز خوانده است. این تقرب و نزدیکی با توجه به احتیاطات علمی و عملی شیخ، نشان از اعتقاد شیخ به بزرگی روح و طهارت نفس سید علی است.
(مقاله آیت عرفان، مصطفی محمدی اهوازی)
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
#معرفی_کتاب برای درس اخلاق و قرآن
تفسیر موضوعی قرآن کریم در سیزده مجلّد، اثر ارزشمندی از آیتالله عبدالله جوادی آملی است. این تفسیر که بر مبنای تفسیر قرآن به قرآن ارائه گردیده است،در هر بحث برای تتمیم و تکمیل، از روایات معصومین علیهمالسّلام نیز استفاده شده و با نگرشی عمیق و عارفانه و جامعیت قابل توجهی در ارائه معارف اسلامی، تقریر و تنظیم گردیده است.
فهرست اجمالى مطالب این کتاب به قرار ذیل است:
جلد نخست: شناخت قرآن و نزول سهگانه آن، مسأله اعجاز، رسالت قرآن، جاودانگی و خاتمیت آن، تحریفناپذیری قرآن و فهم قرآن بحث شده است؛
جلد دوم: مبدأ و معاد، وحی و راههای جهانبینی، دلائل توحید، معیارهای اخلاق، هدف آفرینش و نبوت و عصمت؛
جلد سوم: وحی و رسالت، خرد و دانش، حیات و ممات از نظر قرآن؛
جلد چهارم: وحی و تفکر، علم و عمل، معاش و معاد و برخی از مشاهدات قیامت؛
جلد پنجم: بحث پیرامون فطرت، گرایشهای صادق و کاذب از دیدگاه قرآن و راههای تزکیه نفس؛
جلد ششم و هفتم : نبوت عامه و سیره انبیا: از حضرت آدم تا موسی، خضر و عیسی (علیهمالسّلام)؛
جلد هشتم و نهم: سیره حضرت رسول (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در دو بخش: معارف توحیدی، وحی و نبوت و رسالت؛
جلد دهم: مبادی اخلاق در قرآن
جلد یازدهم: مراحل اخلاق در قرآن، راههای رسیدن به کمال انقطاع و پایانناپذیری وحدت شهود؛
جلد دوازدهم: فطرت در قرآن، فطری بودن بینش و گرایش به خدا و دین و اخلاق؛ و عوامل و موانع شکوفایی فطرت در انسان؛
جلد سیزدهم: معرفتشناسی در قرآن، ارکان و مبانی شناخت، میزان منطقی شناخت عقلی، شناخت شهودی و موانع شناخت.
کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق
#معرفی_مقاله
✍️ رابطه اخلاق و عرفان
نویسنده: علیرضا کرمانی
فیلسوفان عرفان دیدگاههای مختلفی در زمینه رابطه اخلاق و عرفان مطرح کردهاند. برخی ریشه ارزشهای اخلاقی را در تجارب عرفانی دانستهاند و برخی در نقطه مقابل، هرگونه تعاملی میان اخلاق کثرتمحور و عرفان وحدتمحور را انکار کردهاند. در این مقاله، سعی شده است با روش توصیفیتحلیلی ضمن بیان این دیدگاهها به نقد و بررسی آنها بپردازیم؛ و در ضمن تحلیل دیدگاه عارفان مسلمان در خصوص رابطه عقل و شهود قلبی از یک سو و رابطه وحدت و کثرت از سوی دیگر، به این نتیجه برسیم که عرفانِ تجربهمدار و وحدتمحور نه نقطه مقابل که در طول اخلاقِ عقلمدار و کثرتمحور قرار دارد.
فیلسوفان عرفان دیدگاههای مختلفی در زمینه رابطه اخلاق و عرفان مطرح کردهاند. برخی ریشه ارزشهای اخلاقی را در تجارب عرفانی دانستهاند و برخی در نقطه مقابل، هرگونه تعاملی میان اخلاق کثرتمحور و عرفان وحدتمحور را انکار کردهاند. در این مقاله سعی شده است با روش توصیفی تحلیلی ضمن بیان این دیدگاهها به نقد و بررسی آنها بپردازیم؛ و در ضمن تحلیل دیدگاه عارفان مسلمان در خصوص رابطه عقل و شهود قلبی از یک سو و رابطه وحدت و کثرت از سوی دیگر، به این نتیجه برسیم که عرفانِ تجربهمدار و وحدتمحور نه نقطه مقابل که در طول اخلاقِ عقلمدار و کثرتمحور قرار دارد.
کلید واژهها: #اخلاق، #عرفان، #تجربه_عرفانی، #ارزش_های_اخلاقی، #عقل، #شهود_قلبی
متن کامل مقاله👇
www.hadqom.ir/article_130397_8a5eb5485991fc759febacd9af9a75f9.pdf
🆔@AkhlaqHad
💠 تربيت فرزند
#استاد_سلطانی:
علم طب در تربيت فرزند كه خود نيازمند تدوين علمى بر اساس آيات و روايات است، راهنمايیهايى ريشه اى و مهم دارد. مراحلی که از منظر علم طب در تربیت فرزند، تأثیرگذار است عبارتند از: انتخاب همسر، توليد نطفه صالح براى تعلق گرفتن روحى صالح به آن و انعقاد نطفه.
علم طب برای تمام این مراحل، توصیهها و دستورالعملهایی ارائه کرده است. پس يكى از ثمرات مترتب بر علم طب، استخراج بعضى از اصول تربيت است.
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
#گزارش_فرهنگی: پیاده روی جمکران
یا صاحب الزمان ادرکنی
💠 در ایام تحصیلی، دو هفته یک بار، دوشنبهها بعد از ظهر، دانشپژوهان (مشغول به تحصیل و فارغالتحصیل) مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی با حضور برخی اساتید با پای پیاده از قم به مسجد جمکران مشرف میشوند و در آن مکان مقدس، به صورت دستهجمعی دست به دامان آن مولای کریم میشوند.
@AkhlaqHad