eitaa logo
مرکز تخصصی اخلاق
597 دنبال‌کننده
361 عکس
40 ویدیو
6 فایل
مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی (ویژه آموزش طلاب سطح دو، سه و چهار) [وابسته به بنیاد علمی فرهنگی هاد] تحت اشراف حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری شعبه قم: خ صفائیه روبروی کوچه۲۱ مدرسه المهدی شعبه اصفهان: خ امام خمینی خ درخشان خ حکمت
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حاج سید علی شوشتری ب) ارتباط شیخ انصاری با سید علی شوشتری 🔸 شیخ انصاری در هفته، یک روز برای درس اخلاق و استماع موعظه به درس آقا سیّد علی شوشتری می‌رفت؛ مرحوم آخوند ملّا علی معصومی همدانی با واسطه از آخوند ملّا حسینقلی همدانی شوندی درجزینی نقل می‌کرد که ایشان گفته بود: من متوجّه شدم که شیخ انصاری هفته‌ای یک ساعت به منزلی می‌رود، این مسأله توجّه مرا جلب کرد و با خودم گفتم که این موضوع نباید بی‌حساب باشد، حتماً نکته‌ای در آن هست؛ آن منزل، منزل سیّد علی شوشتری بوده؛ می‌گوید: به بهانۀ استخاره در زدم، گفتم استخاره می‌خواهم، آقا سیّد علی فرمود: بگویید بیاید تو، داخل شدم، دیدم آقا سیّد علی موعظه می‌کند، شیخ انصاری هم مشغول گوش دادن به وعظ اوست؛ جلسه که تمام شد، آقا سیّد علی بلند شد و شیخ را بدرقه کرد. (جرعه‌ای از دریا، ج۱، ص۱۴۰) 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کلیات دانش اخلاق اسلامی 🔹 یکی از «کلیات دانش اخلاق اسلامی» است که انتظار می رود دانش‌پژوه در این درس با مهم‏ترین اهداف، مبانی، اصول، روش‏ها، موضوعات و منابع مطرح در علم اخلاق اسلامی آشنا گردد. سرفصل‏های اصلی این درس عبارتند از : ۱. کلیات: مفاهیم، ضرورت و اهمیت، پیشینه و منابع؛ ۲. اقسام علوم اسلامی و جایگاه علم اخلاق در بین علوم؛ ۳. معنا و مقصد اخلاق اسلامی؛ ۴. موضوع‏ها، محمول‏ها و مسائل اخلاقی؛ ۵. تقسیم‏های دانش اخلاق؛ ۶. منابع اخلاق اسلامی؛ ۷. مبانی اخلاق اسلامی؛ ۸. مکاتب اخلاق اسلامی؛ ‌ ‌
📖 برای درس «کلیات دانش اخلاق اسلامی» آشنایی با دانش اخلاق اسلامی به قلم استاد محترم جناب آقای مهدی احمدپور، در حال حاضر به عنوان یکی از کتابهای اصلی برای دانش پژوهان اخلاق سطح ۲ در مرکز تخصصی اخلاق تدریس می‌گردد. کتاب حاضر که دربرگیرنده دیدگاه‌های مطرح درباره علم اخلاق اسلامی است و درصدد ارتقاء آگاهی دانش‌پژوهان و مخاطبان عمومی در این عرصه است، در عناوین ذیل، تنظیم و ارائه شده است: ۱. لزوم اهتمام به حوزه اخلاق اسلامی و دلایل کم توجهی به آن؛ ۲. علوم اسلامی؛ ۳. معنا و مقصد اخلاق اسلامی؛ ۴. موضوعات، محمول‌ها و مسائل اخلاقی و تقسیم‌های دانش اخلاق؛ ۵. جایگاه علمی دانش اخلاق و علوم همجوار؛ ۶. منابع اخلاق اسلامی؛ ۷. مبانی و روش اخلاق اسلامی؛ ۸. مکاتب اخلاقی: اخلاق فلسفی، اخلاق عرفانی، اخلاق نقلی و اخلاق تلفیقی. 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ نشریه علمی تخصصی هاد: تأثیر نظریه جسمانیة‌الحدوث و روحانیةالبقاء ملاصدرا بر اخلاق (تربیت اخلاقی) نویسنده: مسعود آذربایجانی 🔹 موضوع این جستار، تأثیرات نظریه جسمانیةالحدوث و روحانیةالبقاء نفس از دیدگاه ملاصدرا بر اخلاق و به ویژه تربیت اخلاقی است. روش پژوهش، عقلی و نقلی است و به ویژه تحلیل محتوای قرآن و بخشی از روایات و منابع تربیت اخلاقی است. یافته‌های این تحقیق عبارتند از اینکه علامه طباطبایی، زمینه این بحث را در مورد تأثیر این نظریه بر علوم انسانی و اسلامی از جمله اخلاق گشوده است. در خصوص تربیت اخلاقی در چهار بخش تعریف، اهداف، راهبرد و روش‌ها نمونه‌های متعددی ذکر شده که نشان می‌دهد تربیت اخلاقی از امور عینی ملموس بدنی آغاز می‌شود و به امور روانی، روحانی و معنوی منتهی می‌گردد، یعنی جسمانیةالحدوث و روحانیةالبقاء است. کلیدواژگان: ، ، ، ، متن کامل مقاله👇 http://www.hadqom.ir/article_130395_b6bbcc64b5caa7dffa8471c265ef08cd.pdf 📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: 🆔 @AkhlaqHad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: 💠 اهمیت دانش 🔸 دانش طب در راه رسيدن انسان به مقصد والاى خلقت، نقش مهمى را ايفا مى‏كند؛ بلكه از اكثر علوم بشرى برتر است؛ چون فلسفه علوم، نشان دادن راه بهره‏گيرى از مواهب حيات است و اين هدف، بدون صحت جسم و روح ممكن نيست. 🔹 از اميرالمؤمنين عليه السلام روايت شده است: «بِالعافِيَةِ تُوجَدُ لَذَّةُ الحَياةِ؛ به عافيت است كه لذت حيات، يافت مى‏شود». 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 وسعت اخلاق 🔸 بستن یک ساختار دقیق انسان‌شناسانه، ، ، یک درمان‌نامه برای حوزه از علوم تربیتی و بخش صفات (سبک معراج السعاده‌ای) تا فراگیر، موضوعی است که ما در آینده باید به آن بپردازیم، 🔹 و باید ببینیم بزرگان چگونه طی طریق نموده‌اند و ابتدای آن، علوم تربیتی است. ما باید به این سه بخش بپردازیم و ان شاءالله یک درمان‌نامه‌ای تهیه شود که اولاً خود ما را درمان کند و ثانیاً سطح اطلاعات ما را ارتقا بدهد. 🔸 اولین مشکلی که الآن، در فضاهای کوچک و بزرگ با آن مواجه هستیم، برداشت غلط و عدم اطلاع از است، به دلیل این که دقیقاً کار نشده، دچار خلط مباحث و موارد و مصادیق است. 🔹 برای تهیه آن درمان‌نامه باید به صورت گروه‌های پژوهشی، تحقیق نمود. ترکیبی که در امور معنوی اخلاق اتفاق افتاده است، نیازمند به روز کردن می‌باشد. 🔸 در یک برهه زمانی، وقتی سخن از اخلاق می‌شد، فقط بخش صفات و افراط، تفریط و اعتدال آن‌ها را در برمی‌گرفت؛ یعنی در محدوده‌ی بود؛ ولی الآن خیلی معنای وسیع تری از آن اراده می‌شود و ما باید این تشنگی را در خودمان و مردم بشناسیم. الآن فرصت خیلی خوبی برای ما پیش آمده است. (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق) 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا