هدایت شده از بایگانی
#کفایه_استصحاب ۴
(بخش نخست)
#ان_قلت_کیف_هذا_ص_۲۰۲؛
🔴 اشکال: چگونه می گویید حکم شرعی استصحاب می شود، و عقل حکمی ندارد، در حالی که بر اساس قاعده (کل ما حکم به العقل حکم به الشرع) بین حکم شرع و عقل ملازمه برقرار است و اگر عقل حکمی ندارد، پس شرع هم نباید حکمی داشته باشد و حکم شرعی هم نباید استصحاب شود!
🔵 جواب: ملازمه بین حکم عقل و شرع در مقام اثبات و استکشاف و دلالت است نه در مقام ثبوت؛ پس اگر در جایی عقل حکمی داشت، اثبات و کشف می شود که شرع هم حکم دارد، ولی اگر در جایی عقل حکمی نداشت دلیل نمی شود که شرع حکمی نداشته باشد.
🔵 در جایی که شرع حکمی دارد به چند دلیل شاید عقل حکمی نداشته باشد:
1⃣ شاید ملاک حکم شرع همان مصلحت و مفسده ای باشد که ملاک حکم عقل است و در دو حالت سابق و لاحق وجود دارد، اما شرع به خاطر گستردگی اطلاعاتش آن ملاک را در حالت لاحق درک می کند و حکم خود را صادر می کند، اما عقل به خاطر محدودیت اطلاعاتش وجود آن ملاک را در حالت سابق درک کرده و حکم می کرد، ولی در حالت لاحق درک نکرده و حکمی هم صادر نمی کند.
2⃣ گاهی شرع حالت قبلی را از حالات موضوع می داند و با تغییر آن می گوید موضوع تغییر جدی نکرده و همان موضوع قبلی است و حکم خود را صادر می کند، ولی عقل احتمال می دهد حالت قبلی از مقومات موضوع بوده و با تغییر آن احتمالا موضوع تغییر کرده و حکم قبلی را نمی توان استصحاب کرد.
3⃣ شاید دو ملاک مستقل برای صدور حکم وجود داشته و حالت زایل شده قبلی در اطلاع یافتن عقل بر ملاک اول تاثیر داشته ولی در ملاک دوم هیچ تاثیر جزیی یا شرطی نداشته است؛ حال با زایل شدن ملاک و حالت اول، شرع متوجه ملاک دوم شده و با وجود ملاک دوم حکم خود را صادر می کند، ولی عقل اطلاعی از ملاک دوم ندارد و حکمی را صادر نمی کند.
🔵 بالجمله:
1⃣ حکم شرع در مقام واقع (شانیت) تابع حکم عقل است، ولی در مقام فعلیت تابع حکم عقل نیست؛ زیرا دایره ملاک های شرعی وسیعتر از دایره ملاک های عقلی است.
2⃣ در موضوع حکم فعلی عقل، احتمال اهمال و اجمال وجود ندارد و عقل یا موضوع را احراز کرده و حکم می کند و یا موضوع را احراز نکرده و حکمی صادر نمی کند.
3⃣ اما در موضوع حکم شانی عقل، احتمال ابهام و اجمال وجود دارد.
4⃣ چه بسا خصوصیتی که در حکم استقلالی عقل در مقام واقع تاثیر داشته باشد، ولی عقل در مقام فعلیت احتمال عدم تاثیر یا عدم وجود آنرا می دهد و حکمی صادر نمی کند و حال آنکه در واقعیت آن خصوصیت وجود دارد و شرع می فهمد که آن خصوصیت وجود دارد و حکم خود را صادر می کند، زیرا شرع در مقام واقع (شانی) وجودا و عدما تابع حکم عقل می باشد نه در مقام فعلیت.
@alafzal1400
هدایت شده از المدرس الافضل
#استصحاب ۵.mp3
7.03M
هدایت شده از کشکولعلمی|حمیدفخیمی
🏴انا لله و انا الیه راجعون
روح بلند و بزرگ عارف متقی ، حضرت آیت الله فاضلیان به ملکوت اعلی پیوست .
◾️ این مصیبت بزرگ را به محضر امام عصر(عج) ، حوزه های علمیه و بیت مکرم ایشان تسلیت و برای آن مرحوم علو درجات را خواستاریم .
@kashkoolfn
هدایت شده از کشکولعلمی|حمیدفخیمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️مرحوم حضرت آیت الله فاضلیان
همیشه موقع ورود به حرم هر یک از ائمه طاهرین علیهم السلام حالت بکاء عجیبی داشت که موجب تعجب زائران میشد
@kashkoolfn
هدایت شده از کلاس معارف|امیدسروش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 نکته 📺
🔹 یک نکته ی بلاغی زیبا از ( بسم الله الرحمن الرحیم)
📻 با اجرا و تحقیق : امید محمدی سروش
🔍 بدون آرم دانشنامه ، کپی این مطلب جایز نیست
#بلاغت
#قرآن
@daneshnameh1399
«بسم الله الرحمن الرحیم»
استاد معظم حصرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید محمد حسن فاضلیان (دامت برکاته)
🔵 خبر رحلت جانگداز عالم ربانی و فقیه صمدانی حضرت آیت الله حاج سید رضا فاضلیان «قدس الله نفسه الزکیه» باعث تاثر روحی و تالم باطنی همه دوستداران و ارادتمندان گردید.
🔵 ایشان که خود از ثمرات شجره طیبه محمدی ومعرفت علوی و کوثر فاطمی بود، پس از سال ها کوشش و تلاش علمی و عملی و کشش حبی و عشقی، و سر سپردن به آستان بلند قرآن کریم و سیر در دریای مواج روایات اهل بیت (علیهم السلام) به ندای ربانی《ارجعی الی ربک》لبیک گفت تا در کنار مائده آسمانی و رحمت الهی مخاطب کریمه《و سقاهم ربهم شرابا طهورا》گردیده و مستجاب به دعای《الحقنی بالصالحین》گردد. ان شاء الله تعالی.
🔵 ضمن عرض تسلیت این ضایعه مولمه به محضر حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه و مردم ولایی و ولایت مدار استان همدان و به ویژه عرض تسلیت به سادات معظم و خاندان مکرم فاضلیان، امیدواریم خداوند صبر و ثواب جزیل بر همه بازماندگان آن عالم ربانی نازل کرده و برکات این عالم ربانی در نسل پاک و طاهرش تجلی و استمرار پیدا کرده و مردم این خطه همچنان از فیوضات معنوی این سلسله جلیله بهره مند گردند. ان شاء الله تعالی.
حوزه علمیه قم - مصطفی سلیمانیان
ربیع الاول ۱۴۴۲
هدایت شده از بایگانی
#حکومت؛
#ورود؛
✅ برای تعریف این اصطلاحات رجوع شود به کتاب منتهی الدرایه فی توضیح الکفایه، ج۶، ص ۶۱۶.
@alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
#اعتماد_به_خداوند؛
#رزق_و_روزی؛
✅ آقای شیخ اسماعیل محلاتی از علمای صاحب نام بروجرد بودند و کتابی به نام (انوار العلم و المعرفه) در اثبات صانع و تبیین صفات الهی دارند و در پایان این کتاب چند صفحه ای شرح حال خود را نگاشته اند که بسیار جالب است.
✅ ایشان می گوید: تصمیم گرفتم به نجف هجرت کنم؛ عده ای نگران روزی من بودند و می گفتند: در نجف چگونه می خواهی امورات خود را بگذرانی؟
✅ به آنها می گفتم: در نجف یک یهودی گفته تو را تامین کرده و خرجی ات را می دهم! و آنها ساکت می شدند.
🔹در حالی که هیچ یهودی در کار نبود، می خواستم به آنها بفهمانم اعتماد شما به یک یهودی بیشتر از اعتماد شما به خداوند متعال است.
📗 پندهای سعادت، ج ۲، ص ۲۳۷.
@alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
#فقه_و_فقاهت؛
#آیت_الله_بروجردی؛
#امام_خمینی؛
✅ آیت الله شب زنده دار از پدر بزرگوارشان نقل می کنند که امام خمینی (ره) فرمود:
🔹مرحوم آیت الله بروجردی فکر مرا عوض کرد و من را بیشتر به فقه و فقاهت علاقه مند کرد.
📗 پندهای سعادت، ج ۲، ۱۷۵.
@alafzal1400