eitaa logo
المدرس الافضل
793 دنبال‌کننده
600 عکس
172 ویدیو
111 فایل
ارتباط با ما؛ @alafzal
مشاهده در ایتا
دانلود
؛ ؛ ✅ سوال ملا اسماعیل عارف بجنوردی از حکیم سبزواری درباره نکته آوردن (فیها) در دعای کمیل: 🔹(لجعلت النار کلها بردا و سلاما و ما لاحد فیها مقرا و لا مقاما) ای و ما کانت النار مقرا و لا مقاما لاحد، فیلزم علی الظاهر ان یکون قوله (فیها) لغوا لا حاجه الی ذکرها؟ ✅ اقول: کلامه (علیه السلام) فوق کلام المخلوق و دون کلام الخالق، حاشاه حاشاه عن اللغویه، بل فیه وجهان: 1⃣ احدهما: ان یکون من باب التجرید الذی هو من المحسنات البدیعیه و هو: ان ینتزع من امر ذی صفه امر آخر ذو صفه مثله، مبالغه و هو اقسام: 🔹منها: ما یستعمل بکلمه (من) التجریدیه؛ مثل: لی من فلان صدیق حمیم. 🔹و منها: ما یستعمل بغیرها. 🔹و منها: ما یستعمل بنفسه. 🔹فمنها: ما یستعمل بکلمه (فی)؛ مثل: قوله تعالی: لهم فیها دار الخلد. و جهنم نفسها دار الخلد. 🔹فهاهنا ایضا النار نفسها هی المقر و المقام و زیاده (فیها) لفایده التجرید الذی من المحسنات المعنویه، ای بلغت فی المقریه حدا ینتزع منها مقر آخر لهم. 2⃣ و ثانیهما: ان یکون فیها صفه لاحد و فایده التوصیف ان النار حینئذ لا یکون مقرا لملازمیها و الذین هم اهلها و مستحقوا الکون و الاین فیها، فضلا عن غیرهم ممن استاهلوا الشفاعه و کانهم بهذا الاستیهال لیسوا فیها. 📗 رسایل حکیم سبزواری، ص ۴۴۶. @alafzal1400
بشنو از مدرّس ۲۰. یک نکته کلامی از مدرس افغانی.mp3
2.48M
🎙 پادکست 🎙 🗂 بشنو از مدرّس ۲۰ 🎧 یک نکته کلامی از مرحوم استاد مدرس افغانی(ره) 📱 تهیه و تنظیم: کانال دانشنامه 🔴 کپی و دانلود این اثر منوط به درج لینک و نام دانشنامه میباشد. @daneshnameh1399
هدایت شده از مشکات
📣کارگاه مجازی متن خوانی ودرک متن📣 در محضر بزرگان 🔶در کتاب ارزشمند"منتهی الأرب فی لغة العرب" آمده است: "ادب یعنی نگهداشت حد هرچیز" به همین لحاظ علوم ادبی را علوم ادبی نامیدند، چون حافظ و نگهدار حدود معارف مربوط به خودند وهر رشته از علوم ادبی میزانی برای نگهداشت حد معارف خود است. 🔷صرف ونحو ، دستور میدهد که این کلمه واین جمله راباید این طور ادا کنیدوباید بدین وجه پیاده نمایید وبدین صورت بخوانید ✅خلاصه زبان را درقالب خودش نگاه می دارندو نمیگذارند از خود بدر برود مجله افق حوزه 🔰🔰 🌷کارگاه متن خوانی ودرک متن @Meshkatolanvar🌷
✅‍ 🔰معانی مختلف با حروف جر : 1⃣عدل اگر با «» متعدی شود،به معنای میل است 🔶فلان عدل الیه أی مال الیه 2⃣اگر با «»متعدی شود به معنای اعراض است، 🔶فلان عدل عنه، أی عرض عنه 3⃣اگر با «» متعدی شود به معنای صرف است، 🔶فلان عدل فیه، أی صرف فیه (روی گردان شد به سمت او) 4⃣اگر با «»متعدی شود،به معنای بعد(بضم الباء) است، 🔶عدل الجمال من البعیر، أی بعد منه 5⃣اگر با بیاید،به معنای تساوی است 🔶عدل أمیر بین کذا و کذا ، أی ساوی بینهما 📚 اقتباس از عنایة النحو علی هدایة النحو،ص۳۳ استاد سلیمانیان 🍁@Meshkatolanvar🍁
هدایت شده از بایگانی
؛ علمیه؛ ✅ از آنجا که در دوران حاضر آشنایی با حوزه علمیه و امکانات و راهبردهای آن دارای اهمیت ویژه‌ای است، در چند شماره کتاب های نوشته شده پیرامون امور حوزوی معرفی می گردد، انشاالله که مورد رضایت دوستان قرار گیرد. التماس دعا. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
؛ پیرامون حوزه علمیه (۱) 1⃣ حوزه علمیه، چیستی، گذشته، حال، آینده؛ علیرضا اعرافی؛ تدوین محمد آزادی؛ نشر موسسه اشراق و عرفان؛ ۱۳۹۵. 2⃣ گفتارهایی در باب حوزه و تمدن و انقلاب اسلامی؛ علیرضا اعرافی؛ تدوین محمد آزادی؛ نشر موسسه اشراق و عرفان؛ ۱۳۹۶. 3⃣ تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی؛ تحول مثبت؛ علی مومنی؛ تدوین سید مجتبی موسوی و محمد امین مومنی؛ انتشارات اسوه؛ ۱۳۹۵. 4⃣ نظام آموزشی حوزه از نگاه عالمان؛ مرکز تدوین و نشر متون درسی؛ نشر اسوه؛ ۱۳۸۶. 5⃣ منیه المرید فی آداب المفید و المستفید؛ شهید ثانی؛ مکتب اعلام اسلامی؛ ۱۴۰۹. 6⃣ مناسبات روحانیت و دولت در ایران معاصر با رویکرد جامعه شناسی سیاسی؛ آیت مظفری؛ نشر معارف؛ ۱۳۸۷. 7⃣ نقش روحانیت پیشرو در جنبش مشروطیت؛حامد الگار؛ ترجمه ابوالقاسم سری؛ توس؛ ۱۳۵۸. 8⃣ کاوشی درباره روحانیت؛ عمادالدین باقی؛ نشر جامعه ایرانیان؛ ۱۳۷۹. 9⃣ تأملی در نظام آموزشی حوزه؛ مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی؛ قم؛ ۱۳۷۵. 🔟 مرجعیت درعرصه اجتماع و سیاست؛ سید محمد حسین منظور الاجداد؛ تهران؛ ۱۳۷۹. @alafzal1400