هدایت شده از بایگانی
#کفایه_مباحث_أمارات ۱۳
#و_لا_فرق_ص_۴۸؛
💠 اخباری ها:ظاهر احادیث برای ما حجت است، ولی ظاهر قرآن برای ما حجت نیست، زیرا:
1⃣ فهم قرآن و معرفت قرآن مخصوص اهل قرآن و مخاطبان قرآن یعنی معصومین (ع) می باشد و خود امامان هم از فتوا دادن بوسیله قرآن نهی کرده اند.
2⃣ در قرآن مضامین عالی و مطالب پیچیده ای وجود دارد که دست ما از فهم آنها کوتاه است، و فقط راسخین در علم توانایی درک این معارف آسمانی را دارند. وقتی که ما توانایی فهم برخی از کتاب های قدیمی را نداریم، چگونه می خواهیم قرآن را بفهمیم که شامل علم گذشته و آینده و حکم همه اشیاء می باشد.
3⃣ صغری:پیروی کردن از متشابهات قرآن باطل است.
کبری: ظواهر قرآن قطعا از متشابهات به حساب می آید. پس پیروی از ظواهر قرآن باطل است.
🔹اگر هم در متشابه بودن ظواهر شک دارید، لا اقل احتمال متشابه بودن ظواهر وجود دارد و اذا جاء الإحتمال بطل الإستدلال.
4⃣ ظاهر قرآن اگر هم متشابه ذاتی نباشد، حتما متشابه عرضی می باشد، زیرا علم اجمالی به عروض تخصیص و تقیید و تجوز در خیلی از آیات داریم و این علم اجمالی مانع حجیت ظواهر می شود.
5⃣ تغسیر به رأی باطل است و پیروی از ظواهر قرآن و حمل یک لفظ بر معنای ظاهری آن از مصادیق تفسیر به رأی می باشد.
❄️ لا یخفی، ص ۴۹:
صغری:قرآن دارای ظهور است.
کبری:ظواهر حجتند.
نتیجه:ظاهر قرآن حجت است.
🔹اخباری ها در ادعای مطرح شده در شماره 1⃣ و 2⃣ و 4⃣ صغری را منع کرده اند و در ادعای 3⃣ و 5⃣ کبری را منع کرده اند.
@alafzal1400
هدایت شده از اندیشانه
#دانلود_رایگان
#کتاب کشاف اصطلاحات علوم و فنون
نویسنده شیخ محمدبن علی تَهانَوی
🔸کشّاف اصطلاحاتِ الفنونِ و العلوم کتابی است به زبان عربی همراه با برخی متنهای فارسی، در شرح اصطلاحات و واژههای رشتههای گوناگونِ علمی و فنی که آن را شیخ محمدبن علی تَهانَوی در سال ۱۱۵۸ ه.ق در هند تألیف کردهاست.
🔹تهانَوی در مقدمهٔ کتاب نوشتهاست (ترجمهٔ متن عربی):
🔹اشتباه در اصطلاحها، مهمترین دلیل برای نیاز به استاد در تحصیل علوم و فنون است.
🔸 هر علمی، اصطلاحات ویژهای دارد که اگر به آن آگاهی پیدا نشود، به نتیجه نمیرسد.
🔹 راه شناختِ معانیِ اصطلاحها یا رجوع به استادان است یا مراجعه به کتابهایی که اصطلاحها را جمعآوری کردهاند... کتابی در دسترس، که اصطلاحات همهٔ دانشها را داشتهباشد، نیافتم.
🔹در سالهای اولِ تحصیل تصمیم گرفتم کتابی بنویسم که اصطلاحات همهٔ دانشها را دربرداشتهباشد و دانشپژوهان را از رجوع به استاد بینیاز کند.
🔸این کتاب، که از میانِ منابعِ قدیمی، اثری معتبر بهشمار میرود، چند بار در هند، استانبول و بیروت چاپ شدهاست.
لطفا با مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم وارد شوید
جهت دانلود رایگان ، در پایین صفحه ای که بارگذاری می شود، روی پیوستها کلیک کنید
http://dl.islamicdoc.com/site/catalogue/622839
هدایت شده از بایگانی
#کفایه_مباحث_أمارات ۱۴
#و_کل_هذه_الدعاوی_ص_۴۹
✅ محقق خراسانی:هر پنج ادعای اخباری ها فاسد است، زیرا:
1⃣ اولا:روایاتی که می فرمایند:فهم قرآن اختصاص به اهل بیت دارد، مرادشان فهم کامل قرآن به صورت موجبه کلیه است و الا خیلی از آیات قرآن را ما هم به صورت موجبه جزییه می فهمیم.
ثانیا:اینکه روایات از فتوا دادن به قرآن منع کرده اند به خاطر آن بود که ابوحنیفه مستقلا و بدون راهنمایی اهل بیت به دنبال فتوا دادن بود.
اما شیعیان ابتدا به روایات اهل بیت مراجعه می کنند و سپس به دنبال تخصیص و تقیید می گردند و در نهایت بوسیله قرآن فتوا می دهند.
ثالثا:در بسیاری از روایات سفارش ویژه نسبت به مراجعه به قرآن و استدلال به قرآن شده است که این سفارش ها نمایانگر حجیت ظواهر قرآن می باشد.
2⃣ وجود مطالب عالی و آسمانی و پیچیده در قرآن، مانع تمسک به ظواهر آیات الاحکام نمی شود، زیرا آیات الاحکام نوعا مطالب روشن و آشکاری دارند.
3⃣ مراد از متشابه جملاتی است که مجمل و مبهم باشند و ظواهر قرآن مجمل و مبهم نمی باشند.
4⃣ اولا:علم اجمالی در صورتی منجز است که باقی بماند، اما اگر علم اجمالی منحل شود منجز نیست. و در اینجا علم اجمالی منحل می شود به علم تفصیلی نسبت به آیاتی که یقین داریم تخصیص و تقیید خورده اند و شک بدوی نسبت به آیات مشکوک؛ و در آیات مشکوک هم به اصالت الظهور عمل می کنیم.
ثانیا:علم اجمالی به وجود تخصیص و تقیید در حدی است که اگر جستجو کنیم آنها را پیدا می کنیم و فرض ما آن است که بعد از جستجو و پیدا کردن مخصص ها و مقید های قطعی در باقی موارد اصالت الظهور جاری می کنیم.
5⃣ حمل ظاهر کلام بر معنای ظاهری آن، تفسیر به رأی نیست.
@alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
#کفایه_مباحث_أمارات ۱۵
#و_أما_الخامسه_ص_۵۰؛
🔵 پنجمین ادعای اخباری ها برای حجت نبودن ظاهر قرآن چنین است:
صغری:حمل کلام بر معنای ظاهری آن تفسیر به رأی است.
کبری:تفسیر به رأی حرام است.
نتیجه:حمل کلام بر معنای ظاهری آن حرام است.
✅ محقق خراسانی:این ادعای اخباری ها فاسد است، زیرا:
1⃣ تفسیر یعنی پرده برداشتن از لفظ، و معنی ظاهری پرده ای ندارد که نیاز به برداشتن داشته باشد، پس حمل لفظ بر معنای ظاهری آن، نوعی ترجمه کردن است و تفسیر نیست و تخصصا و موضوعا از تحت تفسیر خارج است.
2⃣ بر فرض هم اگر حمل لفظ بر معنای ظاهری آن تفسیر باشد ولی تفسیر به رأی نیست؛ زیرا تفسیر به رأی دو مصداق دارد:
🔹حمل لفظ بر خلاف معنای ظاهری آن به خاطر رجحان و اعتباراتی که در نظر شخصی خودش درست است و بدون آنکه از اهل بیت سؤال کند.
🔹حمل لفظ مجمل بر یکی از معانی محتمل آن با تکیه بر اعتبارات ظنی غیر معتبر، بدون آنکه از اهل بیت سؤال کند.
و حال آنکه ما در تمسک به ظواهر هم به روایات اهل بیت (ع) رجوع می کنیم و هم به اعتبارات ظنی عقلایی و معتبر رجوع می کنیم.
3⃣ برفرض که حمل لفظ موضوعا جزء تفسیر به رأی باشد ولی حکما و تخصیصا از تحت تفسیر به رأی خارج است؛ زیرا دو گروه از روایات داریم:
🔹 گروه اول:روایاتی که از تفسیر به رأی نهی کرده اند.
🔹گروه دوم: روایات زیادی که ما را در امور مختلف به قرآن ارجاع داده اند.
حال مقتضای جمع بین دو گروه از روایات آن است که بیان معنی ظاهری لفظ را زیر مجموعه گروه دوم بدانیم، زیرا اگر مراد از گروه دوم رجوع به نصوص و قطعیات قرآن باشد نه رجوع به ظواهر؛ از آنجا که نصوص قرآن کم می باشد دسته دوم از روایات لغو می شود، زیرا آن همه سفارش به قرآن به خاطر تعداد کمی از آیات کار حکیمانه ای نیست.
❄️ در نتیجه ادعای پنجم اخباری ها جهت حجت نبودن ظواهر، فاسد است.
@alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
#کفایه_مباحث_أمارات ۱۶
#و_دعوی_العلم_الإجمالی_ص_۵۱؛
💠 ششمین ادعای اخباری ها بر حجت نبودن ظواهر قرآن:ما علم اجمالی به وقوع تحریف در قرآن داریم و این علم اجمالی منجز بوده و مقتضی احتیاط و مانع تمسک به قرآن است، پس ظاهر قرآن حجت نیست.
🔹انواع تحریف:
1⃣ تحریف به زیاده:هیچ مسلمانی زیاد شدن آیات قرآن را قبول ندارد.
2⃣ تحریف به نقیصه و اسقاط:اخباری ها و حشویه معتقدند برخی از آیات قرآن کم شده است.
3⃣ تحریف به تصحیف:یعنی تغییر هیأت برخی الفاظ، مثلا آیا مالک درست است یا ملک؟ ظاهرا در برخی از رسم الخط ها و در برخی از قراءت ها تحریف به تصحیف صورت گرفته است.
4⃣ تحریف معنوی:تفسیر اشتباه آیات قرآن یا آیات را اشتباه معنی کردن؛ این نوع از تحریف قطعا صورت گرفته است، مثلا آیه غدیر را که در شأن ولایت امیر المؤمنین علیه السلام است تحریف کرده و می گویند ربطی به ولایت ندارد.
✅ محقق خراسانی:اگر چه ادعای تحریف قرآن بعید نیست (زیرا هم روایاتی درباره تحریف داریم و هم برخی از نکات ادبی وقوع تحریف را تأیید می کند) ولی به هر حال ظاهر قرآن حجت است و این علم اجمالی مانع تمسک به قرآن نمی شود، زیرا:
1⃣ علم نداریم که این تحریف، باعث ایجاد خلل در ظواهر و معانی آیات شده باشد.
2⃣ بر فرض که ایجاد خلل را قبول کنیم، یقین نداریم که این تحریف و خلل در آیات الاحکام باشد.
⚡️ اشکال:علم اجمالی به وقوع تحریف در آیات الاحکام یا در غیر آیات الأحکام، شبهه محصوره است و باید هر دو طرف علم اجمالی را کنار گذاشته و ظواهر همه آیات از حجیت می افتد.
❄️ جواب:یک طرف علم اجمالی که همان غیر آیات الاحکام باشد مورد ابتلاء نیست، پس این علم اجمالی از منجزیت می افتد. و ظواهر آیات الاحکام حجت است.
🔹فافهم:همه آیات الاحکام مورد ابتلاء است و در معارف دینی مورد استنباط قرار می گیرند.
🔹نعم:اگر آیه حذف شده قرینه متصله برای فهم صحیح آیات موجود باشد، حذف آن مانع حجیت ظاهر آیه می شود. اما اگر قرینه منفصله بوده و حذف شده، ضرری به ظاهر آیه نمی رساند.
@alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
#کفایه_مباحث_أمارات ۱۷
#ثم_إن_التحقیق_ص_۵۳؛
✅ محقق خراسانی:اختلاف قراءتی که موجب تغییر معنای آیه شود، ظاهر آیه را مجمل کرده و از حجیت ساقط می کند، زیرا احراز نشده است که کدام قراءت، قرآن واقعی است، و در این هنگام که استدلال به آیه منتفی شده است باید به اصول عملیه یا عمومات دیگر مراجعه نماییم.
💠 مشهور:این قراءتها باخبر متواتر نقل شده اند، پس ظهور همه قراءت حجت است و در عمل به هر کدام مخیر هستیم، زیرا هر قراءت یک اماره معتبره به حساب می آید؛ و قاعده آن است که در هنگام تعارض دو اماره، اگر یکی بر دیگری ترجیح داشت به مرجح عمل می کنیم و اگر هر دو مساوی بودند مخیر هستیم.
✅ محقق خراسانی:نظر مشهور باطل است، زیرا:
1⃣ تواتر قراءات ثابت نشده است و خیلی از قراءات با خبر واحد نقل شده اند؛ و از آنجا که کلام الهی مهم است فقط با خبر متواتر ثابت می شود نه با خبر واحد.
2⃣ آنچه مشهور اجازه داده اند جواز خواندن قراءت های مختلف در نماز است نه جواز استدلال به قراءت های مختلف؛ و ملازمه ای بین جواز قراءت و جواز استدلال وجود ندارد.
3⃣ بنابر اینکه امارات فقط طریق به سوی واقع هستند، اصل عملی در هنگام تعارض بین دو اماره، تساقط است، اذا تعارضا تساقطا.
4⃣ بنابر اینکه امارات سببیت نسبت به ایجاد واقع دارند، فقط در تعارض دو روایت به قاعده ترجیح یا تخییر عمل می کنند، اما در تعارض امارات دیگر (مثل قراءتهای مختلف) به همان قاعده تساقط عمل می شود.
@alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
#من_المظلوم؟
#شعر
🔹إذا ما روی الراوون ألف فضیله.
🔹لأصحاب مولانا النبی محمد.
🔹یقولون هذا فی الصحیحین مثبت
🔹بخط الإمامین، الحدیث مسدد
🔹و مهما روینا فی علی فضیله.
🔹یقولون هذا من أحادیث ملحد
@alafzal1400