eitaa logo
المدرس الافضل
799 دنبال‌کننده
600 عکس
172 ویدیو
111 فایل
ارتباط با ما؛ @alafzal
مشاهده در ایتا
دانلود
؛ (۱)؛ ؛ ✅ در حاشیه جونگی بر شرح تصریف، درباره واژه محمد (صل الله علیه و آله و سلم) آمده است: 🔹و المراد به رسولنا علیه السلام. 🔹و هو اسم مفعول من التحمید ای کل الانبیاء حمدوه. 🔹و قیل: ان الله تعالی سماه محمد و احمد. 🔹فاراد بمحمد ان الله تعالی یحمده کثیرا. 🔹و سماه احمد، کانه قال: کل الانبیاء حمدونی و انت احمدهم الی. 🔹قال ابن العربی: لله تعالی الف اسم و لنبیه محمد علیه السلام الف اسم. ✅ نکات این دو واژه: 1⃣ مراد از محمد و احمد (صل الله علیه و آله وسلم) رسول گرامی اسلام است. 2⃣ واژه محمد اسم مفعول باب تفعیل است. 3⃣ واژه (احمد) اسم تفضیل بر وزن افعل است. 4⃣ خداوند پیامبر اسلام را محمد نامید، زیرا خداوند ایشان را خیلی ستایش می کند و رفتن به باب تفعیل به خاطر همین کثرت حمد می باشد. 5⃣ پیامبر اسلام محمد نامیده شد، زیرا همه پیامبران ایشان را ستایش کرده اند، و رفتن به باب تفعیل به خاطر حمد همه انبیاست. 6⃣ خداوند پیامبر اسلام را احمد نامید، زیرا همه پیامبران خداوند را ستایش می کنند و پیامبر اسلام احمد ایشان به سوی خداوند است و بیشتر از همه خداوند را حمد می کند (اسم تفضیل به معنای فاعلی). 7⃣ ابن عربی گفته است برای خداوند هزار اسم است و برای محمد هم هزار اسم است، پس (نحن کلمات الله التامه). 8⃣ البته شاید گفته شود برای خداوند هزار ویک اسم است و برای محمد هزار اسم است و آن یک اسم برای فرق بین خالق و مخلوق است. 9⃣ بر اساس برخی روایات نام ایشان در آسمان احمد و در زمین محمد است (الذی سمی فی السماء باحمد و فی الارضین بمحمد) بحار الانوار، ج ۱۶، ص ۹۶. 🔟 البته درباره اسم تفضیل بودن یا صیغه مبالغه یا صفت مشبهه بودن واژه (احمد) دیدگاه های گوناگون ادبی وجود دارد. 📗 حاشیه جونگی؛ نسخه خطی، ص ۲۱۸ _ کلیات ابو البقاء، ص ۴۸. @alafzal1400
؛ (۲)؛ ✅ واژه احمد یک بار و واژه محمد سه بار در قرآن کریم به کار رفته است: 1⃣ و اذ قال عیسی ابن مریم یا بنی اسرائیل انی رسول الله الیکم مصدقا لما بین یدی من التورئه و مبشرا برسول یاتی من بعدی اسمه احمد فلماجاءهم بالبینات قالوا هذا سحر مبین (صف/۶). 2⃣ و ما محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل افان مات او قتل انقلبتم علی اعقابکم و من ینقلب علی عقبیه فلن یضر الله شیئا و سیجزی الله الشاکرین (آل عمران/۱۴۴). 3⃣ ماکان محمد ابا احد من رجالکم و لکن رسول الله و خاتم النبیین و کان الله بکل شیئ علیما (احزاب/۴۰). 4⃣ و الذین آمنوا و عملو الصالحات و آمنوا بما نزل علی محمد و هو الحق من ربهم کفر عنهم سیئاتهم و اصلح بالهم (محمد/۲). 5⃣ محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم ترئهم رکعا سجدا یبتغون فضلا من الله و رضوانا سیماهم فی وجوههم من اثر السجود ذلک مثلهم فی التورئه و مثلهم فی الانجیل کزرع اخرج شطئه فآزره فاستغلظ فاستوی علی سوقه یعجب الزراع لیغیظ بهم الکفار وعد الله الذین آمنوا و عملوا الصالحات منهم مغفره و اجرا عظیما (فتح/۲۹). 6⃣ امام باقر (علیه السلام) فرمود: پیامبر دارای ۱۰ نام است که پنج مورد آن در قرآن آمده است: محمد، احمد، عبد الله، یس، ن. (بحار الانوار؛ ج ۱۶؛ ص ۹۶). 7⃣ در شب معراج پیامبر با لفظ آسمانی احمد مورد خطاب قرار گرفت(بحار الانوار، ج ۱۸، ص ۳۸۶). 8⃣ اینکه اهل کتاب هیچ گاه به نام پیامبر عظیم الشان اشکال نگرفتند، نشانه آن است که در کتب آنها همین نام معرفی شده است؛ و الا شبهات و اشکالات زیادی را در این باره مطرح می کردند. 9⃣ نام مقدس محمد بیشترین آمار را در ثبت اسامی کشورهای اسلامی دارد. 🔟 پیامبر اکرم فرمود: من در زمین ستایش شده (محمد) و در آسمان ستایش شده تر (احمد) هستم. (علل الشرایع، ج ۱، ص ۱۲۷). 🔹ز احمد تا احد یک میم فرق است جهانی را در این یک میم غرق است. @alafzal1400
هدایت شده از صدرا
🔶مصطفی سلیمانیان، استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: 🔵 ۱۰ ویژگی برای سردار سلیمانی می‌توان نام برد که علت عنوان کردن واژه «مکتب» برای ایشان از سوی رهبر معظم انقلاب است و این ویژگی‌ها عبارتند از : پشتوانه علمی، فراجناحی عمل کردن، تأمین‌کننده بعد احساسی و عاطفی مردم، عملیاتی شدن یک مکتب، رعایت حدود شرعی در صحنه نبرد، فقط جنبه نظامی نداشتن، جریان‌سازی، انصاف و عدالت، زمان مؤثر و اطاعت از مقام ولایت. http://iqna.ir/fa/news/3946829
یادنامه ادیب ثانی. محقق.pdf
35M
📚 کتابخانه 📚 🔖 کتاب باارزشِ(یادنامه ادیب نیشابوری) 🔹 دکتر محقق و جمعی از نویسندگان 📢 تقدیم به مشتاقان ادبیات عرب @daneshnameh1399
یا ابتا....mp3
1.84M
🎙 بشنو از مدرّس(۱۵) 📢 روضه خوانی علامه مدرس افغانی(ره) برای حضرت صدیقه طاهره فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) 🔹 تهیه و تنظیم: کانال دانشنامه 🤲 التماس دعا @daneshnameh1399
؛ ؛ ✅ سردار حسین معروفی درباره تقید ویژه آزادگان به مسایل شرعی می نویسد: 🔹برخی مسایل شرعی در اردوگاه پیش می آمد. 🔹برای پاسخگویی به این سوالات شرعی ناچار بودیم راه حلی پیدا کنیم که بتواند در آن محیط خفقان آور، مشکلمان را حل کند. 🔹زیرا در آن شرایط، دسترسی به هیچ رساله و منبع شرعی نداشتیم و به عنوان مسلمان نمی توانستیم دست روی دست گذاشته و اقدامی انجام ندهیم. 🔹به اتفاق تعدادی از بچه ها که نسبت به دیگر اسرا اطلاعات بیشتری از احکام شرعی داشتند و با محوریت برادر محمدی، گروهی را تشکیل داده و به بحث و تبادل نظر پرداختیم. 🔹در مورد بعضی از احکام که یقین نداشتیم اجماع می کردیم؛ بدین شکل که هر نظری را که به عقل و شرع نزدیک تر بود می پذیرفتیم. 📗بچه های حاج قاسم، خاطرات سردار حسین معروفی، چاپ هشتم، ص ۴۰۰. @alafzal1400
؛ (۳)؛ ✅ جناب جونگی در حاشیه شرح تصریف درباره نام زیبای محمد (صل الله علیه و آله و سلم) می نویسد: 🔹و محمد معناه الوضعی اولا هو البلیغ فی کونه محمودا. 🔹یقال: حمد الرجل فهو محمد، اذا کثرت خصاله المحموده، فالهم الله تعالی اهله (علیه الصلوه و السلام) تسمیته بذلک، لما علم من خصاله الحمیده. ✅ پس در نتیجه: 1⃣ محمد مبالغه در محمود بودن است. 2⃣ صفات محموده پیامبر اسلام زیاد است. 3⃣ نام شریف پیامبر عظیم الشان با الهام الهی انتخاب شده است. 📗 حاشیه جونگی، ص ۱۳_ کلیات ابو البقاء، ص ۷۴۵. @alafzal1400
؛ ؛ (۱)؛ ✅ درباره اصطلاح (تنبیه) گفته شده: 1⃣ اقول: هو فی اللغه مصدر من نبهته الشیء، اوقفته علیه، او نبهت فلانا من نومه ای ایقظته. 2⃣ و فی الاصطلاح: اشاره الی شیئ غفل عنه المخاطب. 3⃣ و قیل: ما یشیر الی المذکور قبله بطریق الاجمال. 4⃣ و قیل: ما لو جرد النظر الی الابحاث السابقه یعلم الابحاث الآتیه. 5⃣ و انما یستعمل فیما تعلق به ضرب من العلم سابقا او کان فی حکمه، کما فی البدیهیات. 6⃣ او انما یستعمل حیث لا یحتاج الی الدلیل کالبدیهی و ما تعلق به علم سابقا فی حکمه. 7⃣ و هو خبر مبتداء محذوف. 8⃣ و قیل لا محل له من الاعراب لانه بمنزله البیاض بین المسالتین. 📗 حاشیه جونگی، ص ۹۴. @alafzal1400
؛ ؛ (۲)؛ ✅ درباره واژه (تنبیه) گفته شده: 1⃣ واژه (تنبیه) در لغت مصدر باب تفعیل است، به معنی آن شخص را بر فلان مطلب آگاهی دادم یا فلانی را از خواب بیدار کردم. 2⃣ واژه (تنبیه) در اصطلاح، اشاره کردن به چیزی است که مخاطب از آن غفلت ورزیده است. 3⃣ گفته شده: تنبیه اشاره تفصیلی به مطلبی است که قبلا به طور اجمالی مطرح شده بود. 4⃣ تنبیه درباره مطلبی می آید که اگر خود مخاطب در مباحث قبلی دقت می کرد، آن مطلب را می فهمید. 5⃣ و این است و جز این نیست که واژه تنبیه در یک نوع مطلب علمی به کار می رود که سابقا گذشته بود یا در حکم سابق است، مانند مطالب بدیهی که حتی اگر سابقا ذکر نشده باشند، به خاطر بدیهی بودن گویا در سابق گفته شده اند. 6⃣ یا این است و جز این نیست که واژه تنبیه در مطلبی به کار می رود که نیاز به دلیل ندارد، مانند بدیهیات؛ یا مطلبی که در سابق به آن علمی تعلق گرفته و در حکم بدیهی می باشد. 7⃣ واژه تنبیه مرفوع است و خبر برای مبتدای محدوف می باشد مثلا (هذا تنبیه) یا مبتدای موخر برای خبر محذوف می باشد، مثلا (هاهنا تنبیه). 8⃣ عده ای گفته اند واژه تنبیه محلی از اعراب ندارد، زیرا مانند سفیدی بین دو مساله می باشد. 📗حاشیه جونگی، ص ۹۴. @alafzal1400
؛ ؛ (۳)؛ ✅ جناب ابو البقاء درباره واژه (تنبیه) می نویسد: 1⃣ هو اعلام ما فی ضمیر المتکلم للمخاطب. 2⃣ من نبهته بمعنی رفعته من الخمول. 3⃣ او من نبهته من نومه بمعنی ایقظته من نوم الغفله. 4⃣ او من نبهته علی الشیء بمعنی وقفته علیه. 5⃣ و ما ذکر فی حیز التنبیه بحیث لو تامل المتامل فی المباحث المتقدمه فهمه منها بخلاف التذنیب. ✅ خلاصه آنکه واژه تنبیه در هنگام بیان مطلبی به کار می رود که آن مطلب از مطالب قبل فهمیده می شود و هنگام برخورد به واژه تنبیه باید مطالب قبل را بررسی کرد تا متوجه شویم از کجای مطالب قبلی این مطلب فهمیده شده است. 📗 کلیات ابو البقاء، ص ۲۴۰. @alafzal1400
؛ ؛ ؛ ✅ درباره این سه اصطلاح گفته شده: 1⃣ الشاذ هو الذی یکون وقوعه کثیرا، لکن یخالف القیاس. وقوع شاذ زیاد است، ولی بر خلاف قاعده است‌. 2⃣ النادر هو الذی یکون وقوعه قلیلا، لکن علی القیاس. وقوع نادر کم است، ولی بر اساس قاعده است. 3⃣ الضعیف هو الذی لم یتصل حکمه الی الثبوت. ضعیف مطلبی است که ثابت نشده است. 🔹نکته: گاهی این سه واژه به جای هم استعمال شده اند، مثلا گاهی به جای نادر، شاذ گفته اند. 📗حاشیه جونگی، ص ۶۴ و ۶۶. @alafzal1400
؛ ؛ ؛ 🔹الشاذ هو الذی یکون وجوده قلیلا، لکن لا یجیء علی القیاس. 🔹الشاذ المقبول: هو الذی یکون علی خلاف القیاس و یقبل عند الفصحاء و البلغاء. 🔹الشاذ المردود: هو الذی یجیء علی خلاف القیاس و لا یقبل عند الفصحاء و البلغاء. 🔹الشاذ فی القیاس و الاستعمال ک: مسک مدووف و فرس مقوود. 🔹الشاذ فی القیاس و المطرد فی الاستعمال، کقولهم: استنوق الجمل. 🔹المطرد فی القیاس و الشاذ فی الاستعمال، کالماضی من یذر و یدع. 🔹المطرد فی القیاس و الاستعمال، نحو: قام زید. 📗 کلیات ابو البقاء، ص ۴۴۴. @alafzal1400